داشتن ناخن‌های بلند و زیبا آرزوی بسیاری از خانم‌ها است اما بلند کردن ناخن آن قدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. بیشتر مواقع ناخن‌ها قبل از آن که به طول مورد نظر برسند می‌شکنند و علاوه بر ناامید کردن شما به ناخن‌ها صدمه هم وارد می‌شود. پس چه کنیم تا بلند کردن ناخن موفقیت آمیز باشد و در مدت کم بتوانیم ناخن‌هایی بلند و زیبا داشته باشیم؟ اولین کار مراقبت درست از ناخن و تقویت کردن آن است به طوری که ناخن دیرتر بشکند و به بلندی مناسب برسد. علاوه بر آن شما می‌توانید از محصولات مختلف برای بلند کردن ناخن و افزایش رشد آن‌ها استفاده کنید. همه چیز درباره بلند کردن ناخن را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.

قوی کردن ناخن‌ها و مراقبت از آن‌ها

ناخن‌ها را در یک جهت سوهان بزنید: بیشتر خانم‌ها عادت دارند که ناخن‌ها را با حرکات رفت و برگشتی سوهان بزنند که این کار باعث ایجاد ترک‌های زیر در بدنه ناخن شده و شکستگی‌های بزرگتری را به وجود می‌آورد پس اگر می‌خواهید ناخن‌های محکم داشته باشید آن‌ها را در یک جهت سوهان بزنید، هنگام سوهان زدن فشار کمی به ناخن وارد کنید و بعد از هر حرکت سوهان را بلند کرده و در همان جهت، حرکت را تکرار کنید.

به کوتیکول ناخن‌ها دست نزنید: عقب کشیدن کوتیکول ناخن و جدا کردن آن هرچند موجب بلندتر و زیباتر دیده شدن ناخن می‌شود اما در دراز مدت پایه ناخن را ضعیف کرده و باعث عفونت و رشد باکتری در این ناحیه می‌گردد که در صورت ادامه این روند ممکن است به از دست دادن ناخن‌ها بینجامد. شما می‌توانید کوتیکول ناخن را عقب بکشید و به جای جدا کردن آن از روغن مخصوص استفاده کنید تا سطح آن نرم و صاف شود و ناخن‌ها زیباتر و قوی‌تر شوند.

از ناخن به جای ابزار استفاده نکنید: علت اصلی شکستن ناخن‌ها استفاده از آن به جای ابزار است، وقتی در ظرفی را با ناخن خود باز می‌کنید یا حتی کندن چسب از روی کاغذ را با ناخن انجام می‌دهید حتی اگر شانس بیاورید و ناخنتان نشکند روی آن ترک‌ها و خمیدگی‌هایی ایجاد می‌شود که باعث شکستن آن در روزهای بعد می‌شود. پس به جای این کار از ابزار مخصوص مثل قیچی و دربازکن استفاده کنید و هنگام شستن لباس یا ظروف دستکش لاتکس زیر دستکش اصلی خود بپوشید.

روش صحیح بلند کردن ناخن

به ناخن‌ها اجازه تنفس بدهید: این که ناخن‌ها همیشه زیر چندین لایه لاک باشند از تنفس ناخن‌ها جلوگیری می‌کند و به مرور آن‌ها را ضعیف می‌کند بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند چند وقت یک بار برای مدتی ناخن‌ها را بدون لاک و پوشش خاصی نگه دارید تا ناخن‌ها بتوانند تنفس کنند و در این مدت با استفاده از سوهان و بافر و مالیدن روغن زیتون ظاهر ناخن‌ها را شیک و براق و سالم نگه دارید.

گوشه ناخن‌ها را گرد کنید: ناخن‌هایی که فرم مربعی با گوشه تیز دارند راحت‌تر از  ناخن‌های گرد می‌شکنند پس اگر قصد بلند کردن ناخن های خود را دارید گوشه ناخن‌ها را گرد کنید. برای این کار سوهان را با حرکات منحنی شکل در کناره ناخن‌ها حرکت دهید  و این کار را ادامه دهید تا در دو طرف فرمی نیم‌دایره‌ای ایجاد کنید.

