آیا شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارند طراح دکوراسیون شوند؟ آیا درصدد هستید تا این علاقه را به یک حرفه موفق تبدیل کنید؟ آیا فکر می‌کنید همه توانایی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک طراح دکوراسیون حرفه‌ای را دارید؟ اگر پاسخ همه این سوالات مثبت است پس مطالعه این مقاله را ادامه دهید، در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که طراح دکوراسیون چه کارهایی انجام می‌دهد، به چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی نیاز دارد، در صورت موفقیت چقدر درآمد خواهد داشت و چطور می‌تواند به این موفقیت ادامه دهد.

چطور طراح دکوراسیون شویم؟

طراح دکوراسیون چه کاری انجام می‌دهد؟

یک روز معمولی در زندگی یک طراح دکوراسیون روزی پرمشغله است و هرگز تکراری و کسل کننده نمی‌شود. فضای زیبایی که یک طراح داخلی برای مشتریان خود می‌سازد نتیجه ماه‌ها ، تفکر خلاقانه، برنامه ریزی و کار سخت است و این طور نیست که فکر کنید همه این ایده‌ها و طرح‌ها یک شبه در ذهن او تداعی شده و در مدت کوتاهی به بار می‌نشیند. مراحل کار یک طراح دکوراسیون از یک جلسه کاری با مشتریان آغاز می‌شود و پس از آن وظایف مهم او آغاز می‌شوند که به طور عمده شامل موارد زیر است:

  • پیدا کردن مشتری‌ها و پروژه‌های جدید طراحی
  • آماده کردن ایده‌ها، طرح‌ها، اسکچ‌ها و نکته‌های اولیه بر اساس شرایط پروژه
  • مشخص کردن یک برنامه زمانی برای پروژه
  • تحلیل کردن خواسته‌ها و علایق مشتری و هماهنگ کردن طرح‌ها و ایده‌های اولیه با آن
  • آماده کردن طرح‌هایی با جزئیات دقیق‌تر که معمولا با رایانه انجام می‌شوند

چطور طراح دکوراسیون شویم؟

مهارت‌های مورد نیاز برای یک طراح دکوراسیون

  • خلاقیت
  • مهارت‌های نظم و سازماندهی
  • روابط عمومی قوی
  • توجه به جزئیات
  • ذهن تجاری

به طور کلی خلاقیت نقش مهمی در فرآیند‌های طراحی دکوراسیون دارد اما یک طراح داخلی هر چه ماهرتر و باتجربه‌تر باشد به خلاقیت بیشتری نیز در کار خود نیاز خواهد داشت. در کنار خلاقیت که یک ابزار ضروری برای طراحی است، مهارت‌های سازماندهی و توانایی ارتباط موثر با دیگران نیز تاثیر چشمگیری در موفقیت یک طراح داخلی خواهد داشت. علاوه بر این یک طراح داخلی باید چشمانی تیز داشته باشد و بتواند جزئیاتی را که دیگران چندان به آن توجه نمی‌کنند ببیند. اما داشتن همه این توانایی‌ها و مهارت‌ها بدون یک تفکر حرفه‌ای و شغلی و توجه نکردن به شرایط بازار و اقتصاد و … هیچ فایده‌ای برای یک طراح داخلی نخواهد داشت. این مهارت‌ها همه به یک اندازه در موفقیت حرفه طراحی دکوراسیون نقش دارند و نمی‌توان اولویت خاصی برای هر کدام قائل شد.

چطور طراح دکوراسیون شویم؟

چطور می‌توان به یک طراح دکوراسیون موفق تبدیل شد؟

حال فرض کنید شما این توانایی‌ها و مهارت‌ها را به حد کافی در خود می‌بینید، تفکر خلاق و روابط عمومی قوی دارید و به نظم و بازاریابی اهمیت می‌دهید و علاقه و عزم جدی برای ورود به این حرفه را دارید اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ به طور کلی یک طراح دکوراسیون باید صلاحیت کافی برای ورود به این حرفه را داشته باشد، یک طراح داخلی باید توانایی کار با نرم افزارهای مرتبط این رشته مثل اتوکد، تری دی مکس و نرم افزارهای عمومی‌تر مثل فوتوشاپ و … را داشته باشد، اصول اولیه طراحی، چیدمان و مسائل مرتبط با معماری و طراحی را بشناسد، با فلسفه طراحی و فرآیندهای آن آشنایی داشته باشد و بتواند کلیه مراحل طراحی داخلی را از ابتدا تا انتها انجام دهد که همه این توانایی‌ها نیاز به مطالعه، آموزش و تمرین دارد و تا زمانی که شما مدرک معتبری برای این توانایی‌ها نداشته باشید نمی‌توانید وارد حرفه شوید. مدرک معتبر طراحی دکوراسیون را به روش‌های زیر می‌توان به دست آورد:

تحصیلات: تحصیل در رشته‌های معماری، طراحی صنعتی و رشته‌های مرتبط با طراحی می‌تواند صلاحیت شما را برای ورود به حرفه طراحی داخلی تایید کند.

