ده گیاه آپارتمانی زیبا که نگهداری از آن‌ها بسیار ساده است


گیاهان آپارتمانی مقاوم با نگهداری ساده

وقتی شرکت پنتن در سال ۲۰۱۷ رنگ سبز گیاهی را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد گیاهان آپارتمانی محبوبیت بسیاری پیدا کنند.

یک گیاه آپارتمانی زیبا ارتباط شما را با طبیعت حفظ می‌کند، فضای منزل شما را سرسبز و شاداب می‌دهد و روحیه اهالی منزل را تقویت می‌کند. اما خیلی‌ها در منزل خود گل و گیاه نگهداری نمی‌کنند چون تصور می‌کنند که نگهداری کردن از گیاهان آپارتمانی ساده نیست و از پس این کار برنخواهند آمد. اما گیاهانی وجود دارند که جان سخت‌تر از این حرف‌ها هستند و شما می‌توانید در منزل به راحتی از آن‌ها مراقبت کنید.

ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ده گیاه آپارتمانی زیبا را که نگهداری کردن از آن‌ها بسیار ساده است به شما معرفی خواهیم کرد تا با قرار دادن آن‌ها در منزل خود، زیبایی بیشتری به محیط بدهید.

مطالعات نشان داده است که گیاهان می‌توانند انرژی منفی، هوای آلوده و گازهای مضر را جذب کنند، استرس و اضطراب شما را کاهش دهند و به سلامتی شما کمک کنند در نتیجه استفاده از آن‌ها نه تنها توصیه می‌شود بلکه ضروری هم هست.

اگر شما جزو افرادی هستید که وقت و حوصله زیادی برای نگهداری و توجه تمام مدت به گلدان‌ها را ندارید و یا با اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنایی ندارید باز هم می‌توانید از فواید یگ گیاه آپارتمانی زیبا در منزل خود بهره مند شوید به شرط آن که یک گیاه مناسب برای این کار انتخاب کنید.

اگر در انتخاب یک گیاه آپارتمانی زیبا مردد هستید نگاهی به این لیست بیندازید و گیاه مورد علاقه خود را که نیاز چندانی به مراقبت ندارد انتخاب کنید.


۱. گیاه عنکبوتی یک گیاه آپارتمانی زیبا

گیاه عنکبوتی یک گیاه همیشه سبز است که از مناطق استوایی آمده است اما در حال حاضر در همه نقاط جهان پرورش پیدا می‌کند. نگهداری از گیاه عنکبوتی بسیار آسان است، کافی است به مدت چند ساعت در روز آن را در معرض نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید تا کاملا شادب و سرحال شود.

آب دادن به این گیاه هم به برنامه خاص و منظمی احتیاج ندارد و هر زمان که وقت داشته باشید می‌توانید به آن آب بدهید. این گیاه در گلدان‌های آویز زیباتر بیشتری پیدا می‌کند و برگ‌های آن به خوبی حالت می‌گیرند اما آن را روی میز و روی زمین هم می‌توان قرار داد.

اگر گیاه عنکبوتی شرایط رشد مناسب را داشته باشد برگ‌هایی متعدد و خوشرنگ به وجود خواهد آورد که به منزل شما زیبایی و نشاط خاصی خواهد داد.


۲. آلوئه ورا یک گیاه کاربردی و زیبا

گیاه و گل آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده

همه شما حتما با خواص آلوئه ورا آشنایی دارید و می‌دانید که ژل این گیاه می‌تواند سوختگی و بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوست و مو را درمان کند. اما شما می‌توانید گیاه آلوئه ورا را به عنوان یک گیاه آپارتمانی زیبا در منزل هم نگهداری کنید بدون آن که این کار پیچیدگی خاصی داشته باشد.

نگهداری کردن از این گیاه بسیار ساده است، آلوئه ورا عاشق نور خورشید است و آب دادن به آن فقط یک بار در هفته یا هر دو هفته یک بار کافی خواهد بود. فقط باید دقت کنید که بین هر مرتبه آب دادن به گیاه، خاک آن کاملا خشک شده باشد.


۳. فیکوس یک گیاه آپارتمانی زیبا و بزرگ

گیاه و گل آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده

فیکوس که به گیاه لاستیکی هم معروف است از معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی است و تقریبا در هر خانه‌ای می‌توان آن را پیدا کرد. نگهداری کردن از فیکوس بسیار ساده است و اگر در معرض نور غیرمستقیم قرار داشته باشد خوب و شاداب رشد خواهد کرد.

فقط وقتی باید به این گیاه آب بدهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد. این گیاه یک گیاه بزرگ و بلند است و اگر گیاهی می‌خواهید در گوشه اتاق شما به چشم بیاید فیکوس بهترین انتخاب است. فیکوس توانایی بالایی در تمیز کردن هوای منزل دارد و این مزیت هم به زیبایی و بزرگی باشکوه آن اضافه می‌شود.


۴. فیلودندرون گیاهی با برگ‌های زیبا

ده گیاه آپارتمانی

فیلودندرون‌ها انواع مختلفی دارند و تاکنون دویست نوع از آن‌ها شناخته شده است که همگی در دسته گیاهان گل شیپوری قرار می‌گیرند از فیلودندرون برگ قلبی گرفته تا نوع مانسترا فیلودندرون که برگ‌های شیاردار و زیبایی دارد.

