برگزار کردن یک مراسم تولد باشکوه و زیبا نیاز به لوازم تزئین تولد دارد. تهیه این لوازم می‌تواند هزینه زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کند اما با کمی ذوق و سلیقه می‌توان بخش مهمی از لوازم تزئین تولد را در منزل تهیه کرد و هزینه‌های برگزاری مراسم تولد را کاهش داد. بنرهای پارچه‌ای جزو لوازم تزئین تولد هستند که بسیار مد روز به شمار می‌روند و هیچ تولدی بدون آن‌ها رسمیت پیدا نمی‌کند. شما می‌توانید این بنرها را بدون هزینه از پارچه‌های رنگارنگ اضافی که در منزل دارید تهیه کنید و به عنوان لوازم تزئین تولد خودتان، همسرتان و یا فرزندانتان از آن استفاده کنید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور لوازم تزئین تولد بسازید و روش دوخت بنرهای پارچه‌ای را به شما آموزش خواهیم داد.

وسایل لازم برای ساخت لوازم تزئین تولد

  • ۴ یا ۵ نوع پارچه رنگارنگ که از هر کدام حدود سی سانتی‌متر نیاز خواهید داشت
  • روبان در رنگ‌های مختلف (حداقل ۴ رنگ)
  • لایی پارچه
  • قیچی
  • نخ و سوزن
  • چرخ خیاطی

لوازم تزئین تولد بسازید

روش دوخت بنر پارچه‌ای تولد

کار ساخت بنر تولد را با آویزهای آن شروع کنید. این آویزها مثلث‌هایی به عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و ارتفاع ۳۰ سانتی متر هستند و شما برای هر آویز به دو عدد از این مثلث‌ها نیاز دارید. تعداد کل مثلث‌هایی که برای این کار به آن نیاز دارید به نوشته مورد نظر شما روی بنر بستگی دارد مثلا اگر فقط قرار است عبارت HAPPY BIRTHDAY! را روی بنر داشته باشید تعداد کاراکترهای آن را بشمارید و به همین تعداد آویز درست کنید. اگر قرار است نام کسی را هم که تولد او است در بنر داشته باشید و یا عبارات دیگری را به آن اضافه کنید (حتی ممکن است هدف شما تهیه لوازم تزئین برای سالگرد ازدواج یا مراسم دیگر باشد) قبل از هر کاری برای عبارت مورد نظر خود تصمیم بگیرید و آویزهای لازم را تهیه کنید.

لوازم تزئین تولد بسازید

با در نظر گرفتن تعداد حروف عبارت و عرض هر آویز طول کل بنر پارچه‌ای شما مشخص می‌شود که در حالت معمول ممکن است سه تا چهار متر باشد، فضا و مساحت دیواری را که قرار است بنر روی آن نصب شود نیز در نظر بگیرید و فراموش نکنید که بنر به طور صاف نصب نمی‌شود و حالت قوس داری دارد پس اگر مثلا عرض دیوار مورد نظر شما چهار متر باشد می‌توان بنری تا طول پنج و نیم متر هم به آن آویخت. اگر با محدودیت فضا مواجه هستید می‌توانید اندازه آویزها را کوچک‌تر کنید تا در دیوار مورد نظر شما جا شوند.

در مرحله بعدی باید حروف را جدا کنید. ارتفاع هر حرف باید حدود ۱۵ سانتی‌متر باشد (در صورتی که از آویز ۲۵ در ۳۰ سانتی‌متری استفاده کرده باشید) برای الگوی حروف می‌توانید از تصویر زیر استفاده کنید. قبل از این که هر حرف را برش دهید اول لایی چسبی را پشت پارچه بچسبانید و الگوی حرف را روی آن بکشید و سپس دور آن را قیچی کنید. فراموش نکنید که رنگ هر حرف باید با رنگ آویزی که قرار است روی آن بچسبد متفاوت و متضاد باشد در غیر این صورت خوانا نخواهد بود.

حروف

لوازم تزئین تولد بسازید

اگر با گلدوزی در سطوح بالا آشنایی دارید می‌توانید به جای برش دادن حروف و چسباندن آن‌ها از گلدوزی استفاده کنید و طرح حروف را با رنگی مناسب روی پارچه‌ها گلدوزی کنید. در غیر این صورت استفاده از لایی و پارچه و قیچی هم نتیجه قابل قبولی خواهد داشت. پس از این که همه حروف مورد نیاز خود را آماده کردید مراحل زیر را دنبال کنید:

در این مرحله باید آویزهای مورد نیاز خود را بسازید (در این حالت به ۱۵ عدد آویز نیاز است) برای هر آویز دو مثلث به عرض ۲۵ و بلندی ۳۰ سانتی‌متر برش بزنید و دو ضلع پایین آن را مانند تصویر به هم بدوزید.

لوازم تزئین تولد بسازید

گوشه پایین مثلث را قیچی کنید و مثلث را پشت و رو کنید. حال سراغ روبان بروید (این روبان قرار است بند بنر پارچه‌ای شما باشد) و آن را روی لبه بالایی مثلث قرار داده و مانند تصویر این لبه‌ها را بدوزید، دقت کنید که لبه خام پارچه باید به طرف داخل باشد و مواظب باشید که موقع دوختن روبان زیر چرخ نرود تا آویزها به راحتی روی روبان بلغزند.

لوازم تزئین تولد بسازید

پس از این که همه آویزهای مورد نیاز را دوختید و به روبان وصل کردید سراغ حروفی بروید که از قبل آماده کرده بودید و با اتو هر حرف را سر جای خود بچسبانید. انتهای روبان‌ها را مانند تصویر زیر به هم گره بزنید و به همین سادگی بنر تولد شما آماده است. شما می‌توانی این بنر را با میخ به دیوار متصل کنید و یا با سنجاق از پرده بزنید و یا از هر سطح دیگری با ارتفاع مناسب طوری آویزان کنید که نوشته‌های آن مشخص باشد. پس از این کار با تعدادی بادکنک و آویزهای ساده دیگر می‌توانید فضایی شیک و زیبا برای مهمانی بسازید. اگر نوشته‌های روی بنر اختصاصی نباشند می‌توانید برای مراسم دیگر و تولد افراد دیگر هم بارها و بارها از آن‌ها استفاده کنید.

لوازم تزئین تولد بسازید

 

لوازم تزئین تولد بسازید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)