داشتن موهای صاف و نرم و براق یکی از لذت‌های بزرگ زندگی است، چون موهای صاف نیاز به رسیدگی کمتری دارند و به خودی خود زیبا هستند. اما اگر به طور طبیعی موهای صافی ندارند و موهای صاف وز یا فر و موج‌دار است نگران نباشید، صاف کردن مو یک روش ساده و کاربردی برای داشتن موهای صاف است. روش‌های مختلفی برای صاف کردن مو وجود دارد و هر نوع و جنس مویی باید با روش متفاوتی صاف شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با دو روش برای صاف کردن مو آشنا می‌شوید و در ادامه نیز خواهید خواند که باید با موهای کوتاه اطراف پیشانی و صورت خود چطور رفتار کنید و چطور این مشکل را به یک فرصت تبدیل کنید.

موهای افراد، بافت و جنس متفاوتی دارند و صاف کردن مو برای هر نوع و جنسی باید به روش متفاوتی انجام شود. به همین دلیل در این بخش گام‌های مختلف صاف کردن مو به دو بخش تقسیم شده است که در بخش اول روش مخصوص موهای وز و فر (موهایی شبیه به موهای نژاد آفریقایی که فرهای ریز دارند) و در بخش دوم روش مخصوص موهای موج‌دار (یعنی موهایی که موج طبیعی ملایم دارند و صاف یا خیلی فر نیستند) بیان شده است. در ادامه با دو روش برای صاف کردن مو، یک روش با کمک ابزارهای حرارتی و یک روش بدون استفاده از حرارت آشنا می‌شوید.

روش صاف کردن مو با کمک ابزارهای حرارتی

این روش که حتما با آن آشنا هستید در سه گام ساده انجام می‌شود و برای انجام آن شما به یک اتوموی باکیفیت یا سشوار نیاز دارید.

گام اول: استفاده از شامپو و نرم کننده

هر مدل موی زیبایی از شستن موها آغاز می‌شود و گام اول برای صاف کردن مو به شکلی زیبا و براق، استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب است. هرچقدر موهای شما وزتر و فرتر باشد کمتر به استفاده از شامپو نیاز دارید و باید از شامپوهایی استفاده کنید که فاقد سولفات باشند و حالت کرمی داشته و کف کمتری تولید کنند تا موها را خشک نکنند. پس از آن از یک نرم کننده حاوی مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته مو تامین شود. اگر موهای شما نرم‌تر و موج‌دار است می‌توانید از شامپوهای کف‌دار هم استفاده کنید اما شامپوی شما هم حتما باید فاقد سولفات باشد. روی نوک موها هم از نرم کننده استفاده کنید.

گام دوم: خشک کردن موها

برای موهای وز و فر: پس از شستن موها، آن‌ها را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شده و دیگر آبی از آن خارج نشود. اما از حوله برای خشک کردن مو استفاده نکنید چون این کار وز موها را افزایش می‌دهد. پس از آن از یک لوسیون یا سرم ضد حرارت روی موها بزنید تا داغی اتومو به موها آسیب نزند. سپس موها را به دسته‌های هشت تا ده سانتی‌متری تقسیم کنید طوری که هر دسته به سادگی قابل صاف شدن باشد. هر دسته را با انگشتان خود جدا کرده و گره آن را باز کنید و با گیره روی سر محکم کنید.

برای موهای موجدار: با یک حوله میکروفیبر، آب اضافی موها را بگیرید سپس با یک اسپری یا موس حجم دهنده از ریشه تا نوک موها را بپوشانید تا موها موقع خشک شدن حجم پیدا کنند. در این مرحله سشوار مختصری روی موها بکشید تا هشتاد درصد رطوبت موها خشک شود.

راهنمای کامل صاف کردن مو

گام سوم: صاف کردن مو

برای موهای وز و فر: حال نوبت به صاف کردن موها می‌رسد. وقتی موهای شما کاملا خشک شد اتومو را که داغ شده است بردارید. یک اتوموی سرامیکی باکیفیت بهترین انتخاب برای این کار است چون باعث کدر شدن موها نمی‌شود و احتمال سوختن مو در آن بسیار کم است. از خط جلوی مو شروع کنید و اولین دسته را باز کرده و یک سانتی‌متر از موها را داخل اتومو قرار دهید و از ریشه تا نوک را صاف کنید. برای بقیه موها می‌توانید دسته‌های دو تا سه سانتی‌متری را صاف کنید. فراموش نکنید که دسته‌های ضخیم مو به راحتی صاف نمی‌شود و چند بار اتو کردن آن نیز باعث سوختن مو می‌شود. پس از این کار نوک موها را با کرم مو چرب کنید تا از موخوره و وز شدن آن جلوگیری شود. صاف کردن موها را با این روش حداکثر یک بار در هفته انجام دهید تا آسیبی به موهای شما وارد نشود.

