رنگ‌ها نقش مهمی در طراحی دکور خانه ایفا می‌کنند. رنگ‌ها نه فقط از نظر زیبایی ظاهری و هماهنگی محیط بلکه از دید روانشناسی هم اهمیت فوق العاده‌ای دارند و می‌توانند حس و حال ما را تغییر دهند. پس با در نظر گرفتن این که ما هر روز مدتی طولانی را در محیط منزل سپری می‌کنیم اهمیت انتخاب رنگ در طراحی دکور خانه بیش از پیش مشخص می‌شود. هر رنگی ویژگی خاصی دارد و تاثیر متفاوتی روی روح و روان ما به جا می‌گذارد، برخی رنگ‌ها شما را شاد می‌کنند، به شما انرژی می‌دهند و یا آرامش شما را بیشتر می‌کنند، برخی دیگر هم اثر منفی روی ذهن و جسم دارند و باعث افسردگی، پایین آمدن سطح انرژی و ناراحتی می‌شوند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به بهترین و بدترین انتخاب‌های رنگ برای طراحی دکور خانه خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که کاربر کدام رنگ‌ها در فضا شما را شاد کرده و کدام رنگ‌ها شما را افسرده و غمگین می‌کنند.

رنگ‌های شاد کننده در طراحی دکور خانه

هر کسی سلیقه خاصی در انتخاب رنگ دارد مثلا فردی ممکن است به رنگ بنفش علاقه داشته باشد و بخواهد بیشتر فضای منزل را با این رنگ پوشش دهد و اشیای موجود در دکوراسیون را به رنگ بنفش انتخاب کند چون انتخاب رنگ‌ها از نظر زیبایی شناسی کاملا سلیقه‌ای است. اما از دیدگاه روانشناسی قوانین مربوط به رنگ‌ها ثابت و مشخص هستند و رنگ‌های خاصی می‌توانند فضای خانه را شادتر کنند تا هر بار که پا به منزل می‌گذارید احساس خوبی داشته باشید و لبخند به لب‌های شما بنشیند. در ادامه ۱۲ رنگی را که این اثر را در طراحی دکور خانه شما خواهند داشت معرفی می‌کنیم.

شیری: رنگ شیری یا عاجی یا استخوانی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در طراحی دکور خانه است چون باعث روشن‌تر شدن فضا می‌شود و با هر فضایی هماهنگی دارد. شما می‌توانید این رنگ را با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ کنید و از فضای روشن و شاد و بزرگ منزل خود لذت ببرید.

طراحی دکور خانه

خاکستری کمرنگ: رنگ خاکستری ابری یا خاکستری کمرنگ هم از رنگ‌های محبوب در طراحی دکور خانه است که باعث شاد شدن و افزایش روحیه شما می‌شود. اگرچه این رنگ تقریبا خنثی است اما می‌توان آن را در دسته رنگ‌های سرد هم قرار داد که آرامش بخش است و بهترین انتخاب برای اتاق خواب و حمام و دستشویی است.

طراحی دکور خانه

خاکستری آبی: رنگ خاکستری آبی یا خاکستری بروستر کمی تیره‌تر از خاکستری ابری است که مقدار کمی آبی در خود دارد و همین مقدار آبی باعث سرد شدن و آرامش بخش شدن این رنگ شده است و استفاده از آن در طراحی دکور خانه فضایی شاد و پایدار و شیک به وجود می‌آورد. این رنگ ترکیب پذیری خوبی هم دارد و به خصوص با رنگ سبز به خوبی هماهنگ می‌شود.

طراحی دکور خانه

صورتی یاسی: صورتی یاسی یا صورتی فصل بهار می‌تواند رنگ محبوب بسیاری از افراد باشد چون این رنگ بسیار ملایم و خنثی است و تقریبا مثل یک طیف خاکستری است که کمی صورتی گرم به آن اضافه شده است. این رنگ حس مثبت اندیشی شما را افزایش داده و باعث می‌شود شادتر و آرام‌تر باشید.

