بافت در دکوراسیون چه کاربرد و جایگاهی دارد؟ وقتی یک طراح داخلی می‌خواهد دکوراسیون یک اتاق یا تمام یک منزل را طراحی و اجرا کند سوالات مختلفی ذهن او را درگیر می‌کند مثل این که این فضا برای چه منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ چه پالت رنگی برای این کار مناسب است؟ چه مبلمانی برای این فضا باید تهیه شود؟ اما در سطوح بالاتر سوالات دیگری هم مطرح می‌شوند مثل این که بافت در دکوراسیون این فضا چه اهمیتی دارد؟ چطور می‌توان از بافت در دکوراسیون استفاده کرد تا فضا تخت و دوبعدی به نظر نرسد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به کاربرد بافت در دکوراسیون و همه اصول و نکاتی را که در این زمینه لازم است بدانید بیان خواهیم کرد.

لازم است بدانید که بافت در دکوراسیون اهمیت فوق العاده‌ای دارد و هر طراح حرفه‌ای نیاز دارد تا با این ابزار طراحی خود را کامل کرده و به آن عمق ببخشد. اما حتی افرادی که طراح نیستند و خودشان دکوراسیون منزل خودشان را انجام می‌دهند هم باید با اصول این کار آشنا باشند تا بتوانند فضایی دلپذیرتر و زیباتر بسازند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید دکوراسیون منزلتان را خودتان انجام دهید و هنوز درباره بافت در دکوراسیون اطلاعات کافی ندارید حتما نکاتی را که در ادامه این مقاله بیان می‌شود مطالعه کنید و در طراحی‌های آینده خود به کار ببرید.

کاربرد بافت در دکوراسیون

به طور کلی هر چیزی که در منزل و برای دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد نوعی بافت در خود دارد اما وقتی طراحان داخلی از بافت در دکوراسیون صحبت می‌کنند منظورشان لوازمی است که بافتی متفاوت نسبت به لوازم دیگر دارند و از این طریق فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به این ترتیب بافت در دکوراسیون می‌تواند از منابع مختلفی بدست آید از پارچه‌های نرم و روان گرفته تا متریال‌های سختی مثل چوب و سنگ و هر چیزی که بافت آن از نظر لامسه و بصری قابل حس کردن است. به طور مثال فرش یکی از پرکاربردترین لوازم در دکوراسیون منزل است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود. این وسیله بافت خاص خود را دارد اما فرش‌های طرح برجسته بافتی غنی‌تر دارند و می‌توانند تاثیر بیشتری بر فضای منزل شما داشته باشند. نمونه دیگر چرم است، مبلمان چرمی باکیفیت می‌تواند با بافت خاصی که دارد به فضای منزل شما درخشش و زیبایی بدهد. مخمل، حصیر، نمد، چوب، سنگ و … بافت‌های دیگری هستند که می‌توانند به روش‌های متفاوت در دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار گرفته و به آن عمق و زیبایی بدهند.

بافت در دکوراسیون

برای اضافه کردن بافت در دکوراسیون ابتدا سراغ ساده‌ترین چیزها بروید

ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای اضافه کردن بافت به دکوراسیون منزل استفاده از پارچه است. عوض کردن پارچه‌های پارچه‌های رومبلی، کوسن، روتختی، پادری‌، رومیزی و … هزینه زیادی را به شما تحمیل نمی‌کند اما می‌تواند فضای منزل را کاملا عوض کند. پس اگر قصد دارید دکوراسیون منزل خود را حرفه‌ای‌تر انجام دهید و به آن عمق و بافت اضافه کنید ابتدا سراغ این بخش‌ها که کوچک‌تر و ارزان‌تر هستند بروید. به این ترتیب شما نه تنها هزینه زیادی را متحمل نمی‌شوید بلکه کار تغییر دکوراسیون منزل شما در یک چشم به هم زدن انجام خواهد شد. شما برای این تغییر می‌توانید سراغ پارچه‌هایی بروید که در حال حاضر مد روز هستند مثلا رنگ سال دکوراسیون را (که در حال حاضر رنگ آبی متوسط است) برای انتخاب پارچه‌ها برگزینید و یا سراغ طرح‌هایی مثل طرح‌های گورخری و پلنگی و هر طرحی که دوست دارید بروید اما بافت را فراموش نکنید. این زمان بهترین زمان برای اضافه کردن بافت به دکوراسیون منزل است و شما می‌توانید با انتخاب پارچه‌های بافت دار به هدف خود که خارج کردن فضای منزل از حالت دو بعدی و یکنواختی است برسید. برای این کار می‌توانید سراغ پارچه‌های خز، پشم گوسفند و پوست دیگر حیوانات بروید و آن عمق و بافتی را که مد نظر شما است به وجود آورید. به طور مثال یک کوسن از خز مصنوعی، یک پادری از پشم گوسفند جلوی در اتاق و یا یک رومیزی با پارچه منجوق دوزی شده همان چیزی است که در این شرایط به آن نیاز دارید.

