وقتی نوبت به انتخاب کفش می‌رسد همه خانم‌ها و آقایان دچار سردرگمی می‌شوند، چون در میان مدل‌ها و رنگ‌های بی‌شمار انتخاب کفشی که با لباس‌های شما، موقعیتی که برای آن لباس می‌پوشید و شرایط فیزیکی خود شما هماهنگ باشد کار ساده‌ای نیست. در این مقاله که مختص کفش زنانه است بیان خواهیم کرد که چگونه می‌توانید در چند مرحله کفش مناسب خود را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ کفش

رنگی انتخاب کنید که با لباس‌های شما هماهنگ باشد: رنگ کفش شما نباید جدا از بقیه لباس‌ها دیده شود، رنگی را انتخاب کنید که با بقیه لباس‌ها هماهنگی مناسبی داشته باشد مثلا یک کفش مشکی در همه شرایط می‌تواند انتخاب درستی باشد هرچند بهترین انتخاب نیست.

لباس ساده خود را با کفش جذاب‌تر کنید: برای رعایت اصل تعادل در انتخاب کفش به بقیه لباس‌های خود دقت کنید، اگر مجموع لباس‌های شما ساده و در رنگ‌های خنثی است یک کفش رنگی و دارای تزئین و طرح می‌تواند انتخاب خوبی باشد به شرطی که هماهنگی رنگی با بقیه لباس‌ها در آن رعایت شود.

لباس‌های رنگی خود را با کفش ساده متعادل کنید: اگر لباس‌های شما از نظر رنگ و طرح متنوع است باید از کفش ساده استفاده کنید، کفش رنگ پا یا کفش مشکی می‌تواند انتخاب مناسبی برای متعادل کردن استایل شما باشد.

سرتاپا یک رنگ نپوشید: اگر لباس‌های شما همرنگ است مثلا بلوز آبی و شلوار آبی پوشیده‌اید نباید کفش آبی هم بپوشید. البته این قانون در مورد رنگ‌های خنثی مثل مشکی و توسی و کرم صدق نمی‌کند.

از رنگ‌های هم خانواده استفاده کنید: به جای هم رنگ کردن همه چیز از رنگ‌های هم خانواده استفاده کنید مثلا اگر لباس شما صورتی است به جای پوشیدن کفش صورتی از کفش هلویی یا نارنجی استفاده کنید.

قوانین لباس‌های رسمی را در نظر بگیرید: برخی موقعیت‌ها مثل مهمانی‌های رسمی و یا محیط‌های کاری و آموزشی قوانین خاصی برای پوشش و رنگ لباس و کفش دارند که حتما باید آن را در هنگام انتخاب کفش در نظر بگیرید.

در انتخاب کفش با رنگ مناسب به رنگ لباس ها توجه کنید

انتخاب کفش مناسب برای فصل

در بهار انعطاف پذیر باشید: بهار فصل هوای نامتعادل است و همه نوع شرایط آب و هوایی از زمستانی تا تابستانی، بارانی و برفی و … را می‌توان در آن مشاهده کرد. به همین دلیل در این فصل می‌توانید از کفش‌های بهاری گرفته تا بوت و صندل هم استفاده کنید.

در تابستان رنگ‌های شاد بپوشید: برای مقابله با گرمای هوا در تابستان از صندل و کفش عروسکی و کفش‌های پشت باز و جلوباز در رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید.

کفش مناسب پاییزی بپوشید: پاییز نیز هوای نامتعادلی دارد اما تنها یک قانون را باید در انتخاب کفش پاییزی رعایت کنید و آن این است که در این فصل نباید صندل بپوشید اما پوشیدن کفش بهاری و زمستانی مانعی ندارد.

در زمستان کارکرد کفش مهم‌تر است: در این فصل گرم نگه داشتن پا و جلوگیری از سر خوردن روی برف و یخ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید از کفش‌هایی استفاده کنید که پاشنه عریضی دارند و احتمال سر خوردن آن‌ها کم است. کفش زمستانی تنها محدود به پوتین نیست و می‌توان از کفش کالج و کفش‌های کتانی و بنددار هم در این فصل استفاده کرد به شرطی که پاها را به اندازه کافی گرم نگه دارند.

