جالب و خواندنی


همه ما در طول روز، با لوگوهای متفاوتی از برندهای مختلف روبه‌رو می‌شویم؛ اما چیزی که از دید ما پنهان است، اهمیت و تاثیرگذاری لوگوها در ذهن و حافظه مخاطب است. اجازه دهید این مطلب را کمی روشن‌تر کنیم، تا به حال برایتان پیش آمده که تصویر لوگوی یک برند را به یاد داشته باشید اما اسم آن برند را فراموش کرده باشید؟ قطعا جواب شما بله است. این همان داستان تاثیرگذاری لوگوها در ذهن مخاطب است.

اگر قصد شروع کسب و کار و راه‌اندازی برند خود را دارید، هرگز از اهمیت لوگوها غافل نشوید؛ چرا که لوگوها می‌توانند رمز پنهان شناخته شدن و موفقیت برند شما باشند. در این مطلب سعی داریم تا مهم‌ترین انواع لوگوها را به شما معرفی کنیم تا در نهایت بتوانید بهترین سبک لوگو مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید.

لوگو چیست؟

لوگو چیست

در ابتدا بهتر است یک تعریف کلی از لوگو در ذهن خود داشته باشیم. برای اینکه بفهمیم لوگو چیست، ابتدا یک تعریف کلی از لوگو ارائه می‌دهیم:

“لوگوها تصاویر، متون، اشکال یا ترکیبی از این سه مورد هستند که نام و هدف یک کسب و کار را به زبان ساده نشان داده و برند یک کسب و کار را معرفی می‌کنند. یک لوگو اگر به خوبی طراحی شود و ویژگی های یک لوگوی خوب را شامل شود، می‌تواند با انتقال پیام برند شما، داستان شرکت را نیز بیان کند، به گونه‌ای که به برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب هدف شما کمک می‌کند.”

به زبان ساده‌تر، لوگو یک طرح یا المان است که هویت برند و شرکت شما تا حد زیادی به آن وابسته است. لوگوها نقش بسیار زیادی در جذب مخاطبین و شکل‌گیری اعتماد در آن‌ها ایفا می‌کنند. اینکه لوگوی شما تا چه اندازه روی مخاطب تاثیر بگذارد، به حرفه‌ای بودن و مناسب بودن آن بستگی دارد، بنابراین در هزینه کردن برای ساخت و سفارش لوگو، خساست به خرج ندهید!

اغلب مخاطبان و مشتریان، محصولات یک شرکت را با لوگوی آن به‌ یاد می‌آورند، در واقع لوگو همان چیزی است که محصولات شما را از محصولات مشابه شرکت‌های دیگر، متمایز می‌کند. برای اینکه مخاطبین جذب برند و محصولات شما شوند، طرح لوگو اهمیت ویژه‌ای دارد که نباید از آن به راحتی بگذرید. در ادامه انواع لوگوها در جریان برندسازی را معرفی کرده و درباره آن توضیح خواهیم داد.

انواع سبک‌های لوگو کدام ‌اند؟

انواع سبک های لوگو

لوگوها سبک‌های متفاوتی دارند که هرکدام به نوبه خود جذاب هستند. اگر کمی خلاقیت داشته باشید، می‌توانید لوگوی برند خود را طراحی کنید یا طراحی لوگوی شرکت خود را به طراحان بسپارید، به هرحال بهتر است قبل از اجرا، با انواع سبک‌های لوگو آشنا شوید تا بهترین سبک را انتخاب کنید و شاهد بیشترین بازدهی باشید.

لوگوی تصویری

ممکن است سبک‌های دیگر لوگو را نشناسید اما قطعا با لوگوی تصویری آشنایی دارید. لوگوی تصویری متداول‌ترین سبک طراحی لوگو است که در واقع به شکل طرح‌های گرافیکی و آیکون‌ها ایجاد می‌شود. لوگوی تصویری به راحتی در ذهن مخاطب ثبت می‌شود و از این جهت بسیار تاثیرگذار است.

