هزینه لباس بخش مهمی از هزینه خانوار را شامل می‌شود و با افزایش قیمت‌ها این هزینه هم به مرور زمان سنگین‌تر می‌شود. اما افزایش عمر لباس‌ها می‌تواند هزینه خرید پوشاک را کاهش می‌دهد، اگر شما از لباس‌های خود درست مراقبت کنید آن‌ها دیرتر خراب می‌شوند و شما کمتر به خرید لباس‌های جدید نیاز پیدا می‌کنید. اما چطور می‌توان عمر لباس‌ها را افزایش داد؟ هر لباس و اکسسوری خاصی ویژگی‌های خاصی دارد و برای مراقبت از آن باید نکات خاصی را رعایت کنید تا به افزایش عمر لباس‌ها کمک کنید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که برای افزایش عمر لباس‌ها و مراقبت بهتر از آن‌ها چه کارهایی را انجام دهید و از چه کارهایی اجتناب کنید.

چند نکته کلیدی و مهم برای افزایش عمر لباس‌ها

مراقبت از لباس یکی از اصول اولیه شیک پوشی است و کسی که نتواند از لباس‌های خود درست مراقبت و نگهداری کند مدت زیادی هم نمی‌تواند آن‌ها را بپوشد و این کار نه فقط از نظر هزینه بلکه از نظر شیک پوشی هم به ضرر او خواهد بود. مثلا فرض کنید شما یک ژاکت پشم گران قیمت و زیبا برای خود خریده‌اید اما چون آن را درست نگهداری نکرده‌اید تغییر فرم داده و دیگر اندازه بدن شما نیست. در این شرایط است که آشنایی با مراقبت صحیح از لباس در شیک پوشی اهمیت پیدا می‌کند. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که هرچه لباس‌های شما قیمت و ارزش بیشتری داشته باشند نگهداری از آن‌ها نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون در این حالت با خراب شدن لباس شما پول بیشتری از دست خواهید داد! پس اگر لباس‌های ارزشمندی در کمد لباس‌ها و کفش‌های خود دارید حتما در مراقبت از آن‌ها کوشا باشید و نکات زیر را به خاطر بسپارید:

ژاکت کشمیر: کشمیر یکی از ظریف‌ترین و بهترین انواع پشم است که از پشم نوع خاصی از بز به همین نام به دست می‌آید. لباس‌هایی که از جنس پشم کشمیر تهیه می‌شوند قیمت بالایی دارند و اگر از آن‌ها درست استفاده و نگهداری شود مدت زیادی نیز عمر خواهند کرد و در نتیجه ارزش هزینه کردن را دارند. یکی از رایج‌ترین اشتباهات در مورد لباس‌های بافتنی کشمیر و به طور کلی هر نوع لباس پشم و بافتنی دیگر، آویزان کردن آن‌ها از جالباسی است. این کار باعث می‌شود که لباس شما فرم خود را از دست بدهد و کشیده شود به همین دلیل توصیه می‌شود که لباس‌های پشم خود را حتما تا کنید و در کشو و قفسه قرار دهید تا تغییر شکل ندهند. لباس‌های پشم کشمیر حتما باید با دست شسته شوند و بهتر است برای شستن آن‌ها از مایع‌های شوینده ملایم که فاقد آنزیم هستند استفاده کنید (بهترین گزینه برای این کار صابون‌های معمولی و حتی شامپوی مو است) هنگام آبکشی و خشک کردن لباس هم سعی کنید کمترین فشار و کشیدگی را به الیاف لباس وارد کنید و آن را روی یک سطح صاف پهن کرده و در مقابل جریان هوا خشک کنید و از گرما دادن با این لباس‌ها جدا خودداری کنید.

افزایش عمر لباس‌ها

کفش چرم: اگر کفش‌های چرمی دارید که فصل پوشیدن آن‌ها سرآمده است (مثلا پوتین‌های چرم مخصوص زمستان که در فصل تابستان کاربردی ندارند) آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی انبار نکنید. این کار باعث می‌شود که رطوبت داخل پلاستیکی به دام بیفتد و به تدریج بافت چرم کفش شما را از بین ببرد. پس برای انبار کردن کفش‌های خود حتما از کیسه‌های پارچه‌ای قابل تنفس استفاده کنید و یا داخل آن‌ها قالب‌های مخصوص چوبی قرار دهید. اگر می‌خواهید عمر کفش‌های چرم شما افزایش پیدا کند واکس زدن را به یک عادت تبدیل کنید، واکس زدن باعث نرمی و دوام بیشتر چرم و افزایش عمر آن شده و درخششی زیبا و شیک به کفش‌های شما می‌دهد. ابتدا کثیفی‌های روی کفش را با یک دستمال تمیز کنید و سپس واکس را به روش حرفه‌ای روی کفش‌های خود بزنید.

