ما هر روز به وسایل مختلفی مثل گوشی همراه و کیف پول و … نیاز پیدا می‌کنیم و یک کیف دوشی کوچک می‌تواند این وسایل را به راحتی در دسترس ما قرار دهد. کیف‌های دوشی کوچک این روزها بسیار مد روز و پرطرفدار هم هستند و احتمالا شما تعدادی از آن‌ها را در اختیار دارید. اما گاهی پیدا کردن چیزی که می‌خواهید ساده نیست و یا هزینه‌ها بیشتر از تصور و بودجه ما هستند در این شرایط دوختن یک کیف دوشی کوچک می‌تواند راه حل ساده‌ای برای افرادی باشد که به خیاطی علاقمند هستند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما روش دوخت یک کیف دوشی کوچک زیبا و ساده را به شما آموزش خواهیم داد که دوخت آن نیاز به مهارت زیادی در خیاطی ندارد اما کیفی که با این روش خواهید داشت یک کیف شیک و زیبا و کاربردی برای استفاده روزمره خواهد بود.

وسایل لازم برای دوخت کیف دوشی کوچک

  • حدود چهل سانتی‌متر پارچه از دو نوع برای رویه و آستر کیف
  • دو عدد زیپ ۱۸ سانتی‌متری
  • دو عدد حلقه D شکل برای بندها
  • دو عدد قلاب گردان یا هر نوع قلاب دیگری که برای بند کیف مناسب است

دستور العمل برش پارچه‌ها برای کیف دوشی کوچک

از پارچه اصلی این قطعات را برش دهید:

  • یک مستطیل به ابعاد ۲۰ در ۲۸ سانتی‌متر که پشت کیف شما را شکل می‌دهد
  • یک مستطیل به ابعاد ۱۸ در ۲۰ که قسمت پایین جیب را تشکیل می‌دهد
  • یک مستطیل به ابعاد ۱۱.۵ در ۲۰ که قسمت بالای جیب را تشکیل می‌دهد
  • دو مستطیل به ابعاد ۱۰ در ۷ برای اتصال بند به کیف
  • یک مستطیل بلند به ابعاد ۱۱۰ در ۸ سانتی‌متر برای بند کیف

از پارچه آستر هم این قطعات را برش دهید:

  • دو مستطیل به ابعاد ۲۰ در ۲۸ سانتی‌متر
  • یک مستطیل به ابعاد ۱۸ در ۲۰ سانتی‌متر
  • یک مستطیل به ابعاد ۱۱.۵ در ۲۰ سانتی‌متر
  • یک مستطیل به ابعاد ۴۵ در ۲۰ سانتی‌متر

روش دوخت کیف دوشی کوچک

در اولین قدم برای دوخت کیف دوشی کوچک بند آن را آماده کنید. مستطیل بلند ۱۱۰ سانتی را که از پارچه اصلی برش دادید بردارید و از وسط تا بزنید طوری که روی پارچه در داخل آن قرار بگیرد و از کناره با چرخ خیاطی بدوزید. سپس آن را پشت و رو کنید (با کمک میل بافتنی یا سیخ) و اتو بزنید.

 

قلاب‌هایی را که انتخاب کردید بردارید و از دو طرف بند عبور دهید. سپس لبه بند را تا کنید تا قلاب در این تا قرار بگیرد. سپس محل تا را با چند دوخت محکم کنید تا هم قلاب سر جای خود قرار بگیرد و هم لبه خام بند، پوشانده شود.

در این مرحله سراغ دو مستطیل کوچکی (۱۰ در ۷ سانتی‌متر) که از پارچه اصلی برش دادید بروید آن‌ها را از طرف بلندتر تا بزنید و بدوزید طوری که روی پارچه داخل قرار بگیرد، لبه آن را بدوزید و سپس پشت و رو کنید و اتو بزنید. حال حلقه‌های D شکل را بردارید و بندها را از آن عبور دهید. آن‌ها را کنار بگذارید چون در مراحل بعدی به این بندها نیاز پیدا خواهیم کرد.

