آیا کیف موبایل یک وسیله ضروری است یا صرفا یک وسیله تزئینی که از مد افتاده است؟ اگر گوشی محبوب شما از دستتان سر بخورد و روی زمین بیفتد حتما آسیب می‌بیند و در این شرایط خرید گوشی نو و یا حتی تعمیر گوشی‌های آسیب دیده هزینه بسیار بالایی دارد. اما اگر یک کیف موبایل شیک و زیبا داشته باشید این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد و گوشی شما آسیب نخواهد دید. اگر هنوز کیف موبایل مورد نظر خودتان را پیدا نکرده‌اید می‌توانید آن را مطابق سلیقه خود بدوزید، این کار بسیار ساده است و به مواد اولیه زیادی هم احتیاج ندارد. حال که با افزایش قیمت موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی این روزها بیش از گذشته لازم است که مراقب گوشی‌های همراه خود باشیم پس در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور برای خودتان یک کیف موبایل زیبا و شیک بدوزید و از این به بعد بیشتر مراقب گوشی همراه خود باشید.

وسایل لازم برای دوخت کیف موبایل

  • قلاب و حلقه مخصوص جاکلیدی
  • مقدار کمی پارچه متناسب با سایز گوشی
  • مقداری لایی پارچه یا اسفنج نازک
  • قیچی
  • نخ همرنگ پارچه
  • چرخ خیاطی یا سوزن برای دوخت دستی

روش دوخت کیف موبایل با استفاده از پارچه‌های دور ریختنی

برای شروع کار ابتدا پارچه مورد نظر خود را انتخاب کنید، شما پارچه‌ای نسبتا محکم در رنگ و طرح دلخواه خود برای این کار لازم دارید که باید مساحتی حدود ۴ تا ۵ برابر سطح گوشی شما داشته باشد. در اولین قدم شما باید قسمت پشت کیف موبایل را بدوزید که یک مستطیل ساده پارچه‌ای است و حدود شش تا هفت سانتی متر از حاشیه‌های قاب گوشی شما فراتر می‌رود. اگر گوشی شما پنج اینچی است که مستطیل به ابعاد ۳۵ در ۲۲ سانتی‌متر از پارچه خود را برش دهید و لایی پارچه (یا اسفنج نازک) را به پشت آن بچسبانید.

آموزش دوخت کیف موبایل

این قطعه حالتی مثل بالش پیدا خواهد کرد که از گوشی شما در مقابل ضربه محافظت می‌کند. اگر چرخ خیاطی شما قابلیت دوخت قطعات نسبتا ضخیم را ندارد از لایی نازک‌تر استفاده کنید و یا کار دوخت را با نخ و سوزن و با دست انجام دهید. پس از این که لایی را به پارچه چسباندید پشت پارچه را برگردانده، آن را از قسمت کم عرض‌تر تا کرده و سه طرف آن را بدوزید، یک طرف کوچک‌تر را باز بگذارید و از آن قسمت پشت و رو کنید تا قسمت روی پارچه بیرون آید. قبل از این کار حتما گوشه‌های پارچه را قیچی کنید تا کار پشت و رو کردن، تمیز از آب درآید.

آموزش دوخت کیف موبایل

پس از پشت و رو کردن، اتو را بردارید و بالشتک دوخته شده را اتو بزنید. لبه باز بالشتک را به سمت داخل تا بزنید و چرخ کنید. حالا گوشی خود را روی این بالش بگذارید و بلندی آن را چک کنید تا ببینید تا کجا می‌توان این بالشتک را روی گوشی تا کرد. وقتی از این بابت مطمئن شدید دو طرف بالشتک را مانند تصویر بدوزید. دوخت این قسمت ممکن است با چرخ‌های معمولی دشوار باشد چون ضخامت زیادی دارد و بهتر است از چرخ‌هایی استفاده کنید که قابلیت دوخت پالتو و … را دارند و سوزن و کشش نخ را درست تنظیم کنید.

آموزش دوخت کیف موبایل

آموزش دوخت کیف موبایل

در مرحله آخر باید قلاب و حلقه را به کیف موبایل متصل کنید. برای این کار ابتدا یک مستطیل به ابعاد ۵ در ۱۰ سانتی‌متر از پارچه‌ای که قبلا به کار بردید و (یا پارچه‌ای با رنگ متناسب دیگر) برش بزنید. این مستطیل را از وسط تا کنید و اتو بزنید سپس لبه‌های آن را به سمت وسط خط اتو تا کنید و باز هم اتو بزنید، در مرحله آخر نوار به دست آمده را با چرخ خیاطی بدوزید. این نوار را از وسط تا کنید و مانند تصویر به پشت بالشتک کیف موبایل خود بدوزید. این دوخت را چندین بار و محکم انجام دهید چون کیف موبایل شما از این طریق قرار است به حلقه و قلاب جاکلیدی متصل شود.

آموزش دوخت کیف موبایل

برای زیبایی بیشتر می‌توانید از چیزهای مثل استیکر و پیکسل و … هم برای تزئین کیف موبایل خود استفاده کرده و آن را شخصی‌تر کنید. البته اگر می‌خواهید جای گوشی شما در این کیف امن‌تر هم باشد یک نوار دیگر به روش قبل بدوزید و روی آن جادکمه بزنید. دکمه‌ای را هم به لبه بیرونی کیف بدوزید و برای این کیف یک درب دکمه‌ای زیبا بسازید. اگر حوصله دردسر جادکمه زدن را ندارید می‌توانید از دکمه‌های فشاری استفاده کنید و کیف موبایلی زیبا و مطمئن داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)