روغن نارگیل نوعی چربی است که به دلیل خاصیت سلامتی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

از کاهش سطح کلسترول LDL تا بهبود عملکرد مغز در بیماران آلزایمر، روغن نارگیل دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. در حقیقت، مطالعات متعددی حتی نشان داده‌اند که می‌تواند فوایدی برای سلامتی پوست نیز داشته باشد.

در این مقاله شواهد موجود برای بررسی اینکه روغن نارگیل برای پوست مفید است یا خیر، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل یک روغن اشباع شده است که به طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا مغز نارگیل خشک ساخته می‌شود.

این روغن در دمای اتاق جامد است، اما هنگام گرم شدن می‌تواند نرم یا حتی ذوب شود. از این روغن اغلب در پخت و پز استفاده می‌شود و یا مستقیماً روی پوست و مو اعمال می‌شود.

روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که نوعی چربی اشباع شده است. در حقیقت، این اسیدهای چرب با زنجیره متوسط حدود ۶۵٪ از ترکیب کل این روغن را تشکیل می‌دهند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل عبارت‌اند از:

  • اسید لوریک: ۴۹٪
  • اسید میریستیک: ۱۸٪
  • اسید کاپریلیک: ۸٪
  • اسید پالمیتیک: ۸٪
  • اسید کاپریک: ۷٪
  • اسید اولئیک: ۶٪
  • اسید لینولئیک: ۲٪
  • اسید استئاریک: ۲٪

اگرچه روغن نارگیل حدود ۹۰٪ چربی اشباع شده است، اما حاوی مقادیر کمی از چربی‌های اشباع نشده نیز هست. یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل حاوی حدود ۱۲ گرم چربی اشباع و ۱ گرم چربی اشباع نشده است.

آیا روغن نارگیل می‌تواند التهاب را کاهش دهد؟

التهاب مزمن یکی از اجزای اصلی بسیاری از انواع مختلف بیماری پوستی از جمله پسوریازیس درماتیت تماسی و اگزما است.

بیماری اگزما

بیماری اگزما چیست؟ طبق گفته مجله وینوک اگزما وضعیتی بر روی پوست است که در آن تکه‌های پوست ملتهب، خارش‌دار، قرمز، ترک خورده و خشن می‌شود. گاهی اوقات ممکن است تاول نیز رخ دهد. ۳۱٫۶ درصد از مردم آمریکا تحت تاثیر اگزما و انواع مختلف آن هستند.

واژه “اگزما” نیز به طور خاص برای صحبت در مورد درماتیتیس آتوپیک، شایع‌‌ترین نوع اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد. “اتوپیک” به مجموعه‌ای از بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی از جمله درماتیتیس آتوپیک، آسم و تب یونجه اشاره دارد. درماتیتیس بیماری التهاب پوست است. بعضی از افراد شرایط این بیماری را از بین می‌برند، در حالی که دیگران در طول سالیان متمادی با این بیماری به زندگی خود ادامه می‌دهند

این بیماری اغلب در نوزادان و کودکان خردسال دیده می‌شود و در نوزادان در چهره ظاهر می‌شود. اما اگزما در کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان انواع مختلفی دارد و به همین دلیل نوع درمان و مقابله با آن متفاوت است.

جالب است که نشان داده شده است روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی است. در یک مطالعه، محققان روغن نارگیل را بر روی گوش‌های ملتهب شده موش قرار دادند. روغن نارگیل نه تنها دارای خاصیت ضد التهابی بود بلکه باعث تسکین درد نیز شد.

علاوه بر این، روغن نارگیل با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی، التهاب را کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه حیوانات در سال ۲۰۱۳، موش‌های صحرایی از روغن‌های مختلفی از جمله روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آفتابگردان تغذیه کردند. در پایان ۴۵ روز مطالعه روغن نارگیل وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود بخشیده و از استرس اکسیداتیو تا حد زیادی جلوگیری کرده است.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که بیشتر تحقیقات فعلی فقط به مطالعات حیوانات و آزمایشگاه‌ها محدود می‌شود، بنابراین نمی‌توان دانست که چگونه این نتایج ممکن است برای انسان عملی شود.

با این حال، بر اساس این مطالعات، روغن نارگیل پتانسیل بسیار خوبی در توانایی کاهش التهاب در هنگام مصرف یا استفاده بر روی پوست نشان داده است.

آیا روغن نارگیل می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرد؟

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​موجود در روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی هستند که می‌توانند به محافظت در برابر میکروارگانیسم‌های مضر کمک کنند.

