در این مطلب، به بررسی داروی موپیروسین پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه ی مصرف، تداخلات دارویی و عوارض جانبی موپیروسین یا باکتروبان را بیان می‌نمائیم. 

معرفی دارو

داروی موپیروسین (Mupirocin) که با نام های باکتروبان (Bactroban) و سنتانی (Centany) نیز به فروش می‌رسد، یک آنتی بیوتیک است که از رشد باکتری‌ها بر روی پوست افراد جلوگیری می‌کند. این دارو زمانی که بر روی پوست بدن استفاده می‌شود، برای درمان عفونت‌های پوستی مانند زرد‌زخم یا عفونت اِستاف (Staph) بر روی پوست موثر است. از موپیروسین برای اهداف دیگری نیز ممکن است استفاده گردد.

 اطلاعات مهم درباره موپیروسین

پماد موپیروسین را در تمام طول مدتی که دکتر برای شما تجویز کرده یا روی جلد دارو نوشته شده است، استفاده کنید؛ حتی اگر علائم شما بهبود پیدا کردند، به مصرف آن تا اتمام دوره‌ی مصرف ادامه دهید. چرا که علائم شما ممکن است قبل از این‌که عفونت‌ها به طور کامل از بدن شما پاک شوند، از بین برود. از تماس این دارو با چشم‌ها، بینی، دهان و لب‌ها خودداری کنید و چنانچه پماد موپیروسین با این نواحی تماس پیدا کرد، با آب بشویید. البته نوعی پماد باکتروبان که مخصوص بینی است نیز وجود دارد.

علائم بهبودی احتمالاً در عرض ۳ تا ۵ روز مشاهده می‌شود. در صورتی که شرایط شما در چند روزی که از این دارو استفاده می‌کنید بهتر نشد و یا بدتر شد، به دکتر خود اطلاع دهید.

مصرف موپیروسین یا باکتروبان

نکات مهمی که قبل از مصرف موپیروسین باید رعایت کرد

اگر نسبت به موپیروسین حساسیت دارید، آن را مصرف نکنید.

اگر سابقه‌ی بیماری کلیوی داشته‌اید، دکتر خود را در جریان قرار دهید تا مطمئن شوید مصرف داروی موپیروسین برای شما خطری در پی ندارد.

بدون تجویز پزشک، این دارو را برای کودکان به کار نبرید. پماد موپیروسین نباید در نوزادان زیر سه ماه استفاده شود.

هنوز مشخص نیست که آیا مصرف داروی موپیروسین برای جنین خطرآفرین است یا خیر. در هر صورت، چنانچه باردار هستید یا قصد باردار شدن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این دارو در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا نه. اگر در دوران شیر‌دهی قرار دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. اگر از پماد موپیروسین برای سینه یا نوک سینه‌ی خود استفاده می‌کنید، قبل از تماس نوزاد با این ناحیه، آن را به دقت شستشو دهید.

نحوه مصرف

موپیروسین را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

این دارو را در دهان خود نبرید. داروی باکتروبان فقط برای استفاده بر روی پوست شما می‌باشد. اگر دارو به داحل چشم، بینی یا دهان شما رفت، با آب فراوان بشویید.

قبل و بعد از استفاده از این پماد، دست‌های خود را بشویید.

این دارو را بر روی منطقه‌ی بزرگی از پوست خود گسترش ندهید.

باکتروبان معمولاً در هر روز ۳ بار استفاده می‌شود و این کار به مدت ۱۰ روز ادامه دارد. برای استفاده از این پماد، فقط مقدار کمی از آن را در هر بار مصرف کنید.

نحوه مصرف موپیروسین

از یک گاز استریل، برای پوشش ناحیه‌ی پوستی مربوطه استفاده کنید. ناحیه‌ی مورد نظر را بانداژ نکنید و روی آن را با پلاستیک یا هر چیزی که مانع عبور هوا به پوست شما شود، نبندید.

اگر علائم شما در مدت ۳ تا ۵ روز هیج بهبودی پیدا نکردند و یا بدتر شدند، به دکتر خود اطلاع دهید.

پماد موپیروسین را در تمام طول مدتی که دکتر برای شما تجویز کرده یا روی جلد دارو نوشته شده است، استفاده کنید؛ حتی اگر علائم شما بهبود پیدا کردند، به مصرف آن تا اتمام دوره‌ی مصرف ادامه دهید. چرا که علائم شما ممکن است قبل از این‌که عفونت‌ها به طور کامل از بدن شما پاک شوند، از بین برود. قطع مصرف زودهنگام این دارو همچنین ممکن است باعث افزایش ریسک ابتلا به عفونت‌های بعدی، که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، شود.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید. همچنین آن را از یخ‌زدگی محافظت کنید و درب آن را پس از هر بار استفاده از پماد، ببندید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را استفاده نکنید. فقط در نوبت بعدی، موپیروسین را استفاده کنید.

بیش از اندازه استفاده کردن این دارو، به نظر نمی‌رسد خطرناک باشد. اما در صورتی که این دارو توسط فردی قورت داده شد، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.

از چه مواردی در هنگام استفاده از باکتروبان یا موپیروسین باید اجتناب کرد؟

داروهای آنتی‌بیوتیکی ممکن است باعث ایجاد اسهال شوند که احتما دارد نشانه‌ای از یک عفونت جدید نیز باشد. اگر شما اسهال خونی یا بسیار رقیق دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. از داروهای ضد اسهال به طور خودسرانه استفاده نکنید؛ مگر این‌که دکتر تجویز کند.

موپیروسین را در چشم، دهان یا بینی خود استفاده نکنید. این دارو فقط برای استفاده بر روی پوست است. البته نوع مخصوصی از پماد باکتروبان وجود دارد که برای استعمال در داخل بینی می‌باشد.

در هنگامی که از این دارو برای بهبود پوست خود استفاده می‌کنید، داروی دیگری را به پوست خود نزنید؛ مگر این‌که دکتر به شما تجویز کرده باشد.

عوارض شایع داروی موپیروسین

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • درد شکمیِ شدید؛ اسهال خونی یا بسیار رقیق؛
  • خارش زیاد، جوش یا سایر تحریکات در ناحیه‌ی پوستی که تحت درمان قرار دارد؛
  • تاول‌های غیرطبیعی پوست و یا پوسته‌پوسته شدن؛
  • هر گونه علائم ایجاد یک عفونت جدید.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف موپیروسین عبارت است از:

  • سوزش یا احساس گزیدگی؛
  • خارش؛
  • درد.

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر موپیروسین – تداخل های دارویی

به نظر نمی‌رسد که مصرف داروهای دیگر بر این دارو تداخلاتی داشته باشد. اما به هر حال، بسیاری از داروها ممکن است با هم تداخل داشته باشند. به اطرافیان خود اطلاع دهید که از چه داروهایی، مثلاً داروهای تجویزی  یا بدون نسخه، داروهای گیاهی یا ویتامین ها استفاده می‌کنید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

خوشحال می‌شویم نظرات شما را در مورد قسمت معرفی داروها در زیربخش سلامت مجله قرمز بدانیم.