مدرک طراحی داخلی: گذراندن دوره‌های طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون در موسسه‌های معتبر مثل سازمان فنی حرفه‌ای و … و کسب مدرک هم یک راه برای ورود به این حرفه است.

دوره‌های کوتاه مدت طراحی داخلی: برخی از موسسات و دانشگاه‌ها دوره‌های کوتاه مدت فشرده برای آموزش طراحی دکوراسیون برگزار می‌کنند که شرکت در این دوره‌ها و کسب مدرک معتبر می‌تواند راهی برای ورود به حرفه طراحی داخلی باشد.

چطور طراح دکوراسیون شویم؟

درآمد مورد انتظار برای حرفه طراحی دکوراسیون

درآمدی که از حرفه طراحی داخلی عاید شما می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل شرایط بازار، میزان تجربه و توانایی‌های شما و همچنین تبلیغات و بازاریابی موفق و نوع و سطح پروژه‌هایی که می‌گیرید. پس از این نظر نمی‌توان رقم مشخصی برای درآمد سالانه یک طراح داخلی عنوان کرد اما در کشورهای پشرفته میزان درآمد طراحان داخلی بر اساس تجربه و مهارت آن‌ها به این صورت است:

  • درآمد طراحان حرفه‌ای سطح بالا ۴۵ هزار پوند و بالاتر در سال
  • درآمد طراحان نیمه حرفه‌ای بین ۲۵ تا ۳۰ هزار پوند در سال
  • درآمد طراحان تازه کار بین ۱۸ تا ۲۰ هزار پوند در سال

چطور طراح دکوراسیون شویم؟

چند نکته برای موفقیت به عنوان یک طراح دکوراسیون

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که پس از ورود به حرفه طراحی دکوراسیون چطور می‌توان در آن موفق شد؟ آیا راه رشد و پیشرفتی در این کار وجود دارد؟ کارشناسان طراحی توصیه می‌کنند با رعایت موارد زیر به توسعه سریع‌تر کار خود کمک کنید:

به یاد گرفتن ادامه دهید: دنیای طراحی یک دنیای رو به رشد و توسعه است و هر روز طرح‌ها و ایده‌های جدیدی توسط طراحان خلاق در سراسر جهان مطرح می‌شود که دنبال کردن آن‌ها می‌تواند به تفکر خلاقانه و به روز شما کمک کند. سعی کنید در همایش‌ها و کنفرانس‌های مرتبط با طراحی شرکت کنید و دانش خود را از این طریق افزایش دهید. از طرف دیگر نرم افزارهای طراحی هر روز کامل‌تر و به روزتر می‌شوند و لازم است که خودتان را با نسخه‌های جدید که کاراتر هستند وفق دهید.

از پشت کامپیوتر بلند شوید: بیشتر طراحان داخلی همیشه پشت لپ تاپ و در حال کار با نرم افزارهای سه بعدی هستند و کمتر می‌توان آن‌ها را در فضاهای واقعی دید. اما تا زمانی که شما در محیط‌های واقعی حاضر نشوید و آن‌ها را با تمام حواس پنجگانه خود درک نکنید، با افراد جدید ملاقات نکنید و علایق و سلایق آن‌ها را نشناسید نمی‌توانید در این حرفه به موفقیت‌های بزرگی برسید. پس سعی کنید از محدوده راحتی خود خارج شوید و با دیدی وسیع‌تر به کارهای حال و آینده خود نگاه کنید.

یک پورتفولیوی عالی برای خودتان بسازید: شما با شروع کار خود به عنوان یک طراح دکوراسیون در ابتدا تجربه‌ای ندارید اما با گرفتن پروژه‌های جدید و انجام آن‌ها هم تجربه خود را افزایش می‌دهید و هم می‌توانید از این پروژه‌ها در رزومه طراحی (همان پورتفولیو) خود استفاده کنید. از مشتریان بخواهید تا تاییدنامه‌هایی در مورد پروژه برای شما بنویسند تا این پورتفولیوی پربار تضمینی برای موفقیت شما در آینده باشد.

محدوده کاری خود را گسترش دهید: بیشتر طراحان داخلی کار خود را از پروژه‌های کوچک مثل طراحی مغازه، خانه، دفتر کاری و … آغاز می‌کنند اما در سال‌های بعد نیز در همین محدوده کاری باقی می‌مانند و همین مساله مانع از رشد کاری آن‌ها می‌شود. در حالی که شما با کسب تجربیات جدید می‌توانید کار خود را توسعه دهید و به طراحی بوتیک، هتل، رستوران و … هم روی آورید. پس ترس‌ها را کنار بگذارید و بلندپرواز باشید تا به قله‌های طراحی دکوراسیون برسید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Amara (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)