طراحی دکور خانه

کرم: رنگ کرم هم از رنگ‌هایی است که کاربرد زیادی در فضای منزل به خصوص آشپزخانه دارد و با ته رنگ گرمی که دارد فضایی شاد و دلپذیر به وجود می‌آورد . این رنگ انرژی بخش است و همان چیزی است که شما هر روز صبح موقع بیدار شدن از خواب به آن احتیاج دارید.

طراحی دکور خانه

خاکستری صورتی: صورتی‌های کمرنگ همیشه حس خوبی در ما به وجود می‌آورند. این طیف رنگ اثر آرامش بخش فوق‌العاده‌ای دارد و انتخاب خوبی برای اتاق خواب است. البته اگر نمی‌خواهید یک اتاق خواب بچگانه داشته باشید از طیف ملایم‌تر و خنثی‌تر مثل خاکستری صورتی استفاده کنید چون سردتر است و حالتی شیک و بزرگسالانه دارد.

طراحی دکور خانه

آبی نفتی: اگر به دنبال یک رنگ شاد برای طراحی دکور خانه خود هستید اما نمی‌خواهید رنگی تند و روشن به کار ببرید رنگ آبی نفتی همان چیزی است که به آن احتیاج دارید. این رنگ طیفی جذاب شبیه به سنگ‌های قیمتی دارد و در عین این که سرد و آرامش بخش است، انرژی زا هم هست و مانند این است که هر روز در تعطیلات کنار دریا به سر می‌برید.

طراحی دکور خانه

خاکستری سبز: این ررنگ همان طور که از نامش پیداست طیفی پاستل و تقریبا خنثی از رنگ سبز است که حس و حالی بهاری دارد و اگر در فضای منزل مورد استفاده قرار گیرد باعث شاد شدن شما می‌شود. البته کارشناسان توصیه می‌کنند در استفاده از این رنگ زیاده روی نکنید چون می‌تواند فضا را تحت الشعاع خود قرار دهد.

طراحی دکور خانه

سفید سرد: رنگ Watermist یا سفید سرد رنگی کاملا نزدیک به رنگ سفید است که ملایم‌ترین طیف آبی را در خود دارد و برای فضاهایی که نزدیک دریا هستند بسیار مناسب است. رنگ سفید سرد حسی آرامش بخش دارد و محیط را بزرگ و دپذیر نشان می‌دهد.

طراحی دکور خانه

آبی بوکا راتون: بوکا راتون منطقه‌ای در فلوریدا است که این رنگ نام خود را از آن گرفته است. این رنگ طیفی از آبی است که ترکیبی از شکوه و شاد بودن را در کنار آرامش بخشی در خود دارد و استفاده از آن فضای منزل شما را دلپذیر و زیبا می‌کند به خصوص اگر در آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی دکور خانه

کرم خنثی: رنگ GreyHound یا کرم خنثی یک رنگ کاملا روشن و خنثی است که حس خوبی در شما به وجود می‌آورد چون دعوت کننده و روشن است اما تسخیر کننده نیست. این رنگ برای فضای بیرونی منزل هم می‌تواند عالی باشد و همان طور که در تصویر زیر می‌بینید ظاهر این خانه با این رنگ بسیار زیبا و جذاب شده است.

طراحی دکور خانه

آبی گالاپاگوس: این رنگ چیزی بین آبی نیلی و فیروزه‌ای است که با وجود حس آرامش بخش و سرد آن، رنگی بسیار قوی و دلپذیر به شمار می‌رود. این رنگ با مقدار کمی طیف مشکی که در خود دارد به فضای خانه شما عمق می‌دهد و در عین حال انرژی آن را بیشتر می‌کند.

طراحی دکور خانه

رنگ‌های غمگین کننده در طراحی دکور خانه

تا کنون برای شما اتفاق افتاده است که با ورود به یک فضای جدید احساس ناخوشایندی به شما دست بدهد و دلگیر و افسرده شوید؟ اگر چنین تجربه‌ای داشته‌اید احتمالا به خاطر رنگ‌هایی بوده است که در فضای آن محیط مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه افراد می‌توانند رنگ‌های محیط را بر اساس سلیقه و علایق شخصی خود انتخاب کنند اما گاهی این انتخاب ممکن است با احساسات و واکنش‌های بیوشیمیایی داخل مغز شما هماهنگ نباشد و اگر مدت طولانی در چنین محیطی سپری شود تاثیری محسوس روی روحیه شما خواهد داشت و باعث افسردگی، بی حسی، کاهش انرژی و خستگی خواهد شد. رنگ‌هایی که چنین اثری روی روحیه شما دارند و استفاده از آن‌ها در طراحی دکور خانه توصیه نمی‌شود این هفت رنگ هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

