صنعت عطرسازی یکی از بخش‌های اصلی صنایع آرایش و زیبایی است که از یک بخش غیرضروری به یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای روزمره ما تبدیل شده است. صنعت عطرسازی یک صنعت مشتری محور است که تحت تاثیر فشن و زیبایی قرار دارد و ارزش کلی آن در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۱ میلیارد دلار تخمینزده شده است. بنابراین صنعت عطرسازی نقش مهمی در صنایع مد و زیبایی لاکچری ایفا می‌کند و بهتر است این نقش و تاثیر بیش از گذشته شناخته شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به صنعت عطرسازی و نقش و تاثیر آن به عنوان یکی از بخش‌های مهم صنایع زیبایی خواهیم پرداخت و حقایق جالبی را در این زمینه بیان خواهیم کرد.

صنعت عطرسازی

صنعت عطرسازی بخشی از صنایع آرایش و مراقبت شخصی است که طبق پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ رشد سالانه‌ای برابر ۷ تا ۸ درصد خواهد داشت و تا این زمان ارزش آن به ۴۳ میلیارد دلار خواهد رسید. دو فاکتور اصلی و تعیین کننده در رشد این صنعت معرفی محصولات جدید و وافزایش تقاضا در سراسر جهان است که به گسترش و توسعه سریع‌تر این صنعت خواهد انجامید. یکی از چالش‌های اصلی در صنعت عطرسازی، نیاز روزمره به بهتر شدن، تغییر و متنوع‌تر شدن محصولات و ساخت عطرهایی است که مشتریان مختلف را در سراسر جهان راضی نگه دارد. به طور مثال در منطقه آسیا پاسیفیک تقاضا برای عطر با رشد بیشتری نسبت به نقاط دیگر جهان مواجه است و میزان این رشد به ۲۳ رصد می‌رسد در حالی که در منطقه آمریکای شمالی تقاضا برای عطرهای مصنوعی و شیمیایی در حال کاهش است و مردم این منطقه روز به روز به عطرهای ارگانیک گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.

صنعت عطرسازی

قابل انکار نیست که بازار عطرهای زنانه نسبت به عطرهای مردانه غالب بوده است و این بخش همیشه دستخوش تغییرات و تحولات بیشتری بوده و تنوع بیشتری در محصولات آن مشاهده می‌شود. اما صنعت عطرسازی در بخش مردانه با فرصت‌های زیادی روبرو است چون صنایع زیبایی و مراقبت شخصی در بخش محصولات مردانه یک صنعت رو به رشد است پس قابل پیش بینی است که بخش عطر هم در این محصولات با توسعه چشمگیری روبرو شود و تولید محصولات متنوع‌تر در این بخش نیازهای بازار رو به رشد آن را تامین خواهد کرد. عطرهای الهام گرفته از سلبریتی‌ها و عطرهای مخصوص جوانان دو نوع جدید در صنعت عطرسازی هستند که می‌توانند به توسعه سریع‌تر این صنعت و تولید محصولات متنوع‌تر منجر شوند.

صنعت عطرسازی

کمپانی‌های بزرگی مثل گوچی، شانل، کالوین کلاین، دیور، پرادا، ایو سن لوران و لویی ویتون روز به روز با تقاضای بیشتری مواجه می‌شوند که این افزایش تقاضا به افزایش تولید و رشد سریع اقتصادی در کشورهای مختلف می‌انجامد. اما پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده ما با رشد بیشتری در زمینه تقاضای محصولات عطری ارگانیک و طبیعی مواجه باشیم و بخش اعظمی از این تقاضا از طریق بازارهای آنلاین تامین خواهد شد. اما قیمت بالای محصولات ارگانیک ممکن است رشد بازار این محصولات را در آینده با محدودیت مواجه کند اما با تکنیک‌های مختلف بازاریابی می‌توان قیمت این محصولات را کنترل کرد. مورد جدید دیگر در صنعت عطرسازی، عطرهای سفارشی هستند که به سفارش مشتری و با ترکیبات مخصوصی ساخته می‌شوند و می‌توانند تنوع محصولات عطر را بیش از گذشته افزایش دهند.

صنعت عطرسازی

شرکت‌های بزرگ در صنعت عطرسازی

حال که با انواع فاکتورهای تعیین کننده در بازار عطر آشنا شدید بهتر است بزرگ‌ترین شرکت‌های مادر در تولید عطر را هم بشناسید و استراتژی‌های هر کدام در کانسپت محصول، شکل و فرم و بازاریابی را بهتر بشناسید. این شرکت‌ها عبارتند از کوتی، پروکتر اند گمبل، پویگ، است لودر، لورآل، LVMH و ایپار. در ادامه با تاریخچه مختصری از هرکدام از این شرکت‌ها و وضعیت فعلی آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

صنعت عطرسازی

Coty

کوتی در سال ۱۹۰۴ توسط فرانسوا کوتیی تاسیس شده است که یک شرکت تولید کننده محصولات زیبایی و مراقبت شخصی لاکچری می‌باشد. ارزش این برند ۹.۱ میلیارد دلار است و بیش از ۸۱۰۰ نفر در آن به طور تمام وقت مشغول هستند. برندهای تحت این شرکت عبارتند از کالوین کلاین، کلوئه، دیویدوف، مارک جیکوبز، OPI، فیلوسوفی، پلی بوی، ریمل و سالی هنسن. بیست سال پس از تاسیس کوتی این برند به یک برند موفق و شناخته شده در تمام جهان تبدیل شد و در این زمان بیش از ۳۶ میلیون نفر در اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی مشتریان محصولات کوتی بودند. امروزه کوتی یکی از پیشروترین کمپانی‌ها در تولید محصولات زیبایی به شمار می‌رود و بیش از ۵۰ شرکت و برند معتبر زیرمجموعه آن هستند.

