درحالیکه مسافران، طی سفر هوایی ترجیح می دهند لباس راحتی به تن داشته باشند، مهمانداران هواپیما موظفند لباس های فرم رسمی پوشیده باشند. برای خیلی از مردم، شغل مهمانداری هواپیما، شغلی رویایی است. شاید اصلا فکرش را هم نکنید ولی پوشیدن یونیفرم های خوش فرم و خوش رنگ بخش هیجان انگیز کار مهمانداران است. با گذشت زمان، طراحی این لباس ها دستخوش تغییرات زیادی شده و در حال حاضر نیز مهمانداران علاوه بر زیبایی، به دنبال راحتی هم هستند.
طراحی و انتخاب لباس فرم اختصاصی برای کارمندان شرکتهای هواپیمایی، نقش مهمی در جذابیت بصری سفر مسافران هر شرکت هواپیمایی دارد. این مساله خصوصا در مورد خدمه پرواز و مهماندارانی که ارتباط بیشتری با مسافران دارند، بیشتر صدق می کند.
بعید است که رنگ یا نوع لباسهای فرم یک ایرلاین در سفر شما، تأثیر خاصی داشته باشد. برای مثال: شما برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های خارجی (trip.ir)، نیازی به دانستن رنگ لباس ایرلاین ها ندارید و دانستن آن، تاثیر چندانی در انتخاب پرواز خارجی شما ندارد. اما این موضوع، برای خود شرکتهای هواپیمایی در سطح بالایی از توجه قرار میگیرد. لباس فرم خدمه پرواز، برای مسافری که فقط سوار هواپیما میشود تا به مقصد برسد، لزوماً مفهوم دیگری به جز هماهنگی بین کارمندان ندارد. البته که این مسئله بسیار عادی است. اما لباس فرم برای ایرلاین، حکم امضا و نمادی از سالهای فعالیت و اعتبارش است. به همین دلیل برای طراحی و اجرای آن باید تلاشهای زیادی انجام شود.
لباس فرم باید به اندازهای جذاب باشد که همه کارمندان به پوشیدن آن علاقه نشان دهند. از طرفی این لباس باید راحت و کارآمد هم باشد. فقط در این صورت است که افراد با افتخار لباس را میپوشند و مشغول کار میشوند.
اما علاوه بر اینها، دلایل دیگری هم هستند که طراحی و ساخت لباس شرکتهای هواپیمایی را سخت و دشوار میکنند. لازم به ذکر است که بیشتر این دشواری برای طراح لباس خواهد بود تا خود ایرلاین. در این مطلب، با ما همراه باشید تا با برخی از پیچیدگیهای این کار بیشتر آشنا شویم.
اگر قصد سفر با ایرلاین هایی که طراحی لباس مخصوصی دارند را دارید، پیشنهاد ویژه ای برای شما داریم! شما میتوانید برای خرید بلیط هواپیما، از این ایرلاینها، به وبسایت زیر مراجعه کنید:
طراحی و دوخت برای همه اندازه ها
بعضی شرکتهای هواپیمایی، هزاران پرسنل دارند که در دهها جایگاه و نقش مختلف در سراسر جهان مشغول به کار هستند. آنها در سنهای مختلفی هم کارمند دارند که ممکن است بعضیها ۱۹ ساله و برخی ۶۰ سال سن داشته باشند. این در حالی است که باید مسئله قد و وزن را هم در نظر گرفت. شاید بعضیها لاغر هستند و قد بلندی دارند و به همین صورت برخی افراد هم قد کوتاهتری داشته باشند.
ایرلاینهای آسیایی و خاورمیانه، خیلی کمتر در این مسئله دچار مشکل میشوند. این راحتی در طراحی لباس به دلیل قوانین سختی است که در استخدام کارمندان خود دارند. از طرفی شرکتهای هواپیمایی قدیمیتر که بیشتر در اروپا و خاورمیانه هستند، قوانین راحتتری برای جذب نیرو دارند و به همین دلیل مجبورند با همچین مسائلی کنار بیایند. بنابراین با توجه به این نکات، طراحی لباسی که برای هر رنگِ پوست، سن، قد و وزنی مناسب باشد با دشواریهای زیادی همراه است.
