راه‌های مختلفی برای فر کردن موها وجود دارد که هرکدام مزایا و معایبی دارند. اما مطالعات نشان داده است فرکردن موها به طور طبیعی اگرچه زمان بیشتری را می‌گیرد اما در مقایسه با استفاده از ابزارهای حرارتی آسیب کمتری به موها می‌رساند. فرکردن موها بدون استفاده از ابزارهای حرارتی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که در این مقاله تعدادی از این روش‌ها را معرفی خواهیک کرد تا با کمک آن‌ها بتوانید فرکردن موها به طور طبیعی و با آسیب کم به مو را انجام دهید.

فرکردن موها به طور طبیعی با استفاده از بیگودی

بیگودی مناسب انتخاب کنید: بیگودی‌ها از قدیمی‌ترین ابزارها برای فرکردن موها هستند که انواع مختلفی دارند و قبل از استفاده از بیگودی ابتدا باید انواع مختلف هرکدام، روش استفاده و نوع فری که هر یک ایجاد می‌کنند بشناسید و تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است. انواع بیشماری بیگودی در بازار وجود دارد که شناختن همه آن‌ها کار ساده‌ای نیست اما چند قانون کلی درباره آن‌ها وجود دارد:

  • برخی بیگودی‌ها نیاز به داغ شدن دارند که البته سرعت کار را افزایش می‌دهد اما احتمال آسیب به موها افزایش می‌یابد.
  • بیگودی‌های ساده کلاسیک بهترین انتخاب هستند چون فر طبیعی‌تری ایجاد می‌کنند و احتمال گره خوردن موها در آن‌ها کم است.
  • به طور کلی هرچه بیگودی بزرگ‌تر باشد فر ایجاد شده بازتر و هرچه کوچک‌تر باشد فر ریزتری روی موها ایجاد می‌کند.

مشخص کنید که موها باید خشک باشند یا نمدار: بسته به نوع بیگودی که انتخاب کرده‌اید موها باید خشک یا نم‌دار یا خیس باشند. بیگودی‌های داغ باید روی موهای خشک استفاده شوند اما به طور کلی بیتشر انواع بیگودی‌ها روی موهای نمدار استفاده می‌شوند چون کار حالت دادن موها را بدون نیاز به حرارت انجام می‌دهند.

  • اگر بیگودی را باید روی موهای خشک استفاده کنید حتما روز قبل موها را بشویید تا موها درخشش و زیبایی بیشتری داشته باشند.
  • اگر موهای شما نسبت به فر شدن مقاومت نشان می‌دهد از حالت دهنده استفاده نکنید و تنها موها را شامپو بزنید تا موها زیادی نرم و لخت نشوند.
  • در صورت استفاده از بیگودی روی موهای خیس عجله نکنید و تا خشک شدن کامل موها صبر کنید تا فرهای مو باز نشوند.

از محصولات مراقبتی مو استفاده کنید: بسته به نوع بیگودی به کار رفته باید از محصولات مراقبتی مناسب آن استفاده کنید. اگر از بیگودی جرارتی استفاده می‌کنید سرم مراقبتی مو یا ژل مراقبتی به کار ببرید. در مورد بقیه انواع بیگودی از اسپری حجم دهنده و سبک کننده مو استفاده کنید، همچنین در صورتی که موهای شما مستعد وز شدن است استفاده از کرم‌های صاف کننده توصیه می‌شود.

موها را چند قسمت کنید: از بالای یک گوش تا بالای گوش دیگر را با انگشت جدا کنید و قسمت بالای موها را بالای سر جمع کنید سپس این قسمت را دوباره به دو لایه تقسیم کنید.

بیگودی ها را نصب کنید: از قسمت پایین موها شروع کرده و یک دسته مو جدا کنید، در مقابل وسوسه برداشتن مقدار زیادی مو مقاومت کنید تنها ۲ تا ۵ سانتی‌متر از موها را جدا کرده و دور بیگودی بپیچید و با سنجاق محکم کنید (یا هر روشی که بیگودی باید بسته شود) این کار را ادامه دهید تا کل موها تمام شوند. موقع پیچیدن موها دقت کنید که هیچ گره‌ای ایجاد نشود.

اجازه دهید موها حالت بگیرند و خشک شوند: در مورد بیگودی‌های داغ همین که بیگودی‌ها خنک شون می‌توانید آن‌ها را جدا کنید که معمولا ده تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد اما در مورد بقیه بیگودی‌ها باید تا خشک شدن کامل موها صبر کنید که این زمان بسته به جنس مو و نوع بیگودی به کار رفته ممکن است بین ۵ تا ۸ ساعت طول بکشد.

بیگودی ها را خارج کنید: وقتی از خشک شدن موها مطمئن شوید با دقت یکی یکی بیگودی‌ها را باز کنید و موها را آزاد کنید و با انگشتان خود به آن‌ها حالت بدهید و آن‌ها را از هم جدا کنید. برای باز کردن بیشتر فرها می‌توانید موها را با شانه دندانه درشت شانه کنید.

با اسپری مو فرها را تثبیت کنید: در انتها وقتی فرهای شما حالت دلخواه را پیدا کرد برای تثبیت حالت موها روی آن‌ها با فاصله اسپری مو بزنید.

فرکردن موها به طور طبیعی با بیگودی

فرکردن موها به طور طبیعی با بافتن مو

موها را بشویید و از حالت دهنده استفاده کنید: برای فرکردن موها به طور طبیعی می‌توانید آن‌ها را ببافید. این روش روی موهای نمدار بهترین تاثیر را دارد. پس لازم است که حتما موها را بشویید، شامپو بزنید و پس از آن از حالت دهنده مناسب استفاده کنید و در حمام موها را شانه کنید. پس از حمام موها را با حوله خشک کنید تا خیسی آن از بین برود و نمدار باقی بماند. اما اگر موهای شما به طور طبیعی صاف است بهتر است موهای خیس خود را ببافید و آن‌ها را زیاد خشک نکنید.

به موها ژل یا موس بزنید: از محصولاتی که موها را فر می‌کند و حالت آن را تثبیت می‌کند روی موها استفاده کنید. این محصولات علاوه بر ایجاد حجم و حفظ حالت مو به آن درخشش و زیبایی بیشتری می‌دهد. این محصولات را بیشتر به نوک مو بزنید و با ریشه‌ها کاری نداشته باشید. اگر می‌خواهید فرهای باز و شل داشته باشید این مرحله را فراموش کنید.

در مورد تعداد بافت‌های مو تصمیم بگیرید: هرچه تعداد بافت‌های شما بیشتر باشد فرها ریزتر و کوچک‌تر خواهد بود پس بسته به نوع فری که می‌خواهید در مورد تعداد بافت‌ها تصمیم بگیرید و موها را به همان تعداد دسته تقسیم کنید.

هر قسمت را ببافید و انتهای آن را ببندید: پس از تقسیم کردن موها، هر دسته را به سه قسمت تقسیم کرده و به صورت عادی و یا فرانسوی ببافید و انتهای آن‌ها را را با کش ببندید تا باز نشود.

چند ساعت صبر کنید تا موها خشک شوند: خشک شدن موهای بافته بین ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد و می‌توانید یک شب تا صبح صبر کنید تا موها خشک شود سپس بافته‌ها را باز کنید و از فرهای زیبای خود لذت ببرید.

 فرکردن موها به طور طبیعی با بافتن مو

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)