این امر به ویژه برای سلامتی پوست اهمیت دارد، زیرا بسیاری از انواع عفونت‌های پوستی از جمله آکنه، سلولیت، فولیکولیت و زخم‌های پای ورزشکار ناشی از باکتری یا قارچ است.

استفاده از روغن نارگیل مستقیم بر روی پوست ممکن است مانع از رشد این میکروارگانیسم‌ها شود.

این خاصیت روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید لوریک است، که تقریباً ۵۰٪ از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد و می‌تواند با میکروارگانیسم‌های مضر مبارزه کند.

در یک مطالعه خواص ضد باکتریایی ۳۰ نوع اسیدهای چرب در برابر ۲۰ نوع مختلف باکتری مورد آزمایش قرار گرفت. مشخص شد که اسید لوریک در جلوگیری از رشد باکتری‌ها بیشترین تاثیر را دارد.

همچنین، اسید کاپریک یکی دیگر از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که در روغن نارگیل با میزان کمتری نسبت به اسید لوریک یافت می‌شود، مانند اسید لوریک دارای خواص ضد میکروبی قوی است.

آیا روغن نارگیل می‌تواند پوست خشک را مرطوب کند؟

علاوه بر تأثیر روغن نارگیل بر آکنه و التهاب، استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست نیز می‌تواند به مرطوب نگه داشتن آن کمک کند.

در یک مطالعه در بیماران با پوست نیمه خشک، اثرات روغن نارگیل را با روغن معدنی، نوعی از روغن ساخته شده از نفت، مقایسه کردند که اغلب برای درمان خشکی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مطالعه دو هفته‌ای نشان داد که روغن نارگیل به طور قابل توجهی خشکی پوست را بهبود می‌بخشد و به همان اندازه روغن معدنی موثر است.

یک مطالعه با مقایسه اثرات روغن زیتون و روغن نارگیل در ۵۲ بزرگ‌سال مبتلا به اگزما نشان داد که استفاده از روغن نارگیل علاوه بر کمک به درمان اگزما باعث کاهش خشکی پوست شده است.

مرطوب نگه داشتن پوست می‌تواند به حفظ عملکرد آن به عنوان مانعی برای از بین بردن باکتری‌ها، تقویت بهبود زخم‌ها و حفظ سلامت پوست کمک کند.

چه نوع روغن نارگیل بهترین است؟

روغن نارگیل

روغن نارگیل از طریق فرآوری خشک یا مرطوب قابل تولید است. پردازش خشک شامل خشک کردن گوشت نارگیل برای ایجاد هسته اصلی، فشردن آنها برای استخراج روغن، سپس سفید کردن و از بین بردن آنها می‌شود.

این فرایند تولید روغن نارگیل تصفیه شده را شکل می‌دهد، که دارای رایحه‌ای خنثی‌تر و دود کم‌تر در دمای بالا است.

در فرآوری مرطوب، روغن نارگیل از گوشت نارگیل خام به دست می‌آید. این کمک می‌کند تا رایحه نارگیل حفظ شود و در دمای بالا دود بیشتری داشته باشد.

در حالی که ممکن است روغن نارگیل تصفیه شده در دمای بالا برای پخت و پز مناسب باشد، روغن نارگیل بدست آمده از نارگیل تازه از نظر سلامتی برای سلامت پوست انتخاب بهتری است.

نه تنها بیشتر تحقیقات موجود به طور خاص روی تأثیر روغن نارگیل نوع دوم یعنی مرطوب بر روی پوست شده متمرکز است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که این نوع روغن ممکن است مزایای سلامتی دیگری نیز به همراه داشته باشد.

یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که روغن نارگیل باعث بهبود وضعیت آنتی اکسیدان و افزایش توانایی خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا در مقایسه با روغن نارگیل تصفیه شده است.

مزایای روغن نارگیل

اگرچه فواید سلامتی خوردن روغن نارگیل به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما تحقیقات در مورد اثرات آن بر روی پوست عمدتاً محدود به مطالعات حیواناتی یا آزمایشگاهی است.

با این حال، روغن نارگیل ممکن است با برخی از مزایای احتمالی پوست همراه باشد که از جمله آنها کاهش التهاب، مرطوب نگه داشتن پوست و کمک به بهبود زخم‌ها است.

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل همچنین دارای خواص ضد میکروبی هستند که می‌توانند به درمان آکنه و محافظت از پوست در برابر باکتری‌های مضر کمک کنند.

اگر پوستی چرب یا بسیار حساس دارید، حتماً برای استفاده از روغن نارگیل با متخصص پوست مشورت کنید.

 

منبع: مجله وینوک

www.vinok.ir