جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان : راهنمای کامل کنترل این سندروم با اصلاح سبک زندگی

آیا درمان تنبلی تخمدان با اصلاح سبک زندگی واقعا ممکن است؟ تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS (مخفف Polycystic ovary syndrome) یکی از مشکلات شایع هورمونی در بین زنان است. اگر تجربه درمان تنبلی تخمدان را داشته باشید می‌دانید که اکثر پزشکان معمولاً درمان با انواع قرص‌های هورمونی را تجویز می‌کنند، درصورتی‌که این بیماری به‌شدت متاثر از سبک زندگی شما است. متاسفانه در صفحات فارسی‌زبان نیز راهنمای کامل علمی در این‌باره وجود ندارد. این بیماری وجوه مختلفی دارد و متاثر از عوامل متعددی است که اگر فقط به جنبه‌های محدودی از آن توجه کنید نمی‌توانید آن را کنترل کنید. از طرفی هورمون‌ها یک شبکه درهم‌تنیده هستند که با هم تعاملات پیچیده‌ای دارند. اغلب زنانی که دچار اختلالات هورمونی هستند حتما چندین هورمون در آن‌ها دچار عدم تعادل شده است و نه صرفا فقط یک هورمون. از طرفی شرایط هورمونی هر خانمی “منحصربه‌فرد” است. بنابراین لازم است یک سفر عمیق و طولانی به دنیای هورمون‌ها داشته باشیم. ما قبلا هم در مجله قرمز در مقالاتی درمورد عملکرد هورمون‌های مختلف که معمولا در اختلالات هورمونی زنان نقش دارند، صحبت کرده‌ایم. مطالعه همه این مقالات شما را به یک دید منسجم می‌رساند تا بتوانید شرایط منحصربه‌فرد هورمونی‌تان را شناخته و آن را درحالت تعادل نگه دارید.

اولین مولفه اصلاح سبک زندگی مربوط به رژیم غذایی است. هورمون‌های اصلی و زیربنای بدن انسان دو هومون انسولین و کورتیزول هستند. هرگونه عدم تعادل در این دو هومون به عدم تعادل در هورمون‌های دیگر می‌انجامد. در مقاله زیر درباره چگونگی کنترل این دو هورمون از طریق رژیم غذایی صحبت شده است:

رابطه دو هورمون انسولین و کورتیزول با رژیم غذایی

در مقاله زیر اختصاصاً به رژیم غذایی مناسب برای درمان تنبلی تخمدان پرداخته‌ایم:

رژم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به تنبلی تخمدان

ورزش دومین مولفه اصلاح سبک زندگی برای برقراری تعادل هورمونی در زنان است. وقتی دچار اختلالات هورمونی هستید باید در مقدار و شدت ورزش خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که بدن شما به‌شدت به ورودی‌هایش حساس است و اگر انتخاب درستی در نوع و شدت ورزش‌تان نداشته باشید احتمال آن زیاد است که وضعیت هورمونی‌تان را بیشتر به سمت عدم تعادل سوق دهید. در مقاله زیر درباره ورزش مناسب شما و مولفه‌های موثر در آن صحبت شده است:

وقتی دارای عدم تعادل هورمونی هستیم چگونه ورزش کنیم؟

مولفه سوم در برقراری تعادل هورمونی خواب است. اگر دچار اختلال هورمونی باشید تنظیم خواب در شما به‌راحتی انجام نخواهد شد. در مقاله زیر توضیح داده‌ایم که خواب شما متاثر از چه عواملی است و چگونه می‌توانید خواب راحتی داشته باشید و به تعادل هورمونی بدن‌تان کمک کنید:

کمبود خواب و هورمون‌ها؛ آیا مقصر کمبود خواب ما هورمون‌هایمان هستند؟

آخرین مولفه در اصلاح وضعیت هورمونی کنترل استرس است. استرس انواع مختلفی دارد که شاید خیلی از ما ندانیم که برخی از ورودی‌های جسم و روان ما درواقع یک منبع استرس (و تولید کورتیزول) برای بدن ما هستند. در مقاله زیر به شرح انواع منابع مختلف استرس‌های جسمی و روحی پرداخته‌ایم:

استرس چیست و از طریق چه منابعی به بدن ما آسیب می‌زند؟

در ادامه این مقاله خانم دکتر بروک که خود از تنبلی تخمدان رنج برده است برایمان توضیح می‌دهد که چه مواجهه‌ای با این بیماری داشته باشیم.

