جالب و خواندنی


ثبت برند و لوگو

ثبت برند و لوگو، یکی از اقدامات هوشمندانه و بسیار مهم برای شرکتها، کسب و کارها و افراد حقیقی یا حقوقی به حساب می رود. تهیه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری و لوگو در ایران، موضوع و چالش بسیاری از مخاطبان ما می باشد، از همین رو در این مقاله به بررسی کامل مدارک لازم خواهیم پرداخت. شما می توانید مدارک ثبت برند و لوگو را بصورت شخصی یا با استفاده از یک موسسه حقوقی معتبر، تهیه کرده و به اداره مالکیت معنوی ارائه دهید.

ثبت برند چیست؟

ثبت برند چیست

 برند در واقع نامی است که محصول یا کار شما را معرفی می‌کند و در بین عموم و مشتریان شناخته و مطرح ‌می‌شود. اگر شما یک تولید‌کننده هستید با ثبت یک برند تجاری می‌توانید به کسب و کار خود اعتبار ببخشید و با این کار باعث متمایز شدن کار و محصولات خود نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار شوید.

در واقع اولین اقدام برای شروع یک فعالیت تجاری، تولیدی یا خدماتی، ثبت برند یا نام تجاری ، با استفاده از مدارک مورد نیاز آن است. برند شما در اصل نامی است برای نشان دادن و معرفی کالا که یادآور خصوصیات و ویژگی‌های محصول شما خواهد بود. منظور از ثبت برند نیز، پیگیری قانونی توسط سامانه رسمی کشور، جهت درج نام مورد نظر شما و حفظ مالکیت معنوی و حقوقی آن می باشد.

این کار تنها به منزله داشتن یک نام یا برند تجاری نیست؛ بلکه به معنای معیاری برای معرفی شما و محصول مورد نظر در بازار‌های ملی و جهانی خواهد بود.

ثبت لوگو چیست؟

ثبت لوگو چیست

لوگو ( علامت تجاری )، در واقع طرحی است که نشان‌دهنده نماد شرکت و کسب و کار شما است. با انتخاب طرح و لوگوی مخصوص خود و به ثبت رساندن آن با مدارک مورد نیاز، می‌توانید شرکت یا بیزینس خود را در زمان کمتری بین عموم و مردم به شناخت برسانید و زمانی که شرکت شما شناخته شود، طبیعتا کسب درآمد بهتری نیز خواهید داشت.

 لوگو در طرح‌ها، اشکال و حروف مختلف می‌تواند باشد که متناسب با فعالیت خود می‌توانید آن را انتخاب کنید. در صورتی که مشابه طرح شما قبلا به ثبت نرسیده باشد، می‌توانید با ثبت آن حرفه خود را آغاز کنید. ثبت لوگو باعث افزایش اعتبار شما می‌شود و البته  شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که لوگوی انتخابی شما قبلا و توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد؛ چرا که در این صورت هزینه و وقت بسیاری را از دست خواهید داد.

مدارک لازم برای ثبت برند و لوگو در ایران

قاعدتا شما برای ثبت یک برند تجاری و ثبت لوگو به یک سری مدارک مشخص نیاز خواهید داشت. در ایران این مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی کمی متفاوت است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

مدارک لازم ثبت لوگو برای اشخاص حقیقی

  • یک نسخه کپی شناسنامه
  • یک نسخه کپی کارت ملی
  • کارت بازرگانی (در صورت ثبت یک لوگو خارجی)
  • تهیه یک رونوشت از تمام مجوزهایی که برای فعالیت خود دریافت کرده‌اید.
  • ده نمونه از لوگو انتخابی به اندازه‌های ۶ در ۶

مدارک لازم ثبت لوگو برای اشخاص حقوقی

  • یک نسخه کپی از آگهی که برای ثبت شرکت در روزنامه منتشر کرده‌اید.
  • اگر در شرکت تغییراتی ایجاد کرده باشید باید در روزنامه رسمی نیز یک نمونه داشته باشید.
  • یک نسخه کپی از کارت ملی و شناسنامه تمام افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
  • یک نمونه کپی برابر اصل از مجوز فعالیت خود
  • ده نمونه از لوگو انتخابی به اندازه‌های ۶ × ۶