برای طراحی لوگوی تصویری، ابتدا باید دسته‌بندی شرکت خود را مشخص کنید، ایده‌پردازی کنید و بهترین رنگ را برای لوگو انتخاب کنید. برای طراحی لوگو می‌توانید از ابزارهایی مثل فوتوشاپ و… بهره بگیرید. البته این‌ها در صورتی است که خودتان برای طراحی لوگوی تصویری دست به کار شوید؛ در غیر این صورت، می‌توانید طراحی را به فرد متخصص بسپارید و تنها از نتیجه نهایی لذت ببرید.

لوگوی نوشتاری

لوگوی شرکت گوگل را بخاطر بیاورید. متوجه می‌شوید که ساختار این لوگو تماما حروف است که با فونت و رنگ خاصی نوشته شده است. درست حدس زدید! لوگوی شرکت گوگل یک لوگوی نوشتاری است. لوگوهای نوشتاری تنها نیازمند حروف و فونت‌ها هستند. در طراحی یک لوگوی نوشتاری، می‌توانید از فونت‌های آماده استفاده کنید یا خودتان فونت را بسازید. در ساخت این لوگو، نوع فونت و رنگ مورد استفاده اهمیت زیادی دارد؛ معمولا نام یک شرکت را به‌طور کامل در متن لوگو می‌نویسند اما نکته مهم این است که لوگوی نوشتاری نباید گنگ و نامفهوم باشد و مخاطب را دچار سردرگمی کند. لوگوی نوشتاری باید به‌طور واضح نام برند شما را برای مخاطب به نمایش‌ بگذارد.

لوگوی ترکیبی

ممکن است دوست داشته باشید در لوگوی برندتان، همزمان از متن و تصویر استفاده کنید. لوگوی ترکیبی، شامل ترکیب لوگوی تصویری و لوگوی نوشتاری است که بسیار رایج است. این سبک لوگو هم خوانایی لوگوی نوشتاری و هم ماندگاری لوگوی تصویری‌ را دارد. طراحی و اجرای لوگوی ترکیبی به دقت زیادی بستگی دارد؛ چرا که عدم هماهنگی بین بخش تصویر و بخش نوشتار، می‌تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد.

لوگوی مونوگرام

طراحی لوگوی مونوگرام بسیار شبیه به طراحی لوگوی نوشتاری است با این تفاوت که در لوگوی نوشتاری؛ تمام حروف و نام کامل برند را می‌نویسند اما در لوگوی مونوگرام، تنها از حرف اول نام برند یا همان حروف اختصاری استفاده می‌شود. لوگوهای‌ مونوگرام معمولا شامل یک یا دو حرف بوده و طراحی آن‌ها نسبتا ساده است. مهم‌ترین چیزی که باعث جذابیت لوگوهای مونوگرامی می‌شود، فونت مناسب و ایده‌آل است.

لوگوی انتزاعی

لوگوی انتزاعی، زیر مجموعه لوگوی تصویری است اما به دلیل کاربرد وسیع آن، در یک دسته بندی جداگانه قرار می‌گیرد. در طراحی لوگوی تصویری ما با استفاده از مفاهیم و اشکال انتزاعی، اقدام به معرفی شرکت خود می‌کنیم. در واقع در این سبک لوگو، تمرکز خود را روی یک فعالیت یا ویژگی خاص مجموعه خود می‌گذاریم و سعی می‌کنیم هدف آن را با مفاهیم انتزاعی نمایش دهیم‌. طراحی لوگوی انتزاعی کار پیچیده و زمان‌گیری است اما اگر به درستی انجام شود، ارزش وقت و هزینه‌ای که صرف می‌کنیم را دارد. این سبک از طراحی لوگو بسیار مدرن است اما تاثیرگذاری عمیقی در ذهن مخاطبین دارد.

