در لباس‌های مردانه همیشه قد با فرم اندام و جثه متناسب است یعنی لباس‌های افراد قدبلند، گشاد و بزرگ و لباس‌های افراد قدکوتاه، کوچک طراحی می‌شود. اما آقایان قدکوتاه و تنومند و یا آقایان قدبلند و لاغر با این انتخاب‌های  محدود چطور باید لباس مناسب خود را پیدا کنند؟ آقایانی که قد کوتاه اما جثه درشت و بدن عریضی دارند معمولا در خرید‌های خود بیشتر دچار مشکل می‌شوند و لباس‌های معمول به تنشان تنگ و نامتناسب است. اما افراد قدکوتاه و تنومند و چاق در تاریخ وجود داشته‌اند که شیک پوش بوده‌اند مثلا وینستون چرچیل یا دوک وینسدور اما راز شیک پوشی آنان چیست؟ شاید سفارش لباس به خیاط راز اصلی آنان باشد اما همه چیز در آن خلاصه نمی‌شود. در این مقاله با پنج نکته برای شیک پوشی آقایان قدکوتاه و تنومند آشنا می‌شوید.

نکته اول: شیک پوشی به سبک آقایان قدکوتاه و تنومند

آقایان قدکوتاه معمولا تلاش می‌کنند درشت‌تر به نظر برسند در نتیجه به لباس‌های راه راه عمودی و کت‌های اپل دار رو می‌آورند. این کار به خودی خود اشکالی ندارد اما به طور کلی باعث می‌شود تصور درستی از اندام شما در ذهن مخاطب شکل نگیرد. هر فردی چه کوتاه چه بلند باید طوری لباس بپوشد که توجه مخاطب را به قسمت بالای بدن یعنی صورت وی جلب کند اما این فرآیند برای افراد قدکوتاه حیاتی‌تر است و باید بدون هرگونه اختلال صورت گیرد. عناصر بصری عمودی بدون اختلال و توقف کمک می‌کنند که این فرآیند رخ دهد اما باید در حد اعتدال از آن‌ها استفاده شود. چون طرح راه راه عمودی نیز مانند هر طرح دیگری توجه چشم را جلب کرده و مانع از حرکت آن به سمت بالا می‌شود و اگر بیش از حد استفاده شود نه تنها تاثیری در بلندتر دیده شدن شما ندارد بلکه ممکن است با پوشیدن این طرح‌ها کوتاه‌تر هم به نظر برسید.

اصول شیک پوشی آقایان قدکوتاه و تنومند

نکته دوم: شلوار مناسب برای آقایان قدکوتاه

پاها و پایین تنه کشیده همیشه این خطای دید را در بیننده به وجود می‌آورد که با یک فرد قدبلند طرف است. پس شلوار آقایان قدکوتاه و تنومند باید طوری انتخاب شود که در قسمت بالاتر بدن قرار بگیرد یعنی فاق بلندی داشته باشد، به خصوص برای آقایان چاقی که شکم بزرگی هم دارند این ترفند بسیار کمک کننده است چون شکم را به خوبی پوشش می‌دهد و همزمان پاها را نیز کشیده‌تر نشان می‌دهد و نیازی به بستن سفت کمربند و بیرون زدن شکم نیست. چون کمربند یک عنصر افقی است و ممکن است باعث کوتاه شدن شما شود می‌توانید به جای آن از ساسپند استفاده کنید و کمربند را کنار بگذارید. برای آقایان قدکوتاه و تنومند شلواری مناسب است که ساسون داشته باشد تا چاقی شکم را بپوشاند، قد شلوار هم باید مناسب و اندازه باشد و در صورت نیاز حتما باید کوتاه شود چون تا کردن لبه شلوار باعث کوتاه‌تر دیده شدن پاها خواهد شد. رنگ شلوار هم بهتر است تیره انتخاب شود تا جزئیات شلوار مثل لبه‌ها و پیلی‌ها مشخص نباشد و شلوار شما اثر لاغر کنندگی خود را داشته باشد.

