آرایش کردن و رسیدگی به صورت، موها و ناخن‌ها از عادات روزمره بسیاری از خانم‌ها است که به خودی خود پسندیده و خوب است اما زمانی یک آرایش بد و نامناسب تشخیص داده می‌شود که شما مرتکب یک یا چند اشتباه رایج آرایشی شده باشید. اشتباهات آرایشی تنها مختص افراد تازه‌کار نیستند و حرفه‌ای‌ها هم گاهی ممکن است بدون این که بدانند براثر بی‌دقتی یا طالعات نادرست مرتکب آن شوند. اما چند مورد اصلی اشتباه رایج آرایشی چیست و چه کنیم تا آن‌ها را مرتکب نشویم؟ در این مقاله با هجده اشتباه رایج آرایشی که بیشتر خانم‌ها مرتکب می‌شوند آشنا می‌شوید.

۱. محو نکردن کامل فونداسیون

بسیاری از خانم‌ها این اشتباه رایج را مرتکب می‌شوند، برای جلوگیری از آن دو نکته را باید در نظر داشته باشید، اول این که خط موها در اطراف صورت را بررسی کنید و کرم پودر و فونداسیون را در این محل‌ها محو کنید، دوم این که به خط گردن و چانه توجه کنید و مرز مشخصی به جا نگذارید.

۲. استفاده بیش از حد از فونداسیون

قانون اصلی در استفاده از فونداسیون‌ها قانون کمتر بهتر است. یعنی هرچه کمتر از فونداسیون استفاده کنید آرایش طبیعی‌تر و بادوام‌تری خواهید داشت به خصوص اگر از انواع پودری فونداسیون استفاده می‌کنید.

۳. استفاده بیش از حد از عطر یک اشتباه رایج آرایشی

شما عطر را برای خوشبو کردن خودتان استفاده می‌کنید و نه آزار دادن دیگران. استفاده زیاد از عطر یکی از اشتباهات رایج آرایشی است که خیلی از افراد مرتکب می‌شوند و برای پیشگیری از  ان لازم است که محل استفاده از عطر را تنها به محل نبض خود یعنی مچ دست و گردن محدود کنید و در صورت لزوم بعدا آن را تجدید کنید.

۴. وز شدن موها

رطوبت در هوا همیشه وجود دارد اما ضرورتی ندارد که موهای شما هم وز شود. محصولات متنوعی دربازار وجود دارد که وز شدن موها را کنترل و از آن جلوگیری می‌کنند. استفاده از دستمال‌های مرطوب هم می‌تواند موقتا وز موها را برطرف کند.

۵. داشتن موهای چرب

موهای چرب نه تنها خوب حالت نمی‌گیرند و کدر و بدرنگ هستند بلکه یک اشتباه رایج آرایشی هم محسوب می‌شوند. شما هیچ بهانه‌ای برای نشستن موهای خود ندارید و اگر به هر دلیلی فرصت این کار را نداشته‌اید می‌توانید از شامپوهای خشک به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده کنید.

۶. کوتاه کردن چتری در تابستان

اگر قصد کوتاه کردن چتری برای خودتان دارید باید بگوییم بهتر است تا پایان تابستان و روزهای گرم صبر کنید. عرق کردن پیشانی و چربی ناشی از ان حالت دادن چتری‌ها را در این فصل غیرممکن می‌کند و این موها تمام مدت به صورت شما خواهند چسبید.

۷. کندن و دستکاری جوش

بله مقاومت در برابر کندن یک جوش کار ساده‌ای نیست اما اگر نمی‌خواهید با جای جوش و گسترده شدن و عفونی شدن جوشها مواجه شوید این کار را نکنید. یا حداقل خالی کردن جوش را با یک فرد متخصص بسپارید تا آن را درست انجام دهد.

۸. کندن لاک ناخن ژلی

پاک کردن لاک ناخن ژلی ساده نیست و بسیاری از خانم‌ها عادت دارند آن را با دست بکنند. هرچند انکار لاک را جدا می‌کند اما یک لایه از ناخن شام را نیز همراه با آن می‌کند که باعث ضعیف شدن و آسیب به ناخن می‌شود. پس این کار را یا به متخصص آرایشی بسپارید و یا خودتان به روش صحیح لاک ژلی را پاک کنید.

