برای داشتن موهای سالم و زیبا خوردن این غذاها را فراموش نکنید


مهشید ۲۱ آبان ۱۳۹۷ دقیقه مطالعه
برای داشتن موهای سالم و زیبا خوردن این غذاها را فراموش نکنید

زیبایی موهای شما تا حد زیادی به مراقبت صحیح از آن وابسته است اما مساله به همین جا ختم نمی‌شود. داشتن موهای سالم و زیبا بیش از هر چیز دیگری در گرو تغذیه مناسب است چون موها برای رشد و باسازی خود نیاز به مواد معدنی، پروتئین و ویتامین‌هایی دارند که توسط خود بدن ساخته نمی‌شود و تنها از طریق تغذیه می‌توان آن‌ها را تامین کرد. در نتیجه اگر می‌خواهید موهای سالم و زیبا و درخشانی داشته باشید باید در کنار رعایت اصول مراقبت مو، به تغذیه خود هم توجه کنید و از غذاهایی استفاده کنید که مواد مورد نیاز را به پوست و موی شما می‌رسانند. اما این غذاها کدامند؟ آیا غذاهایی هم وجود دارند که اثر منفی روی موها داشته باشند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که برای داشتن موهای سالم و زیبا مصرف کدام‌ غذاها مناسب است و کدام غذاها تاثیری منفی روی رشد و زیبایی موهای شما خواهند داشت.

غذاهایی که مصرف آن‌ها به داشتن موهای سالم و زیبا کمک می‌کند

موهای شما برای رشد و تقویت، به ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی نیاز دارد که این مواد در برخی غذاها به وفور یافت می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید با تغذیه مناسب روی رشد موهای خود اثر مثبتی بگذارید و موهای سالم و زیبا داشته باشید باید مصرف این مواد غذایی مفید را جدی بگیرید و آن‌ها را در رژیم غذایی روزمره خود بگنجانید. در ادامه با هشت مورد از غذاهایی که برای داشتن موهای سالم و زیبا مفید و موثر هستند آشنا خواهید شد.

گوشت قرمز و سفید: ساقه موهای شما از فیبرهای پروتئینی تشکیل شده است و تا زمانی که بند شما پروتئین کافی داشته باشد این ساقه‌ها نیز کامل و قوی خواهند بود اما اگر شما پروتئین کافی دریافت نکنید بدن شما به جای ساخت بافت‌های غیرحیاتی مثل مو آن را در جاهای ضروری‌تری مورد استفاده قرار خواهد داد و موها ضعیف و شکننده خواهند شد. پس مصرف پروتئین برای داشتن موهای سالم و زیبا ضروری است و این پروتئین بیش از هر جای دیگری در گوشت قرمز مثل گوشت گاو و گوسفند و مرغ و ماکیان یافت می‌شود.

داشتن موهای سالم و زیبا

بادام: آیا تاکنون این سوال برای شما پیش آمده است که چرا بیشتر شامپوهای گران قیمت حاوی روغن بادام هستند؟ دلیل این مساله در ترکیبات موثری است که در روغن بادام وجود دارد و باعث تقویت و شادابی موها می‌شوند. بادام به عنوان یک دانه گیاهی خوراکی خوشمزه و البته گران قیمت، حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید از جمله ویتامین E و منگنز است که موهای شما برای تقویت و بازسازی به آن‌ها نیاز دارند. البته لازم نیست در مصرف بادام زیاده روی کنید چون هم قیمت بالایی دارد و هم حاوی چربی و کالری بالایی است که ممکن است باعث چاقی شود. مصرف روزانه ده عدد بادام می‌تواند نیاز شما را به انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد و تقویت مو تامین کند.

داشتن موهای سالم و زیبا

نارنگی: این میوه آبدار و خوشمزه که اتفاقا در فصل آن هم قرار داریم سیستم ایمنی بدن و در کنار آن پوست و موی شما را هم تقویت می‌کند. همان طور که می‌دانید این میوه سرشار از ویتامین C است که یک ویتامین ضروری برای ساخت کلاژن به شمار می‌رود. علاوه بر این، ویتامین A موجود در این میوه به مرطوب ماندن پوست و مو هم کمک می‌کند. نارنگی حاوی ویتامین B12 هم هست که سرعت سفید شدن موها را کاهش می‌دهد. وقتی این ویتامین در بدن کم شود پراکسید هیدروژن تولید می‌شود که یک ماده بیرنگ کننده است و باعث سفیدی مو می‌شود.

داشتن موهای سالم و زیبا

اسفناج: جای تعجبی ندارد که این گیاه مفید و مقوی باعث تقویت و زیبایی موها شود چون همان طور که می‌دانید اسفناج سرشار از آهن است و آهن یک عنصر ضروری برای رشد موها است. از طرف دیگر این گیاه حاوی روی هم هست و روی همان عنصری است که باعث قوی شدن فولیکول‌های مو و رشد سریع‌تر آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، اسفناج منبع سرشار پتاسیم و کلسیم به شمار می‌رود که دو عنصر مهم و تاثیرگذار در داشتن موهای سالم و زیبا هستند.

