کودکان به دلایل مختلفی ممکن است به کیسه خواب نیاز داشته باشند مثلا برای گردش خارج از شهر، مسافرت و یا حتی بازی و سرگرمی. تهیه یک کیسه خواب کودک می‌تواند هزینه زیادی را به خانواده تحمیل کند و با در نظر گرفتن رشد کودکان این هزینه می‌تواند اتلاف پول باشد. در حالی که شما می‌توانید با پارچه‌ها و لوازم مناسب و کمی فن خیاطی یک کیسه خواب کودک بدوزید. اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت کیسه خواب کودک را به شما آموزش خواهیم داد تا به سادگی بدون پرداخت هزینه اضافی بتوانید برای فرزندان خود کیسه خواب بدوزید.

وسایل لازم برای دوخت کیسه خواب کودک

  • حدود ۲.۵ متر پارچه از دو نوع مختلف (این مقدار برای کودکان سنین پیش دبستانی کافی است)
  • مغزی لحاف به مساحت ۲.۵ متر (از ضخیم‌ترین مغزی ممکن استفاده کنید)
  • زیپ خیلی بلند به طول ۹۰ سانتی‌متر
  • کش (اختیاری)
  • چرخ خیاطی و قیچی و نخ و سایر لوازم دوخت و دوز

روش دوخت کیسه خواب کودک

برای شروع دوخت کیسه خواب کودک ابتدا هر کدام از پارچه‌ها را از وسط تا کنید تا دو قطعه پارچه دولا به طول حدود ۱۴۰ سانتی‌متر داشته باشید، عرض هر کدام هم باید حدود ۹۰ سانتی‌متر باشد. البته این ابعاد به جثه کودک شما بستگی دارد و می‌توانید بسته به قد و اندازه او آن را طوری تغییر دهید که کودک به راحتی داخل این پارچه‌ها جا شود.

زیپ را بردارید و روی لبه بیرونی پارچه رویه قرار دهید طوری که طرف پشت آن رو به شما باشد و انتهای آن از قسمت بالای پارچه حدود ۷ تا ۸ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. حال پارچه آستری کیسه خواب کودک را روی این زیپ قرار دهید طوری که طرف درست آن به سمت زیپ باشد (طرف درست پارچه‌ها روی هم قرار بگیرد).

آموزش دوخت کیسه خواب کودک

این سه قسمت یعنی لبه آستر و رویه و لبه زیپ را مانند تصویر به هم سنجاق کرده و بدوزید. سپس پارچه‌ها را برگردانده و یک دوخت دیگر روی زیپ و پارچه‌ها بزنید. همین کار را با طرف دیگر زیپ هم انجام دهید تا کار دوخت زیپ کاملا به پایان برسد.

آموزش دوخت کیسه خواب کودک

آموزش دوخت کیسه خواب کودک

در این مرحله در حالی که پارچه رویه کیسه خواب در داخل قرار گرفته است طرفی را که زیپ در آن قرار گرفته است به طور کامل بدوزید. توجه کنید که در این مرحله شما قرار است چهار لایه پارچه را به هم چرخ کنید. در آخر قسمت بالا و پایین کیسه خواب را هم به هم بدوزید. در این مرحله شما چیزی شبیه به یک لحاف خیلی نازک خواهید داشت که فقط باید مغزی به آن متصل شود.

آموزش دوخت کیسه خواب کودک

حال مغزی لحاف را بردارید و به اندازه مناسب برش دهید طوری که فقط یکی دو سانتی‌متر از لبه‌های لحاف کوتاه‌تر باشد. برای ضخامت بیشتر می‌توانید از دو لایه لایی پشم شیشه ضخیم استفاده کنید و آن را داخل پارچه‌ها قرار دهید.

آموزش دوخت کیسه خواب کودک

پس از قرار دادن مغزی، اضافات آن را در صورت نیاز برش بزنید و همه چیز را داخل لحاف صاف و مرتب کنید تا نوبت به آخرین مرحله از کار برسد. در این مرحله چند دوخت عرضی و طولی یا مورب روی لحاف بزنید تا لایی در جای خود ثابت شود و کیسه خواب کودک آماده استفاده باشد.

آموزش دوخت کیسه خواب کودک

اگر کش‌های گفته شده در بخش وسایل لازم را تهیه کرده‌اید در این مرحله می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این کش‌ها را به صورت حلقه به انتهای کیسه خواب بدوزید تا زمانی که قصد جمع کردن کیسه خواب را دارید کش را روی آن بیندازید و آن را به چیزی جمع و جور شبیه به متکا تبدیل کنید. این کیسه خواب می‌تواند بهترین وسیله برای سرگرمی و تفریح کودک شما باشد و گردش‌های آخر هفته در خارج از شهر را به اتفاقی جذاب و سرگرم کننده و البته کم هزینه تبدیل کند.

آموزش دوخت کیسه خواب کودک آموزش دوخت کیسه خواب کودک

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه و هنر و کودک مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)