اصول شیک پوشی آقایان قدکوتاه و تنومند

نکته سوم: پیراهن مناسب برای آقایان قدکوتاه

پیراهن مردانه یکی از اجزای مهم استایل مردانه است که به خصوص برای آقایان قدکوتاه و تنومند اهمیت بیشتری دارد و باید درست انتخاب شود. پیراهنی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بلند باشد تا به راحتی داخل شلوار قرار بگیرد، به اندازه کافی گشاد باشد تا روی بدن تنگ نشود و به اندازه کافی فیت باشد تا حالت کیسه‌ای روی بدن پیدا نکند. پارچه پیراهن بهتر است ضخیم باشد تا فرم بدن را به خود نگیرد و در عین گشادی و راحتی فرم خود را داشته باشد. در این مورد نیز مانند شلوار، رنگ‌های تیره انتخاب بهتری هستند و به لاغرتر و کشیده‌تر شدن بدن کمک می‌کنند. در مورد طرح پیراهن هم بهتر است از پیراهن تک رنگ بدون طرح استفاده کنید و اگر به لباس طرح‌دار هم نیاز دارید راه راه یا چهارخانه خیلی ریز را انتخاب کنید. اگر از کراوات هم استفاده می‌کنید آن را به اندازه‌ای بلند انتخاب کنید که تا کمر شلوار برسد نه بیشتر. کراوات نباید خیلی هریض یا خیلی نازک باشد و نوک آن هم حتما باید تیز باشد نه تخت.

اصول شیک پوشی آقایان قدکوتاه و تنومند

نکته چهارم: کت مناسب برای آقایان قدکوتاه و تنومند

کت رسمی یا اسپورت یکی از اجزای اصلی استایل مردانه است که برای آقایان درشت اندام چه قدکوتاه و چه قدبلند بسیار مناسب است و با فرم اندام آنان همخوانی دارد. استایل کتی که انتخاب می‌کنید باید مدرن باشد یعنی فرم مستطیلی داشته باشد که در قسمت بالا کمی عریض‌تر است و در کمر کمی تنگ می‌شود و پس از  کمر مقدا جزئی حالت فون پیدا می‌کند و فرمی شبیه به ساعت شنی هم دارد که باعث لاغرتر دیده شدن بالاتنه می‌شود. کت مناسب برای آقایان قدکوتاه و تنومند باید یک ردیف دکمه داشته باشد که از پایین یقه شروع می‌شود و فرم V کشیده‌ای را به وجود می‌آورد که اثری شبیه به پلیور یقه هفت دارد و باعث کشیده‌تر شدن بدن می‌شود. اما مطمئن شوید که دکمه‌های کت بدون چروک شدن بسته می‌شود. توجه کنید که کت شما نباید جزئیات زیادی روی خود داشته باشد که چشم بیننده را به خود جلب کند. پس به دنبال کت ساده و تک رنگ با دو جیب در پهلوها بگردید. برخی از کت‌های اسپورت جیب خارجی ندارند که بهترین انتخاب برای آقایان چاق و قدکوتاه است. کت‌هایی که یقه نوک تیز دارند ظاهری شیک به کت می‌دهند اما از مدل‌های اغراق آمیز که خیلی عریض هستند اجتناب کنید.

اصول شیک پوشی آقایان قدکوتاه و تنومند

نکته پنجم: آقایان قدکوتاه و تنومند چه لباس‌هایی را نباید بپوشند؟

نگران نباشید این لیست چندان بلند بالا نیست. آقایان قدکوتاه و تنومند نباید لباس‌هایی بپوشند که به بالاتنه حجم دهد. همچنین باید از روی هم پوشیدن لباس‌ها یا خطوط افقی و چهارخانه درشت اجتناب کنند. کت‌های یقه دوبل نیز انتخاب ایده‌آلی برای آقایان قدکوتاه و درشت نیست چون حجم زیادی روی تنه ایجاد می‌کند و توجه چشم را به سمت پایین متمایل می‌کند. نمی‌توان پوشیدن رنگ‌های روشن را به طور کلی برای این افراد ممنوع کرد اما قطعا بهترین انتخاب نیستند و انتخاب‌های بهتری در میان رنگرهای تیره وجود دارد. به جز مواردی که گفته شد محدودیت‌های دیگری برای استایل آقایان چاق و قدکوتاه وجود ندارد و آنان می‌توانند هر ترکیبی را با در نظر گرفتن نکات گفته شده بسازند و شیک‌پوش شوند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)