کفش کتانی: کفش‌های کتانی شما و یا بندهای آن هرچقدر هم که کثیف و لک شده باشند نباید برای شستن آن‌ها از سفید کننده استفاده کنید. سفید کننده باعث تضعیف الیاف کفش و بند کفش می‌شود و آن‌ها را شکننده می‌‌کند. البته این ممنوعیت برای سفید کننده‌های کلردار است و شما می‌توانید بند کفش را با سفید کننده اکسیژنه بشویید اما برای شستن خود کفش بهتر است از سفید کننده اکسیژنه هم استفاده نکنید. برای شستن کفش کتانی از آب و صابون سفید استفاده کنید، با یک مسواک نرم کهنه آب صابونی را روی کفش بمالید و بسابید سپس آب بکشید، خواهید دید که کفش شما مثل روز اول تمیز و سفید شده است. اگر کفش کتانی شما بو گرفته باشد بهتر است از یک بخارشو برای کشتن باکتری‌های آن استفاده کنید.

افزایش عمر لباس‌ها

تیشرت سفید: تیشرت‌های سفید نخی مقاومت بالایی در مقابل شسته شدن دارند و شما می‌توانید هر روز آن‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید بدون آن که نگران خراب شدن آن باشید، به این ترتیب مطمئن خواهید بود که لباس شما لک نمی‌شود و بو نمی‌گیرد. برای افزایش عمر لباس‌ها و تیشرت‌های خود سعی کنید از ایجاد لکه‌های عرق در زیر بغل لباس اجتناب کنید اما اگر این اتفاق رخ داد نگران نباشید شما می‌توانید با کمی خمیر جوش شیرین این لکه را از بین ببرید. مقدار مساوی آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا خمیری شود سپس این خمیر را روی لکه‌ها بمالید و پس از سی دقیقه لباس را بشویید.

لباس‌های زیر: هرگز لباس‌های زیر خود را داخل خشک کن ماشین لباسشویی قرار ندهید. اگرچه حرارت قدرت بالایی در از بین بردن باکتری‌های لباس زیر دارد اما این کار فرم لباس‌ها را خراب می‌کند و آن‌ها دیگر قابل استفاده نخواهند بود. برای افزایش عمر لباس‌ها ی زیر آن‌ها را با دست بشویید و یا داخل یک توری مخصوص قرار دهید و در ماشین لباسشویی بشویید. برای خشک کردن این لباس‌ها، آن‌ها را مستقیما در زیر نور آفتاب قرار دهید. نور آفتاب یک میکروب کش قوی است و تمام باکتری‌های موجود در لباس‌های زیر را به خوبی از بین می‌برد و به سرعت لباس‌های شما را خشک می‌کند.

افزایش عمر لباس‌ها

جوراب شلواری: به خاطر داشته باشید که جوراب شلواری هرچه نازک‌تر و سبک‌تر باشد شکننده‌تر است و زودتر خراب می‌شود پس موقع خرید جوراب شلواری حتما به وزن و تراکم آن توجه کنید و جوراب شلواری‌هایی را انتخاب کنید که چگال‌تر هستند و وزن بیشتری دارند چون این جوراب شلواری‌ها عمر بیشتری خواهند کرد. البته این مساله به ضخامت جوراب شلواری ارتباطی ندارد و یک جوراب شلواری نیمه شفاف می‌تواند چگال و بادام باشد. از جوراب شلواری‌های خود همان طور مراقبت کنید که از لباس‌های زیر خود مراقبت می‌کنید یعنی آن‌ها را با دست بشویید و یا در توری مخصوص در ماشین لباسشویی قرار دهید. برای شستن آن‌ها از شوینده‌های ملایم استفاده کنید و آن‌ها را در خشک کن قرار ندهید تا عمر بیشتری داشته باشند.

لباس‌های جین: لباس‌های جین جزو لباس‌هایی هستند که نیاز به شستشوی زیادی ندارند و شما پس از هر پنج یا شش بار پوشیدن شلوار یا کت جین خود می‌توانید آن را بشویید. اما این لباس‌ها هم دردسرهای خاص خود را دارند مثل تنگ شدن پس از شستشو. شما هر بار که شلوار جین خود را می‌شویید متوجه می‌شوید که برای شما تنگ‌تر شدن و پوشیدن آن دشوار است اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از آب داغ برای این کار استفاده کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند حتی الامکان از آب ولرم و سرد برای شستن لباس‌های جین استفاده کنید تا تنگ نشوند. مشکل دیگر مشکل رنگ دادن لباس‌های تیره جین است، برای پیشگیری از این اتفاق و افزایش عمر لباس‌ها سعی کنید لباس‌های جین را قبل از شستشو پشت و رو کنید تا میزان رنگ دهی لباس کاهش پیدا کند و برای این کار از شوینده‌های مخصوص لباس تیره و آب ولرم استفاده کنید.

افزایش عمر لباس‌ها

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)