جالب و خواندنی


برای درمان گرفتگی صدا راه­های متنوعی وجود دارد. شما با استفاده از روش­های خانگی و دارویی این بیماری را می­توانید درمان کنید.

صدا، یکی از مهم­ترین ابزار­های انسان برای برقراری ارتباط بوده و بدیهی است که از دست دادن آن روال عادی زندگی ما را دچار اشکال خواهد کرد.

در این مقاله قصد داریم عارضه گرفتگی صدا، درمان و علل آن را به‌شکل کامل بررسی کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به­دست بیاورید، پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درمان گرفتگی صدا از طریق روش­های خانگی

چه زمانی می­توانیم بگوییم صدای ما گرفته است؟

وقتی که صدای یک فرد حالتی غیرطبیعی به خود می­گیرد به‌شکلی که کاملا مشخص است صدای او تغییر کرده اصطلاحا گرفتگی صدا رخ داده است.

گرفتگی صدا ممکن است به­سبب عوامل مختلفی ایجاد شود. متداول­ترین دلیل برای ایجاد این عارضه استفاده نادرست از تار­های صوتی و صدمه­زدن به آنهاست. با صدای بسیار بلند صحبت کردن هوای بیش از حد وارد گلو خواهد کرد و این جریان هوا با تار­های صوتی برخورد می­کند.

تار صوتی با این برخورد تحریک می­شوند و صدای فرد دچار گرفتگی خواهد شد. بعد از گرفتگی صدا امکان برقراری ارتباط پایین خواهد آمد و صحبت­کردن سخت می­شود. همچنین توصیه میشه اطلاعات مفید این پست را اینجا بخوانید تا درباره درمان گرفتگی صدا و علل آن بیشتر بدانید.

چرا به گرفتگی صدا مبتلا می­شویم؟

گرفتگی صدا می­تواند دلایل ریز و درشتی داشته باشد. مهم­ترین عوامل برای ابتلا به این بیماری عبارت‌اند از:

  • عفونت دستگاه تنفسی
  • حساس شدن تار­های صوتی
  • وجود تومور خوش­خیم در تار­های صوتی
  • سرطان حنجره
  • سرماخوردگی و آنفولانزا
  • بلند صحبت­کردن و فریاد زدن
  • مشکلات تیروئیدی
  • اختلالات عصبی
  • مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  • رفلاکس معده
  • وجود پولیپ در بینی
  • فلج شدن تار­های صوتی
  • اختلالات عصبی
  • برخی بیماری­هایی که بر روی تار­های صوتی اثر می­گذارند

بعضی از این دلایل را می­توان پیشگیری کرد. برای مثال شما می­توانید با صدای آرام صحبت کنید و مصرف مواد دخانی را کنار بگذارید. مصرف آب فراوان برای تار­های صوتی خوب است و گرفتگی صدا را کمتر خواهد کرد.

نشانه­های گرفتگی صدا

صدا در زمان گرفتگی، دچار زیری یا بمی می­شود. گاهی ممکن است صدا خش­دار به‌نظر برسد و ضعیف باشد. مشکلات تنفسی و بلعی از دیگر نشانه­های این بیماری هستند.

در بعضی از مواقع ممکن است صدای بیمار برای چند روز به­کلی قطع شود و فرد قابلیت صحبت­کردن را از دست بدهد. این علائم قابل مشاهده هستند و هر فردی به­سرعت متوجه آنها خواهد شد.

با این حال ممکن است پزشک متخصص بخواهد شرایط تار­های صوتی را دقیق­تر بررسی کند و علت را متوجه شود. در چنین وضعیتی می­توان از روش­هایی مانند:

  • آزمایش فیزیکی از سر و گردن
  • سی­تی اسکن یا ام­آر­آی از تار­های صوتی
  • لارنگوسکوپی و بررسی حنجره از طریق آن

درمان گرفتگی صدا چگونه است؟

درمان این گرفتگی کار سختی نیست. در ابتدا شما باید دلیل گرفتگی صدای خود را متوجه شوید و در مرحله دوم نسبت به درمان اقدام فرمایید. گرفتگی صدای شما اگر به­دلیل داد زدن و تحریک تار­های صوتی با هوا باشد چند روز استراحت حال­تان را خوب خواهد کرد.

در این چند روز کمتر صحبت کنید و از تار­های صوتی خود کار نکشید. برخی مواقع ممکن است بیماری­های عفونی همانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا باعث گرفتگی تار­های صوتی شما شوند.

در این مواقع هم درمان همان بیماری به درمان گرفتگی در صدا منجر خواهد شد. اگر با روش­های خانگی مشکل شما برطرف نشد احتمال وجود خطر جدی هست و شما باید برای درمان تخصصی به پزشک مراجعه کنید.