نکات و روش‌هایی برای بلند کردن ناخن و افزایش رشد آن‌ها

از تاپ کوت محکم کننده استفاده کنید: استفاده از تاپ کوت روی لاک ناخن نه تنها سطح لاک را صاف و براق و حرفه‌ای نشان می‌دهد و لاک را سریع‌تر خشک می‌کند بلکه به محکم شدن ناخن هم کمک می‌کند. برخی تاپ کوت‌ها در بازار وجود دارند که مخصوص بلند کردن ناخن و تقویت ناخن هستند که می‌توانید از این نوع برای محکم کردن ناخن‌های خود استفاده کنید.

از ژل‌های افزایش دهنده رشد ناخن استفاده کنید: اگر رشد ناخن‌های شما  کم است و حتی اصلا رشد نمی‌کنند احتمالا به نوعی بیماری یا کمبود مواد مغذی مبتلا هستید که باید درمان آن را مد نظر داشته باشید. حال برای افزایش رشد ناخن می‌توانید از ژل‌های مخصوص این کار که در بازار موجود هستند استفاده کنید. برای استفاده از این محصولات حتما بر اساس توضیحات درج شده روی محصول و ترجیحا آن را با تجویز و نسخه پزشک استفاده کنید.

مرتب کرم و لوسیون بزنید: گاهی شکستن ناخن بر اثر خشکی آن اتفاق می‌افتد که مرطوب کردن ناخن‌ها بهترین راه برای تقویت آن‌ها است. کافی است هربار که به دستان خود کرم و لوسیون می‌کنید کرم را روی ناخن‌ها هم بمالید تا بافت ناخن نرم شود و رطوبت مورد نیاز خود را جذب کند. ترجیحا هر شب از این کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده کنید تا ناخن‌ها تقویت شوند.

روش صحیح بلند کردن ناخن

از پاک کننده‌های فاقد استون استفاده کنید: استون ماده‌ای است که معمولا برای پاک کردن لاک به کار می‌رود و این ماده پوست و ناخن را به شدت خشک می‌کند و این خشکی باعث ضعیف شدن و شکستن ناخن می‌شود. پس اگر می‌خواهید ناخن‌ها را بلند کنید از لاک پاک کن فاقد استون که در اشکال مختلف در بازار وجود دارد استفاده کنید.

به اندازه کافی بیوتین مصرف کنید: گفتیم که توقف و کم شدن رشد ناخن می‌تواند نشانه بیماری و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها باشد، مهم‌ترین ماده‌ای که در رشد ناخن اثر دارد بیوتین است، بیوتین که یکی از اشکال ویتامین B است در بلند کردن ناخن نقش مهمی دارد و لازم است که رژیم غذایی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این ماده را به مقدار کافی دریافت می‌کنید، در غیر این صورت از مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید.

از سیر استفاده کنید: برخی افراد ادعا می‌کنند که اضافه کردن تکه‌های سیر به تاپ کوت و زدن آن روی ناخن باعث افزایش رشد ناخن می‌شود. هرچند این ادعا ثابت نشده است اما ارزش امتحان کردن دارد. یک حبه سیر را خرد کنید و داخل بطری تاپ کوت شفاف خود بریزید و چند وقت یک بار روی ناخن‌ها بزنید تا جذب شود.

روش صحیح بلند کردن ناخن

لاک همرنگ ناخن بزنید: لاک همرنگ ناخن باعث بلند کردن ناخن نمی‌شود اما با خطای دید کمک می‌کند که ناخن‌های شما بلندتر و زیباتر دیده شوند. لاک را نه همرنگ پوست بلکه همرنگ پایه ناخن خود انتخاب کنید و در صورت تمایل از مانیکور فرنچ هم کمک بگیرید.

از ناخن مصنوعی یا تیپ مصنوعی استفاده کنید: ما هرگز استفاده از ناخن مصنوعی را توصیه نمی‌کنیم اما فرآیند بلند شدن ناخن زمان‌بر است حداقل دو تا سه ماه زمان لازم دارد پس اگر عجله داشته باشید نتیجه مورد نظر را نخواهید گرفت. در این شرایط می‌توانید از ناخن مصنوعی که با چسب یا به صورت فشاری روی ناخن چسبانده می‌شوند استفاده کنید چون این نوع ناخن مصنوعی نسبت به کاشت ناخن و ناخن ژلی و اکریلیک ضرر کمتری دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)