بافت مو یکی از روش‌های سنتی و محبوب برای جمع کردن و آرایش موها است که از گذشته‌های دور رایج بوده و مردان و زنان در فرهنگ‌های مختلف از این روش استفاده می‌کرده‌اند. بافت مو علاوه بر این که زیبایی خاصی دارد بسیار کاربردی هم هست و موها را به خوبی حال داده و نگه می‌دارد. ممکن است خیلی‌ها تصور کنند که بافت مو یک روش قدیمی و مناسب برای کودکان است اما نگاهی به تصاویر سلبریتی‌ها در مراسم مختلف نشان می‌دهد که این روش می‌تواند مدلی سطح بالا و جذاب به موهای شما بدهد که مناسب مهمانی‌ها هم هست. بافت مو تنها یک روش خاص و محدود نیست و در فرهنگ‌های مختلف روش‌های متفاوتی برای آن وجود دارد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما شما را با انواع روش‌های بافت مو و تفاوت‌ها و کاربردهای هر کدام در آرایش مو آشنا خواهیم کرد تا با به کار بردن آن‌ها بتوانید تنوع بیشتری به آرایش روزمره موهای خود بدهید.

بافت ساده

تابستان در راه است و بافت مو نیز یک روش ایده آل برای جمع کردن موها در ماه‌های گرم سال است و از اساس هم در مناطق گرمسیری ابداع و به کشورهای دیگر راه یافته است. فرقی نمی‌کند اگر برای یک مهمانی تابستانی آماده می‌شوید و یا می‌خواهید در منزل راحت باشید در هر صورت بافتن مو می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. پیش از آشنا شدن با انواع روش‌های بافت مو لازم است که بافت پایه مو را که اساس همه این روش‌ها را تشکیل می‌دهد بشناسید. در بافت پایه یا بافت ساده موها باید به سه دسته مساوی تقسیم شوند، سپس دسته اول روی دسته وسط و دسته سوم روی دسته وسط قرار می‌گیرد و این کار تا انتها ادامه پیدا می‌کند. انتهای مو را نیز باید با یک اتصال مثل کش یا روبان محکم کنید تا باز نشود.

بافت مو و انواع آن

بافت مو به روش فرانسوی

بافت مو به روش فرانسوی از روش‌های کلاسیک بافت مو است که بر اساس بافت پایه شکل می‌گیرد و همان طور که از نامش پیداست اصالتی فرانسوی دارد. این روش از شیک‌ترین و تطبیق‌پذیرترین روش‌های بافت مو است که در مراسم فرش قرمز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و حالتی سطح بالا و شیک به موها می‌دهد و بسته به این که در کدام قسمت سر قرار بگیرد هر کسی با هر فرم صورتی می‌تواند از آن استفاده کند. در این روش ابتدا محل بافت را مشخص کنید  و سه دسته مو را از ابتدای این محل جدا کرده و ببافید، در ادامه بافت در هر محله یک دسته از کناره‌های مو به بافت اضافه کنید و بافت را به این شکل تا انتها ادامه دهید، انتهای بافت را نیز محکم کنید. این روش در ابتدا شاید کمی دشوار به نظر برسد و انجام آن ممکن است روی موهای صاف و لخت مشکل باشد اما با تمرین و تکرار حتی می‌توانید موهای خودتان را نیز به این روش ببافید و به مدل موهای  خود تنوع و زیبایی بیشتری بدهید.

بافت مو و انواع آن

بافت مو به روش آلمانی

بافت مو به سبک آلمانی از نظر تکنیک کاملا شبیه به بافت فرانسوی است اما ظاهر آن متفاوت است و به نظر می‌رسد که یک دسته موی بافته به سر شما چسبیده است در حالی که در بافت فرانسوی این بافت مو مخفی و داخل موها به نظر می‌رسد. این تفاوت از آن‌جا ناشی می‌شود که در بافت مو به روش آلمانی شما هنگام اضافه کردن دسته‌های جدید به بافت مو این دسته را از زیر بافت عبور می‌دهید و می‌بافید به این ترتیب به جای قرار گرفتن بافت زیر موها، این بافت روی موها قرار می‌گیرد و حالتی سه بعدی و جذاب به موها می‌دهد. به طور خلاصه بافت آلمانی مدل جسورانه‌تر بافت فرانسوی است که انجام دادن آن به مهارت و دقت بیشتری نیاز دارد و برای تازه‌کارها ممکن است بسیار دشوار باشد.

