وز شدن موها از مشکلات رایج بسیاری از خانم‌ها است اما خیلی‌ها با موهای وز به دنیا نمی‌آیند بلکه در کودکی موهای صاف و مرتب هم داشته‌اند اما به مرور زمان با رفتارهای غلط باعث وز شدن و خراب شدن موهای خود می‌شوند. شما گاهی شما بدون آن که بدانید به موهای خود صدمه می‌زنید و باعث وز شدن و نامرتب شدن آن‌ها می‌شوید و پس از آن مجبورید با کلی دردسر و هزینه این موهای وز را درمان کنید و آن‌ها را مرتب کرده و حالت بدهید. در حالی که با کمی تغییر در برنامه روزانه مراقبت از موها می‌توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد. در این مقاله سه اشتباه رایجی که موهای وز و نامرتب را موجب می‌شوند بیان می‌کنیم. در ادامه انواع محصولاتی را که برای درمان موهای وز مناسب هستند معرفی می‌کنیم.

اشتباه اول: استفاده از شامپوی نامناسب

سولفات بزرگ‌ترین دشمن موهای شما است که در بیشتر شامپوها پیدا می‌شود و یک ترکیب رایج است. این ماده اگرچه خاصیت پاک کنندگی قوی دارد که تا حدی در این کار زیاده روی می‌کند و نه تنها کثیفی موها را می‌شوید بلکه چربی طبیعی سطح آن را نیز از بین می‌برد و باعث بی‌دفاع شدن ساقه مو و آسیب دیدن آن می‌شود. بنابراین استفاده از شامپوهای حاوی سولفات می‌تواند یکی از دلایل اصلی وز شدن موهای شما باشد. برای حل این مشکل کافی است شامپوی معمولی سولفات‌دار خود را با یک شامپوی جدید و ملایم فاقد سولفات تعویض کنید، در کمترین زمان خواهید دید که دیگر از موهای وز خبری نیست و شما زیباترین و صاف‌ترین و براق‌ترین موهای ممکن را خواهید داشت.

موهای وز و نامرتب

اشتباه دوم: زور زدن برای باز کردن گره موها

بسیاری از ما پس از شستن موها در حمام سعی می‌کنیم با یم شانه یا برس این گره‌ها را باز کنیم تا موها به صورت صاف و مرتب خشک شوند. اما این گره‌ها به راحتی باز نمی‌شوند و شما مجبورید با وارد کردن فشار زیاد آن را باز کنید که همین فشار می‌تواند علت اصلی وز شدن موهای شما باشد. از طرف دیگر استفاده از شانه‌های پلاستیکی برای شانه کردن و برس زدن هم ممکن است وز شدن موها را تشدید کند چون پلاستیک در تماس با موهای انسان تولید الکتریسیته ساکن می‌کند در نتیجه موها وز می‌شوند و حالت درستی نمی‌گیرند. برای حل این مشکل پس از شستن موها ابتدا موها را تا حد ممکن خشک کنید چون موهای خیس بیشتر مستعد شکننده شدن هستند و آسیب پذیرترند. این کار را با درجه متوسط سشوار و یا حوله مناسب  به آرامی انجام دهید. سپس با یک شانه دندانه درشت (که بهتر است پلاستیکی نباشد) موها را شانه کنید. این کار را از نوک موها شروع کنید و به تدریج گره‌ها را باز کرده و به سمت بالای موها بروید. با این روش هم گره موها کاملا باز می‌شود و هم فشاری به ساقه موها وارد نمی‌شود.