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک

پریودهای نامنظم، جوش صورت، ریزش مو، ولع مواد غذایی، خستگی و تغییرات خلقی می‌تواند زندگی را برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) در مواجهه با این مسئله پیچیده هورمونی، کاملاً نامساعد و حتی غیرقابل‌کنترل کند.

 

متأسفانه، گزینه‌های معمول پزشکی و توصیه‌های تغذیه‌ای به‌طورجدی برای این عدم تعادل هورمونی زنان بسیار ناقص و ناکارآمد است. اما به نظر من خوشبختانه، گزینه‌های بسیار زیادی برای بهبود این سندروم وجود دارد، بنابراین من خوشحالم که شما اینجا هستید!

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) از رایج‌ترین مشکلات عدم تعادل هورمون‌های زنانه و مهمترین علت ناباروری در جهان غرب است که تقریباً ۱۵٪ از زنان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این وضعیت نه‌تنها تخمک‌گذاری را مختل یا متوقف می‌کند و باعث عدم تعادل هورمون‌های زنانه و ناباروری می‌شود، بلکه عوارض جانبی آن شامل آکنه، خستگی، ولع مصرف مواد غذایی قندی، افزایش وزن، موهای زائد در صورت یا بدن، ریزش مو در جلوی سر ( شبیه الگوی طاسی مردانه) بسیار آزار‌دهنده است. PCOS یک مسئله چندسیستمی است که تقریباً همه هورمونهای شما از کورتیزول گرفته تا تیروئید را تحت تأثیر قرار میدهد، مانع سلامت باروری شما می‌شود و فرد را مستعد انواع  بیماری‌های قلبی عروقی، خودایمنی و سایر بیماری‌های مزمن می‌کند.

علیرغم شایع بودن این بیماری، درمان‌های متداول مانند قرص ضدبارداری، متفورمین و اسپیرونولاکتون معمولا برای تعداد کمی از افراد موثر است و در بسیاری از زنان مبتلا به PCOS باعث افسردگی، افزایش وزن، سردرد و حتی بدتر شدن ولع مصرف قند می‌شود. درواقع وقتی پای قرص برای درمان این بیماری به میان می‌آید، افراد زیادی فقط گمراه می‌شوند و از درمان و کنترل این بیماری فاصله می‌گیرند.

این قرص، باعث برقراری تعادل هورمونی و یا تنظیم زمان پریود، نمی‌شود و عدم تعادل هورمونی ناشی از PCOS همچنان پابرجاست. حتی اغلب، این عدم تعادل هورمونی، زمانی که یک خانم تصمیم می‌گیرد که مصرف قرص را قطع کند، بارزتر هم می‌شود. اگرچه برخی از گزینه‌ها مانند متفورمین می‌تواند برای برخی از زنان مبتلا به PCOS مفید باشد، اما زنان باید بدانند که این شرایط هورمونی چه عواملی را شامل می‌شود، همه گزینههای پیش روی آن‌ها چیست (که بسیار فراتر از قرص هستند)، عدم تعادل هورمونی منحصر به فرد آن‌ها چیست و نحوه توانمند‌سازی و زندگی بهتر با وجود PCOS برای آن‌ها چگونه است.

