در این مطلب، در مورد یک چارچوب مهم در دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) به نام مدل RACE مطالبی را بیان خواهیم کرد. ابتدا چارچوب یا مدل RACE را تعریف کرده و سپس شماری از شاخص‌های کلیدی عملکرد در هر مرحله از آن را بیان می‌کنیم.

اگر شما نیز دوست دارید در مورد دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) بیشتر بدانید و با چارچوبی به نام مدل RACE آشنایی اولیه‌ای داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از مجله قرمز را از دست ندهید.

چارچوب یا مدل RACE در بازاریابی به چه معناست؟

مدل RACE برای کمک به افرادی که در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، به وجود آمده است و به این افراد یک ساختار مشخص ارائه می‌دهد تا فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال را در آن ساختار به پیش ببرند. در واقع این مدل کمک می‌کند که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم. چارچوب یا مدل RACE همچنین به شما کمک می‌کند که فعالیت‌های بازاریابی را به صورت مشخص‌تری اندازه‌گیری کرده و گزارشات مناسب را ارائه دید.

آنچه در مطلب پیش رو خواهید خواند:

  • معرفی چارچوب RACE در بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)
  • معرفی KPI ها در بازاریابی دیجیتال، بر طبق چارچوب RACE

مدل یا چارچوب RACE در بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) چیست؟

در شکل زیر، مدل RACE به همراه توضیحات هر بخش مختصراً نشان داده شده است. در حقیقت چارچوب RACE، فعالیت‌های کلیدی و مهم را در دیجیتال مارکتینگ، خلاصه‌وار نشان می‌دهد. این چارچوب، دوره‌ی عمر مشتری (customer lifecycle) را به صورت یک قیف نشان می‌دهد. یعنی مشتری را از ابتدا تا انتها رصد می‌کند و فعالیت های لازم در هر مرحله را بیان می‌نماید.

معرفی چارچوب یا مدل RACE در دیجیتال مارکتینگ

مدل RACE نشان دهنده‌ی کلمات زیر می‌باشد:

R= Reach (نزدیک شدن به مشتریان بالقوه)

A = Act (اقدام)

C = Convert (تبدیل)

E = Engage (تهییج مشتریان)

 البته بعدها با اصلاح مدل RACE، قبل از R نیز P اضافه شده است که نشان دهنده‌ی Plan (برنامه ریزی) است. در واقع اولین مرحله است که استراتژی کلی دیجیتال مارکتینگ، هدفگذاری و برنامه ریزی را مشخص می‌کند.

P=Plan (برنامه ریزی)

با اضافه شدن P به این چارچوب، برخی افراد چارچوب RACE را به صورت PRACE بیان می‌کنند اما در اینجا به دلیل سادگی، ما از همان RACE برای بیان استفاده می‌کنیم.

بنابراین همان طور که گفته شد، مدل RACE از ۴ مرحله یا ۴ فعالیت مربوط به دیجیتال مارکتینگ تشکیل شده که در ادامه توضیحات مربوط به هر مرحله را با همدیگر مطالعه می‌کنیم:

(Reach): در این مرحله تلاش می‌شود که مشتریان، نسبت به برند شرکت، محصولات و خدمات آن آگاهی پیدا کنند. برای این کار باید تعداد بازدید افراد از سایت، یا صفحات خود در فضای مجازی را افزایش دهید تا افراد بیشتری در مورد فعالیت شرکت بدانند. تبلیغات گسترده نیز در این بخش برای جلب توجه مخاطبان انجام می‌شود.

 (Act): در این مرحله، باید افراد را مجاب کرد که به مرحله‌ی بعدی (انجام خرید یا استفاده از خدمات شرکت) بروند. می‌توان در اینجا، رفتار افرادی که برای مثال به سایت سر زده‌اند را با استفاده از گوگل آنالتیکس رصد کرد و متوجه شد که چه افرادی به سایت سر زده و خارج شده‌اند، چه کسانی در خبرنامه عضور شده‌اند، چه افرادی محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده‌اند و امثالهم. مرحله‌ی Act در مورد تشویق به تعامل است و می‌تواند با فعالیتی همچون تهیه‌ی محتوای مطابق سلیقه‌ی مشتریان بالقوه، آغاز شود. در هر صورت، در این مرحله تلاش بر این است که افرادی را جذب کسب و کارمان کنیم و یا به گونه‌ای، آن‌ها را در تعامل با خود نگه داریم تا در آینده به مشتری ما تبدیل شوند.

