آیا داشتن پوستی سالم و درخشان که همیشه شاداب و جوان به نظر برسد امکان پذیر است؟ همان طور که می‌دانید هر روز اکتشافات و اختراعات جدیدی در زمینه زیبایی و سلامت پوست صورت می‌گیرد که جمع بندی همه آن‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود و برخی از این موارد و اکتشافات نیز هنوز ثابت نشده و مدام در حال تغییر هستند. اما برخی از اصول و نکات مراقبت پوست همیشه ثابت هستند و با رعایت آن‌ها می‌توان داشتن پوستی سالم و درخشان را تضمین کرد. در این مقاله از مجله قرمز نکاتی را بیان خواهیم کرد که با رعایت آن‌ها پوستی سالم و درخشان خواهید داشت. در انتها نیز با فواید شگفت انگیز زنجبیل روی زیبایی پوست آشنا خواهید شد.

امگا ۳ به اندازه کافی مصرف کنید

این روغن مفید به مرطوب ماندن پوست کمک زیادی می‌کند و از بروز آکنه و چروک‌ها جلوگیری کرده و پوست شما را سالم و زیبا می‌کند. امگا ۳ در غذاهای دریایی به خصوص قزل آلا و ماهی خالمخالی و همچنین دانه‌های روغنی مثل گردو و … یافت می‌شود. بنابراین مصرف این غذاها می‌تواند داشتن پوستی سالم و درخشان را تضمین کند.

پوست را با ملایمت بشویید

پوست شما همیشه باید تمیز باشد اما برای این تمیز شدن لازم نیست به آن صدمه بزنید. شستن پوست با مواد قوی باعث تحریک و التهاب آن شده و مشکلات جدی دیگری را در پی خواهد داشت. برای پاکسازی پوست از مواد و پاک کننده‌های ملایم مناسب پوست خود استفاده کنید تا بدون آسیب زدن به پوست، آن را تمیز و شاداب کنید.

پوستی سالم و درخشان

از استرس دوری کنید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید

ثابت شده است که استرس دشمن زیبایی و جوانی پوست شما است و زندگی پر از استرس شما را به انواع بیماری‌ها از جمله پیری زودرس و بیماری‌های پوستی مبتلا می‌کند. اما حذف استرس از زندگی امکان پذیر نیست اما می‌توان این استرس را با فعالیت‌های بدنی مثل یوگا و مدیتیشن از بین برد.

شکر و کافئین کمتری مصرف کنید

خوردن شیرینی، بستنی و مواد قندی دیگر باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین در لایه‌های پوست شده و پیری را تسریع می‌کند.  کافئین هم ادرار آور است و آب بدن را دفع می‌کند در نتیجه مصرف زیاد چای و قهوه باعث خشکی و کدر شدن پوست شما می‌شود. بنابراین برای داشتن پوستی سالم و درخشان لازم است که مصرف شکر و کافئین را تا حد ممکن کاهش دهید.

پوستی سالم و درخشان

محصولات مختلف را با ترتیب درست استفاده کنید

چند قانون کلی در مورد ترتیب استفاده از لوازم آرایشی وجود دارد  که رعایت آن در سلامت و زیبایی پوست بسیار موثر است. ابتدا پوست را پاکسازی کنید. سپس سرم‌ها را (در صورت نیاز) به کار ببرید و در مرحله آخر مرطوب کننده و ضدآفتاب بزنید. همه محصولات را از سبک‌تر به سنگین‌تر استفاده کنید تا جذب آن‌ها درست انجام شود.

ورزش کنید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید

ورزش کردن باعث افزایش گردش خون شده و اکسیژن بیشتری را به اندام‌ها به خصوص پوست می‌رساند. همچنین ورزش، سطح استرس را کاهش داده و با ایجاد شادابی و آرامش باعث زیباتر شدن پوست شما می‌شود. حتی اگر ورزش نمی‌کنید سعی کنید با تحرک و پیاده روی نیاز بدن و پوست خود را تامین کرده و سالم‌تر زندگی کنید.

از هایلایت کننده استفاده کنید

هایلایت کننده‌ها طوری ساخته شده‌اند که نور محیط را به خوبی منعکس می‌کنند و باعث می‌شوند پوست شما درخشان و زیبا به نظر برسد. پس اگر آرایش کامل دارید و از فونداسیون استفاده می‌کنید بهتر است هایلایت کننده را هم به برنامه آرایش خود اضافه کنید  تا پوست شما ظاهری درخشان و جذاب داشته باشد.

پوستی سالم و درخشان

آب کافی مصرف کنید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید

بسیاری از مشکلات پوستی از جمله پف زیر چشم در اثر کمبود آب در بدن به وجود می‌آیند. اما مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و در داشتن پوستی سالم و درخشان به شما کمک می‌کند.

پوستی سالم و درخشان

به صورت خود دست نزنید

انگشتان شما به طور پیوسته با آلودگی‌های محیط (مثل گوشی تلفن همراه، کیبورد و … ) در تماس است و اگر دست خود را با صورتتان تماس دهید این آلودگی‌ها مستقیما به پوست صورت منتقل شده و باعث عوارض متعددی مثل آکنه و التهاب و … می‌شوند. پس نه برای ترکاندن جوش و نه هیچ کار دیگری دستانتان را به صورتتان نزنید مگر این که آن‌ها را به خوبی شسته باشید.

از محصولات مایع و کرمی برای آرایش استفاده کنید

استفاده از مواد آرایشی پودری و فشرده نه تنها باعث سنگین شدن پوست می‌شوند بلکه ظاهر صورت را نیز تخت و مات نشان می‌دهند در حالی که محصولات آرایشی مایع و کرمی سبک، خوب و یکدست روی پوست می‌نشینند و باعث می‌شوند پوست شما شاداب و سالم به نظر برسد.

