ریزش موها از مشکلات شایعی است که به دلایل مختلفی در دوره‌های مختلف زندگی رخ می‌دهد و زیبایی و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همه ما دوست داریم موهای پرپشت و زیبایی داشته باشیم اما ریزش موها و کم شدن حجم آن مانع از رسیدن به هدف است. ریزش موها گاهی طبیعی است و به مرور زمان برطرف می‌شود و گاهی به دلایل مختلف مثل بیماری و کمبود مواد معدنی و مغذی و گاهی هم بر اثر رفتار نادرست با موها رخ می‌دهد که در این شرایط، متوقف کردن عامل ریزش مو می‌تواند به متوقف شدن این ریزش هم منجر شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور با رعایت چند نکته و انجام چند کار ساده، ریزش موها را برای همیشه متوقف کنید و موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید.

علت ریزش موها را کشف کنید

واقعیت این است که مقدار مشخصی از ریزش موها طبیعی است چون رشد موها یک چرخه دارد که از جوانه زدن و رشد کامل شروع می‌شود، موها پس از مدتی رشد می‌ریزند و به حالت نهفتگی و استراحت می‌روند. این چرخه حدود پنج تا هفت سال طول می‌کشد و همزمان برای همه موها رخ نمی‌دهد چون در این صورت ما باید هر پنج سال یک بار به طول کامل تاس می‌شدیم! پس به طور کلی در هر دوره تعداد مشخصی از موها در حال رشد و تعدادی هم در حالت استراحت و نهفتگی قرار دارند و عوامل مختلفی روی این چرخه و مدت آن اثر می‌گذارد. کارشناسان می‌گویند ریزش موها تا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار در روز می‌تواند طبیعی باشد اما بیش از این مقدار به عنوان ریزش مو تلقی می‌شود که نیاز به شناسایی علت و درمان دارد. اولین گام برای درمان ریزش موها شناخت علت آن است.

ریزش موها را برای همیشه متوقف کنید

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علل ریزش موها ژنتیک است، عللت شایع بعدی استرس است که می‌تواند به ریزش مو به صورت ناحیه‌ای یا کلی منجر شود. سومین علت شایع ریزش مو عدم تعادل هورمونی است، وقتی میزان هورمون‌های جنسی در بدن شما متعادل نباشد (که این حالت در دوران بارداری، شیردهی و وجود کیست‌های تخمدانی و یائسگی بروز می‌کند) ممکن است به ریزش موی شدید دچار شوید. اما نگران نباشید، همه این علل قابل درمان هستند و در صورت درمان شدن علت ریزش مو، موهای از دست رفته هم قابل بازگشت هستند. به ریزش مو در این حالت telogen effluvium گفته می‌شود و به معنای آن است که تعداد زیادی از موها همزمان رشد خود را متوقف کرده‌اند و چرخه رشد موهای شما مختل شده است، حقیقت این است که رشد موها و ناخن‌ها به انرژی و ماده اولیه زیادی نیاز دارند و این موارد جزو اولویت‌های بدن شما نیستند در نتیجه وقتی اختلال و کمبودی در بدن رخ دهد از منابع مربوط به مو و ناخن استفاده می‌کند تا این کمبود و اختلال برطرف شود.

رژیم غذایی متعادل و کاملی داشته باشید

همان طور که گفتیم بدن برای رشد موها و ناخن‌ها به منابع و انرژی زیادی نیاز دارد و اگر این منابع را به اندازه کافی در اختیار نباشد چرخه رشد موها متوقف خواهد شد. در بسیاری از موارد ریزش موها زمانی رخ می‌دهد که رژیم غذایی شما تعادل کافی نداشته باشد و مواد غذایی به مقدار کافی به بدن شما نرسد. افرادی که سراغ رژیم‌های لاغری سخت می‌روند و یا گیاهخواری را به طور غیراصولی در دستور کار خود قرار می‌دهند به ریزش مو دچار می‌شوند. این ریزش مو بر اثر کمبود مواد مغذی مثل پروتئین‌ها، آهن و ویتامین‌های گروه ب رخ می‌دهد اما شما با مصرف مواد غذایی مناسب مثل میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای دریایی، گوشت و پروتئین‌های گیاهی و حیوانی به مقدار کافی می‌توانید این کمبود را جبران کرده و ریزش موهای خود را متوقف کنید.