زرد روشن: ثابت شده است که رنگ زرد روشن می‌تواند باعث عصبی شدن افراد شود و به همین دلیل استفاده از آن در طراحی دکور خانه توصیه نمی‌شود. البته رنگ زرد زیبایی‌های خود را دارد اما وقتی کمی روشن‌تر شود فضای خانه را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و تاثیرات عصبی منفی روی ساکنان آن خواهد داشت.

طراحی دکور خانه

رسی تیره: رنگ عنبر سوخته یا رسی تیره (که نباید با رنگ‌های اخرایی و زرشکی اشتباه گرفته شود) به عنوان یکی از طیف‌های قهوه‌ای، از رنگ‌های پرکاربرد در طراحی دکور خانه است اما اگر مقدار قرمز موجود در آن از حد مشخصی فراتر برود ممکن است استرس را در شما افزایش دهد و علاوه بر این وجود طیف گرم در کنار رنگ مشکی محیط خانه شما را کوچک‌تر نشان خواهد داد.

طراحی دکور خانه

زرد پررنگ: رنگ زرد پررنگ هم مثل زرد روشن جزو رنگ‌هایی است که نباید به مقدار زیاد در فضای منزل مورد استفاده قرار گیرد. این رنگ یک رنگ تند و قوی است که اعصاب بینایی را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث سردرد و درگیری‌های ذهنی شود. پس بهتر است از این طیف زرد نیز تا حد ممکن در فضای منزل خود استفاده نکنید.

طراحی دکور خانه

قهوه‌ای تیره: رنگ قهوه‌ای به خودی خود یک رنگ آرامش بخش است اما اگر قصد دارید تعدادی از دیوارهای منزل را به این رنگ درآورید دقت داشته باشید که هر چه طیف قهوه‌ای مورد استفاده شما تیره‌تر باشد از اثر آرامش بخش آن کاسته و بر اثر افسرده کننده آن اضافه خواهد شد. رنگ قهوه ای تیره دیوارهای خانه را مانند غارهایی تیره و تاریک خواهد کرد که سطح انرژی را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر می‌کند.

طراحی دکور خانه

صورتی پاستل (اگر درست استفاده نشود): پیدا کردن یک طیف صورتی مناسب برای دیوارهای منزل می‌تواند چالش برانگیز باشد مثلا یک طیف مناسب صورتی همان طور که در بخش قبلی مقاله بیان شد فضا را شاد و باشکوه نشان می‌دهد اما صورتی پاستل طیفی سنگین دارد که باعث می‌شود محیط مرطوب و دلگیر به نظر برسد.

طراحی دکور خانه

خاکستری در آشپزخانه یا اتاق نشیمن: رنگ خاکستری روشن در اتاق خواب و حمام رنگی آرامش بخش و انتخابی عالی است اما وقتی نوبت به آشپزخانه و اتاق نشیمن می‌رسد شرایط متفاوت است. هر محیطی که برای غذا خوردن مورد استفاده قرار می‌گیرد باید عاری از رنگ خاکستری باشد چون این رنگ اشتها را از بین می‌برد پس در چنین فضاهایی از خاکستری استفاده نکنید مگر این که عمدا بخواهید اشتهای خود را کم کنید.

قرمز روشن: رنگ کردن تمام دیوارهای یک اتاق به رنگ قرمز ایده جالبی نیست چون رنگ قرمز استرس را افزایش می‌دهد و باعث احساس خشم و نگرانی در افراد می‌شود. اگر شما به این رنگ علاقه دارید می‌توانید تنها قسمتی از یک دیوار یا یک قفسه را به رنگ قرمز روشن درآورید چون این رنگ در مقدار محدود تاثیری روی استرس و عصبی بودن نخواهد داشت.

طراحی دکور خانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)