لوگوی مسکات

عنصری که در طراحی لوگوی مسکات استفاده می‌شود، چهره اشخاص است به همین دلیل می‌توان این دسته را نیز زیر مجموعه لوگوی تصویری به حساب آورد. در طراحی لوگوی مسکات می‌توان از چهره انسان و حیوانات استفاده کرد؛ این کار معمولا به صورت کارتونی انجام می‌گیرد و برای کودکان مناسب‌تر است. اما می‌توان در برخی صنایع نیز از این لوگوها استفاده کرد.

لوگوی امبلم

لوگوی امبلم زیر مجموعه لوگوهای ترکیبی است چرا که در طراحی آن، متن درون تصویر قرار می‌گیرد. تصویر استفاده شده در لوگوی امبلم نباید پیچیده باشد و متن نوشته شده باید واضح باشد تا شناسایی شرکت و برند به راحتی انجام شود. این نوع لوگوها معمولا کوچک هستند و نکته مهم در اجرای آن‌ها، فونت خوانا و مناسب است.

لوگوی میمینال

لوگوی میمنیمال از سبک‌های مدرن طراحی لوگو است و اجرای آن به دقت و تمرکز زیادی نیاز دارد. در طراحی لوگوهای مینیمال، تمرکز بر ساده‌ترین طرحی است که نشان دهنده شرکت و برند شما باشد. در لوگوی‌ مینیمال از بیان هرگونه موارد غیر ضروری پرهیز می‌شود. طراحی لوگوی مینیمال بسیار سخت است اما اگر به درستی انجام شود، تاثیر زیادی در ماندگاری برند شما خواهد داشت‌.

لوگوی سه بعدی

لوگوی سه بعدی نیز جزو لوگو‌های تصویری محسوب می‌شود اما در نقطه مقابل لوگوی مینیمال قرار دارد. در طراحی لوگوی سه بعدی، جزییات بیشتری به نمایش گذاشته می‌شود و می‌توانید شکل و فونت دلخواه خود را به شکل سه بعدی در بیاورید. لوگوهای سه بعدی در نگاه اول، توجه مخاطبین را جلب خواهند کرد و از روش‌های نوین طراحی لوگو هستند.

در نهایت کدام سبک لوگو را انتخاب کنیم؟

انتخاب سبک لوگو

تا اینجا انواع سبک‌های طراحی لوگو را معرفی کردیم و حتما شما متوجه شدید که کدام سبک لوگو مناسب کسب و کار شما است، اما ممکن است به این دلیل این که در شروع کسب و کار خود قرار دارید، در انتخاب لوگو تردید داشته باشید. برای اطمینان یافتن از اینکه سبک انتخابی شما مناسب است، می‌توانید از لوگوی شرکت‌های دیگر که هم صنف شما هستند الهام بگیرید؛ اما فراموش نکنید که لوگوی شما وجه تمایز برند شما از سایر شرکت‌ها است، پس از کپی کردن لوگو بپرهیزید.

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشته باشید، سلیقه و انتخاب شخصی خودتان است؛ چرا که طرح مورد نظر باید برای خودتان دلچسب باشد، اما به این معنی نیست که سلیقه خود را اولویت قرار دهید و تناسب لوگو و برند را فراموش کنید. همچنین زمانی که اقدام به طراحی لوگو می‌کنید، حتما با یک متخصص طراحی لوگو مشورت کنید و مولفه‌های لازم در طراحی لوگو را به خاطر بسپارید.

امیدواریم مطالب ذکر شده مسیر شما را در شروع کسب و کارتان و طراحی لوگوی مناسب تا حدودی هموار کرده باشد تا بتوانید قدمی به سوی پیشرفت بردارید. همچنین برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید در پونیشا بلاگ مقالات مربوطه به حوزه کسب و کار و فریلنسینگ را مطالعه کنید تا کسب و کار خود را به صورت اصولی پیش ببرید.