آیا افزایش فضای کمد لباس‌ها امکان پذیر است؟ این روزها با زندگی آپارتمانی، خانه‌های ما کوچک‌تر شده‌اند و فضای کافی برای قرار دادن لوازم  مختلف مثل لباس و … کاهش یافته است. در این شرایط ما مجبور هستیم تعداد زیادی لباس را در فضایی کوچک جا دهیم و همین کار باعث به هم ریختگی فضای اتاق و دشواری پیدا کردن لباس‌های می‌شود. اما شما با ترفندهایی می‌توانید از این فضا به طور بهینه استفاده کرده و به افزایش فضای کمد لباس‌های خود کمک کنید. انجام این کار به هزینه زیاد و یا تخصص در دکوراسیون نیازی ندارد و با ابزارهای ساده و کمی هوشمندی می‌توان به سادگی فضای داخل کمد را افزایش داد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ترفندهایی برای افزایش فضای کمد لباس و اتاق خواب به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید لباس‌های جدید خود را در کمد جا دهید بدون آن که به فضای بزرگ‌تری نیاز داشته باشید.

مساله مهم در افزایش فضای کمد لباس این است که فرقی نمی‌کند کمد شما بزرگ یا کوچک باشد و همیشه این احساس در شما وجود دارد که برای بسیاری از لباس‌های شما جای کافی وجود ندارد و این کمبود فضا مانع از خرید لباس‌های جدید شده است.  در هر صورت فارغ از این که شما به لباس‌های جدید احتیاج دارید یا خیر، استفاده بهینه از فضا به منظم شدن و مرتب شدن کمد شما کمک می‌کند و شما می‌توانید با این کار به افزایش فضای کمد خود کمک کرده و راحت‌تر به لباس‌هایتان دسترسی داشته باشید. صرفه جویی در فضا و ایجاد فضای بیشتر یکی از شاخه‌های مهم دکوراسیون داخلی است که اصول و روش‌های خود را دارد و شما برای افزایش فضای کمد لباس‌های خود بهتر است با این اصول و قواعد آشنا شوید.

یک کمد لباس کامل چه فضاهایی دارد؟

یک کمد لباس کامل چهار فضای اصلی دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند، اولین بخش قسمت چوب لباسی‌ها است یعنی میله‌ای که شما چوب لباس‌های خود را همراه با لباس‌ها روی آن آویزان می‌کنید. این فضا به لباس‌هایی اختصاص دارد که نباید تا شوند و آویزان کردن بهترین گزینه برای سالم نگه داشتن آن‌ها است مثل مانتوها، لباس‌های مجلسی، پالتو و برخی از شلوارها و دامن‌ها. بخش بعدی بخش مربوط به لباس‌هایی است که باید تا شوند. این بخش می‌تواند قفسه‌ها یا کشوهای داخل کمد و یا حتی کف کمد شما باشد. بخش سوم بخش مربوط به کفش‌ها است یعنی قسمتی که شما کفش‌های خود را با جعبه یا بدون جعبه در آن قرار می‌دهید. این فضا هم می‌تواند گوشه‌ای از کف کمد و یا فضای بالای کمد یا قفسه‌ها باشد. بخش آخر بخش مربوط به اکسسوری‌ها است یعنی شال و روسری، کیف، جواهرات و موارد دیگری که در دسته لباس‌های اصلی قرار نمی‌گیرند، این موارد هم می‌توانند در قفسه‌های مناسب یا فضایی خاص در کشو قرار بگیرند. واقعیت این است که بدون مشخص کردن این بخش‌ها نمی‌توان کار مرتب کردن کمد لباس و افزایش فضای کمد را به درستی انجام داد. ابتدا فضایی را که در دسترس دارید به طور کامل اندازه گیری و بررسی کنید و سعی کنید واقع بینانه عمل کنید و تصمیم بگیرید.

افزایش فضای کمد لباس

برای افزایش فضای کمد از پشت درب آن نیز استفاده کنید

فضای پشت درب کمد فضایی است که بیشتر افراد به آن اهمیت نمی‌دهند در حالی که این فضا می‌تواند امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار داده و تعداد زیادی از لباس‌ها و اکسسوری‌ها را در خود جای دهد. البته این مورد در کمدهایی که درب لولایی دارند بیشتر در دسترس است و دسترسی به فضای پشت درب کمدهایی که درب کشویی و ریلی دارند ساده نیست. اما در این حالت هم شما می‌توانید از فضای جلوی درب استفاده کنید و با آویزان کردن تعدادی از لباس‌ها و اکسسوری‌ها، فضای بیشتری در داخل کمد خود ایجاد کنید. اما اگر این مساله برای شما اهمیت زیادی دارد می‌توانید نسبت به تعویض درب کمد لباس خود اقدام کنید و به جای درب ریلی، درب لولایی روی آن نصب کنید. در هر صورت روش‌های مختلفی برای استفاده از فضای پشت درب کمد وجود دارد و اولین گام برای این کار، کوبیدن چند میخ و یا چسباندن قلاب‌های محکم روی درب است. پس از آن می‌توانید یک یا دو عدد از چوب لباسی‌هایی را که حاوی لباس‌های روزمره شما است به این قلاب‌ها و میخ‌ها آویزان کنید. همچنین می‌توانید یک صفحه سوراخ‌دار تهیه کرده و به در بیاویزید و جواهرات روزمره خود را در آن قرار دهید. معمولا فضای پشت درب کمد فضای مناسبی برای آویزان کردن جاجورابی، جای لباس زیر و آویز روسری است.