(Convert): در این مرحله، مشتریان از شما خرید می‌کنند و از محصول یا خدمت شما با پرداخت پول، بهره‌مند می‌شوند. سودآوری شما از این مرحله آغاز می‌شود.

(Engagement): در مرحله‌ی آخر، سعی می‌شود که در درازمدت مشتریان را تهییج کرد تا به خریدهای خود ادامه بدهند. در واقع سعی می‌شود تا مشتریانی که یک بار خرید کرده‌اند را تشویق کرد تا رابطه‌ی طولانی‌مدتی با شما داشته باشند و تلاش‌های زیادی برای وفادار کردن مشتریان به برند، انجام می‌گردد. در این مرحله، تلاش بر این است که ارتباطات با مشتریان حفظ شود (از طریق ایمیل، پیامک یا هر روشی) تا آن‌ها خرید خود را تکرار کنند و در آینده نیز علاقه‌مند به خرید از ما باشند. در واقع در این مرحله مشتریان فعال (active customers) شناسایی شده و میزان رضایت مشتریان رصد می‌شود و راهکارهایی برای همکاری و تعامل درازمدت مشتریان با شرکت، انجام می‌شود.

باید اشاره کرد که ابزارهای بسیار متنوعی برای دیجیتال مارکتینگ و سنجش رفتار مشتریان و علاقه‌مند کردن آن‌ها به کسب و کارمان وجود دارد که انتخاب در بین آن‌ها دشوار است و ما را دچار سردرگمی می‌کند. اما چارچوب یا مدل RACE به ما کمک می‌کند که با توجه به اینکه در کدام مرحله از موارد بالا هستیم، بتوانیم ابزار متناسب با آن مرحله را از بین ابزارهای متنوع موجود برگزینیم.

 استفاده از KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) در چارچوب RACE

KPI مخفف Key Performance Indicator یا شاخص کلیدی عملکرد است و برای مشخص کردن شاخص‌هایی که در هر فعالیت بیشترین اهمیت را دارند، استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت هر فعالیتی، با یک سری شاخص تعریف و اندازه‌گیری می‌شود و به مهم‌ترین این شاخص‌ها و یا به عبارتی کلیدی‌ترین آن‌ها، KPI ها یا شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌گویند.

در دیجیتال مارکتینگ، هر فعالیتی که انجام می‌دهیم را باید مرتباً رصد و تحلیل کنیم تا ببینیم که کدام کار برای ما موثر بوده و ارزش ایجاد کرده (در مقایسه با هزینه‌ای که صرف آن کرده‌ایم، سود خوبی برای ما داشته است) و کدام فعالیت بازاریابی برای ما ارزش زیادی ایجاد نکرده و باید حذف شود. در شکل زیر، شاخص‌های کلیدی عملکرد که در هر مرحله باید اندازه‌گیری کنیم و تحلیل خود را بر مبنای آن‌ها انجام دهیم تا ببینیم چه فعالیت‌هایی برای ما مفید بوده‌اند، نشان داده شده است. همچنین باید ذکر کرد که بسیاری از این شاخص‌ها توسط ابزار گوگل آنالتیکس قابل مشاهده‌اند.

تعدادی از شاخص های کلیدی عملکرد در چارچوب RACE

شما می‌توانید داشبوردی از این شاخص‌های کلیدی عملکرد تهیه کرده و همواره آن‌ها را بررسی و تحلیل کنید، نقاط ضعف را شناسایی و برای بهبود آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید و همچنین در راستای تقویت نقاط قوت تلاش کنید. در زیر، نمونه‌ای از داشبوردی که با توجه به شاخص‌های کلیدی فوق تهیه شده‌اند را ملاحظه می‌کنید. همان طور که مشاهده می‌شود، با یک نگاه سریع می‌توان فهمید وضعیت حال حاضر کسب و کار ما به چه صورت است.

داشبوردی از شاخص‌های کلیدی در دیجیتال مارکتینگ بر طبق مدل ریس RACE

دوست گرامی؛ اگر مایلید در مورد دیجیتال مارکتینگ و یا مدل RACE بیشتر بدانید، عنوانِ هر مطلبی که در این باره مد نظر شماست را برای ما در قسمت نظرات در ذیل همین مطلب، درج کنید تا در اولین فرصت برای شما در مجله قرمز مطلبی جامع تهیه کنیم.

ترجمه‌ی اختصاصی از مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع: smartinsights.com