انتخاب یک شلوار جین اندازه ، زیبا و با استایل و رنگ مناسب یکی از انتخاب‌های دشوار آقایان است چون مفاهیم متعدد و پیچیده زیادی در مورد این شلوارها وجود دارند که بیشتر آقایان درمورد آن‌ها اطلاعات و آگاهی لازم را ندارند و در نتیجه نمی‌توانند شلوار جین دلخواه خود را پیدا کنند. مفاهیمی مثل فاق شلوار، فاق بلند یا کوتاه، شلوار لوله تفنگی یا گشاد، سایزبندی اروپایی و آمریکایی و … که در طول سال‌ها در دنیای مد شکل گرفته‌اند و یک خریدار عادی چیز زیادی درباره آن‌ها نمی‌داند. در این مقاله شما می‌توانید تمام چیزهایی را که برای پیدا کردن یک شلوار جین اندازه نیاز دارید خواهید آموخت و خواهید توانست انتخاب بهتر و موفق‌تری داشته باشید.

سایزبندی شلوار جین براساس ابعاد بدن

با ساده‌ترین بخش شروع می‌کنیم، یعنی پیدا کردن ابعاد بدن و اندازه شلوار جین بر اساس آن. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید سایز شلوار جین اندازه شما بر اساس چند اندازه خاص تعیین می‌شود اما در این میان دو اندازه اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند یعنی دور کمر و طول داخلی پاچه شلوار.

انتخاب شلوار جین اندازه شما

اندازه‌گیری دور کمر: دور کمر محیط محلی است که خط کمر شلوار شما در آن نقطه می‌ایستد. این اندازه یک اندازه محیطی و افقی است که براساس اینچ بیان می‌شود و سایز شلوار شما را مشخص می‌‌کند پس وقتی گفته می‌شود سایز یک شلوار ۴۲ است یعنی دور کمر شلوار ۴۲ اینچ (برابر ۱۰۷ ساتنی‌متر) است. برای پیدا کردن این اندازه متر نواری را دور محلی که می‌خواهید کمر شلوار روی آن بایستد بپیچید و عدد به دست آمده را به ۲.۵۴ تقسیم کنید.

اندازه‌گیری طول داخلی پاچه شلوار: طبیعی است که تنها دور کمر نمی‌تواند سایز شلوار را تعیین کند و افراد از نظر قد با هم متفاوت هستند که این تفاوت با طول داخلی پاچه شلوار مشخص می‌شود. این اندازه همان طور که در تصویر می‌بینید ارتفاع مرکز بدن را از سطح زمین مشخص می‌کند و اندازه گرفتن آن بسیار ساده است.

حال که دو اندازه اصلی شلوار را به دست آورید می‌توانید شلوار جین اندازه خود را به سادگی پیدا کنید. اگر به برچسب داخلی شلوارهای جین نگاه کنید خواهید دید که دوعدد به در کنار هم نوشته شده‌اند که عدد اول دور کمر به اینچ و عدد دوم طول پاچه را به اینچ نشان می‌دهد مثلا اگر دور کمر شما ۴۲ اینچ و طول پاچه شما ۳۵ اینچ باشد شلواری که عدد ۴۲*۳۵ روی ان درج شده باشد اندازه شماست. البته مورد دیگری هم هست که باید به آن توجه کنید و معمولا روی برچسب لباس‌ها نوشته نمی‌شود و آن بلندی فاق شلوار است. ارتفاع کمر شلوار از مرکز بدن را فاق می‌گویند که اگر پایین‌تر از خط کمر طبیعی بدن باشد به ان شلوار فاق کوتاه می‌گویند و اگر بالاتر باشد به آن شلوار فاق بلند گفته می‌شود.

تفاوت انواع مدل‌های شلوار جین

بیشتر آقایان می‌توانند اندازه‌گیری‌هایی را که در مرحله قبل گفته شد انجام دهند و شلوار اندازه خود را پیدا کنند اما انتخاب بین مدل‌ها و استایل مختلف شلوار جین ممکن است دشوار باشد. دو فاکتور در این مساله مطرح است که یکی فیت یا میزان گشاد شلوار است و دیگری کات یا شکل پاچه شلوار است که در ادامه هردو را بررسی می‌کنیم.

