بیماریهای آمیزشی یا به اختصار (STD) به بیماری هایی گفته می شود که از راه روش های آمیزشی انتقال می یابد. در اینجا برخی از دستورالعمل های اساسی مربوط به آزمایش های بیماری های آمیزشی و همچنین گروه های در معرض خطرای این بیماری ها  را برای شما، توضیح می دهیم.

 نکات کلی در مورد آزمایش های مربوط به بیماری های آمیزشی

پزشکان عقاید خاص خود را در مورد اینکه چه کسی باید، آزمایش های تشخیصی ابتلا به بیماری های آمیزشی (STD) را انجام دهد، را دارند. هنگامی که دستور العمل های اداری و رسمی پرداخته می شوند، آنها بر اساس آمارهایی تحقیقاتی که در مورد میزان فعالیت ها و عفونت های جنسی انجام می گیرند، شکل می گیرد. اما کارشناسان می گویند، بهترین استراتژی برای افراد در معرض خطر، آموزش به آنها و پس از آن، آزمایش بر اساس تاریخچه فعالیت جنسی آنها و سطح نگرانی آنها است.

اگر شما از نظر جنسی فعال هستید

مراکز فدرال برای کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ، آزمایش HIV را برای همه بزرگسالان فعال از نظر فعالیت های جنسی و زنان باردار، توصیه می کند. آزمایش ادرار در حال حاضر برای کلامیدیا و سوزاک، که باعث ایجاد انجام آزمایشی راحت تر از قبل است، در دسترس است و انجام می گیرد. برخی از پزشکان اگر شما در یکی از چند گروه در معرض خطر قرار می گیرید ، برای شما انجام آزمون های غربالگری را به طور منظم برای هر دو عفونت توصیه می کنند، اما هر کسی می تواند این آزمایش ها را درخواست کند.

اگر شما کمتر از ۲۴ سال سن دارید

با توجه به گزارش  مراقبت CDC در سال ۲۰۰۶، افراد جوان بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال، از نظر جنسی نماینده فقط ۲۵٪ از جمعیت فعال هستند، اما آنها متاسفانه حدود ۵۰٪ از موارد STD جدید در سال را تشکیل می دهند. هانتر هنسفیلد ، پزشک متخصص و استاد بالینی پزشکی در دانشگاه واشنگتن و کارشناس شناخته شده STD در سطح ملی که به توسعه دستورالعمل HIV در دستورالعمل آزمایش CDC، کمک کرده است، در این باره می گوید :”جوانان باید یک بار در سال در مورد بیماری و عفونت های HIV ، سیفلیس، کلامیدیا، سوزاک و… آزمایش شوند. با این حال، او اضافه می کند که بسته به رفتار جنسی فرد، آزمایش ممکن است، به صورت مکرر هر چند ماه یک بار و یا در موارد نادر در مورد رابطه تک همسری، هر دو سال یکبار این آزمایش ها تکرار شود.
دکتر هنسفیلد در ادامه می گوید: کلامیدیا یک آزمایش بسیار مهم برای زنان جوان است (هر چند احتمالا از شما بخواهند که آنرا انجام دهید) چون این بیماری بسیار شایع و در مورد سلامت انسان مخرب است. “این بیماری یک بیماری آمیزشی تنها است که به احتمال در صورت ابتلای کسی به این بیماری، علائمش را نشان نمی دهد و همین امر می تواند باعث آسیب بسیار به شخص  مبتلا شود.

اگر شما مردی هستند که تنها با زنان دارای رابطه جنسی هستید

اکثر پزشکان از مردان دگرجنسگرا برای بیماری های آمیزشی بجز HIV آزمایش  نمی گیرند مگر اینکه این افراد، علائم این بیماری ها را داشته باشند که تا حدودی درست است ، به این دلیل که بیشتر زنان در معرض مشکلات شدید سلامت ناشی از بیماری های HPV و کلامیدیا هستند و همچنین اخیرا آزمایش های مربوط به بیماری های آمیزشی مشکلاتی را در زمینه استعمال سواب برای نمونه گیری داشته اند.
اما کلامیدیا  هم می تواند بر روی باروری مردان تاثیر منفی، بگذارد و چون در حال حاضر آزمایش ادرار بدون درد برای هر دو بیماری کلامیدیا و سوزاک وجود دارد، شما ممکن است در هنگام مراجعه به دکتر بخواهید که این آزمون ها را انجام دهید. بسته به میزان فعالیت جنسی شما، میزان عفونت در جامعه شما ، و سطح نگرانی شما ، شما ممکن است بخواهید که آزمایش مربوط به بیماری سیفلیس را انجام دهید.

اگر شما مردی هستید که رابطه جنسی با دیگر مردان دارید

دکتر هنسفیلد در این باره می گوید: انجام آزمایش مربوط به HIV و سیفلیس به ویژه در این گروه، مهم است، زیرا میزان بالایی از هر دو عفونت در میان مردانی که شما به احتمال زیاد به عنوان شرکای جنسی دارید، وجود دارد . بسته به تعداد شرکای شما، شما ممکن است، نیاز به  آزمایش های به طور قابل ملاحظه بیشتری، نسبت به های یک بار در سال، داشته باشید. در این رابطه، کلامیدیا و سوزاک نیز بیماری هایی شایع هستند، و شما می توانید آزمایش ادرار جدیدی به جای داشتن انجام آزمایش سواب که ناراحت کننده است، را درخواست کنید.

بیماری آمیزشی و غربالگری

اگر شما یک زن هستید (با هر گرایش جنسی که دارید)

علاوه بر انجام آزمایش HIV ، همه زنان باید به طور سالانه پاپ اسمیر شوند برای اینکه مطمئن شوند که هیچ اختلالی در سلول های گردن رحم (به طور بالقوه ضایعه ای پیش سرطانی است) که احتمالا توسط ویروس  HPV ، ایجاد می شود، ندارند.
دکتر هنسفیلد در این باره می گوید: زنان زیر ۲۶ سال باید در زمینه دریافت واکسن HPV اقدام کنند. دکتر جین مارازو، پزشک متخصص ، و یک متخصص بیماری های آمیزشی در دانشگاه واشنگتن دانشکده پزشکی، توصیه انجام به آزمایش سالانه کلامیدیا برای زنان جوان می کند. او در این باره می گوید: “اگر شما شرکای متعددی دارید ، شما ممکن است بخواهید آزمایش های غربالگری بیشتری نسبت به آزمایش های روتین عرف انجام دهید”.
از آنجا که در حال حاضر، کلامیدیا را می توان با یک آزمایش ساده ادرار، تشخیص داد ، دیگر به انجام یک معاینه کامل از  لگن نیاز نیست. همچنین اگر شما نگران این هستید که شما ممکن است مورد مواجهه  و در معرض ابتلا به  بیماری سوزاک باشید، می توانید آزمایش سوزاک در همان زمان، درخواست دهید.

منبع: HEALTH
این مقاله توسط Louise Sloan به رشته تحریر در آمده است و توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