استفاده از عینک آفتابی همیشه و در هر زمان به خصوص در فصل تابستان ضروری است نه فقط برای شیک شدن تیپ و ظاهر شما بلکه برای حفاظت چشم در پوست اطراف آن در مقابل اشعه‌های مضر خورشید. البته نقش عینک آفتابی در جذابیت ظاهری هم انکارناپذیر است و اگر از عینک آفتابی مناسب و شیک استفاده کنید و فریم عینک آفتابی را هم متناسب با فرم صورت خود انتخاب کنید می‌توانید تیپ خود را چندین درجه ارتقاء دهید. اگر نمی‌دانید کدام فریم عینک آفتابی برای فرم صورت شما مناسب است این مقاله اختصاصی از مجله قرمز را مطالعه کنید.

صورت شما چه فرمی دارد؟

قبل از انتخاب فریم عینک آفتابی ابتدا باید بدانید صورت شما چه فرمی دارد تا بر اساس آن انتخاب خود را انجام دهید و اگر این تشخیص درست انجام نشود انتخاب شما نیز اشتباه خواهد بود و عینک آفتابی چهره شما را نامتوارن خواهد کرد. هیچ دو انسانی صورت مشابهی ندارند اما فرم صورت به طور کلی به چند دسته عمده تقسیم می‌شود، بیضی، مربعیریال قلبی و گرد. ابتدا موها را کامل جمع کنید و روبروی آینه بایستید و چهره خود را مشاهده کنید:

  • صورت بیضی شکل: اگر خط فک شما گرد است و عرض صورت از طول آن باریک‌تر است شما صورت بیضی شکل دارید که متعادل‌ترین نوع چهره است.
  • صورت مربعی: اگر خطوط فک شما مشخص و زاویه‌دار است و در عین حال طول و عرض چهره شما تقریبا برابر است شما صورت مربعی شکل دارید.
  • صورت قلبی شکل: اگر چانه شما نوک تیز است اما طول و عرض صورت شما تقریبا برابر است و پیشانی وسیعی دارید صورت شما قلبی شکل است.
  • صورت گرد: اگر خطوط فک شما مشخص نیست و گرد است اما طول و عرض چهره تقریبا برابر است صورت شما گرد است.

فریم عینک آفتابی بزرگ و اورسایز

فریم عینک آفتابی متناسب با فرم صورت

عینک‌های اورسایز که لنز و فریم بزرگی دارند برای پوشش کامل صورت در روزهای آفتابی انتخابی مناسب هستند اما از نظر استایل این فرم عینک با چهره‌هایی که حالت گرد و بیضی شکل دارند بیشترین هماهنگی را دارد چون چهره‌های گرد و بیضی شکل در قسمت بالا و پایین باریک‌تر هستند و عینک با فریم بزرگ دقیقا روی عریض‌ترین قسمت صورت می‌نشیند و کمک می‌کند که چهره کشیده‌تر و باریک‌تر به نظر برسد. در مقابل این فرم عینک برای صورت‌های مربعی شکل انتخاب خوبی نیست چون میانه صورت را باریک‌تر نشان می‌دهد و چهره در قسمت بالا و پایین عریض‌تر به نظر می‌رسد.

عینک آفتابی گربه‌ای

فریم عینک آفتابی متناسب با فرم صورت

عینک‌های آفتابی گربه‌ای از محبوب‌ترین مدل‌های عینک آفتابی به خصوص میان خانم‌ها هستند که جزو مدل‌های کلاسیک محسوب می‌شوند و هرگز از مد نمی‌افتند. قاب این عینک‌ها در قسمت گوشه بالایی چشم بزرگ‌تر و حالت کشیدگی دارد که آن را شبیه چشمان گربه می‌کند. این نوع فریم برای بیشتر افراد مناسب است و اگر چهره مربعی، بیضی یا قلبی شکل دارید می‌توانید از این نوع فریم عینک آفتابی استفاده کنید به شرطی که بیش از اندازه بزرگ و کشیده نباشند و یا از مدل‌های نگین دار یا بیش از حد باریک که حالتی نمایشی دارند نباشند. در مقابل اگر صورت شما گرد است بهتر است از این نوع قاب عینک استفاده نکنید چون صورت را کوتاه و نامتعادل نشان می‌دهند.

عینک آفتابی خلبانی

فریم عینک آفتابی متناسب با فرم صورت

مدل عنک آفتابی خلبانی با فریم‌های نازک و فلزی خود از انواع مدرن عینک آفتابی است که از دهه هفتاد میلادی و پس از آن همیشه محبوب بوده است و هم آقایان و هم خانم‌ها از این مدل‌ها استفاده می‌کنند. البته همه این مدل‌ها یک شکل نیستند و برخی گردتر و برخی زاویه‌دارتر هستند. انواع مثلثی و زاویه دار عینک آفتابی خلبانی برای چهره‌های مربعی و گرد مناسب نیست چون چهره را نامتعادل نشان می‌دهد. در مقابل هرچه صورت شما کشیده‌تر باشد و یا چانه باریک‌تری داشته باشید این مدل بیشتر به شما می‌آید و به طور کلی افرادی که صورت قلبی شکل یا بیضی شکل دارند می‌توانند از مدل عینک آفتابی خلبانی استفاده کنند.

فریم عینک آفتابی مربعی شکل

فریم عینک آفتابی متناسب با فرم صورت

عینک‌هایی که فریم مربعی دارند در مدل‌های مختلفی مثل مدل‌های کائوچویی و کلاب مستر استفاده می‌شود و طرفداران خاص خودش را دارد. اما چه افرادی با کدام فرم صورت می‌توانند از این مدل عینک استفاده کنند؟ عینک با قاب مربعی و زاویه دار برای افرادی مناسب است که در قسمت پایین باریک‌تر است چون عرض این لنزها و زاویه تند آن‌ها ممکن است فک با خطوط مربعی و قوی را نامتعادل و بیش از اندازه زاویه دار نشان دهد و بیش از حد روی آن تاکید کند. پس فریم مربعی برای صورت‌های مناسب است که خطوط نرم و گردی داشته باشند و اگر صورت قلبی شکل یا بیضی شکل دارید می‌توانید از این نوع فریم عینک استفاده کنید.

عینک آفتابی با فریم گرد

فریم عینک آفتابی متناسب با فرم صورت

عینک‌های فریم گرد این روزها محبوبیت زیادی دارند و در انواع مختلفی از عینک‌ها استفاده می‌شوند. فرم منحنی در قاب این عینک‌ها باعث تلطیف خطوط تند و زاویه دار صورت می‌شود و برای چهره‌های متعادل هم مناسب است. افرادی که فرم صورت بیضی شکل، قلبی شکل و مربعی دارند می‌توانند از این فریم عینک استفاده کنند اما برای کسانی که فرم صورت گرد دارند استفاده از قاب عینک گرد توصیه نمی‌شود چون باعث می‌شود گردی صورت بیش از حد به نظر برسد. کارشناسان توصیه می‌کنند از عینک‌هایی که قاب کاملا گرد دارند استفاده نکنید و مدل‌هایی را به کار ببرید که گوشه کشیده یا کمی زاویه دار دارند و اگر گونه‌های برجسته دارید مدل‌های باریک‌تر را به کار ببرید تا لنز عینک با صورت شما تماس نداشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)