فصل تابستان و گرمای آن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و شما را دچار گرمازدگی و مشکلات دیگری کند. بیشتر افراد در فصل تابستان دچار مشکلات پوستی خاصی می‌شوند و اگر شما هم جزو این افراد هستید بدانید که تنها نیستید. ترکیب گرمای هوا و تابش شدید آفتاب می‌تواند عوارض بدی برای پوست داشته باشد و از طرف دیگر ترکیب گرما و رطوبت می‌تواند عامل اصلی ایجاد آکنه باشد. اما همه این عوارض قابل پیشگیری هستند به شرطی که از پوست خود در تابستان به درستی مراقبت کنید. کارشناسان و متخصصان پوست توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست و مو در تابستان برای شما دارند که می‌تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند.

از ضدآفتاب بدون چربی استفاده کنید

ضدآفتاب در فصل تابستان

کارشناسان معتقدند علت بروز آکنه و آفتاب سوختگی قرار گرفتن در معرض تابش اشعه‌ها مضر خورشید و ایجاد التهاب ناشی از آن است، به همین دلیل است که آکنه در فصل تابستان شایع‌تر است. از طرف دیگر استفاده از ضدآفتاب می‌تواند به تشکیل و تشدید این آکنه‌ها دامن بزند اما استفاده از این ماده برای حفاظت از پوست در مقابل آفتاب ضروری است و به هیچ عنوان نباید آن را حذف یا فراموش کنید. بلکه باید از فرمولی استفاده کنید که فاقد چربی و غیرکومدون‌زا باشد یعنی منجر به بسته شدن روزنه‌های پوستی نشود. ضدآفتاب را با درجه حفاظت بالا و مناسب با شدت تابش در محل زندگی خود انتخاب کنید تا از مضرات آن در امان بمانید.

موها را مرتب بشویید

یکی از شایع‌ترین مشکلات در فصل تابستان ایجاد جوش در ناحیه پیشانی است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که کف سر به علت گرمای بیش از حد عرق می‌کند و چربی اضافی ترشح می‌کند که این چربی روزنه‌های پوست را می‌بندد و در قسمت پیشانی و پوست کف سر ایجاد آکنه و جوش می‌کند. اگر با این مشکل دست به گریبان هستید لازم است که در تابستان بیش از فصل‌های دیگر مراقب بهداشت موهای خود باشید. یک شامپوی ملایم و آبرسان مخصوص استفاده روزانه تهیه کنید و هر روز یا یک روز در میان موها را شامپو بزنید تا چربی و عرف کف سر تعدیل شود و عارضه جوش در پیشانی و کف سر درمان شود.

از تونر درست استفاده کنید

سرم در فصل تابستان

داشتن پوست چرب همیشه مشکل‌زا است اما این مشکل در فصل تابستان بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد و این مشکل شما را بیش از پیش تشویق می‌کند تا از تونرها و سرم‌ها برای از بین بردن چربی اضافی پوست استفاده کنید. استفاده از سرم به صورت گاه به گاه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در فصل تابستان نباید از سرم‌ها و تونرها زیاد استفاده کنید چون هر چند این ماده برای مدتی پوست را خشک می‌کند اما در درازمدت غدد سباسه (غدد ترشح کننده چربی پوست) را تشویق می‌کند تا چربی بیشتری ترشح کنند که باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی می‌شود. پس در تابستان باید از سرم‌ها و تونرهای مناسب و به اندازه استفاده کنید، بهترین نوع تونر برای پوست چرب در تابستان، تونرهایی هستند که حاوی سالیسیلیک اسید هستند چون مانع از ایجاد آکنه می‌شوند.

در فصل تابستان پوست را بیشتر پاکسازی کنید

پاک کردن چربی اضافی و عرق از سطح پوست همیشه ضروری است اما این کار در تابستان ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. اما توجه کنید که شستن و پاک کردن بیش از حد پوست می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و پوست را بیش از حد خشک کرده و غدد سباسه را تحریک به ترشح کند که منجر به ایجاد آکنه خواهد شد. پس اگر می‌خواهید در تابستان پوست سالم‌تری داشته باشید یک برنامه روتین و متعادل برای پاک کردن روزانه پوست خود ( یک یا دوبار در روز بسته به میزان چرب بودن پوست) در نظر بگیرید و از یک پاک کننده ملایم و مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

عرق خود را پاک کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند وقتی در تابستان زیر نور شدید آفتاب فعالیت می‌کنید حتما پوشش مناسب داشته باشید و لباس‌هایی انتخاب کنید که تعریق بدن را کم کند. اگر صورتتان عرق کرده است حتما آن را پاک کنید یا کمی آب به صورت بزنید تا عرق روی پوست باقی نماند چون باعث آکنه خواهد شد. لباس‌های تنگ و از جنس پلاستیکی تعریق را افزایش می‌دهند و بهتر است از لباس‌های گشاد و روشن که از جنس الیاف طبیعی مثل لینن و کتان باشند استفاده کنید. پس از یک روز پرکار که بدن شما تعریق زیاد داشته است حتما دوش بگیرید. اگر فرصت کافی برای دوش گرفتن ندارید یک حوله مرطوب بردارید و بدن خود را با آن تمیز کنید تا لکه عرق روی آن باقی نماند چون وجود این لکه‌ها و چربی‌ها روی پوست می‌تواند باعث ایجاد آکنه در بدن شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)