اشتباه سوم: سشوار کشیدن موها در دمای بالا

اشتباه رایج دیگری که باعث وز شدن موها می‌شود سشوار کشیدن با دمای بالای سشوار و یا در مدت زمان طولانی است. اگر ساقه موها را در معرض هوای داغ قرار دهید و این زمان بیش از حد طولانی شود رطوبت موها از دست می‌رود و موها مستعد وز شدن می‌شوند. اگر حرارت وارد شده بر قسمت کوچکی از موها هم باشد (روشی که آرایشگرها سشوار کشیدن را انجام می‌دهند) شرایط بدتر هم خواهد شد. پس اگر نمی‌خواهید پس از سشوار کشیدن موهای وز و نامرتب داشته باشید و مجبور نباشید با کلی ژل و موس و … وزها را مرتب کنید موها را وقتی که خیلی خیس هستند سشوار نکشید و بیشتر رطوبت آن را با حوله بگیرید سپس سشوار بکشید. سشوار کشیدن را با کمترین دمای ممکن و در کمترین زمان انجام دهید و در انتها کمی باد سرد به موهای خود بدهید تا درخشش و زیبایی خود را بازیابند و حالت مناسبی به خود بگیرند.

کدام محصولات برای موهای وز مناسب هستند؟

ژل‌های حالت دهنده مخصوص آب و هوای محیط زندگی شما: محیط زندگی و شرایط آب و هوایی نقش مهمی در سلامت مو دارد. در محیط خشک موها خشک و وز می‌شوند و در محیط مرطوب هم مشکلات دیگری پیدا می‌کنند بنابراین ضروری است که نوع ژل‌ها و حالت دهنده‌ها را متناسب با شرایط محیط زندگی خود انتخاب کنید تا مشکل کمتری داشته باشید.

روغن‌های مخصوص مو: حتما درباره فواید روغن‌های مختلف برای مو شنیده اید. روغن‌های طبیعی مثل آرگان، روغن بادام، روغن نارگیل و … اثری جادویی روی موها دارند و اگر با مشکل وز شدن موها درگیر هستید اما هنوز این روغن‌ها را امتحان نکرده‌اید اکنون وقت آن رسیده است.

موهای وز و نامرتب

فیلتر دوش حمام: شاید تا کنون به این فکر نکرده باشید اما املاح موجود در آب حمام در وز شدن موهای شما تاثیر دارند چون باعث خشک شدن موها می‌شوند و اگر فیلتر مناسبی روی سردوش حمام خود نصب کنید می‌توانید از وز شدن موها تا حد زیادی جلوگیری کنید.

موهای وز و نامرتب

حالت دهنده پس از حمام: نرم کننده‌ها دو نوع هستند، انواعی که در حمام استفاده می‌شود و انواعی که پس از حمام استفاده می‌شود و روی مو باقی می‌ماند. نوع دوم برای موهای وز انتخاب بهتر و مناسب‌تری است چون رطوبت مو را تامین می‌کند و از خشک شدن و وز شدن تا شستشوی بعدی جلوگیری می‌کند.

بالم صاف کننده مو: در کنار روغن‌هایی که به تامین رطوبت و صاف شدن مو کمک می‌کنند بالم‌های نرم کننده و صاف کننده مو نیز چنین اثری دارند و برخلاف تصور حالت چربی و سنگینی در موها ایجاد نمی‌کنند و با اطمینان می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. در این صورت نیازی به حالت دادن موها هم نخواهید داشت.

سرم‌های کراتینه مو: کراتینه کردن نقش موثری در از بین رفتن وز موها دارد که لازم نیست حتما آن را با هزینه‌های بالا در سالن‌های زیبایی انجام دهید. سرم‌های کراتینه مختلفی در بازار موجود هستند که اثر مشابهی دارند و موهای شما را نرم و ابریشمی می‌کنند.

موهای وز و نامرتب

ماسک موی آبرسان و مرطوب کننده: دلیل اصلی وز شدن مو از دست رفتن رطوبت موجود در ساقه مو است که اگر این رطوبت به وسیله ماسک‌های مرطوب کننده مثل ماسک روغن نارگیل و یا ماسک‌های آماده دیگری که خاصیت آبرسانی دارند تامین شود دیگر با موهای وز مواجه نخواهید بود.

حوله‌های میکروفیبر: گفتیم که خشک شدن و تماس با اشیای زبر موها را وز می‌کند که یکی از این اشیاء هم حوله نخی شما است. اگر این حوله را با حوله میکروفیبر که خاصیت جذب بالاتر و نرمی بیشتری دارد جایگزین کنید وز شدن موها به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

موهای وز و نامرتب

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)