بررسی درمان خانگی گرفتگی صدا

روش­های ساده­ای وجود دارند که شما می­توانید با استفاده از آنها گرفتگی صدای خود را در خانه درمان کنید.

درمان گرفتگی صدا با عسل

عسل خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان شما فوق­العاده است. با مصرف این ماده غذایی شما از مصرف بسیاری دارو­های شیمیایی بی­نیاز خواهید شد.

 عسل را می­توانید در چای، شیر و حتی آب حل کنید و نوش­جان نمایید. اگر مزه شیرین آنها دل­تان را زد با استفاده از آب لیمو شیرینی آن را کمتر کنید. عسل باعث ترشح مخاط و کم­تر سرفه شما خواهد شد.

استفاده از زنجبیل

زنجبیل برای درمان بیماری­های تنفسی بسیار عالی است. اگر همراه با گرفتگی صدا دارای سرفه­های خشک و دردناک هستید این ماده را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

برای درمان گرفتگی صدا در کودکان هم می­توان از این ماده استفاده کرد. کودکان به­جای مصرف شربت می­توانند از زنجبیل به­شکل دمنوش استفاده کنند.

همچنین اگر آنها نسبت به طعم آن واکنش منفی نشان دادند، مقداری زنجبیل را در سوپ بریزید تا همراه با مصرف وعده غذایی خود از خواص زنجبیل هم بهره­مند شوند.

درمان گرفتگی صدا از طریق روش­های خانگی

غرغره آب نمک

غرغره آب نمک روشی است که برای درمان گرفتگی صدا در سرماخوردگی توصیه می­شود. نمک التهاب در حنجره را کاهش خواهد داد و راه­های تنفسی شما را باز می­کند. برای غرغره آب نمک از آب گرم استفاده کنید تا آسیب به تار­های صوتی وارد نشود.

بعضی از افراد فکر می­کنند که دهانشویه همان کار آب نمک را خواهد کرد. درحالی که وقتی تار­های صوتی شما دچار التهاب شده­اند، نباید الکل مصرف کنید و دهانشویه دارای مقادیر قابل توجه­ای از الکل است. دهانشونه شرایط شما را بدتر خواهد کرد.

مصرف دارو­های بدون نسخه

اگر سرماخوردگی دلیل گرفتگی صدای شماست، دارو­های عمومی این عارضه مانند استامینوفن، انواع آنتی­هیستامین­ها و ایبوپروفن مشکل گرفتگی را در شما برطرف می­کند. چنین دارو­هایی در صورت وجود سردرد و تب این عارضه­ها را هم درمان خواهند کرد.

آسپرین، یکی از بد­ترین دارو­ها برای درمان تار صوتی است. این دارو گرفتگی شما را بدتر خواهد کرد، پس از آن استفاده نکنید.

افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند، پیش از مصرف هرگونه دارو با دکتر خود مشورت کنند. اگر رفلاکس معده دارید در هنگام خواب سر خود را کمی بالا­تر از بدن قرار دهید تا مشکل شما برطرف شود.

برای گرفتگی صدا چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

گرفتگی صدا عارضه مهمی نیست و معمولا پس از چند روز با استراحت حنجره برطرف می­شود. اگر حنجره شما به کمک روش­های خانگی درمان نشد و سلامتی خود را به­دست نیاوردید باید برای درمان تخصصی به دکتر مراجعه کنید.

حتی درمان خانگی شما ممکن است ۳ الی ۴ هفته طول بکشد پس صبور باشید و فورا به پزشک مراجعه نکنید. اگر احساس می­کنید که مشکل شما به‌علت حساسیت فصلی است دکتر گوش، حلق و بینی با معاینه کردن شما، دلیل را متوجه خواهد شد.

نشانه­هایی که در گرفتگی صدا خطرناک هستند شامل: مشکلات تنفسی شدید، خونریزی در سرفه، گلودرد شدید و مشکل بلع، از دست دادن کامل صدا و سرفه شدید و خشک می­شوند.

برای درمان گرفتگی صدا راه­های مختلفی وجود دارد. این عارضه معمولا برای افرادی رخ می­دهد که دچار آنفولانزا و سرماخوردگی شده­اند یا از تار­های صوتی به‌شکل نادرستی استفاده کرده­اند. گرفتگی در صدا موضوعی جدی نیست و معمولا به‌راحتی درمان می­شود.

درصورتی که علائم شما شدید بود و با درمان خانگی رفع نمی­شود برای حل مشکل به پزشک مراجعه کنید. مصرف دارو در هنگام گرفتگی صدا مانند یک شمشیر دولبه است.

شما باید همواره شرایط بدنی خود و عوارض دارو­های مختلف را در نظر بگیرید. مصرف یک دارو ممکن است سرماخوردگی شما را برطرف کند اما گرفتگی را شدید­تر نماید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.