درمان تنبلی تخمدان

 

چگونه کیفیت زندگی افراد مبتلا به PCOS را ارتقا دهیم؟

معمولاً به زنان مبتلا به PCOS فقط گفته می‌شود: “لاغر شوید و کربوهیدرات نخورید” که برای برخی از افراد خوب است، اما مشکلات تیروئید و کورتیزول بیشتری را برای برخی دیگر ایجاد می‌کند – این رویکرد هرگز به افت انرژی و ولع خارج از کنترل این افراد توجهی نمی‌کند.

آنچه زنان مبتلا به PCOS به آن احتیاج دارند، درک زیربنای PCOS است که تا حد زیادی مشکل آن‌ها در ارتباط با التهاب است. افراد مبتلا به تنبلی تخمدان از نظر ژنتیکی و بیوشیمیایی با التهاب پایه بیشتری عجین هستند و با عواقب منفی بیشتری از منابع التهاب مانند رژیم غذایی و سبک زندگی از جمله حساسیت‌های غذایی، استرس و سیستم‌ گوارشی و ایمنی ناسالم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. التهاب به خودی خود می‌تواند باعث شود ما دچار خستگی، پف کردن و نفخ شویم اما هرج‌ومرج هورمونی گسترده‌ای را نیز ایجاد می‌کند.

من التهاب را سازنده بزرگ هورمون‌ها می‌نامم زیرا بسیار عمیق بر هر هورمونی از پروژسترون یا استروژن تا تیروئید و انسولین تأثیر می‌گذارد

 و ممکن است خود شما نیز این تجربه را داشته باشید که اغلب اوقات آزمایشات آزمایشگاهی شما برای این هورمون‌ها کاملاً طبیعی است اما همه علائم مرتبط در این لیست را دارید. وقتی متوجه این مولفه التهابی می‌شوید بازی تغییر می‌کند. و توصیه‌های غذایی‌ای که فقط در مورد اجتناب از قند و کربوهیدرات های‌ساده است بسیار ناکارآمد می‌شود.

نکته مهم این است که بدانید مواردی مانند

  • مواد غذایی مانند گلوتن یا لبنیات یا سایر غذاها که به‌صورت منحصربه‌فرد ممکن است برای شما التهابی باشند
  •  استرس زیاد یا کمبود خواب
  •  ورزش کمترازحد یا بیش‌ازحد

در شما شرایطی را ایجاد می‌کنند که بدن شما که مبتلا بهPCOS  هستید، سخت‌تر از کسانی که از نظر هورمونی متعادل هستند، قادر به تحمل این شرایط است. وقتی متوجه این مسئله می‌شویم می‌توانیم گام‌های بسیار بزرگی در جهت متعادل‌سازی فیزیولوژی بدن‌مان برداریم که فراتر از “کم‌تر مصرف کردن کربوهیدرات” است.

برای مدیریت PCOS به ابزارهای منحصربه‌فرد زیادی (بله همه این شرایط در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان منحصربه‌فرد است و هیچ دو فرد مبتلا به PCOS دارای شرایط بدنی یکسان نیستند) در زمینه تغذیه‌، ورزش، سبک زندگی و طرز فکر نیاز دارید که به‌طور عمیق به عدم تعادل هورمونی زمینه‌ای این بیماری که شامل التهاب، مقاومت به انسولین، عدم تعادل کورتیزول، مشکلات تیروئید و عدم تعادل استروژن:پروژسترون است، بپردازید.

برای حل مسائل مربوط به PCOS شما باید بدانید که چه غذاهایی برای شما کار می‌کنند و موثر هستند و چه غذاهایی نه، عملکرد روده‌تان را بهبود ببخشید و تحمل کربوهیدرات منحصربه‌فردتان را پیدا کنید و بیاموزید که با چه برنامه ورزشی‌ (همان‌طور که اشاره کردم برای افراد مبتلا به PCOS ورزش کمترازحد و بیشترازحد مضر است) از بدن مبتلا به PCOS  خود حمایت کنید.