استفاده از طراحی لباس های ویژه و یکدست، در بسیاری از شرکتها به یک ضرورت تبدیل شده. مثلا: تمامی هتل ها، از یک طراحی لباس مخصوص به آن هتل استفاده میکنند. اما تفاوت ایرلاین ها با هتل ها در اینجاست که لباس هایی که شرکت های هواپیمایی، با تیراژ بالا (تعداد بالا) تولید میشود. این در شرایطی است که لباس های خدمه هتلها، تعداد کمی دارند و میتوان برای هر شخص به صورت شخصیسازی شده طراحی و تولید کرد. اگر قصد رزرو هتل در این هتلها که طراحی لباس ویژهای را برای خدمه خود در نظر گرفتند دارید، میتوانید برای رزرو هتل خارجی به نشانی زیر مراجعه کنید:
خارج از محدوده مُد
عوض کردن طرح لباس فرم برای شرکتهای هواپیمایی، در دورههای زمانی کوتاه، بسیار سخت و پرهزینه است. پس یکی از مهمترین نکاتی که طراحان لباس به آن توجه میکنند این است که یونیفرم را به دور از دغدغههای مد و فشن درست کنند.
دوره زمانی مناسب برای تغییر لباسهای فرم هر شرکت هواپیمایی، به طور میانگین ۱۰ سال است. یک طراح هوشمند میداند که اهمیتی ندارد طرحش در لحظه مورد ستایش قرار بگیرد و یا اگر زیاد مورد استقبال قرار نگرفت ناراحت شود. زیرا او این لباس را برای هدفی که باید طراحی میشده ساخته است و مهمترین مسئله ماندگاری آن در ذهن مسافران است.
ماندگاری بالا در شرایط مختلف
کارکنان شرکتهای هواپیمایی، به ویژه خدمه کابین یا همان مهماندارها، باید صدها کار مختلف را در شرایط مختلفی انجام دهند. چیزی که ما میبینیم فقط قدم زدن در سالنهای وسیع فرودگاه و عکس گرفتن است. اما کار آنها واقعاً به این سادگیها نیست.
یکی از دلایلی که لباس اغلب شرکتهای هواپیمایی را تیره انتخاب میکنند این است که در برابر لکهها، مقاومت بیشتری داشته باشد. هر لکهای روی لباسهای تیره نمیتواند به سادگی باعث خراب شدن و یا غیر قابل پوشیدن آن بشود.
به طور مثال، لباسهای فرم شرکت هواپیمایی هاینان، فوقالعاده زیبا و جذاب هستند. رنگ روشن پارچه در کنار طرحهای جالبی که رویشان دارند، آنها را حسابی شیک کرده است. اما فرض کنید که مهماندار با این لباسها باید عملاً تمام کارهای کابین را انجام بدهد. از گرم کردن غذای مسافران تا رسیدگی به درخواستهای آنها. یا حتی اگر در یک روز بارانی بخواهد سوار هواپیما بشود که به طور حتم لباسش کثیف میشود و یا آسیب میبیند.
آیا صنعت مد و لباسهای فرم میتوانند در یک مسیر باشند؟
بیشتر شرکتهای هواپیمایی میخواهند نشان دهند که لباسهای فرمشان در عین رسمی بودن میتوانند کارآمد هم باشند. شاید خیلی از ما هنگامی که برای اولین بار سفر هوایی را تجربه میکنیم از خیلی چیزها متعجب میشویم. یکی از آنها مهماندارهای خانم و آقا هستند که چه طور در این کت و شلوارهای سخت و خستهکننده میتوانند به همه کارها برسند. یا مثلاً کلاههایی که خانمها در بعضی ایرلاینها مجبورند روی سرشان داشته باشند را تصور کنید.
اما با تمام این موارد، به نظر میرسد که کمک گرفتن از یک طراح لباس حرفهای، میتواند کمک زیادی به راحتی کارمندان داشته باشد. با طرحی دقیق میشود لباسی ساخت که نه تنها راحت باشد بلکه رسمی هم به حساب بیاید. این موضوع به انتخاب نوع پارچه هم بستگی دارد.
باتوجه به آنچه گفته شد، طراحی لباس فرم شرکت های هواپیمایی، فرآیند سختی را طی می کند. پس بهتر است این کار به طراحان لباس حرفه ای سپرده شود. اما چون طراحی، معمولا هر ۱۰ سال یک بار صورت می پذیرد، دردسری برای ایرلاین ها ایجاد نمی کند. با این وجود این همه پیچیدگی در حالی اتفاق میافتد که، قبل و بعد از رزرو بلیط هواپیما، اغلب مسافران نوع طراحی لباس خدمه پروازی را آنچنان مهم نمی دانند.
منبع این مقاله، وبلاگ Trip است.