جمعی از پژوهشگران حشره شناس به تازگی موفق به کشف یک گونه جدید مگس در پارک بزرگ و مشهور شهر نیویورک یعنی پارک مرکزی این شهر (Central Park) شده‌اند. حشره‌ای که در طول این همه سال بی آن که مورد شناسایی قرار گیرد بیخ گوش ساکنان کلان شهر نیویورک وزوز می‌کرده و به زندگی در پارک مرکزی وسیع این شهر ادامه می‌داده است. برای آشنایی بیشتر با این گونه جدید مگس می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

این گونه جدید مگس بیشتر در بخش هموار و جلگه مانند پارک مرکزی نیویورک مشاهده می‌شود و محل زندگی و پرورش آن از دیرباز روی فضولات پرندگان آبی ساکن در این پارک نظیر اردک‌ها یا قوها متمرکز بوده است. در واقع با توجه به این که پرندگان آبی پارک مرکزی نیویورک به شکل منظم از سوی بازدیدکنندگان این پارک و مقامات مسئول مورد تغذیه قرار می‌گیرند و جمعیت آن‌ها در حد مطلوبی قرار دارد، همواره محل زندگی ایده آلی برای پرورش این گونه جدید مگس در پارک مرکزی شهر نیویورک مهیا بوده است.

جالب این جا است که تاکنون نمونه‌ی مشابه با این گونه جدید مگس در خارج از شهر نیویورک و پارک مرکزی این شهر مورد مشاهده قرار نگرفته است. بر این اساس می‌توان این حشره‌ی تازه کشف شده را بومی شهر نیویورک و پارک مرکزی مشهور این شهر قلمداد کرد.

نام و سایر خصوصیات گونه جدید مگس

از آن جا که این گونه جدید مگس در شهر نیویورک کشف شده است، پژوهشگران به افتخار استاد حشره شناس نام آشنای این شهر یعنی دیوید لومان، که در کالج شهر نیویورک به تدریس و فعالیت‌های تحقیقاتی مشهور است، نام ثمیرا لومانوس (Themira Lohmanus) را برای آن انتخاب کرده‌اند. البته این نخستین بار نیست که یک گونه جدید جانوری یا گیاهی بر اساس احترام به دیوید لومان نام‌گذاری می‌شود. چرا که پیش از این نیز یک گونه‌ی جدید از زنبور وحشی در کشور تایلند و همچنین نوع تازه کشف شده‌ای از گل ارکیده‌ی ارغوانی در جزیره میندانائوی فیلیپین، به نام او نام‌گذاری شده‌ بود. با این حال این حشره شناس فعال معتقد است که استفاده از نام او برای نام‌گذاری گونه جدید مگس که بومی شهر محل زنگی او محسوب می‌شود، لطف دو چندانی برایش دارد.

نکته‌ی جالب دیگری که در رابطه با گونه جدید مگس کشف شده در پارک مرکزی نیویورک وجود دارد این است که این حشره‌ی تازه کشف شده برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی مورد مشاهده قرار گرفت. با این حال حشره شناسان در آن زمان به اشتباه این گونه جدید مگس را جزو گونه‌های پیش‌تر شناخته شده طبقه‌بندی کردند و به این گمان نرسیدند که ممکن است این حشره به گونه‌ای کاملا جدید و ناشناخته از حشرات تعلق داشته باشد.

اما زیست شناس فرگشتی فعال در دانشگاه ملی سنگاپور یعنی یوچن آنگ با دقت به نحوه تولید مثل این حشره نسبت به نوع گونه آن دچار تردید شد. به همین دلیل او به همراه گروهی از پژوهشگران حشره شناس به بررسی رفتارهای منحصر به فرد این حشره به خصوص نحوه تولید مثل آن پرداختند تا نسبت به طبقه‌بندی این مگس متفاوت در یک گونه کاملا جدید اطمینان حاصل کنند. امری که در نهایت با موفقیت به انجام رسید.

در مجموع این گونه جدید مگس به طرزی کاملا متفاوت از هم نوعان خود به جفت‌گیری و تولید مثل می‌پردازد. به این ترتیب که نوع ماده‌ی مگس ثمیرا لومان خود تصمیم می‌گیرد که اسپرم کدام یک از حشرات نر با تخم های او ترکیب شده و آن‌ها را بارور کند.

در هر حال کشف این گونه جدید مگس به زیست شناسان فعال یادآوری می‌کند که در حال حاضر تمام اسرار طبیعت به طور کامل مورد اکتشاف قرار نگرفته‌اند. در واقع ممکن است هم اکنون بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی متفاوت وجود داشته باشند که در مناطق دور از ذهن و غیر قابل انتظار به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و هنوز توسط انسان‌ها کشف نشده‌اند. همانند گونه‌ی جدیدی از مار دریایی که چندی پیش توسط پژوهشگران کشف شد و ما نیز در قالب این مطلب به آن پرداخته بودیم.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.