در دنیای امروز انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری در معرض استرس‌ قرار دارند، کار و موانع اجتماعی عمده‌ترین عوامل استرس‌زا در زندگی هستند. رایحه‌درمانی از روش‌هایی است که به طور موثری در افزایش آرامش روحی و کاهش سطح استرس در افراد نقش دارد. رایحه‌درمانی نوعی روش درمانی با استفاده از رایحه مواد خوشبو برای رسیدن نوعی حالت احساسی خاص است که به آن عطردرمانی نیز می‌گویند. در این مقاله با رایحه‌درمانی و نقشی که می‌تواند در کاهش سطح استرس داشته باشد آشنا خواهیم شد.

رایحه‌درمانی چیست؟

رایحه‌درمانی در حقیقت شاخه‌ای از پزشکی جایگزین یا آلترناتیو است چون شیوه‌های رایج و سنتی پزشکی را شامل نمی‌شود. استفاده از انواع خاصی از روغن‌های خوشبو می‌تواند اثرات خاص و متفاوتی روی سلول‌های مغزی داشته باشد، برخی از این رایحه‌ها باعث ایجاد حس خوب و افکار مثبت در مغز شده و در نتیجه استرس فرد را کاهش می‌دهند، این رایحه‌ها تنها از طریق حس بویایی دریافت نمی‌شود بلکه بخشی از آن نیز از طریق پوست جذب می‌شود و در ایجاد آرامش موثر است. استفاده از این مواد خوشبو از گذشته‌های دور میان انسان‌ها رایج بوده است و از آن‌ها در استحمام و یا به صورت شمع‌های معطر برای تمدد اعصاب استفاده می‌شده است. تاریخچه این استفاده به مصر باستان بازمی‌گردد، زمانی که مصریان اجساد مردگان خود را مومیایی می‌کردند از روغن‌هایی معطر برای خوشبو کردن اجساد استفاده می‌کردند، همچنین مصریان معتقد بودند رایحه خوش می‌تواند بیماری‌هایی مثل طاعون را ریشه کن کند. تا حدود یک قرن پیش این باورها جنبه سنتی داشت تا این که در سال ۱۹۲۰ آزمایشاتی در این زمینه انجام شد و ثابت شد که انواع خاصی از رایحه در ایجاد آرامش روانی نقش دارند به طوری که مشاهده شده است تعداد زیادی از افرادی که حس بویایی خود را به هر دلیلی از دست می‌دهند پس از مدتی دچار بیماری‌های روانی می‌شوند!

نقش رایحه‌درمانی در کاهش استرس

نقش رایحه‌درمانی در کاهش سطح استرس

رایحه‌درمانی به روش‌های مختلفی باعث کاهش استرس می‌گردد، بوییدن این رایحه‌ها باعث آرامش سلول‌های مغزی شده و افکار مثبت را در مغز به وجود می‌آورد و افکار منفی و استرس را از آن دور می‌کند. چون روغن‌هایی که برای این کار استفاده می‌شوند غلظت بالایی دارند در نتیجه شما آن‌ها را با شدت بیشتری نسبت به عطرهای ملایم تنفس می‌کنید. ایده پشت رایحه‌درمانی این است که وقتی شخص رایحه مورد نظر را استشمام می‌کند گیرنده‌های وابسته به بویایی رایحه را به مغز می‌فرستند، بخش مربوط به بویایی در مغز با بخش مربوط به استرس ارتباط نزدیکی دارد و هرچه این رایحه با شدت بیشتری جذب شود تاثیر آن بیشتر بوده  و آرامش بیشتری برای اعصاب و روان خواهد داشت و افکار مثبت را در مغز ایجاد خواهد نمود. مطالعات نشان داده است که استفاده از اثر مثبت رایحه‌ها علاوه بر کاهش استرس تاثیرات ثابت شده دیگری هم دارد:

  • بهبود کیفیت زندگی به خصوص برای افرادی که دچار مشکلات قلبی عروقی هستند
  • کاهش درد ناشی از تزریق و سوزن
  • بهبود کیفیت خواب برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها
  • کاهش درد کودکانی که تحت عمل جراحی لوزه قرار گرفته‌اند

روش استفاده از روغن‌های معطر

روش‌های مختلفی برای استفاده از این روغن‌ها و بهره‌مند شدن از اثر درمانی آن‌ها وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده مستقیم روغن معطر روی پوست است که قبل از انجام این کار باید از عدم آلرژی زا بودن روغن روی پوست و بدن خود مطمئن شوید. کمی از روغن را روی مچ دست خود بزنید، اگر تا ۲۴ ساعت اثری از قرمزی و خارش و واکنش‌های آلرژیک دیگر مشاهده کردید روغن را مستقیم روی پوست به کار نبرید. روش دیگر که روش کم‌خطر‌تری است استفاده از پخش کننده‌ها است. کافی است کمی از روغن مورد نظر را داخل دستگاه بخور منزل خود بریزید تا رایحه آن در فضا پخش شود. اگر دستگاه بخور ندارید یک کتری آب را پر کرده و بگذارید بجوشد سپس چند قطره از روغن را داخل آن بریزید و اجازه دهید بخار حاص در هوا پخش شود.

روغن‌های موثر در کاهش استرس

حال که تاثیرات رایحه‌درمانی و روغن‌های معطر را در کاهش سطح استرس شناختیم و روش استفاده از آن‌ها را نیز آموختیم باید بدانیم که کدام روغن‌های معطر را باید برای این منظور به کار ببریم. روغن‌های معطر انواع متعددی دارند که از آن‌ها در ساخت عطرهای مختلف استفاده می‌شود. عطر سنبل یا اسطوخودوس از محبوب‌ترین رایحه‌های گیاهی است که در کاهش درد آرامش روحی نقش موثری دارد. عطر بابونه و یاسمن باعث کاهش خستگی می‌شود و پس از یک روز کاری طولانی می‌تواند کمک کننده باشد. برای کاهش استرس استفاده از عطر درخت سرو، بهارنارنج، هلو و برگ بنفشه توصیه می‌شود. اگر به دنبال عطری هستید که حس خستگی شما را کاهش دهد از نعناع، صنوبر، عطر ساج یا لیمو استفاده کنید. در هر صورت رایحه‌های گیاهی و حیوانی موجود در طبیعت بی‌شمار هستند و هرکدام اثر خاصی دارند و شناخت همه آن‌ها نیاز به مطالعه و مشورت با افراد متخصص دارد.

روغن های موثر در کاهش استرس ر رایحه‌درمانی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Perfume.com (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)