افزایش فضای کمد لباس

یک میله چوب لباسی جدید اضافه کنید

اکثر کمدهای لباس فقط یک میله برای آویزان کردن چوب لباسی در خود دارند که بسته به بزرگی کمد می‌توان تعداد مشخصی لباس را در آن قرار داد. وقتی تعداد لباس‌های شما زیاد می‌شود لباس‌ها در میله چوب لباسی به هم فشرده می‌شوند و در نتیجه فضای کافی برای تنفس ندارند و ممکن است بود بگیرند و چروک شوند. اما تحت شرایطی شما می‌توانید فضای در دسترس برای قرار دادن چوب لباسی‌ها را افزایش دهید. اگر ارتفاع کمد لباس شما بیش از ۲۲۰ سانتی‌متر است شما می‌توانید به جای یک ردیف چوب لباسی دو ردیف چوب لباسی داشته باشید. این کار با نصب یک میله جدید حدود ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر پایین‌تر از میله اول امکان پذیر می‌شود و به هزینه زیادی هم نیاز ندارد. البته فراموش نکنید که ارتفاع یک میله چوب لباسی از سطح زمین حداقل باید ۱۰۰ تا ۱۰۵ سانتی‌متر باشد (بسته به قد و بلندی لباس‌های شما) فاصله میله بالایی از سقف باید حدود ۷ تا ۸ سانتی‌متر و فاصله میله از دیوار پشت آن هم باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد. میله پایینی می‌تواند محل مناسبی برای لباس‌های کوتاه‌تر مثل دامن و بلوز مجلسی و شلوار باشد به همین سادگی فضای داخل کمد شما افزایش خواهد یافت.

افزایش فضای کمد لباس

از فضای قفسه‌ها حداکثر استفاده را ببرید

لباس‌هایی وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را از چوب لباسی آویزان کرد مثل لباس‌های بافتنی و هر لباسی که بر اثر وزن خود تغییر شکل می‌دهد و باید تاشوند، همچنین اکسسوری‌هایی مثل کیف و کفش و جعبه‌هایی که حاوی لباس‌ها و اکسسوری‌های شما هستند. همه این موارد را نمی‌توان در کف کمد قرار داد چون نه تنها فضای کافی برای این کار وجود ندارد بلکه کمد شما هم نامرتب به نظر خواهد رسید. به همین دلیل لازم است که در فضای کمد شما به تعداد کافی قفسه وجود داشته باشد تا بتوانید این موارد را در کمد خود قرار دهید. قفسه‌ها بهتر است بدون درب بوده و عمق آن‌ها بیشتر از ۳۵ سانتی‌متر نباشد. اگر کمد شما قفسه‌های کافی ندارد می‌توانید از قفسه‌های مجزا استفاده کنید، انواع فلزی و پلاستیکی این قفسه‌ها اگرچه بادوام هستند اما ممکن است لباس‌ها را نخ کش کنند، به همین دلیل قفسه‌های چوبی و ام دی اف گزینه مناسب‌تری هستند. لباس‌هایی را که تا کرده و روی هم قرار می‌دهید ترجیحا در یک پوشش کاغذی مناسب قرار دهید و یا بین آن‌ها یک ورقه حوله کاغذی قرار دهید تا تمیزتر و سالم‌تر باقی بمانند.

افزایش فضای کمد لباس

کشوها را فراموش نکنید

کشوهای داخل کمد همیشه فضایی مناسب برای قرار دادن چیزهای کوچک مثل جواهرات، لباس‌های زیر، جوراب و … است و حتی اگر از قفسه‌ها و فضای پشت درب هم حداکثر استفاده را کرده باشید باز هم به کشو احتیاج خواهید داشت. حتما کمد لباسی تهیه کنید که حداقل یک یا دو کشو داشته باشد و این کشوها را با استفاده از تقسیم کننده‌های مناسب به چند بخش مجزا تقسیم کنید، به طور مثال در یک بخش لباس‌های زیر، در بخش دیگر جوراب‌ها و در بخش دیگر جواهرات و اکسسوری‌های کوچک دیگر را قرار دهید. همچنین لباس‌هایی را که کمتر استفاده می‌کنید و در کمدتان فضایی برای آن وجود ندارد می‌توانید تا کنید و در کشو قرار دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)