ریزش موها را برای همیشه متوقف کنید

از بستن محکم موها اجتناب کنید

گاهی ریزش موها با درون بدن شما ارتباطی ندارد و نتیجه رفتار نادرستی است که با موهای خود داشته‌اید. بستن محکم موها، دم اسبی کردن موها در بالا و هر روشی که باعث وارد شدن فشار زیاد به ریشه مو شود می‌تواند ریزش موها را به دنبال داشته باشد. چون ساقه و ریشه مو در مقابل فشار آسیب پذیر است و اگر فشار زیاد و حتی کم به مدت طولانی به آن وارد شود آسیب خواهد دید و موها از ریشه خارج خواهند شد. سشوار کشیدن مکرر موها، فر کردن و صاف کردن و استفاده از ابزارهای حرارتی به خصوص در نزدیکی کف سر، استفاده از مواد حالت دهنده قوی که حاوی مواد شیمیایی هستند و استفاده از شامپو و نرم کننده نامناسب به خصوص استفاده از نرم کننده روی کف سر هم می‌تواند منجر به ریزش مو شود. پس لازم است که این موارد را در مراقبت از موهای خود مد نظر داشته باشید و سعی کنید با موهای خود با ملایمت و دقت رفتار کنید.

ریزش موها را برای همیشه متوقف کنید

خواب کافی داشته باشید

زمان خواب زمانی است که بدن فرصت بازسازی خود را پیدا می‌کند و اگر خواب کافی نداشته باشید بدن شما دچار اختلال شده و این اختلال خود را به صورت ریزش مو، جوش و … نشان خواهد داد. حقیقت این است که کمبود خواب باعث افزایش سطح هورمون‌های استرس می‌شود و حالت استرس و نگرانی را در بدن شما شبیه سازی می‌کند که همین مساله باعث ریزش مو می‌شود. پس اگر می‌خواهید موهای پرپشت و سالمی داشته باشید خواب شبانه را جدی بگیرید و سعی کنید که هر شب حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید. اگر استرس و عوامل دیگر کیفیت و کمیت خواب شما را تحت تاثیر قرار داده‌اند سعی کنید با روش‌های مختلف مثل مدیتیشن، ورزش و حتی مراجعه به روانشناس این اختلال را برطرف کنید.

مولتی ویتامین مصرف کنید

گفتیم که کمبود مواد غذایی و ریزمغذی‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود اما همیشه همه این مواد و ریزمغذی‌ها را نمی‌توان از طریق خوراکی‌ها تامین کرد. به طور مثال خانم‌ها در دوران بارداری به مقدار زیادی آهن نیاز دارند که دریافت آن از طریق مواد غذایی تقریبا غیرممکن است و اگر خانم‌های باردار مکمل آهن مصرف نکنند نه تنها دچار کم خونی و ریزش مو خواهند شد بلکه ممکن است سلامت جنین آن‌ها نیز به خطر بیفتد. انواع مختلف ویتامین‌های گروه ب در رشد موها نقش دارند و به همین دلیل گاهی تشخیص این که کمبود کدام ریزمغذی باعث ریزش مو شده است کار ساده‌ای نیست و در این شرایط مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌تواند به جبران کمبودهای بدن شما کمک کند و ریزش مو را نیز درمان کند. پس اگر به دلایل نامشخصی دچار ریزش مو شده‌اید می‌توانید با تجویز پزشک مصرف مولتی ویتامین‌ها را آغاز کنید و دوباره موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید.

ریزش موها را برای همیشه متوقف کنید

 

امگا۳ مصرف کنید

یکی از دلایل اصلی مشکلات مربوط به پوست و مو کمبود امگا ۳ است و مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف امگا ۳ به صورت مکمل می‌تواند رشد موها را افزایش داده و از ریزش مو هم جلوگیری کند. پس اگر مشکل ریزش موهای شما با مشکلات پوستی دیگری مثل خشکی، التهاب و آکنه هم همراه شده است به احتمال زیاد دچار کمبود امگا ۳ شده‌اید و بهتر است که مکمل‌های آن را با تجویز پزشک مصرف کنید. البته امگا ۳ در مواد غذایی متعددی هم وجود دارد مثل تخم مرغ، دانه‌های روغنی و مغزها، ماهی و سایر غذاهای دریایی که شما با مصرف آن‌ها می‌توانید کمبود این ماده را در بدن خود جبران کرده و ریزش موها را برای همیشه متوقف کنید.

ریزش موها را برای همیشه متوقف کنید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)