چند اشتباه رایج آرایشی

۹. استفاده از تاپ کوت ارزان و بی‌کیفیت

تاپ کوت نوعی لاک شفاف است که روی لاک اصلی زده می‌شود و دوام آن را افزایش می‌دهد.شاید اختلاف قیمت یک تاپ کوت ارزان و تاپ کوت باکیفیت چندان زیاد نباشد اما تاثیر آن بسیار مشخص است. پس اگر می‌خواهید لاک بادوام و زیبا و براقی داشته باشید به جای تاپ کوت ارزان از انواع باکیفیت آن استفاده کنید.

۱۰. استفاده بیش از حد از رژگونه یک اشتباه رایج آرایشی

رژگونه شما باید بسیار محو و نزدیک به رنگ اصلی پوست شما باشد. قبل از اتمام آرایش چهره خود را زیر نور طبیعی بررسی کنید تا رژگونه پررنگ نباشد و در صورت پررنگ بودن فورا آن را محو کنید.

۱۱. ریمل زدن بیش از اندازه

آیا اصطلاح پاسوسکی را در مورد مژه‌ها شنیده‌اید؟ این حالت زمانی رخ می‌دهد که بیش از اندازه از ریمل استفاده کنید و مژه‌ها حالت طبیعی خود را از دست بدهد و قلمبه و ضخیم و سنگین شود. پس ترجیحا در استفاده از ریمل زیاده‌روی نکنید تا مرتکب این اشتباه رایج آرایشی نشوید.

۱۲. لایه برداری نکردن لب‌ها قبل از رژ زدن

اگر لب‌های شما خشک و ترک خورده است رژ نزدن نه تنها آن را بهتر نمی‌کند بلکه ترک لب‌ها پررنگ‌تر و بدتر خواهد شد. قبل از رژ زدن، ابتدا بالم لب بزنید تا لب نرم شود سپس با استفاده از اسکراب شکر (ترکیب شکر و وازلین) لب‌ها را ماساژ دهید تا پوسته‌های اضافی جدا شود. سپس اسکراب را پاک کنید و رژ لب بزنید.

۱۳. کشیدن ابروها فراتر از خط طبیعی آن‌ها

بله ابروهای پر و پهن بسیار مد روز هستند اما این دلیل نمی‌شود که شما یک ابروی غیرطبیعی و ناهماهنگ برای خودتان بکشید. هنگام پر کردن ابروها از محدوده طبیعی خط ابرو فراتر نروید و داخل ابرو را با خطوط کوتاه و کمرنگ پر کنید تا طبیعی به نظر برسد.

چند اشتباه رایج آرایشی

۱۴. استفاده بیش از حد از خط چشم

آیا می‌خواهید مانند دختران نوجوانی که تازه آرایش کردن را یاد گرفته‌اند به نظر برسید؟ نه؟ پس در استفاده از خط چشم اعتدال را رعایت کنید و خط چشم را نازک و در امتداد خط اصلی مژه بکشید تا چشمان شما باز و درشت به نظر برسد نه غیرعادی و مصنوعی.

۱۵. محو نکردن کامل برنزه کننده

برنزه کننده‌ها کمک می‌کنند چهره شما عمق پیدا کند و فرم بگیرد اما اگر بیش از حد از این وسیله آرایشی استفاده کنید آرایش شما غیرطبیعی به نظر خواهد رسید. برای حل این مشکل کمی مرطوب کننده روی آن قسمت‌ها بزنید و اضافات برنزه کننده را پاک کنید.

۱۶. تمیز نکردن برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی

این اشتباه رایج آرایشی به تدریج آسیب‌های جدی به پوست شما وارد می‌کند. پاک کردن و شستن برس‌های آرایشی کار سختی نیست و تنها با چند قطره روغن زیتون و شامپو بچه یا مایع ظرفشویی می‌توانید آن را انجام دهید.

۱۷. دورنریختن لوازم آرایشی کهنه یک اشتباه رایج آرایشی

هر وسیله آرایشی تاریخ مصرف مشخصی دارد و هرچقدر هم گران و برای شما عزیز باشد باید یک روزی با آن خداحافظی کنید. نگهداشتن این وسیله‌ها حتی اگر از آن استفاده نکنید فایده‌ای ندارد و فقط جای اضافی در کیف لوازم آرایشی شما اشغال می‌کند.

۱۸. عادت به یک برنامه آرایشی روتین قدیمی

بیشتر خانم‌ها یک برنامه روتین آرایشی دارند که سال‌ها است به آن وفادارند اما گاهی کمی تغییر در این روتین شما را به کشف‌های بزرگی می‌رساند مثلا متوجه می‌شوید رژ لب زرشکی هم روی صورت شما زیباست و یا ریمل سرمه‌ای چشمان شما را درشت‌تر نشان می‌دهد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)