روش دوخت کیف دوشی کوچک

در این مرحله باید سراغ دوختن جیب کیف بروید، این جیب یک جیب توکار است که قسمت جلوی کیف قرار می‌گیرد. برای دوختن آن پارچه ۴۵ در ۲۰ سانتی از پارچه آستر را بردارید و از وسط تا کنید تا ابعاد آن ۲۲.۵ در ۲۰ سانت شود. کناره‌های این جیب را بدوزید و کنار بگذارید.

دو قسمت بزرگ‌تر جلوی کیف را بردارید و با زیپ آن را به جیبی که دوختید متصل کنید. پارچه بزرگ‌تر در قسمت پایین زیپ و پارچه کوچک‌تر در قسمت بالای زیپ قرار خواهد گرفت، لبه جیب و پارچه بزرگ‌تر را مانند تصویر به زیپ سنجاق کنید و با چرخ خیاطی بدوزید. سپس آن‌ها را برگردانید و اتو بزنید. همین کار را باید با قطعه کوچک‌تر پارچه هم انجام دهید اما این بار لبه پشتی جیب را با طرف دیگر زیپ و این پارچه سنجاق کنید و بدوزید. در نهایت دو طرف زیپ را از بیرون و روی پارچه چرخ کنید تا دوختی تمیز و مرتب داشته باشید.

روش دوخت کیف دوشی کوچک

روش دوخت کیف دوشی کوچک روش دوخت کیف دوشی کوچک

در این مرحله نوبت به دوخت کل کیف می‌رسد. برای این کار قسمت جلوی کیف را که آماده کردید به همراه پارچه مربوط به پشت کیف و آسترها را آماده کنید، پارچه‌ مربوط به پشت کیف و آستر آن را مانند تصویر در دو طرف زیپ قرار دهید و بدوزید. سپس زیپ را نیمه باز کرده و طرف دیگر کیف را که شامل قسمت جیبدار و آستر مربوط به آن است به طرف دیگر زیپ متصل کنید و بدوزید.

روش دوخت کیف دوشی کوچک

سپس آسترهای کیف را طوری قرار دهید که طرف درست آن‌ها روی هم باشد (موقع دوخت در محله قبل به این مورد توجه کنید) قسمت‌های رویه کیف را هم به همین شکل روی هم قرار دهید و دور تا دور آن را سنجاق بزنید. حال باید تمام قسمت‌هایی را که سنجاق زده‌اید بدوزید اما قبل از این کار باید مستطیل‌های مربوط به بند کیف را نیز سر جای خود قرار دهید. این بندهای آماده شده را بردارید و طوری که حلقه وسط آن قرار گرفته باشد تا کنید و در دو طرف بالا بین دو پارچه مربوط به رویه کیف قرار دهید و سنجاق بزنید.

روش دوخت کیف دوشی کوچک

حال باید این قسمت‌ها را به هم بدوزید، موقع عبور چرخ از روی زیپ‌ها مواظب باشید و در صورت لزوم این قسمت‌ها را با دست بدوزید. قسمت وسط آستر را مانند تصویر باز بگذارید و کار دوخت را به پایان برسانید.

روش دوخت کیف دوشی کوچک

حال کیف را پشت و رو کنید و آستر را داخل رویه برگردانید. بند کیف را که در مرحله قبل آماده کرده بودید به حلقه‌های مربوطه در دو طرف کیف متصل کنید. به همین سادگی کیف دوشی کوچک شما آماده است و می‌توانید آن را با جاکلیدی و آویز کیف و پیکسل‌هایی که دوست دارید تزئین کنید.

روش دوخت کیف دوشی کوچک

ابعاد این کیف ۱۸ در ۲۸ سانتی‌متر است اما شما می‌توانید طبق سلیقه خود این ابعاد را تغییر دهید که در این صورت به پارچه‌ها و زیپ‌هایی با ابعاد متفاوت نیاز خواهید داشت. این کیف فضای کافی برای حمل وسایل روزمره مثل موبایل و کیف پول و … را دارد و می‌تواند هدیه‌ای باارزش برای عزیزان شما هم باشد.

روش دوخت کیف دوشی کوچک

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)