با این که مخاطبان اصلی دنیای مد و فشن زنان هستند اما هنوز هم حتی در بخش طراحی پوشاک زنانه زنان مدیر و طراح در اقلیت قرار میگیرند و نقش مهمی در تصمیمگیریها ندارند. ۷۰ درصد از نیروی کار صنعت مد را زنان تشکیل میدهند اما در سطوح بالای مدیریت تنها حضور ۲۵ درصدی دارند و مردان تصمیمات کلیدی و مدیریت را در این حوزه انجام میدهند. اما به هرحال زنان مدیر و طراح در سطوح بالای مد حضوری هرچند در اقلیت دارند و به نظر میرسد که آینده مد در حال تغییر است و در سالهای آتی شاهد حضور پررنگترین این زنان در صنعت مد باشیم. در این مقاله به معرفی ۵ تن از این زنان مدیر و طراح موفق که قرار است آینده مد را تغییر دهند میپردازیم.
توری برچ طراح و مدیر موفق
توری برچ یکی از موفقترین زنان مدیر و طراح در جهان است که خود برند شخصی خود را تاسیس کرده، توسعه داده و مدیریت و طراحی آن را انجام میدهد. توری برچ اگرچه در خانوادهای ثروتمند به دنیا آمده است اما در کارهای تجاری و تبلیغاتی بسیار موفق عمل کرده است و ارزش برند توری برچ در سال ۲۰۱۳ بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است. توری برچ در کارهای خیرخواهانه هم فعالیت دارد و از زنان موفق و پیشروی آمریکایی است.
آنجلا میسونی وارث خاندان میسونی
آنجلا میسونی وارث خاندان میسونی و صاحب برند معروف ایتالیایی لباسهای بافتنی است که خود نیز مدیریت طراحی برند خانوادگی خود را به عهده دارد. او پس از آن که در سن کم ازدواج کرد و صاحب فرزند شد در سال ۱۹۹۷ مدیریت برند میسونی را به عهده گرفت و در مدت کمی توانست به آن سروسامان داده و باعث موفقیت و توسعه برند در شاخههای دیگر مثل هتلداری شود. طراحیهای او در راستای سبک و استایل برند و بسیار نوآورانه و موفق هستند. مارگریتا دختر آنجلا هم وارث اوست که از هم اکنون در این مجموعه فعالیت میکند و قرار است راه مادر موفق خود را ادامه دهد.
آلیسون لونیز یکی از زنان مدیر و طراح در حیطه فشن
اگر اهل مد و فشن باشید حتما نام کمپانی Net-a-Porter را شنیدهاید، آلیسون لونیز رئیس این کمپانی معروف و موفق است. او از کودکی عاشق مد و فشن بود و پدرش که در صنعت آرایش و زیبایی فعالیت میکرد متوجه علاقه وی شده و او را تشویق کرد تا به دنبال این علاقه برود. او در ایجاد تعادل بین تجارت و خلاقیت بسیار موفق عمل کرده است. او در صنعت سینما، تبلیغات و چاپ و نشر نیز فعالیت میکند و یکی از زنان موفق در حیطه مد و فشن است که در سطوح بالای تصمیم گیری قرار دارد.
شاهزاده ریما عضو یک خاندان سلطنتی
شاهزاده ریما بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود یک فعال اقتصادی متولد ریاض و از اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی است. پدر وی سفیر عربستان در آمریکا بود و به همین دلیل او بیشتر عمر خود را در ایالات متحده زندگی کرده و پس از پایان تحصیلات در رشته مطالعات موزه در دانشگاه جرج واشنگتن به ریاض بازگشت و نمایندگی برند دونا کاران را در خاورمیانه تاسیس کرد. او در سال ۲۰۱۳ برند خود Baraboux را تاسیس کرد که یک برند کیف لاکچری است. او در سراسر جهان به عنوان یک زن قدرتمند و کارآفرین فعال شناخته میشود که مورد توجه رسانهها هم بوده است.