پوستی سالم و درخشان

صورت را ماساژ دهید

ماساژ صورت به طور روزانه می‌تواند جریان خون را در پوست افزایش داده و حسی از آرامش و شادابی در آن ایجاد کند. برای این منظور بهتر است از رول‌های مخصوصی که در تصویر می‌بینید استفاده کنید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

پوستی سالم و درخشان

از پپتایدهای کلاژن استفاده کنید

کلاژن در پوست نقش انعطاف دهنده را ایفا می‌کند اما پس از ۲۱ سالگی مقدار تولید این ماده رو به کاهش گذاشته و روز به روز کمتر می‌شود. به همین دلیل پس از سن خاصی پوست دیگر طراوت دوران جوانی را ندارد. اما با مصرف قرص‌های حاوی پپتاید کلاژن می‌توان این کمبود را جبران کرد. این قرص‌ها (که باید با تجویز پزشک مصرف شوند) در کاهش التهاب و درد مفاصل هم تاثیر دارند.

پوستی سالم و درخشان

از پرایمر آرایشی استفاده کنید

آرایش چروک نه تنها روی صورت شما زیبا نخواهد بود بلکه شما را مسن‌تر و خسته‌تر نشان خواهد داد. به همین دلیل لازم است که قبل از آرایش حتما از پرایمر آرایشی مناسب استفاده کنید و پس از آرایش نیز با پودرهای تثبیت کننده آرایش خود را تثبیت کنید.

روبالشی‌هایتان را مرتب بشویید

گرد و خاک، چربی‌ صورت و بدن، پوسته‌های ریخته شده از پوست و مواد آلوده دیگر هر روز در تماس با روبالشی‌ها و ملحفه‌های شما هستند و اگر مرتب شسته نشوند این آلودگی‌ها را مستقیما به پوست شما منتقل می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی سالم و درخشان داشته باشید هر هفته ملحفه‌ها و روبالشی‌های خود را بشویید.

از زنجبیل استفاده کنید و تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید

زنجبیل از قرن‌ها پیش به عنوان یک گیاه معجزه گر در درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها شناخته شده و مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا، دل‌درد، سرماخوردگی و مشکلات گوارشی را به سادگی می‌توان با مصرف زنجبیل درمان کرد اما علاوه بر این آثار، زنجبیل در زیبایی و سلامت پوست نیز تاثیری شگفت انگیز و ثابت شده دارد. این ماده می‌تواند التهاب را از بین ببرد و پوستی سالم و درخشان و موهایی زیبا و جذاب به شما بدهد، زنجبیل حتی می‌تواند سلولیت پوستی را درمان کند. به طور کلی فواید زنجبیل را می‌توان در چند مورد کلی بیان کرد که در ادامه با این فواید آشنا می‌شوید و خواهید دید که چطور باید از این گیاه استفاده کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید:

پوستی سالم و درخشان

  • درمان جای زخم: زنجبیل به علت خاصیت آنتی اکسیدانی و رنگدهی می‌تواند جای زخم و لکه‌های پوستی را که روشن‌تر از خود پوست هستند درمان کند. برای این کار یک برش نازک از زنجبیل تازه را بردارید و روی ناحیه مورد نظر بمالید. این کار را یک یا دوبار در روز انجام دهید و پس از چند هفته نتیجه را مشاهده کنید.
  • جوانسازی پوست: هم مصرف خوراکی و هم مصرف موضعی زنجبیل تازه آثار جوان کننده فوق‌العاده‌ای روی پوست و بدن دارد. این ماده به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بسیار بالا رادیکال‌های آزاد را از بین برده و پوستی سالم و درخشان به شما می‌دهد. برای این منظور پودر زنجبیل (یا زنجبیل رنده شده) را با عسل و آب لیموی تازه مخلوط کنید و به طور یکنواخت روی پوست بزنید و پس از سی دقیقه بشویید.
  • تقویت رشد موها: زنجبیل تا تقویت کردن گردش خون در پوست کف سر تاثیر چشمگیری در افزایش رشد موها و پرپشت شدن آن‌ها دارد. این ماده حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی و اسیدهای چرب است که ساقه مو را تقویت می‌کنند و به براق شدن و درخشان شدن مو کمک می‌کنند. برای این منظور زنجبیل رنده شده را با مقدار مساوی روغن جوجوبا مخلوط کنید و روی سر ماساژ داده و پس از سی دقیقه آبکشی کنید و با شامپو بشویید.
  • از بین بردن شوره سر: زنجبیل یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که اثر ضد شوره هم دارد. برای این کار یک واحد روغن زنجبیل را دو واحد زنجبیل تازه رنده شده و سه واحد روغن کنجد مخلوط کرده روی کف سر ماساژ دهید و پس از ۱۵ تا ۲۵ دقیقه بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا موهایی بدون شوره داشته باشید.
  • درمان سلولیت: اگر از سلولیت پوستی در قسمت ران‌ها و دیگر قسمت‌های بدن رنج می‌برید زنجبیل چاره کار شما است. برای این منظور نصف پیمانه شکر را با یک چهارم پیمانه روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده و کمی پوست رنده شده لیمو مخلوط کنید و روی قسمت‌های مورد نظر پوست بمالید. این ترکیب تا یک هفته قابل نگهداری در یخچال است و با افزایش گردش خون در پوست سلولیت را درمان می‌کند.

پوستی سالم و درخشان

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)