داشتن موهای سالم و زیبا

ماست یونانی: ماست یونانی نوع خاصی است ماست است که به روش متفاوتی تهیه می‌شود و میزان چربی و کربوهیدرات آن کمتر بوده و در مقابل، پروتئین و کلسیم بیشتری دارد. ماست یونانی بافتی غلیظ و کرمی دارد که نه تنها بسیار خوشمزه و دلپذیر است بلکه سرشار از مواد مفیدی مثل ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) هم هست، این ماده جریان خون را در زیر پوست و به خصوص پوست کف سر افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که موهای شما رشد بیشتر و سریع‌تری داشته باشند.

داشتن موهای سالم و زیبا

قزل آلا: بدن ما قدرت شگفت انگیزی در تولید مواد مختلف دارد اما یکی از مواد ضروری و مفیدی که بدن نمی‌تواند بسازد امگا۳ است. امگا۳ یک ماده با خاصیت ضدالتهاب است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند و ماهی قزل آلا هم سرشار از این ماده مفید است. علاوه بر این در مطالعه‌ای که اخیرا در کشور فنلاند انجام شد مشخص شد قزل آلا باعث می‌شود تولید هورمون انسولین در بدن بیشتر شود و ریزش موی ناشی از مقاومت به انسولین کاهش پیدا کند.

داشتن موهای سالم و زیبا

تخم مرغ: یک صبحانه با تخم مرغ روشی عالی برای شروع یک روز پرنشاط است چون تخم مرغ حاوی بیوتین است. بیوتین نه تنها باعث تقویت رشد موها می‌شود بلکه از ریزش مو هم جلوگیری می‌کند و ناخن‌های شما را هم محکم و تقویت می‌کند. در نتیجه هرگز مصرف تخم مرغ را فراموش نکنید و حتی اگر گیاهخوار هستید این ماده پروتئینی مفید و سرشار از ویتامین را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید تا موها و پوست و بدن سالم‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.

داشتن موهای سالم و زیبا

سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین نوع خاصی از سیب زمینی است که طعمی تقریبا شبیه به هویج دارد و به همین دلیل به آن سیب زمینی شیرین گفته می‌شود. این ریشه گیاهی مفید و مغذی، حاوی بتاکاروتن است که پیش ماده ویتامین آ به شمار می‌رود و باعث می‌شود موهای شما رشد بیشتری داشته باشند و تولید چربی مفید کف سر افزایش پیدا کند. البته سبزیجات و میوه‌های نارنجی رنگ دیگر مثل هویج و کدوتنبل هم چنین اثری روی سلامت و زیبایی موها دارند.

داشتن موهای سالم و زیبا

برای داشتن موهای سالم و زیبا از خوردن این غذاها اجتناب کنید

در کنار غذاهایی که مصرف آن‌ها برای تقویت مو و داشتن موهای سالم و زیبا توصیه شد غذاهایی هم وجود دارند که تاثیری منفی روی سلامت و زیبایی موهای شما می‌گذارند و شما باید تا حد ممکن از مصرف این غذاها اجتناب کنید تا موهای سالم و زیبایی داشته باشید. در ادامه با چهار مورد از غذاها و رژیم‌های غذایی که باعث آسیب به مو می‌شوند آشنا خواهید شد.

ماهی خال مخالی: ماهی اطلس یا اسقمری نوع خاصی از ماهی است که مانند دیگر آبزیان و ماهی‌های فواید زیادی برای بدن دارد به شرط این که به مقدار کم مصرف شود. اما اگر در مصرف این نوع ماهی یعنی ماهی خال مخالی زیاده روی شود ممکن است باعث ریزش مو شود. چون روغن این ماهی در ترکیبات خود حاوی جیوه است و جیوه یکی از عناصر سمی و مضری است که اگر به مقدار زیاد وارد بدن شود ممکن است کشنده باشد اما مقدار کم آن نیز عوارضی مثل ریزش مو در پی دارد. پس ههرچه ماهی خالمخالی بیشتری مصرف کنید جیوه بیشتری وارد بدن خود کرده‌اید و خطر ریزش مو و مسمومیت جیوه را افزایش داده‌اید.

داشتن موهای سالم و زیبا

شکر: شیرینی‌ها و مواد قندی نه تنها به دندان‌های شما آسیب می‌زنند و باعث چاقی می‌شوند بلکه این مواد و هر ماده دیگری که مقدار زیادی شکر در خود دارد می‌تواند به سلامت و زیبایی موهای شما نیز خدشه وارد کند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ شکر جذب پروتئین را در بدن کاهش می‌دهد و این اتفاق پیش از هر چیز دیگری روی رشد و زیبایی موهای شما اثر منفی خواهد داشت. پس نه فقط برای جلوگیری از چاقی و سلامت دندان‌ها بلکه برای داشتن موهای سالم و زیبا هم که شده مصرف قند و شکر را به حداقل برسانید.

داشتن موهای سالم و زیبا

 

رژیم‌های غذایی محدود: یکی از اشتباهات رایج در رژیم‌های لاغری، محدود کردن غذاهای مصرفی به موادی خاص است. تنوع نداشتن غذاهایی که می‌خورید مانع از دریافت مواد مغذی و ویتامین‌ها در بدن شما می‌شود و پس از مدتی اثر آن به صورت ریزش مو و آسیب‌های دیگر خود را نشان خواهد داد. فراموش نکنید که راز داشتن اندام زیبا در حذف مواد غذایی از رژیم شما نیست بلکه مصرف غذاهای سالم و به اندازه است که شما را به این هدف می‌رساند.

داشتن موهای سالم و زیبا

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

برچسب‌ها :
  • دیدگاه شما

    0 دیدگاه