بافت در دکوراسیون

مهارت روی هم قرار دادن اشیاء در دکوراسیون

اضافه کردن بافت به دکوراسیون منزل بیش از هر چیزی منوط به مهارت شما در روی هم قرار دادن اشیاء است. همان طور که گفتیم اولین و ساده‌ترین قدم برای این کار استفاده از پارچه‌ و رومیزی‌ و قالی و قالیچه و پادری بافت دار به دکوراسیون منزل است و این کار تغییر زیادی در فضای منزل به وجود می‌آورد اما اگر می‌خواهید کار خود را با استایل و حرفه‌ای انجام دهید باید بدانید که چطور می‌توان اشیای بافت دار مختلف را در کنار هم طوری قرار داد که فضا زنده و جذاب به نظر برسد. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، آغاز کردن آن با اشیایی است که بزرگ‌تر هستند (مثل یک صندلی با روکش مخمل یا یک میز با بافت طبیعی چوب یا هر دوی این اشیاء) در مرحله بعد شما سراغ چیزهای کوچک‌تر (مثل رومیزی و ظرف و شمعدانی و کوسن و … ) می‌روید تا فضای منزل را به شکل دلخواه خود پر کرده و دکور کنید. البته این مورد می‌تواند سلیقه‌ای باشد و هر کسی ترکیب خاصی را برای دکوراسیون منزل خود ترجیح دهد اما شما می‌توانید با آزمون و خطا و ترکیب کردن چندین حالت مختلف به چیزی که مد نظرتان است دست پیدا کنید و دکوراسیون دلخواه خود را با استفاده از بافت‌های مختلف بسازید.

بافت در دکوراسیون

بافت در محل‌های غیرمنتظره

همیشه لازم نیست بافت در فضای منزل به وسیله اشیای موجود در آن ایجاد شود بلکه گاهی این بافت می‌تواند ناشی از خود فضا باشد. مثلا یک دیوار سنگ کاری شده و یا کف پارکت شده هم می‌تواند به فضای منزل شما بافت بدهد و هم این روش طراحی داخلی این روزها بسیار پرطرفدار و محبوب است. این فضاها در داخل منزل فرصت خوبی را برای خلاقیت در طراحی داخلی فراهم می‌کند و شما می‌توانید حتی قبل از انتخاب لوازم منزل خود، برای این بخش‌ها برنامه ریزی کنید. کف سرامیک، دیوارهای آجری و یا بتونی رنگ و بافت تطبیق پذیری دارند و شما می‌توانید همراه با آن‌ها از هر طرح و رنگ و بافتی که مایل هستید برای اشیاء و لوازم منزل استفاده کنید. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در دکوراسیون منزل، بافت‌های نرم و لطیف مثل پارچه و … در کنار بافت‌های خشن‌تر مثل چوب و سنگ و … بهترین گزینه هستند و تضاد بین این دو بافت حالت غیرمنتظره و جذابی به فضای منزل می‌دهد.

بافت در دکوراسیون

فضا را با بافت‌های مشابه پر نکنید

مهم‌ترین نکته‌ای که در استفاده از بافت در دکوراسیون باید مد نظر داشته باشید ایجاد تعادل و سادگی است. این دو اصل از قدیمی‌ترین و اساسی‌ترین اصول در طراحی هستند که در طراحی دکوراسیون نیز جایگاه خاصی دارند. طبق این اصول شما باید از بافت‌‌ها در حد تعادل استفاده کنید و با به کار بردن بافت‌های متفاوت، تنوع و زیبایی بیشتری به فضای منزل بدهید. شاید برخی افراد مبتدی تصور کنند که هماهنگ کردن رنگ و بافت همه قسمت‌های منزل آن را زیبا می‌کند اما طبق اصول طراحی این کار اشتباه است. کارشناسان طراحی داخلی توصیه می‌کنند که از بافت‌های مشابه به تعداد زیاد در دکوراسیون منزل استفاده نکنید بلکه سعی کنید تنوع بیشتری به انتخاب‌های خود بدهید و در اضافه کردن بافت نیز زیاده روی  نکنید. هر فضایی به مقدار مشخصی وسیله بافت دار (و یا دیوار و کف و سقف) نیاز دارد و بیش از این مقدار می‌تواند فضا را شلوغ و در هم و برهم نشان دهد. اشیایی را که تعداد زیادی از آن‌ها در منزل وجود دارد مثل کوسن، لوستر و … ترجیحا ساده انتخاب کنید، سعی کنید از بافت‌های نرم و سخت، ساده و پیچیده و ریز و درشت در کنار هم استفاده کنید و از تکرار بپرهیزید.

بافت در دکوراسیون

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Amara (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)