کودکان و نوجوانان امروزی بسیار تنوع طلب هستند و احتمالا هر روز چیزهای جدیدی از شما می‌خواهند از اسباب بازی و لباس و کیف دوشی دخترانه گرفته تا کتاب و لوازم الکترونیکی. تهیه همه این وسایل به هزینه زیادی نیاز دارد و بیشتر خانواده‌ها در تامین این هزینه‌ها مشکل دارند اما شما می‌توانید با کمی خلاقیت در بسیاری از بخش‌ها به خودکفایی برسید و هزینه‌ها را کاهش دهید. مثلا شما می‌توانید با کمی پارچه اضافی و لایی و کمی مهارت در خیاطی یک کیف دوشی دخترانه برای فرزند عزیزتان بدوزید و او را خوشحال کنید.  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت یک نوع کیف دوشی دخترانه را به شما آموزش خواهیم داد که با پارچه های اضافی و دورریز و بدون مهارت خاص در خیاطی می‌توانید آن را در منزل انجام دهید.

وسایل لازم برای دوخت کیف دوشی دخترانه

  • حدود ۸۰ سانتی‌متر پارچه برای رویه کیف
  • حدود ۸۰ سانتی متر پارچه برای آستر کیف
  • حدود ۲۰ سانتی‌متر پارچه برای تزئین کیف
  • حدود ۸۰ سانتی‌متر لایی چسبی
  • مقداری نمد برای تزئین کیف (اختیاری)
  • چسب حرارتی
  • قیچی
  • چرخ خیاطی و نخ و سوزن برای دوخت و دوز

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

راهنمای برش پارچه‌ها برای دوخت کیف دوشی دخترانه

  • دو مستطیل به ابعاد ۳۶ در ۳۰ سانتی‌متر از هر پارچه و لایی
  • یک مستطیل به ابعاد ۱۰ در ۱۱۰ سانتی‌متر از هر پارچه و لایی
  • یک مستطیل به ابعاد ۲۵ در ۱۶ سانتی‌متر برای جیب کیف (اختیاری)

روش دوخت کیف دوشی دخترانه

پس از برش زدن همه قطعات، لایی‌ها را با اتو به پارچه رویی هم اندازه با آن بچسبانید و آن‌ها را آماده کنید. کار را با درست کردن بند کیف آغاز کنید. قطعه ۱۰ در ۱۱۰ سانتی را از پارچه مربوط به آستر و پارچه مربوط به رویه (که همین الان به آن لایی چسباندید) بردارید و طرف درست آن‌ها را روی هم قرار دهید و مانند تصویر دو طرف آن‌ها را به هم بدوزید. پس از پایان دوخت آن را پشت و رو کنید و با اتو کاملا صاف کنید و کنار بگذارید چون در مرحله آخر به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

شما می‌توانید یک جیب بدون زیپ برای کیف دوشی دخترانه خود تعبیه کنید که اگر به این کار تمایل دارید باید در همین مرحله آن را انجام دهید. برای این کار دو قطعه مربوط به جیب را که ۱۶ در ۲۵ سانتی‌متر هستند بردارید و طرف درست آن‌ها را روی هم قرار داده و قسمت بالا و پایین آن‌ها را بدوزید، اتو فراموش نشود. در این مرحله می‌توانید از نواردوزی و کارهای دیگر برای تزئین قسمت جیب استفاده کرده و کیف دوشی دخترانه خود را زیباتر کنید.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

 

در این مرحله باید قسمت اصلی را بدوزید، برای این کار دو قطعه ۳۰ در ۳۶ سانتی‌متری از آستر کیف را بردارید، طرف درست آن‌ها را روی هم قرار داده و از سه جهت (کناره‌ها و پایین) به هم بدوزید. جیبی را که در مرحله قبل آماده کردید در این قسمت به داخل آستر متصل کنید و سه طرف آن را به آستر بدوزید، همچنین می‌توانید یک دوخت هم وسط جیب انجام دهید تا جیب کیف شما دو جای مجزا داشته باشد.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

در این مرحله می‌توانید کارهای مربوط به تزئین کیف را (در صورت تمایل) انجام دهید. کیفی که در تصویر می‌بینید با یک گل پارچه‌ای تزئین شده است و شما می‌توانید این گل را از اضافات پارچه‌های خود درست کنید. یک باریکه پارچه به ابعاد ۱۲ در ۴۳ سانتی‌متر برش دهید و مانند تصویر آن را تا کرده و از یک طرف بدوزید.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

 پارچه را پشت و رو کرده و طرف دوخته شده آن را به وسط انتقال دهید و اتو بزنید. دو طرف این نوار را هم بدوزید.حال شما به دو دوخت شل در وسط نوار نیاز دارید، پس از انجام این کار، نخ‌های دوخت را بکشید و حالت چین دار را مانند تصویر در آن ایجاد کنید.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

دوباره سراغ قسمت اصلی کیف بروید و پارچه‌های مربوط به رویه را که قبلا لایی زدید روی هم قرار داده و سه طرف آن را بدوزید. اگر قرار است پارچه چین دار و گل را به کیفتان بدوزید قبل از این مرحله این کار را انجام دهید، نوار چین خورده را روی قسمت جوی کیف قرار دهید و دو دوخت روی آن بروید، طرف پایین این نوار موقع دوخت در داخل قرار خواهد گرفت. قسمت بالای آن نیز در مرحله آخر مخفی خواهد شد.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

در این مرحله باید گوشه‌های کیف را جعبه‌ای شکل کنید. برای این کار گوشه‌ها را زاویه دار کرده و یک دوخت کوتاه روی گوشه کیف ایجاد کنید و اضافات را قیچی کنید. پس از این کار میتوانید کیف را پشت و رو کنید و نتیجه کار خود را ببینید و ایرادات احتمالای را برطرف کنید.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

حال باید آستر را که قبلا آماده کردید به رویه متصل کنید. آستر را داخل رویه قرار دهید و بند را که قبلا دوخته بودید در محل درست بین رویه و آستر قرار داده و دور تا دور این قسمت را به هم بدوزید و فقط یک قسمت ده سانتی‌متری را باز بگذارید. پس از پایان دوخت کیف دوشی دخترانه آن را از این قسمت پشت و رو کنید و قسمتی را که باز مانده است بدوزید و در مرحله آخر تزئینات باقیمانده را کامل کنید. حال کیف شما آماده است و می‌توانید آن را به دخترتان هدیه دهید. این کیف می‌تواند بهترین کیف برای گردش‌های روزانه، خرید و … باشد.

آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه آموزش دوخت کیف دوشی دخترانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)