انواع فیت شلوار جین

کلمه فیت در شلوارهای جین به قسمت نشیمنگاه و بالای شلوار اشاره دارد و میزان تنگی و گشادی این ناحیه را مشخص می‌کند که البته هر برندی تعریف و استاندارد خاص خود را در مورد این مفهوم دارد اما شلوارهای جین بر این اساس به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

انتخاب شلوار جین اندازه شما

شلوار اسلیم فیت یا تنگ: در این مدل شلوار قسمت بالای آن تنگ است و میزان پارچه کمتری در آن به کار رفته است و طوری طراحی شده که بدن را دربربگیرد. این مدل شلوار چندان راحت نیست و به خصوص برای آقایان چاق توصیه نمی‌شود.

شلوار متوسط: این مدل شلوار در قسمت بالا راحتی متوسطی دارد و اکثر شلوارهای جین مردانه در این دسته قرار می‌گیرند. اگر در قسمت بالاتنه چاق نیستید این مدل می‌تواند کاملا مناسب شما باشد.

شلوار راحت یا گشاد: این مدل شلوار در قسمت باسن پارچه اضافی دارد و حرکت کردن در آن راحت‌تر است. آقایان چاق و آقایان ورزشکار می‌توانند در این مدل شلوار بسیار راحت باشند.

انواع کات شلوار جین

مفهوم بعدی درباره ویژگی‌های شلوار جین کات شلوار یا دمپای شلوار است که قسمت پاچه شلوار (پایین‌تر از باسن) را شامل می‌شود و بر این اساس می‌توان شلوارهای جین را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

انتخاب شلوار جین اندازه شما

شلوار لوله تفنگی: اگر پاچه شلوار از ران‌ها به سمت پایین به شکل مخروطی تنگ‌تر شود و در قسمت مچ به تنگ‌ترین حالت خود برسد (حدود ۱۴ تا ۱۶ اینچ) به این شلوار شلوار لوله تفنگی گفته می‌شود مگر این که شلوار در قسمت بالا و کمر هم به همین اندازه تنگ و کوچک باشد.

شلوار راسته: اگر قطر پاچه شلوار از ران به پایین تغییری نکند و ثابت بماند این شلوار شلوار راسته است که یکی از رایج‌ترین و کلاسیک‌ترین مدل‌های شلوار جین می‌باشد. در واقع قطر مچ پای این شلوار با قطر آن در قسمت ران یکی است و دوختن چنین شلواری نیز بسیار ساده و راحت است.

شلوار دمپا گشاد: اگر قطر پاچه شلوار از ران به پایین بیشتر شود و حالت گشادی پیدا کند این شلوار شلوار دمپاگشاد است. هدف از طراحی چنین شلوارهایی پوشیدن آن‌ها با بوت است و به آن بوت کات می‌گویند.

پیدا کردن شلوار جین اندازه شما

حال که با همه مفاهیم مورد نیاز در مود شلوار جین مردانه آشنا شدید می‌توانید به راحتی شلوار جین اندازه خود را که مدل مناسبی هم داشته باشد انتخاب کنید. ابتدا باید بدانید که کدام مدل بیش از بقیه مناسب شما است و به شما می‌آید؛ لوله تفنگی با فیت متوسط؟ یا دمپا گشاد با بالاتنه تنگ؟ ابتدا شرایط اندام خود را درک کنید و دقیقا تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه نوع تصویری از خود ارائه کنید سپس مدل دلخواه را انتخاب کنید. سپس اندازه‌های خود را طبق روش گفته شده بگیرید و آن‌ها را به خاطر بسپارید. در این صورت حتی نیازی به پرو کردن شلوار هم نخواهید داشت (البته بهتر است این کار را انجام دهید) اگر قصد خرید آنلاین را دارید از فروشگاهی خرید کنید که چارت دقیق سایزبندی و سیستم بازگشت کالا داشته باشد.

انتخاب شلوار جین اندازه شما

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)