انتخاب کفش پاشنه بلند

ارتفاع پاشنه را با لباسی که می‌پوشید هماهنگ کنید: کفش‌های پاشنه بلند زیبا هستند و اندام شما را زیبا نشان می‌دهند اما آن‌ها را با هر لباس و در هر شرایطی نمی‌توان پوشید. کفش پاشنه بلند را نباید با لباس کوتاه بپوشید، بلندی دامن و مانتویی که آن را با کفش پاشنه بلند می‌پوشید حداقل باید تا زانو باشد. هرچه ارتفاع پاشنه کفش کمتر باشد قد لباس مناسب آن نیز کوتاه‌تر می‌شود.

از پوشیدن پاشنه بالای ۱۲ سانتی‌متر اجتناب کنید: هرچند کفش پاشنه بلند شما را قدبلندتر و پاها را کشیده‌تر نشان می‌دهد اما اگر ارتفاع پاشنه از حدی فراتر رود اثر عکس خواهد داشت به خصوص اگر پاهای چاق و کوتاهی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که مناسب ترین ارتفاع برای پاشنه کفش بین ۷ تا ۱۱ سانتی‌متر است.

شکل مناسب را برای پنجه کفش انتخاب کنید: اگر پاهای بزرگی دارید از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پنجه باریک و نوک تیز اجتناب کنید چون پاها را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. فرم‌های مربعی و نوک گرد برای این پاها مناسب‌تر است.

کفش پاشنه بلند را با لباس رسمی یا نیمه رسمی بپوشید: کاربرد اصلی کفش‌های پاشنه بلند و صندل پاشنه بلند در مجالس و مهمانی‌های رسمی است اما در برخی موقعیت‌های نیمه رسمی هم می‌توان از کفش پاشنه بلند استفاده کرد.

انتخاب کفش تخت

کفش تخت را با لباس مناسب آن بپوشید: گفتیم که هرچه ارتفاع پاشنه کفش کمتر باشد لباس مناسب آن هم کوتاه‌تر است پس کفش تخت را نباید با لباس بلند بپوشید. اما پوشیدن کفش تخت باله که نوعی کفش تخت ساده و بنددار است با دامن میدی که بلندی آن تا میان ساق پا است اشکالی ندارد. همچنین پوشیدن کفش تخت با شلوار تنگ نیز توصیه نمی‌شود به خصوص اگر پاهای چاقی دارید.

کفش تخت را با لباس رسمی نپوشید: کفش‌های تخت زنانه حالتی نیمه رسمی و راحتی دارند و معمولا برای استایل رسمی مناسب نیستند. اگر می‌خواهید کفش مناسبی برای لباس کاری خود انتخاب کنید از انواع پاشنه دار استفاده کنید و یا از کفش تخت با رنگ‌های رسمی و تیره مثل مشکی و قهوه‌ای استفاده کنید.

انتخاب کفش پاشنه بلند با ارتفاع مناسب در استایل اهمیت زیادی دارد

انتخاب بوت و پوتین

بوت و پوتین را در پاییز و زمستان بپوشید: بوت و پوتین زمستانی پاهای شما را از جریان هوای سرد حفظ کرده و آن‌ها را گرم نگه می‌دارند و برای هوای سرد و برفی مناسب هستند.

بوت را با لباس مناسب آن بپوشید: برای این که بوت‌ها در پاهای شما زیبا و شیک دیده شوند آن‌ها را با شلوار تنگ و راسته و تیره رنگ بپوشید تا هم به راحتی در داخل بوت قرار گیرند و هم پاها را کشیده‌تر نشان دهند.

بوت مناسب برای هوای برفی انتخاب کنید: به کف بوت خود نگاه کنید تا از سر نبودن آن مطمئن شوید. پاشنه و کف بوت انتخابی شما باید به اندازه کافی عریض باشد تا راه رفتن و حفظ تعادل روی سطوح لغزنده در آن مشکل نباشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)