بالبینا وانگ مدیر نمایندگیهای معتبر
بالبینا وانگ متولد سنگاپور است و کار خود را با کار برای برندهای لوازم آرایشی مثل الیزابت آردن و استی لودر آغاز کرده است اما فعالیت وی در فشن سطح بالا از سال ۱۹۹۲ زمانی که شرکت مدیریت و توزیع ImagineX را بنیانگذاری کرد آغاز شد. او برند سالواتوره فراگامو را به شانگهای آورد و نمایندگی آن را در چین توسعه داد. فعالیتهای وی باعث معروف شدن و محبوبیت برندهای غربی در آسیا شد و بیشتر نمایندگیهای برندهای معروف در آسیای مرکزی و چین به واسطه تلاشهای او تاسیس شدهاند.
چرا حضور زنان در سطوح بالای مد و فشن کمرنگ است و زنان مدیر و طراح چگونه میتوانند موفق شوند؟
این سوالی است که حتما به ذهن بسیاری از خوانندگان رسیده است و برای پاسخ به آن مجله Business of Fashion مصاحبهای با این پنج زن موفق در حوزه مد و فشن ترتیب داده است که در ادامه میخوانید:
توری برچ: کریستین لاگارد رئیس سابق صندوق جهانی پول گفت “چیزی که زنان را عقب نگه میدارد قدرت رقابت پایین آنها نیست بلکه نبود اعتماد به نفس است” من آموختم که برای موفق شدن باید از منطقه راحتی خارج شوم و خطر کردن را بپذیرم، پس زنان لازم است که از کارهای بزرگ نترسند، هرچیزی را که لازم است در طول کار خواهند آموخت و به تدریج اعتماد به نفسشان افزایش خواهد یافت.
بالبینا وانگ: من به زنان توصیه میکنم که روی جنسیت تمرکز نکنند بلکه روی تواناییهای خود تکیه کنند و اعتماد به نفس خود را بر اساس این تواناییها بسازند تا به عنوان شخصیتی قوی و قابل اعتماد شناخته شوند. به جای وجهه جنسیتی شخصیت خود وجهه انسانی آن را به همکارانتان نشان دهید و روابط خود را بر این اساس بنا کنید. هوش عاطفی در این میان اهمیت زیادی دارد، قوی اما مهربان باشید و فراموش نکنید که کار خوب و عالی بیش از هر چیز دیگری معرف شایستگیهای شماست.
شاهزاده ریما: جنسیت را کنار بگذارید و اهداف تخصصی و حرفهای برای خودتان تعریف کنید و سعی کنید با خودتان رقابت کنید نه کس دیگری. مقایسه کردن خودتان با رقبای دیگر چه مذکر چه مونث کاری مخرب است و در فرآیند حرفه شما اثر منفی خواهد داشت. خواندن جملات و داستانهای الهام بخش شاید حس خوبی داشته باشد اما کاری کلیشهای است، بیل گیتس هرگز کتاب “چگونه بیل گیتس شویم” را نخوانده بود و بر اساس قدرت و ایدههای خود عمل کرد. گاهی لازم است شجاعت به خرج دهید و چیزی را بخواهید، در بدترین حالت جواب نه خواهید گرفت و فاجعهای رخ نخواهد داد.
آلیسون لونیز: ابتدا نگاهی به کاری که انجام میدهید و چیزی که در ذهنتان دارید بیندازید تا تصور صحیحی از ارزش کار خودتان پیدا کنید و بدانید که چقدر از اهداف خود عقب هستید. گاهی برای موفقیت نیاز به لابی کردن و گسترش روابط حرفهای وجود دارد، دوستان سطح بالا و موفق شما را نیز به اهدافتان نزدیک خواهند کرد.
آنجلا میسونی: زنان مسئولیتهای مختلفی در زندگی خود دارند، وطیفه مادری، همسرداری، مدیریت منزل و شغل بیرون از منزل و ایجاد تعادل بین این مسئولیتها کار سادهای نیست به همین دلیل زنان ترجیح میدهند کار بیرون از منزل را با جدیت دنبال نکنند در نتیجه به موفقیتهای بزرگی هم نمیرسند. اما با مدیریت عالی و برنامه ریزی میتوان تعادل مناسبی بین این کارها برقرار کرد و در کنار یک خانواده شاد شغل و موقعیت اجتماعی موفقی نیز داشت.
اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت میتوانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
منبع: Business of Fashion (ترجمه و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)