این گیاه حال و هوایی استوایی در منزل شما به وجود می‌آورد و اگر دکوراسیون استوایی را برای منزل خود برگزیده‌اید، فیلودندرون می‌تواند بهترین انتخاب برای کامل کردن آن باشد.

این گیاه یک گیاه بادوام است که به تاریکی علاقه دارد و نباید آن را در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید. آب دادن به آن نیز زمانی ضروری است که خاک گیاه خشک شده باشد.


۵. پوتوس یک گیاه آپارتمانی زیبا

گیاه و گل آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده

پوتوس یا پیچک شیطان که با نام لوکژ هم شناخته می‌شود گیاهی از خانواده گل شیپوری‌ها بوده و بومی جزایر سلیمان است. این گیاه در گلخانه‌های گرم پرورش پیدا می‌کند و با رنگ‌های ترکیبی و زیبایی که دارد یک گیاه آپارتمانی زیبا است. پوتوس در شرایط نامساعد هم می‌تواند رشد کند و نگهداری کردن از آن در آپارتمان بسیار آسان است.

این گیاه هم در نور روشن و هم نور کم و غیرمستقیم به خوبی رشد می‌کند و مقدار متوسطی آب برای سیراب شدن آن کافی است به شرطی که سطح خاک آن با آب پر نشود.


۶. زامیوکالکاس یا گیاه زد زد

گیاه و گل آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده

گیاه زد زد یا زامیوکالکاس یک گیاه بومی مناطق استوایی و شرق آفریقا است که رنگ سبز زیبایی دارد و بوته آن باریک و بلند و بزرگ‌های آن کوچک و ضخیم است و فرم خاص و جالبی به گیاه داده است.

این گیاه یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است که در محیط خشک و آرام به خوبی رشد می‌کند و میزان متوسط نور خورشید برای آن کافی است. این گیاه می‌تواند ماه‌ها بدون آب زنده بماند بنابراین شما می‌توانید آن را در محیط اتاق و منزل به حال خودش رها کنید بدون آن که نیاز به آب دادن و رسیدگی خاصی داشته باشد.


۷. گیاه ماری یا زبان مادرشوهر

گیاه و گل آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده

گیاه ماری یا زبان مادرشوهر یکی از انواع گیاهان آبدار است که نام جالب آن از شکل ظاهری گیاه گرفته شده و مثل همه گیاهان آبدار دیگر به مراقبت خاصی نیاز ندارد.

مراقبت کردن از گیاه ماری بسیار ساده است، این گیاه به نور غیرمستقیم و ملایم علاقه دارد و تنها زمانی باید به گیاه آب بدهید که خاک آن خشک شده است. البته هرچه نور محیط این گیاه بیشتر باشد رشد بیشتری هم خواهد کرد اما این گیاه می‌تواند محیط‌های تاریک را هم به خوبی تحمل کند. گیاه ماری را هفته‌ها می‌توان به حال خود رها کرد بدون آن که شادابی و زیبایی آن از بین برود.


۸. گیاه هوایی یا تیلاندزیا

گیاه هوایی یا تیلاندزیا همان طور که از نامش پیداست در هوا رشد می‌کند و به خاک نیازی ندارد. نگهداری کردن از این گیاه عجیب و زیبا هم بسیار ساده است چون در هر نوع محیطی رشد می‌کند اما محیطی برای آن مناسب‌تر است که نور روشن و غیرمستقیم داشته باشد.

برای آب دادن به تیلاندزیا کافی است هر هفته یک بار آن را به مدت ده دقیقه در آب شناور کنید و سپس بردارید. این گیاه با فرم خاصی که دارد در گلدان‌های مدرن بیشتر می‌تواند زیبایی خود را بیشتر نشان دهد مثلا شما می‌توانید آن را با توری‌های سیمی از سقف آویزان کنید و یا در تنگ‌های کوچک بدون خاک قرار دهید.


۹. کالاتیا یک گیاه آپارتمانی زیبا

گیاه و گل آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده

کالاتیا یک گیاه خوشرنگ و زیبا است که می‌تواند حس زیبایی شناسی همه را ارضا کند. نگهداری از کالاتیا بسیار ساده است، این گیاه به نور غیرمستقیم علاقه دارد و نباید آن را در نور مستقیم قرار دهید چون رنگ‌های زیبای برگ‌های آن از بین خواهد رفت.

رطوبت خاک گیاه هم باید در حد تعادل باشد تا به خوبی رشد کند. برای این که رنگ‌های برگ این گیاه زیباتر به نظر برسند آن را در یک گلدان سفید ساده قرار دهید. دمای محیط را هم بین ۱۵ تا ۲۱ درجه تنظیم کنید تا گیاه بهترین رشد خود را داشته باشد و زیبایی خود را حفظ کند.


۱۰. کاکتوس از گیاهان آپارتمانی خاص و زیبا

گیاه و گل آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده

در حال حاضر کاکتوس‌ها پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی هستند و این مساله چند دلیل دارد، دلیل اول زیبایی خاص و منحصر به فرد آن است و دلیل دوم ساده بودن نگهداری از آن است. کاکتوس در نو طبیعی شاداب‌تر است و آب دادن به آن در بهار و تابستان یک بار در هفته و در پاییز و زمستان هر سه هفته یک بار ضروری است.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه گیاهان و حیوانات خانگی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Amara (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)