صنعت عطرسازی

P&G

کمپانی پروکتر اند گمبل در سال ۱۸۳۷ توسط دو باجناق به نام‌های ویلیام پروکتر (که یکشمع ساز انگلیسی بود) و جیمز گمبل (که یک صابون ساز ایرلندی بود) تاسیس شده است. P&G یک برند در زمینه تولید محصولات مراقبت شخصی به شمار می‌رود و ارزش فعلی آن بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار است. بیش از ۱۱۰ هزار نفر به صورت تمام وقت در این کمپانی مشغول به کار هستند و برندهای آریل، ژیلت، هد اند شولدر، اولی، اورال بی، پمپرز، پنتن، تاید، ولا و اولویز تحت زیرمجموعه این کمپانی مشغول به فعالیت هستند. نوآوری‌های و رشد سریع این کمپانی آن را به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های محصولات بهداشتی در جهان تبدیل کرد که هنوز هم بخش بزرگی از بازار این  محصولات را در دست دارد.

صنعت عطرسازی

Puig

شرکت پویگ در سال ۱۹۱۴ توسط آنتونیو پوگ در بارسلونا تاسیس شد. این شرکت که یه شرکت تولیدی محصولات بهداشتی و آرایشی به شمار می‌رود ارزشی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار دارد و ۵۰۰۰ نفر به طور تمام وقت در آن مشغول به کار هستند. برندهای زیرمجموعه پویگ عبارتند از نینا ریچی، کارولینا هررا، پاکو روبان، ژان پل گوتیه، پررادا، لارتیزان، والنتینو، آنتونیو باندراس، بنتون و منگو. رشد و توسعه شهر بارسلونا در قرن بیستم تا حدود زیادی به رشد و توسعه بزرگ پوگ وابسته بوده است. جالب است بدانید اولین رژ لبی که در شهر بارسلونا ساخته شد محصول این کمپانی بوده است. اما از سال ۱۹۵۹ پوگ به یک کمپانی جهانی تبدیل شد و شعبه‌های مختلف آن در کشورهای مختلف تاسیس شد و پویگ اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور مختلف فعالیت می‌کند.

Estee Lauder

شرکت استه لودر در سال ۱۹۴۶ توسط جوزفین استه لادر و همسرش جوزف لودر تاسیس شد. این برند که یک برند محصولات آرایشی و زیبایی و مراقبت شخصی به شمار می‌رود ارزشی بیش از ۳۲ میلیار دلار دارد و ۴۴ هزار نفر در آن به طور تمام وقت مشغول به کار هستند. برندهای زیرمجموعه استه لودر عبارتند از استه لودر، آرامیس، کلینیک، اوریجینز، مک، بابی براون، تامی هیلفیگر، دونا کاران، مایکل کورس و تام فورد. این برند در ابتدا فقط چهار محصول تولید می‌کرد که شامل روغن پاک کننده، لوسیون، کرم قوی چندکاره و پک کرم بودند اما استه و همسرش در کار خود مصمم بودند و تواستند به سرعت برند خود را توسعه دهند و به یکی از مهم‌ترین برندهای زیبایی در جهان تبدیل کنند که اکنون در ۱۵۰ کشور جهان فعال است.

 

L’Oreal

برند لورآل یا اورآل در سال ۱۹۰۹ توسط اوژن پول لویی شولر یک شیمیدان آلمانی-فرانسوی تاسیس شد که یک برند محصولات بهداشتی و آرایشی و مراقبت شخصی است و ارزش آن امروزه حدود ۸۷ میلیارد دلار است. در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر در اورآل مشغول به کار هستند و برندهای اورآل، لانکوم، ایو سن لوران، جورجیو آرمانی، بادی شاپ، اربن دکی، گارنیه، میبلین، نیکس و ویشی زیرمجموعه آن محسوب می‌شوند. اوژن پول لویی شولر کار خود را با ابداع یک فرمول رنگ مو آغاز کرد و به تدریج آن را به محصولات دیگر مثل حالت دهنده‌های مو، محصولات بهداشتی و آرایشی و … نیز تعمیم داد و همان طور که می‌دانید امروزه بخش مهمی از بازار لوازم آرایشی به این کمپانی اختصاص دارد.

LVMH

این کمپانی در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده است که یک برند در زمینه محصولات شخصی و بهداشتی به شمار می‌رود و ارزش آن بیش از ۷۷ میلیار دلار است. امروزه بیش از ۱۲۰ هزار نفر به طور تمام وقت در LVMH مشغول به کار هستند و  برندهای مشهور زیرشاخه آن عبارتند از  لویی ویتون، فندی، دونا کاران، سلین، کنزو، ژیوانشی، دوم پرینیون و کراگ. قرارداد تاسیس LVMH توسط شرکت لویی ویتون و شرکت مشروب سازی موئه هنسی در سال ۱۹۸۷ بسته شد و در حال حاضر این شرکت یک شرکت بین المللی است که در پنج شاخه مشغول به فعالیت است. این پنج بخش عبارتند از نوشیدنی‌ها، فشن و محصولات چرم، عطر و لوازم آرایشی، ساعت مچی و جواهرات و خرده فروشی اختصاصی.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن و ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)