داشتن جدیدترین و زیباترین مدل‌های لباس هیچ فایده‌ای ندارد اگر نتوانید موقع آماده شدن آن‌ها را پیدا کنید و استفاده کنید. یک کمد لباس مرتب، شیک و دسته بندی شده به جای انبوهی از لباس‌ها و اکسسوری‌های به هم ریخته و نامرتب به معنای این است که شما از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استایل و لباس‌های خود به خوبی استفاده کرده‌اید و در کمترین زمان می‌توانید جذاب‌ترین تیپ‌ها را برای خود بسازید. ملانی چارلتون مدیر سایت Clos-ette که از کارشناسان خبره در زمینه طبقه بندی و طراحی کمد لباس است نکات مهمی را درباره روش‌های اصولی این کار بیان کرده‌است که در این مقاله از مجله قرمز می‌توانید این نکات مهم را مطالعه کنید.

گام اول: لباس‌های اضافی را حذف کنید

شاید به نظر ساده نباشد اما کنار گذاشتن، دور ریختن یا اهدا کردن لباس‌های قدیمی کلید داشتن کمد لباس بی‌نقص است. ملانی چارلتون به مشتریان خود توصیه می‌کند هرچیزی را که در دو سال گذشته نپوشیده‌اند کنار بگذارند چون از این به بعد نیز آن را نخواهند پوشید و چنین لباسی دیگر ارزش نگهداری ندارد. اگر لباسی دارید که دو سایز یا بیشتر به تنتان کوچک یا بزرگ است آن را نیز کنار بگذارید و به این ترتیب فضای بیشتری برای لباس‌های جدید باز کنید. البته لباس‌هایی که ارزش احساسی داشته باشند در این مورد استثنا هستند و می‌توانید آن‌ها را نگه دارید.

مراحل مرتب کردن کمد لباس

گام دوم: از یک کارشناس ماهر کمک بگیرید یا روش خاص خود را به کار ببرید

شما می‌توانید برای مرتب کردن کمد لباس‌های خود از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید تا آن را به صورت اساسی و کارشناسانه برای شما انجام دهند. البته این کار هزینه خاص خود را دارد اما داشتن کمد لباس حرفه‌ای و کامل برای یک عمر است و ارزش این هزینه را دارد. حتی برخی از شرکت‌های دکوراسیون داخلی هم می‌توانند این کار را برای شما با هزینه کمتری انجام دهند اما اگر قصد اضافه کردن هزینه ندارید و یا به سلیقه و تصمیم دیگران اعتمادی  ندارید می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید، کارشناسان توصیه می‌کنید کمد خود را به واحدهای کوچکی تقسیم کنید و لباس‌ها را طوری بچینید که همه چیز قابل دیدن باشد، چون تا زمانی که چیزی را نبینید آن را نخواهید پوشید. استفاده از چوب رختی‌های همشکل و متعدد برای آویزان کردن و تا کردن و چیدن لباس‌ها روی هم در قفسه‌ها به سبک فروشگاه‌ها بهترین روش برای این کار است، پس قبل از هرکاری باید وسایل لازم را برای مرتب کردن کمد لباس خود تهیه کنید، محاسبه کنید که به چه تعداد چوب رختی، اویز لباس، کشو و قفسه و جای اکسسوری نیاز دارید و در صورت لزوم تغییراتی را هم در ساختار کمد خود ایجاد کنید.

گام سوم: مرتب کردن کمد لباس را آغاز کنید

حال می‌توانید کار مرتب کردن کمد و چیدن لباس‌ها را شروع کنید. این که لباس‌ها را با چه ترتیبی در کنار هم بچینید، کدام لباس‌ها نزدیک کدام اکسسوری‌ها باشند و … کاملا شخصی است و بستگی به شرایط شما دارد اما این لباس‌ها حتما باید بر اساس قانون خاصی چیده شوند تا نظم مشخصی داشته باشند و بعدا بتوانید هرچیزی را سر جای خود بگذارید.

 

نکات مهم برای مرتب کردن کمد لباس

بلوزها و تاپ‌ها: اگر جای کافی دارید تا همه چیز را در چوب رختی قرار داده و آویزان کنید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت لباس‌هایی را که چروک نمی‌شوند تا کرده و در قفسه روی هم بچینید.

مراحل مرتب کردن کمد لباس

ژاکت‌ها و لباس‌های بافتنی: همه لباس‌های بافتنی را تا کنید و در قفسه قرار دهید. لابلای بافتنی‌های کشمیر و گران‌قیمت خود یک تکه چوب صدر بگذارید تا از بیدزدگی آن‌ها جلوگیری شود، این چوب‌ها را هر شش ماه یکبار عوض کنید. سعی کنید لباس‌ها را با نظم خاصی (مثلا رنگ بندی یا میزان ضخامت) روی هم بچینید.

لباس‌های جین: این که چطور شلوارهای جین خود را مرتب کنید به سلیقه شخصی شما بستگی دارد مثلا برند، رنگ، مدل، سایز و یا چیزی غیر از این موارد می‌تواند مبنای شما باشد. اما کارشناسان مد چیدن بر اساس رنگ را پیشنهاد می‌کنند.

شلوارها و دامن‌ها: این لباس‌ها را با گیره به چوب رختی ببندید و آویزان کنید چون آویزان کردن این لباس‌ها نمای کناری کمد لباس شما را زیباتر خواهد کرد. اما گیره را به قسمت داخلی شلوار و دامن ببندید تا روی لباس رد آن باقی نماند.

مراحل مرتب کردن کمد لباس

لباس مجلسی: لباس‌های مجلسی را در چوب رختی قرار داده و بر اساس رنگ بچینید یعنی از رنگ‌های تیره به روشن. البته چیدن بر اساس فرم لباس نیز روش مناسبی است مثلا از دکلته‌ها شروع کنید و به آستین بلندها برسید و یا بر اساس بلندی لباس یا فصل لباس آن‌ها را مرتب کنید. اما هرگز این لباس‌ها را در پوشش پلاستیکی خشکشویی نگهداری نکنید و از کاور‌های پارچه‌ای مخصوص استفاده کنید.

مراحل مرتب کردن کمد لباس

شال و روسری و کیف‌ها: اگر کیف‌ها را خارج از کیسه پارچه‌ای نگهداری کنید راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را ببینید و انتخاب کنید اما احتمال آسیب به کیف و نشستن گرد و خاک روی ان وجود دارد پس می‌توانید عکس کیف‌ها را بگیرید و روی کیسه نصب کنید تا این مشکل هم حل شود. شال‌ها و روسری‌ها را نیز تا کنید و بر اساس رنگ و جنس به ترتیب روی یک میله یا چوب رختی بزرگ بچینید تا همگی به راحتی قابل دیدن و پیدا کردن باشند.

کفش‌ها: کفش‌ها معمولا در جاکفشی نگهداری می‌شوند اما همه چیز باید جلوی چشم باشد و بهتر است آن‌ها را بر اساس مدل و کارکرد دسته بندی کنید مثلا دمپایی‌ها را در کنار هم و کفش‌های کتانی در کنار هم بر اساس رنگ دسته بندی کنید.

جواهرات: بهتر است داخل کمد لباس یا کشوی دراور خود جای مخصوصی برای جواهرات تهیه کنید و همه چیز را مرتب و دسته بندی شده در آن بچینید تا شاهد گره خوردن زنجیرها و گم شدن گوشواره‌ها نباشید و همه چیز به راحتی پیدا شود و جلوی چشم باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)