بافت مو و انواع آن

بافت مو به روش تیغ ماهی

بافت تیغ ماهی یکی از روش‌های محبوب برای بافت مو است که حالتی غیرمنتظره و شاد دارد و فرم آن به سادگی از روش‌های دیگر بافت متفاوت است چون کاملا متقارن و صاف است. برای خانم‌هایی که می‌خواهند موهای خود را پرپشت‌تر نشان دهند بافت به روش تیغ ماهی بهترین گزینه است و از طرف دیگر با مدل‌های نامرتب مو (مثل تصویر) هم هماهنگی خوبی دارد. بافتن مو به این روش بسیار ساده است و تفاوت آن با بافت پایه در این است که موقع بافتن موها به جای انتقال دادن تمام دسته مو روی دسته وسط، قسمتی از دسته مو را به وسط موها انتقال دهید و پس از بافت کامل موها انتهای آن را محکم کنید.

بافت مو و انواع آن

بافت موی باکسی

بافت موی باکسی که به دردلاک Dreadlock هم معروف است از روش‌های محبوب در آرایش مو در دهه ۹۰ میلادی بود که مجددا محبوب شده است. این روش بافت معمولا با اضافه کردن دسته‌های رنگی مو به هر بافت انجام می‌شود و حالتی مرتب و قابل کنترل به موهای فر و وز می‌دهد. این نوع بافت سخت و زمان‌بر است و معمولا با دستگاه‌های مخصوص بافت مو در سالن‌های زیبایی انجام می‌شود و پس از انجام بافت نیز نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد با این بافت‌ها خراب نشوند و مدت طولانی‌تری روی موها سالم باقی بمانند.

بافت مو و انواع آن

بافت ریز

بافت ریز موها همان طور که از پیداست با بافت دسته‌های بسیار کوچک مو و در تعداد زیاد انجام می‌شود و تفاوت آن با بافت باکسی در این است که در بافت ریز دسته‌های موی اضافی به آن اضافه نمی‌شود. این نوع بافت هم بسیار زمان‌بر است ولی روش مناسب و خوبی برای مهار کردن موهای وز و فر به شمار می‌رود. بافت زیر موها برای موهای پرپشت و فر مناسب است و کسانی که موهای نازک و کم حجم دارند بهتر است از این روش استفاده نکنند چون با این کار حجم ظاهری موها بسیار کمتر به نظر خواهد رسید.

بافت مو و انواع آن

بافت سنبلی

بافت سنبلی یا بافت آفریقایی موها نیز از روش‌های محبوب و قدیمی بافت مو است که از به هم بافته شدن دسته‌های نازک مو روی کف سر شکل می‌گیرد و بافت مو در این روش به کف سر متصل است (تا حدی شبیه به بافت فرانسوی و آلمانی). این روش بافتن مو در فرهنگ‌های آفریقایی بسیار مرسوم است و انجام آن روی موهای فر و وز این نژاد باعث می‌شود که موها مرتب به نظر برسند و از حجم اضافی آن‌ها کاسته شود. در هر صورت انجام این نوع بافت در منزل ممکن نیست و اگر به این روش بافت مو علاقمند هستید باید در سالن‌های زیبایی مجهز به وسایل مرتبط این کار را انجام دهید.

بافت مو و انواع آن

بافت مو به روش تاجی

بافتن مو به روش تاجی شاید سخت و زمان بر به نظر برسد در حالی که کاملا عکس این قضیه صادق است و بافت تاجی مو را در کمترین زمان می‌توان انجام داد و انجام آن نیاز به تکنیک و ترفند خاصی ندارد. در این روش کافی است موها را به شکل ساده و پایه ببافید و بالای سر به صورت تاج بالای سر گرد کنید و با سنجاق آن را در محل محکم کنید. آزاد گذاشتن چند دسته مو از اطرف و روی پیشانی هم می‌تواند به زیبایی این مدل مو کمک کند اما به خاطر داشته باشید که برای بافتن مو به سبک تاجی باید موهای نسبتا بلندی داشته باشید چون این روش روی موهای متوسط جواب نمی‌دهد مگر این که بخواهید از اکستنشن استفاده کنید.

بافت مو و انواع آن

بافت دختر شیرفروش

بافت موسوم به دختر شیرفروش یا بافت تلی کاملا شبیه به بافت مدل تاجی است اما در این روش به جای قرار دادن بافته مو روی تاج سر این بافت کمی عقب‌تر رفته و به عنوان یک تل سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از از علاقمندان به تل سر هستید می‌توانید از موهای خودتان به عنوان تل استفاده کنید و آرایش موهای خود را کامل کنید. این مدل را برای داشتن فرمی سنتی‌تر می‌توان روی موهای فرق وسط و فرق کناری اعمال کرد. اما در هر صورت دست شما در انتخاب باز است و می‌توانید تغییراتی را که دوست دارید در مدل موهای خود اعمال کنید و سبکی مخصوص به خودتان داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)