مدارک لازم ثبت برند برای اشخاص حقیقی

مدارک لازم ثبت برند

  • تصویری از شناسنامه شخص حقیقی
  • تصویری از کارت ملی شخص حقیقی
  • تصویری از کارت بازرگانی شخص حقیقی (در صورت لاتین بودن برند)
  • تصویری از مجوز دال بر فعالیت شخص حقیقی (باید در دفاتر اسناد رسمی تایید شود)
  • اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی (ایمیل)، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک لازم ثبت برند برای اشخاص حقوقی

  • یک نسخه کپی از شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکایی که در شرکت حق امضا داشته باشند.
  • یک نسخه از کارت ملی تمام افرادی که در شرکت حق امضا داشته باشند.
  • ارائه کارت بازرگانی در صورتی که برند شما به صورت لاتین باشد.
  • یک نسخه کپی از مجوز دال بر فعالیت شرکت
  • در صورت داشتن وکیل برای پیگیری ثبت برند، ارائه مدارک الزامی است.

هزینه ثبت برند در ایران

برای ثبت برند، هزینه‌های مختلفی وجود دارد که بر اساس برخی از قوانین محاسبه می‌شوند؛ همچنین این هزینه‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است که به آن اشاره خواهیم کرد:

هزینه‌های ثبت برند برای اشخاص حقیقی

  1. تنظیم اسناد و ایجاد حساب کاربری
  2. هزینه ورود اطلاعات در سامانه
    ۳. هزینه ثبت اظهار نامه به ازای هر طبقه
    ۴. حق الثبت به ازای هر یک طبقه
  3. هزینه امضای دفاتر و مراجعه به اداره پست
    ۶. هزینه روزنامه رسمی آگهی اول (بسته به تعداد طبقات)

هزینه ثبت برند برای اشخاص حقوقی

  1. هزینه ورود اطلاعات در سامانه
  2. هزینه ثبت بیانیه به ازای هر طبقه
    ۳. حق الثبت به ازای یک طبقه
    ۴. حق الوکاله
    ۵. هزار روزنامه رسمی (متغیر نسبت به تعداد طبقات و غیره)
    (این هزینه ها بر اساس نرخ تعیین شده و البته با نوسانات است. نکته قابل توجه این است که این هزینه‌ها برای برند در ایران بوده و برای ثبت برند در کشوری دیگر هزینه‌ها متفاوت خواهند بود.)

استعلام برند تجاری چیست؟

زمانی که پس از تهیه مدارک مورد نیاز، یک نام برای برند تجاری خود انتخاب می کنید، باید قبل از ثبت آن، استعلام بگیرید؛ چرا که برند تجاری یک نشان منحصر به فرد از کار و شرکت شما است و نباید برند مشابه و علامت تجاری دیگری داشته باشد.

 برخی افراد قبل از ثبت نام تجاری برند خود استعلام نمی‌گیرند و بعد از طی مراحل و پس از گذشت زمان زیادی و صرف هزینه بسیار دچار مشکل خواهند شد.

 به همین دلیل هنگام راه‌اندازی شرکت و آغاز فعالیت، باید برای استعلام برند مورد نظر خود اقدام کنید تا با خیالی آسوده محصولات خود را تولید و عرضه کنید.

چگونه پس از تهیه مدارک لازم، استعلام برند تجاری را انجام دهیم؟

استعلام برند تجاری قبل از هر اقدامی باید انجام شود؛ چرا که امری ضروری است. برای این کار شما باید از طریق مراحل اجرایی اقدام کنید. در واقع استعلام برند از طریق اداره ثبت بوده  که به دو روش انجام می‌شود:
۱. ابتدا وارد سایت مالکیت معنوی شوید و در قسمت جستجو، نام برند خود را جستجو کنید. با این کار پس از مدت کوتاهی نتیجه استعلام مشخص خواهد شد.
۲. می‌توانید به سایت رسمی روزنامه‌های کشور مراجعه کنید و در قسمت آگهی‌های قانونی نوع آگهی خود را انتخاب و طرح پیشنهادی خود را مطرح کنید.

کلام آخر

ثبت برند و لوگو یکی از کارهای مهم و اساسی در زمینه فعالیت‌ شرکت‌های مختلف است. در واقع اولین قدم برای پیشرفت کار و معرفی و تولید محصولات شما باید به ثبت رساندن برند و لوگو مورد نظر باشد. این کار نیاز به تهیه برخی مدارک و اسناد دارد که بر اساس خصوصی و حقوقی بودن اشخاص متفاوت خواهد بود.