دنیای طراحی داخلی پر از اصطلاحان عجیب و ناشناخته‌ای است که تنها متخصصان این کار معنای آن را می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند. یکی از این اصطلاحات، وینیتینگ یا وینیت Vignette است که معنایی چندگانه دارد و در علوم مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعا آشنایی با معنای این عبارات می‌تواند دانش و درک شما را از طراحی دکوراسیون افزایش داده و دید بهتری به شما بدهد. اما معنای وینیت در طراحی داخلی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به مفهوم عبارت وینیت در طراحی دکوراسیون خواهیم پرداخت و کاربرد آن را در این شاخه از طراحی بررسی خواهیم کرد.

وینیتینگ یا وینیت Vignette چیست؟

وینیت که به صورت “وی نی یت” تلفظ می‌شود کلمه ای بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است و در هر شاخه‌ای معنا و مفهوم متفاوتی دارد مثلا در عکاسی این عبارت به تصاویری اطلاق می‌شود که به تیرگی گراییده‌اند و یا در صنعت کمدی به اسکچ‌های کوتاه، وینیت گفته می‌شود. اما در طراحی داخلی وینیت به معنای قسمت کوچکی از فضای منزل است که به فرم خاصی دکور شده است. این فضا می‌تواند یک گوشه، روی یک میز و یا قفسه باشد که با اشیای مختلفی از قاب عکس گرفته تا گلدان و … تزئین شده است. در واقع شما بارها وینیت‌ها را از نزدیک دیده‌اید اما نمی‌دانستید که این سبک نام خاصی هم دارد. وینیت‌ها فضایی عالی برای تغییر دکوراسیون منزل هستند و شما می‌توانید در شروع هر فصل آن را با اشیای جدیدی تزئین کنید و رنگ و روی متفاوتی به منزل خود بدهید.

وینیت

وینیت چه جایگاهی در طراحی داخلی دارد؟

همان طور که بیان شد وینیت‌ها فضاهایی هستند که به سادگی می‌توان آن‌ها را تغییر داد و با عوض کردن اشیای تزئینی موجود و یا اضافه کردن اشیای جدید می‌توان فرم و شکل متفاوتی به آن‌ها داد. وینیت‌ها فضایی عالی برای عکاسی هستند و به همین دلیل است که در مجلات طراحی داخلی و حتی تصاویر اینستاگرامی دوستان و آشنایان خود نمونه‌های بسیاری از آن‌ها را مشاهده می‌کنید. ساخت یک وینیت روشی مناسب برای شخصی کردن فضای منزل و تصاویر آن است و شما با یک گلدان خاص، قاب عکس متفاوت و یا گل‌های تزئینی می‌توانید منظره‌ای زیبا و به یاد ماندنی در منزل خود به وجود آورید.

وینیت

وینیت

چطور یک وینیت عالی داشته باشیم؟

راه‌های مختلفی برای ساخت وینیت در فضای منزل وجود دارد، اولین قدم انتخاب یک محل مناسب برای این کار است. وینیت‌ها می‌توانند در اتاق نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب و حتی در حمام و دستشویی هم وجود داشته باشد. یک میز گرد در گوشه اتاق نشیمن، یک قفسه کوچک در اتاق خواب، گوشه روشویی در حمام و … می‌توانند ن منزل شما باشند. در گام بعدی باید تصمیم بگیرید که چه اشیایی را در آن قرار دهید. معمولا زیباترین، باارزش‌ترین (نه صرفا از نظر مادی) و مهم‌ترین اشیای دکوری در منزل در وینیت قرار می‌گیرند مثلا یک گلدان تزئینی رومیزی که کهنه کاری شده است و یا یک ظرف میوه خوری عتیقه، کتاب‌های نفیس، شمعدانی و چیزهایی از این دست که برای شما ارزشمند هستند می‌توانند در این فضا قرار بگیرند.

وینیت

وینیت

البته سعی کنید چیزهایی را در وینیت قرار دهید که از نظر استایل با هم و با فضای مورد نظر شما هماهنگی دارند مثلا قرار دادن لوازم دکوری مناسب اتاق نشیمن در حمام و دستشویی ایده مناسبی نیست. اگر می‌خواهید وینیتینگ منزل شما جلوه و زیبایی بیشتری داشته باشد و بیشتر به چشم مهمانان بیاید از رنگ‌های متنوع و متضاد در آن استفاده کنید. نورپردازی هم تاثیر زیادی در جلوه وینیت دارد و اگر می‌خواهید اشیای باارزش منزل شما اولین چیزی باشد که دیده می‌شوند و زیبایی و درخشش آن‌ها به خوبی خودنمایی کند از یک نورپردازی مناسب برای این بخش استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از یک نور اختصاصی استفاده کنید و یا وینیت‌ها را در محلی قرار دهید که نور خوبی دریافت می‌کند و به چشم می‌آید.

وینیت

وینیت

ساخت وینیت را با یک فضای خالی شروع کنید، فضایی که بهتر تحت تاثیر عناصر تزئینی قرار می‌گیرد. لازم نست همه چیز به صورت قرینه و منظم سر جای خود قرار بگیرد و گاهی کمی بی‌نظمی زیبایی آن را بیشتر می‌کند. عناصر ارگانیک مثل گیاهان و حتی میوه‌ها (طبیعی یا مصنوعی) هم می‌تواند به زیبایی و زنده بودن فضا کمک کند. حتما یک نقطه کانونی برای وینیت در نظر بگیرید و عناصر دیگر را طوری بچینید که روی این نقطه کانونی تاکید داشته باشند. فراموش نکنید که لازم نیست همه فضا را پر کنید، خالی بودن قسمت‌هایی از این فضا باعث می‌شود که چشمان بیننده آرامش داشته باشند و فضا شلوغ به نظر نرسد. نکته مهم دیگر این که وینیت‌ها باید با فضای اطراف خود مرتبط باشند و نباید منفرد و ایزوله طراحی شوند، برای این منظور برخی از رنگ‌ها، بافت‌ها و طرح‌های به کار رفته در آن را با بقیه فضا مشابه انتخاب کنید.

وینیت

وینیت باید از نظر بصری زیبا باشد و کسی که آن را تماشا می‌کند از این کار لذت ببرد. در این مورد شما باید سلیقه شخصی خود را در نظر بگیرید و برای راضی کردن همه تلاش نکنید چون چنین تلاشی همیشه بی‌نتیجه است. تعادل، عنصر مهم دیگر در ساخت وینیت‌ها است که هم از نظر شکل و ارتفاع و اندازه و هم از نظر رنگ و بافت مطرح است. مثلا اگر همه اشیای موجود در وینیت ارتفاع یکسانی داشته باشند این فضا  متعادل نخواهد بود و بیننده را از نظر بصری راضی نخواهد کرد. فاصله بین این اشیاء هم باید متعادل و متناسب باشد تا فضا بیش از حد پر یا بیش از حد خالی به نظر نرسد. وینیت‌ها باید با فضای کلی منزل شما هماهنگ باشند و این هماهنگی صرفا از نظر بصری مطرح نیست. وینیت می‌تواند داستان زندگی شما را بیان کند، از شخصیت و سبک زندگی شما سخن بگوید و علایق و سرگرمی‌ها و سلیقه شما را مطرح کند.

وینیت

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Amara (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)