جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
فواید پیاده روی

پیاده روی و معرفی ۵ مورد از مزایای شگفت انگیز آن در سلامت

پیاده روی یکی از روش‌های مفید و کم خرج و در عین حال بسیار سهل الوصول و قابل دسترس برای پیشگیری و مبارزه با طیف وسیعی از بیماریهای مزمن است. با اختصاص زمانی مناسب به این روش کاربردی و قابل تعمیم به اکثر افراد جامعه اعم از هر گروه سنی، می‌توان از مزایای فراوان آن برای حفظ و ارتقای سلامت بهره برد. چند مورد از این فواید عبارت‌اند از: کمک به داشتن وزنی متعادل، پیشگیری از ابتلای به خیلی از بیماری‌های مهلک من جمله  سکته قلبی و مغزی، سرطان سینه و معده، کاهش دردهای بدنی و مفصلی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به بهداشت دهان و دندان و خیلی موارد دیگر. پس اگر پزشک به جای دارو، پیاده روی را برای شما تجویز کرد تعجب نکنید. به گفته دکتر توماس فریدمن نزدیک‌ترین مورد به یک داروی شگفت انگیز پیاده روی است. در این مقاله سعی خواهیم کرد که چند مورد از فواید این عمل مفید را مرور کنیم.

 

 

پیاده روی باعث کنترل و کاهش وزن می‌شود

در این زمینه در بررسی که عده‌ای از پژوهشگران در دانشگاه هاروارد بر روی جمعیت هدفی به تعداد ۱۲ هزارنفر در مورد ۳۲ ژن افزایش دهنده شانس ابتلای به بیماری چاقی انجام دادند، مشاهده شد که افرادی که در طول روز نزدیک به یک ساعت فعالیت‌هایی مانند پیاده روی را انجام می‌دادند،  کاهش ۵۰ درصدی در اعمال اثرات این ژن‌ها را تجربه می‌کردند و همین امر می‌تواند دستمایه‌ای گرانبها برای هرچه بیشتر در دستور قرار دادن این روش ساده و کاربردی برای کنترل و کاهش وزن که در جامعه امروزه به صورت مسئله‌ای حاد و بغرنج درآمده است، باشد. 

اثرات پیاده روی

 

به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند

 در این مورد خوشبختانه مطالعات گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفته که نشان می‌دهد پیاده روی در همه سطوح و هر زمان که بدن را درگیر این پروسه می‌کند، دارای اثرات بسیار مفیدی بر سلامت انسان به ویژه بر سلامت دهان و دندان است. به عنوان درمطالعه‌ای که محققین دانشگاه اکستر انجام دادند، این نتیجه حاصل شد که انجام ۱۵ دقیقه پیاده روی می‌تواند میل به مصرف کشلات حتی در شرایط استرس زا که بیشتر مصرف می‌شود را کاهش داده و از این طریق در پیشگیری از ابتلای دندان به عارضه‌های مختلفی کمک کند. این مطالعه با دیگر مطالعات که نشان می‌دهد انجام پیاده روی و راه رفتن میل به مصرف انواع تنقلات شیرین را کاهش می‌دهد، تأیید شده است.

 

شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد

پژوهشگران قبلاً در مطالعات مختلفی که انجام شده بود به این نتیجه رسیده بودند که هر نوع فعالیت بدنی شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. اما یک مطالعه که توسط انجمن سرطان در آمریکا انجام شد، نشان داد که زنانی که هفت ساعت یا بیشتر در هفته پیاده روی می‌کنند،  دارای ۱۴ درصد شانس ابتلای کمتر به سرطان سینه به نسبت افرادی که سه ساعت یا کمتر در هر هفته پیاده روی می‌کنند، هستند. نکته جالب این است که این میزان حتی با داشتن شرایطی مثل چاقی و اضافه وزن یا استقاده از داروهای هورمونی وجود دارد.

 

باعث کاهش دردهای مفصلی می‌شود

 در مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام شده، محققین دریافتند که پیاده روی باعث کاهش درد ناشی از بیماری آرتروزو همچنین به طرز شگفت انگیزی باعث کاهش خطر ابتلای به بیماری آرتریت  می‌شود. از آنجا که زانوها و مفصل ران بیشتر در معرض خطر هستند، انجام پیاده روی با تقویت عضلات و بهبود روند فعالیت آنها، باعث محافظت از این ارگان های حیاتی می‌شود.

اثرات پیاده روی

 

باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود

انجام این فعالیت به طور منظم می‌تواند در کاهش ابتلای به بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا شود. در این زمینه در مطالعه‌ای که بر روی جامعه هدفی به میزان ۱۰۰۰ نفر صورت گرفت نشان داده شد افرادی که به مدت ۵ روز در هفته و در هر روز حداقل ۲۰ دقیقه پیاده روی می‌کردند، دارای ۴۳ درصد شانس کمتر برای ابتلای بهبیماری‌های نظیر آنفلوانزا در مقایسه با افرادی بودند که تنها یک بار و یا کمتر در هفته تمرین می‌کردند. جدای از میزان ابتلا در شدت علائم نیز بین دو گروه تفاوت چشمگیری وجود داشت، به گونه‌ای که افرادی که فعالیت بدنی بیشتر و منظم‌تری داشتند دارای بیماری با مدت کوتاه‌تر و شدت علائمخفیف‌تری بودند.

 

یادآوری: جدای از فواید کوتاه مدت و بلندمدتی که پیاده روی برای فرد انجام دهنده به ارمغان خواهد آورد، باعث به خصوص در افرادی که دارای بیماری‌های مزمنی مثل بیماری‌های قلبی -عروقی هستند، قبل از شروع هرگونه فعالیت بدنی با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کرد تا بدون تجربه عوارضی، بیشترین بهره لازم در کاهش ابتلای به بیماری‌های مختلف و افزایش سطح سلامت و تندرستی برد.

منبع مقاله : health.harvard
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
96
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
137
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
151
ضد لک شیرین بیان
بهترین محصولات ضد لک حاوی شیرین بیان را بشناسید
165
از بین بردن جوش
سریع‌ترین روش موثر برای از بین بردن جوش های صورت
284
درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی
207

مقالات سلامت

سندروم تخمدان پلی کیستیک
تجربیات یک پزشک از درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک
50
آلکاپتونوری
آلکاپتونوری یا ادرار سیاه (Alkaptonuria) چیست؟
40
لنفوسیتوپنی
لنفوسیتوپنی (لنفوسیت پایین) از علتها و درمان تا ارتباط با کووید-۱۹
50
غدد فوق کلیوی
اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی (Adrenal Glands) با چه علائمی همراه است؟
84
هورمون کورتیزول
هورمون کورتیزول چیست و چگونه به‌صورت طبیعی آن را متعادل کنیم؟
90
سرطان مری
سرطان مری از علائم و علتها تا درجه بندی و شیوه‌های درمان
104

مقالات آشپزی

سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
132
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
235
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
586
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
2,237
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
813
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
1,049

مقالات تغذیه

مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
67
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
53
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
98
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
93
رژیم غذایی کم کربوهیدرات
رژیم غذایی کم کربوهیدرات؛ چطور با تنظیم مقدار کربوهیدرات لاغر شویم؟
223
منابع امگا 3
منابع امگا ۳؛ منابع گیاهی و حیوانی، فواید و مضرات آن‌ها
64