داروی لوزارتان یا کوزار چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی لوزارتان مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی کوزار (cozaar)،که با نام عمومی لوزارتان (losartan) نیز شناخته می‌شود، باعث کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در بدن می‌شود و از تنگ شدن عروق جلوگیری می‌کند. این دارو برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۶ سال استفاده می‌گردد.

لوزارتان همچنین خطر ابتلا به سکته را در افرادی که مشکلات قلبی دارند، کاهش می‌دهد. این دارو برای کاهش آسیب‌های کلیوی در دراز مدت، در افرادی که از دیابت نوع دوم رنج می‌برند و فشار خون بالا هم دارند، مصرف می‌گردد.

اطلاعات مهم درباره لوزارتان

اگر باردار هستید، از داروی لوزارتان استفاده نکنید. اگر در دوره مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله مصرف لوزارتان را متوقف کرده و به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری ممکن است باعث ایجاد صدمه به جنین یا مرگ جنین شود.

چنانچه دیابت دارید، داروی لوزارتان را با داروهایی که دربردارنده‌ی الیسکیرن (aliskiren) هستند (مانند Amturnide, Tekturna, Tekamlo)، استفاده نکنید.

در موارد نادری، مصرف داروی کوزار یا لوزارتان ممکن است باعث شکست در بافت ماهیچه‌ای استخوان شود و به نارسایی کلیوی منجر شود. اگر درد، حساس شدن یا ضعفِ ماهیچه‌ای غیر منتظره دارید، سریعاً به دکتر مراجعه کنید. مخصوصاً اگر به همراه آن تب، خستگی غیر طبیعی و ادرار تیره‌رنگ دارید.

این دارو برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان بالاتر از 6 سال استفاده می‌گردد.

اگر نسبت به لوزارتان حساسیت دارید، از داروی کوزار استفاده نکنید.

یادآوری می‌شود که چنانچه دیابت دارید، داروی لوزارتان را با داروهایی که دربردارنده‌ی الیسکیرن (aliskiren) هستند (مانند Amturnide, Tekturna, Tekamlo)، استفاده نکنید. همچنین اگر بیماری کلیوی دارید نیز داروهایی که شامل الیسکیرن (aliskiren) هستند را مصرف ننمائید.

اگر باردار هستید، از داروی لوزارتان استفاده نکنید. اگر در دوره مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله مصرف لوزارتان را متوقف کرده و به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری ممکن است باعث ایجاد صدمه به جنین یا مرگ جنین شود.

برای اطمینان از اینکه داروی لوزارتان برای شما خطری در پی ندارد، اگر موارد زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی؛
  • بیماری کبدی؛
  • نارسایی احتقانی قلب؛
  • عدم تعادل الکترولیتی (مثلاً میزان پتاسیم بالا در خون)؛
  • اگر باید غذاهای کم‌نمک در رژیم غذایی خود مصرف کنید؛
  • اگر بدن شما آب زیادی را از دست داده است؛

هنوز مشخص نیست که آیا داروی لوزارتان در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد می‌شود یا خیر؛ بهتر است در دوران شیردهی از این دارو استفاده نکنید.

مصرف داروی کوزار برای افراد زیر ۶ سال ممنوع است.

می‌توانید داروی لوزارتان را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید.

نحوه مصرف

لوزارتان را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. دکتر شما ممکن است هرازگاهی دوز مصرفی شما را اندکی تغییر دهد تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود. از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، این دارو را مصرف کنید.

می‌توانید داروی لوزارتان را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید.

اگر اسهال یا استفراغ مداوم دارید و یا اینکه بیشتر از میزان معمول تعریق دارید، به دکتر مراجعه کنید. آب بدن شما در دوره مصرف این دارو به راحتی از دست می‌رود که ممکن است باعث کم شدن فشار خون به صورت شدید و ای عدم تعادل الکترولیتی در خون شود به گونه‌ای که بسیار خطرناک می‌باشد.

لازم است که فشار خون شما هر چند مدت یک بار بررسی و آزمایش گردد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا آزمایشات خون و ادرار نیز انجام شود.

ممکن است نیاز باشد که به مدت ۳ تا ۶ هفته مصرف این دارو را ادامه دهید تا فشار خون شما تحت کنترل در بیاید. برای اینکه بهترین نتیجه را از مصرف داروی مورد نظر به دست آورید، آن را به همان میزانی که توصیه شده، استفاده کنید. در صورتی که پس از ۳ هفته مصرف داروی لوزارتان، بهبودی در وضعیتتان مشاهده نکردید، به دکتر خود اطلاع دهید.

اگر برای درمان فشار خون بالای خود از این دارو استفاده می‌کنید، حتی اگر احساس بهبودی داشتید، به مصرف لوزارتان ادامه دهید. فشار خون بالا معمولاً علائمی ندارد. ممکن است لازم باشد تا پایان عمر از داروهای فشار خون استفاده کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید.

ممکن است نیاز باشد که به مدت 3 تا 6 هفته مصرف این دارو را ادامه دهید تا فشار خون شما تحت کنترل در بیاید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، لوزارتان را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در حین مصرف این دارو باید خودداری کرد؟

مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث می‌شود که فشار خون شما بیشتر کاهش پیدا کند و ممکن است عوارض جانبی خاصی را در اثر استفاده از این دارو، در شما افزایش دهد.

در دوره مصرف داروی لوزارتان، مکمل‌های پتاسیم یا جایگزین‌های نمک را استفاده نکنید مگر اینکه دکتر به شما گفته باشد.

به صورت ناگهانی تغییر وضعیت ندهید؛ مثلاً یکدفعه از حالت نشسته یا خوابیده بلند نشوید وگرنه ممکن است دچار سرگیجه شوید. به آرامی بلند شوید تا دچار عدم تعادل نشوید.

کمردرد، از عوارض جانبی متداول در دوره مصرف لوزارتان است

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • احساس سبکی در سر؛ احساس اینکه ممکن است بیفتید؛
  • احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار؛
  • رنگ‌پریدگی، احساس سبکی در سر یا تنگی نفس، ضربان قلب تند، مشکلات در تمرکز کردن؛
  • درد در قفسه‌ی سینه؛
  • میزان پتاسیم بالا – علائم: حالت تهوع، ضربان قلب آهسته یا غیرطبیعی، ضعف، از دست دادن کنترل حرکتی؛
  • مشکلات کلیوی – علائم: ادرار ناچیز یا عدم ادرار، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، التهاب در پاها یا زانوها، احساس خستگی یا تنگی نفس؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی لوزارتان عبارت است از:

  • سرگیجه؛
  • سرفه‌های خشک؛
  • کمردرد؛
  • علائم سرماخوردگی مانند آبریزش از بینی، عطسه، گلودرد؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

در دوره مصرف داروی لوزارتان، مکمل‌های پتاسیم یا جایگزین‌های نمک را استفاده نکنید

چه داروهایی بر روی لوزارتان تاثیر می‌گذارند؟ – تداخل‌های دارویی

بسیاری از دارو ها ممکن است با لوزارتان تداخل داشته باشند. تعداد کمی از این دارو ها در زیر آورده شده است. چنانچه شما از داروی دیگری استفاده می‌کنید، حتماً قبل از مصرف لوزارتان با دکتر خود مشورت کنید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

قرص آب، هر گونه داروی فشار خون، لیتیوم، سلکوکسیب، آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ایبوپروفن (Advil, Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیکام و غیره).

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با لوزارتان تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ از جمله برخی داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب داروی زبتا یا بیزوپرولول برای درمان فشار خون بالا  را نیز مطالعه کنید.