برای موهای موجدار: سشوار کشیدن موها با یک برس گرد سرامیکی بهترین روش برای صاف کردن موهای موج‌دار و مایل به صاف است. موها را از قسمت پایین نزدیک به گردن دسته دسته جدا کنید و دور برس گرد بپیچید و با حرارت سشوار آن را صاف کنید. این کار را ادامه دهید تا تمام موها صاف شود سپس نوک موها را مجددا با سشوا صاف کنید. در انتها با یک روغن  نوک موها را چرب کنید و یا از یک اسپری تثبیت کننده استفاده کنید.

راهنمای کامل صاف کردن مو

صاف کردن موها بدون نیاز به حرارت

استفاده از حرارت باعث آسیب به مو می‌شود و همه باید تا حد ممکن از آن اجتناب کنند. بدون حرارت هم می‌توان موها را صاف کرد ولی این کار بستگی به نوع و جنس موهای شما دارد.

برای موهای وز و فر: واقعیت این است که موهای فر و وز را نمی‌توان بدون حرارت صاف کرد و نتیجه کار چندان صاف نخواهد بود مگر این که بخواهید از مواد شیمیایی برای این کار استفاده کنید که زیان آن قطعا بیشتر از حرارت است. اما می‌توانید موها را به صورت فرهای بسیار ریز ببافید و فرها را در شکل دلخواه حالت دهید اما به خاطر داشته باشید که توقع صاف کردن مو های فر بدون حرارت، غیر واقع بینانه است.

برای موهای موجدار: اگر موها را با شامپوی بدون سولفات بشویید و با حوله طوری خشک کنید که کمی رطوبت روی آن بماند اما خیس نباشد می‌توانید موها را بدون حرارت صاف کنید. در این مرحله کرم مو را روی موها بزنید و موها را به سمت بالا برس بکشید و آن‌ها را بالای سر با یک کش بزرگ و شل ببندید و یک شب به همین حال بگذارید. صبح خواهید دید که موهای شما صاف و در عین حال حجیم و خوش جالت شده است.

راهنمای کامل صاف کردن مو

با موهای کوتاه اطراف پیشانی چه کنیم؟

بسیاری از خانم‌ها هر روز زمان زیادی را صرف حالت دادن موهای خود می‌کنند اما هرچقدر هم که برای این کار زحمت بکشند باز هم جدا شدن یک دسته کوتاه از موهای اطراف پیشانی می‌تواند همه چیز را خراب کند. این موهای کوتاه که به آن‌ها Baby Hair هم می‌گویند در واقع موهایی هستند که بلندی آن‌ها بیش از چند سانتی‌متر نخواهد بود و هرچقدر هم که برای بلند شدن آن‌ها صبر کنید فایده‌ای نخواهد داشت چون موهای کوتاه دیگری جای آن‌ها را خواهد گرفت. این موهای کوتاه معمولا دردسر زیادی در حالت دادن به مو به وجود می‌آورند چون همیشه به سمت پایین حالت می‌گیرند و با موهای اصلی شما همراهی نمی‌کنند. اما یک راه ساده برای حالت دادن به این موها وجود دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

گام اول: موهای کوتاه اطراف پیشانی زمانی که خیس هستند بهتر حالت می‌گیرند. پس در گام اول لازم است که این موها را خوب مرطوب کنید نه در حدی که خیس شوند، تنها کمی اسپری آب روی آن‌ها کفایت می‌کند.

راهنمای کامل صاف کردن مو

گام دوم: پس از خیس کردن موها سراغ سشوار بروید، نوک موها را با دست بگیرید و موها را در جهتی که می‌خواهید نگه داشته و با سشوار آن‌ها را خشک کنید و حالت دهید. با این کار موهای کوتاه با بقیه موها هم جهت شده و حالت دادن آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

گام سوم: حال نوبت به تثبیت کردن موها می‌رسد. برای این کار شما به یک مسواک کهنه نیاز دارید، کمی اسپری مو روی این مسواک اسپری کنید و موها را در جهت دلخواه با مسواک شانه بزنید. به این ترتیب با خشک اسپری مو، موهای کوتاه شما به شکل دلخواه شما حالت گرفته و به همان حالت باقی خواهد ماند.

راهنمای کامل صاف کردن مو

موهای کوتاه اطراف پیشانی را بپذیرید: همه افراد موهای کوتاه در اطراف پیشانی خود ندارند و از این جهت خوش شانس محسوب می‌شوند اما داشتن این موها هم به معنای دردسر و زشتی نیست، شما می‌توانید با روش‌های مختلف از این آن‌ها برای زیباتر کردن مدل موهای خود استفاده کنید. یکی از نمونه‌های موفق این استفاده‌ها را می‌توانید در استایل ریهانا ببینید، او با کمک کمی اسپری مو، این موهای کوتاه را روی پیشانی خود حالت داده و فرم پیشانی خود را به شکل دلخواه در آورده است. اگر موهای کوتاه اطراف پیشانی شما بسیار آزاردهنده است بهتر است به جای جمع کردن موها به سمت عقب، فرق موها را از وسط یا از کنار جدا کنید و از دردسر مراقبت از موهای نازک اطراف پیشانی خلاص شوید.

راهنمای کامل صاف کردن مو

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)