کفش پاشنه بلند از نظر مد و زیبایی مزایای زیادی دارد، قد را بلندتر نشان می‌دهد و اندام را خوش‌فرم می‌کند اما راه رفتن با کفش پاشنه بلند از دشوارترین کارها است که البته این کار به مدت طولانی توصیه نمی‌شود چون آسیب‌های جبران ناپذیری به عضلات و استخوان‌های پا وارد می‌کند. به هرحال کسانی هستند که راه رفتن با کفش پاشنه بلند را به بهترین شکل انجام می‌دهند، راز آن‌ها چیست؟ در این مقاله از این رازها باخبر شوید.

کفشی بپوشید که اندازه باشد

اولین گام برای راه رفتن درست با کفش پاشنه بلند انتخاب کفش مناسب است. یکی از دلایل اصلی احساس ناراحتی هنگام راه رفتن با کفش پاشنه بلند این است که کفش شما اندازه پای شما نیست، اگر کفش کوچک باشد به پنجه و پشت پا فشار می‌آورد و اگر بزرگ باشد هنگام راه رفتن از پا خارج می‌شود و باعث می‌شود حفظ تعادل مشکل شود. پس حتما سایز دقیق پای خود را بدانید و کفشی بخرید که کاملا اندازه باشد. کفشی اندازه پای شما است که وقتی درپای شماست اولا انگشت شست دست شما بتواند در قسمت پنجه کفش فرو رود، دوما بتوانید پاشنه خود را داخل کفش بالا و پایین کنید بدون آن که پا از کفش خارج شود.

کیفیت مهم‌تر از کمیت است

این که تعداد بی‌شماری کفش پاشنه بلند در رنگ‌های مختلف برای لباس‌های مجلسی مختلف خود داشته باشید ایده خوبی است اما این کار هزینه دارد و فقط در صورتی این کار را انجام دهید که از عهده هزینه برآیید. اما بیشتر خانم‌ها کمیت را فدای کیفیت می‌کنند و کفش‌های پاشنه بلند بی‌کیفیت به تعداد زیاد تهیه می‌کنند که این کار اصلا توصیه نمی‌شود. برای راه رفتن با کفش پاشنه بلند باید کفش باکیفیتی داشته باشید که استانداردهای لازم در طراحی و تولید آن به کار رفته باشد و چنین کفشی معمولا ارزان قیمت نیست. پس به جای خرید چندین کفش مجلسی ارزان، یک کفش مجلسی پاشنه بلند باکیفیت در رنگ‌هایی مثل مشکی یا رنگ پا خریداری کنید تا بتوانید آن را با همه لباس‌های مجلسی خود بپوشید.

به کفش جدید خود عادت کنید

پس از انتخاب و خرید یک کفش پاشنه بلند باکیفیت و اندازه پا نوبت به پوشیدن آن می‌رسد. فراموش نکنید که هرگز یک کفش پاشنه بلند نو را برای اولین بار برای مهمانی و یا جای مهم دیگری نپوشید چون ممکن است باعث به وجود آمدن تاول‌های شدید روی پا شود و راه رفتن شما را مختل کرده و باعث مشکل شود، قبل از این کار باید به کفش عادت کنید، کفش را در منزل بپوشید و با آن راه بروید تا به اصطلاح جا باز کند و فرم پای شما را به خود بگیرد. بین سه روز تا یک هفته این کار را ادامه دهید و روزی نیم ساعت با آن تمرین کنید پس از این که پای شما به کفش عادت کرد و احتمال تاول زدن از بین رفت زمان آن می‌رسد که کفش را برای اولین بار برای بیرون رفتن بپوشید.

راه رفتن با کفش پاشنه بلند به مدت طولانی زیان آور است

روش درست راه رفتن با کفش پاشنه بلند را یاد بگیرید

حال نوبت به مرحله اصلی یعنی راه رفتن با کفش پاشنه بلند می‌رسد، این مرحله را به صورت تمرینی در منزل انجام دهید و پس از تسلط در بیرون از منزل نیز ادامه دهید. برای راه رفتن درست با کفش پاشنه بلند باید چندین نکته را مد نظر داشته باشید:

  • از پاشنه به پنجه راه بروید، این روش راه رفتن در مورد کفش‌های تخت اهمیتی ندارد اما در مورد کفش پاشنه بلند باید رعایت شود چون اگر از پنجه به پاشنه قدم بردارید حفظ تعادل مشکل خواهد شد و گام‌های شما لرزان به نظر خواهید رسید. هنگام گام برداشتن وزن بدن را روی پاشنه بیندازید و به پنجه پا انتقال دهید.
  • گام‌های کوچک بردارید، هنگام راه رفتن با کفش پاشنه نباید عجله کنید به خصوص اگر تازه‌کار هستید. گام‌های خود را کوچک و با حوصله بردارید و روی تعادل و درست راه رفتن و انداختن وزن روی پاشنه خود تمرکز کنید.
  • در خط مستقیم گام بردارید، در ذهن خود یک خط مستقیم روی زمین ترسیم کنید و پای خود را دقیقا روی همان خط بگذارید، این روشی است که مدل‌ها در نمایش‌های مد برای راه رفتن به کار می‌برند و به کت واک معروف است. این روش راه رفتن هم حفظ تعادل را ساده‌تر می‌کند و هم شکل راه رفتن شما موقر و زیبا خواهد شد.

به وضعیت بدنی خود توجه کنید

یکی از اشتباهات رایج خانم‌ها هنگام راه رفتن با کفش پاشنه بلند عدم رعایت وضعیت صحیح بدنی است. بیشتر خانم‌ها موقع راه رفتن با این کفش‌ها قوز می‌کنند تا بتوانند تعادل خود را حفظ کنند و با این کار هم ظاهر اندام آن‌ها نامناسب دیده می‌شود و هم شکل راه رفتن زیبایی نخواهند داشت. اگر نمی‌توانید تعادل خود را حفظ کنید بهتر است قید کفش پاشنه بلند را بزنید اما اگر می‌خواهید زیبا راه بروید باید بدن خود را صاف نگه دارید، یک خط عمود از زیر چانه تا انتهای بند فرض کنید و آن را کاملا صاف نگه دارید دست‌ها را نزدیک به بدن نگه دارید و به آرامی تاب بدهید، شانه‌ها را عقب بدهید و گردن را کاملا راست بگیرید، برای نگاه کردن به جلوی پا از چشمانتان استفاده کنید و نه گردن.

استراحت کنید

هرچقدر هم که در راه رفتن با کفش پاشنه بلند ماهر باشید این کار فشار زیادی به عضلات پا و پشت پا وارد می‌کند و باعث خستگی می‌شود، اگر مجبور هستید مدت زیادی با این کفش‌ها بایستید، یک پای خود را به آرامی خم کرده و به آن استراحت دهید و وزن خود را به پای دیگر منتقل کنید. چند دقیقه بعد با پای دیگر خود همین کا را انجام دهید. به طور کلی نباید بیش از سه دقیقه به صورت ممتد با کفش پاشنه بلند راه بروید. پس حتما در فواصل سه دقیقه‌ای استراحت کنید، ر صورت امکان کفش‌ها را درآورده و پاها را ماساژ دهید تا فشار کمتری به آن‌ها وارد شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید.

منبع: TrendSpotter (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)