احتمالا پیش آمده از خودتان بپرسید که آیا کیفیت و رنگ ترشحات واژن طبیعی است یا نیاز به بررسی پزشک دارد. ترشحات واژن می‌تواند رنگهای زیادی داشته باشد و چندین نوع آن نشان دهنده سلامت بدن است.  در این مطلب ما از کدهای رنگی برای توجه به رنگ ترشحات واژن تهیه کرده‌ایم. شما با توجه به نوع رنگ می‌دانید که چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعی است که از غده‌های کوچک در مهبل و دهانه رحم ترشح می‌شوند. این مایع هر روز از واژن ترشح می‌شود تا سلولهای مرده و آلودگیها را از واژن بردارد، واژن را حفظ کند و واژن و دستگاه تولید مثل را پاک و سالم نگه دارد. مقدار ترشحات واژن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. رنگ، کیفیت و مقدار آن می‌تواند از روزی به روز دیگر تغییر کند بسته به اینکه شخص در کدام بخش از چرخه قاعدگی قرار دارد.

-روز ۱ تا ۵: در شروع چرخه، ترشحات معمولا قرمز یا خونی می‌شود چون بدن در حال فرو ریختن دیواره رحم است.

– روز ۶ تا ۱۴: در ادامه یک پریود، شخص ممکن است کمتر متوجه ترشحات واژن نسبت به حالت عادی شود. چون در این موقع تخمک شروع به رشد و بلوغ می‌کند، مخاط رحم غلیظ و سفید یا زرد خواهد شد. این حالت ممکن است چسبناک به نظر برسد. در واقع ترشحات غلیظ رحم، دهانه رحم را می‌بندد.

– روز ۱۴ تا ۲۵: چند روز قبل از تخمک گذاری، مخاط نازک و روان خواهد شد از لحاظ غلظت شبیه سفیده تخم مرغ خواهد شد. بعد از تخمک گذاری، مخاط به حالت غلیظ برخواهد گشت، سفید یا زرد شده و ممکن است چسبناک یا رنگ و رو رفته به نظر برسد.

– روز ۲۵ تا ۲۸: مخاط رحم روشن شده و شخص کمی از آن را قبل از پریود بعدی خواهد دید.

رنگ ترشحات واژن: قرمزرنگ ترشحات واژن

رنگ ترشحات واژن با سایه قرمز می‌تواند از روشن تا تیره مایل به قهوه‌ای رنگ متغیر باشد. ترشحات قرمز واژن مهمترین در نتیجه خونریزی دوره پریودی است. خونریزی پریود به طور میانگین هر ۲۸ روز یکبار، به فرض طبیعی بودن بین روز ۲۱ و ۳۵ است. یک پریود معمولا ۳ تا ۵ روز است.

کسی که دچار خونریزی بین دوره‌های پریودی  می‌شود باید به پزشک مراجعه کند. گر چه علل بسیاری برای خونریزی بین قاعدگی وجود دارد، این می‌تواند وضعیتی جدی را نشان دهد. زنانی که در دوران پایان باروری (یائسگی) قرار دارند و بیش از یک سال است که پریود نداشته‌اند در صورت داشتن خونریزی واژن باید به پزشک مراجعه کنند. این وضعیت گاهی اوقات نشانه سرطان آندومتر است.

رنگ ترشحات واژن: سفیدرنگ ترشحات واژن

طیف رنگی سفید می‌تواند شامل کرمی یا زرد روشن هم شود. اگر شخصی علائم دیگری داشته باشد، ترشحات سفید به احتمال بیشتر نشانه روانکاری سالم واژن است. با این حال اگر ترشح سفید غلظتی شبیه به پنیر کوتاژ دارد (قطعات بریده بریده داشته باشد) و یا بوی شدید داشته باشد می‌تواند نشانه عفونت باشد. در اینصورت باید فرد به پزشک مراجعه کند. ترشحات سفید، غلیظ، با بوی شدید معمولا مربوط به عفونت مخمری که معمولا همراه با خارش و سوزش همراه است.

رنگ ترشحات واژن: زرد تا سبزرنگ ترشحات واژن

اگر ترشحات یک رنگ زرد کمرنگ داشته باشند، ممکن است مشکلی نباشد به خصوص اگر رنگ فقط با تغییر در رژیم غذایی یا مکملها منطبق است. ترشحاتی که سایه تیره تر زرد، زرد مایل به سبز یا سبز باشند معمولا نشانه عفونت باکتریایی یا آمیزشی است. اگر ترشحات واژن غلیظ و یا ظاهری توده‌ای دارد یا بوی خوشایندی دارد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

رنگ ترشحات واژن: صورتیرنگ ترشحات واژن

رنگ ترشحات واژن می‌تواند صورتی روشن یا صورتی پر رنگ باشد. این نوع ترشح معمولا حاوی مقدار کمی خون است. ترشحات صورتی واژن معمولا با لکه بینی قبل از پریود بوجود می‌آید. با این حال، این وضعیت می‌تواند نشانه خونریزی لانه گزینی در اوایل باداری باشد.

در صورتی که رابطه جنسی منجر به پارگیهای کوچک یا سوزش در واژن یا دهانه رحم شود، رنگ ترشحات واژن پس از رابطه جنسی صورتی خواهد شد.

رنگ ترشحات واژن: شفاف

معمولترین ترشحات واژن، شفاف یا نزدیک به سفید است. این ترشحات ممکن است حالت روان داشته یا به غلظت سفیده تخم مرغ باشد. یک زن احتمالا قبل از تخمک گذاری، به هنگام تحریک جنسی و در دوران بارداری ترشحات روشنتر و روانتر  خواهد بود.

رنگ ترشحات واژن: خاکستریرنگ ترشحات واژن

رنگ خاکستری ترشحات واژن وضعیت سالم و طبیعی را نشان نمی‌دهد و ممکن است علامت یک عفونت باکتریایی به نام واژینوسیس (BV) باشد.

BV معمولا موجب بروز علائم دیگر در واژن خواهد شد از جمله:

  • خارش
  • سوزش
  • بوی شدید
  • قرمزی اطراف فرج یا دهانه واژن

کسی که رنگ ترشحات واژن در وی خاکستری باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. پزشک طبق تشخیص خود آنتی بیوتیکهایی را برای درمان BV تجویز خواهد کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟رنگ ترشحات واژن

اگر ترشحات واژن ظاهر و بوی غیر طبیعی دارد باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که شخصی دچار علائم واژنی زیر شده باشد باید به دنبال درمان باشد:

  • خارش
  • درد یا ناراحتی
  • ترشحات کف آلود یا بریده بریده مثل پنیر کوتاژ
  • خونریزی بین پریودها یا بعد از یائسگی
  • لکه بینی بعد از رابطه جنسی
  • ترشحات سبز، خاکستری یا زرد رنگ
  • بوی شدید
  • احساس سوزش موقع ادرار

پزشک یک معاینه زنانه انجام خواهد داد. وی همچنین یک نمونه از ترشحات واژن را برای آزمایش بر می‌دارد.

خلاصه کلام

در زیر علتهای رنگ ترشحات واژن به صورت خلاصه و مفید در جدول بیان شده است:رنگ ترشحات واژن

در اغلب افراد، عفونتها یا عدم تعادل هورمونی مسئول تغییرات غیر معمول در ترشحات واژن هستند. ممکن  است در این صورت نیازمند دارو باشید.

اگر کسی متوجه تغییرات غیر عادی در ترشحات واژن یا علائم دیگری شد که نشان دهنده مشکل در سلامت اندام تناسلی است باید به پزشک مراحعه کند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: medicalnewstoday