درمان تنبلی تخمدان

آیا نوع تنبلی تخمدان ‌تان را می‌دانید؟

اگر در گوگل جست‌‌وجو کرده باشید احتمالاً دیده‌اید که برای  PCOS  انواع مختلفی ذکر شده است:  PCOSآدرنال، PCOS تخمدانی، حتی PCOS هیپوتیروئیدی.

احتمالاً وقتی ویژگی‌های هر یک از این دسته‌ها را می‌خوانید این احساس درون‌تان ایجاد می‌شود: “خدایا شکرت، من در این دسته قرار می‌گیرم!”. اما قرار دادن خود در دسته‌ای که فقط روی یک هورمون یا غده متمرکز است، باعث می‌شود روابط و تعاملات گسترده و پیچیده بین هورمون‌های‌تان را نادیده بگیرید و توجه‌تان روی تعاملات این هورمون‌ها با یکدیگر از بین رفته و اثراتی که روی شرایط هورمونی شما می‌گذارند را نبینید.

خیلی بعید است خانمی که دارای عدم تعادل در هورمون کورتیزول است فقط مشکل کورتیزول یا آدرنال (آدرنال غده‌ای است که کورتیزول را ترشح می‌کند) داشته باشد. درواقع احتمالاً این عدم تعادل هورمونی بر تیروئید، پروژسترون، قند خون و انسولین نیز تاثیر می‌گذارد. به نظر من اینکه یک ارزیابی کامل از همه هورمون‌های درگیر در علائم و تظاهرات خاص و منحصربه‌فرد تنبلی تخمدان‌تان داشته باشید بسیار مهم‌تر و موثرتر از این است که بیماری‌تان را در یک دسته خاص که متاثر از یک هورمون خاص است، قرار دهید. چرا؟

 چون تقریباً غیرممکن است که در این بیماری فقط تیروئید یا تخمدان شما درگیر این مسئله پیچیده شود و مسئله به این سادگی نیست!

به مثالی در این زمینه توجه کنید: پایین بودن میزان تیروئید می‌تواند باعث شود در سونوگرافی علائم PCOS مشاهده شود. در این ‌صورت اگر سطح هورمون تیروئید را طبیعی کنید، این علائم برطرف می‌شود.

در مقایسه با زنان دارای تعادل هورمونی، زنان مبتلا به PCOS سه برابر بیشتر احتمال دارد که مبتلا به کم‌کاری تیروئید از نوع خودایمنی باشند، یعنی سطح تیروئید آن‌ها پایین است اما به‌طور قطع التهاب بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. و حالا می‌دانید که التهاب برای زنان مبتلا به PCOS یک مشکل اساسی است و خیلی سریع ما را به سمت عدم تعادل تیروئید، درگیری بیشتر هورمون کورتیزول و بدتر شدن تعادل استروژن:پروژسترون می‌برد.

بنابراین، می‌بینید که قضیه بسیار پیچیده‌تر از برچسب زدن نوع PCOS شما است، زیرا هورمون‌های شما یک تیم بزرگ هستند و با هم بازی می‌کنند و روی هم اثرات پیچیده و گسترده‌ای دارند.

اختلالات هورمونی زنان

چیزی که بیشتر از برچسب زدن به نوع PCOS شما به شما کمک خواهد کرد این است که بفهمید که چگونه همه هورمون‌هایتان – یا حداقل پنج بازیکن بزرگ هورمونی در بدن شما یعنی انسولین، کورتیزول، تیروئید، استروژن و پروژسترون – در حال دور شدن از تعادل هستند. بعد از آن می‌توانید همه آن‌ها را به تعادل برسانید.

هورمون‌های شما در همه لحظات با شما صحبت می‌کنند و آرزوی من برای همه زنان این است که بفهمید هورمون‌هایتان به شما چه می‌گویند. با درک این قضیه می‌توانید از اقیانوس وسیع اطلاعاتی که درباره PCOS موجود است عبور کرده و چیزی را که برای شما مفید است تشخیص داده و عملی کنید. و مهم‌تر از همه اینکه با بدن پرچالش مبتلا به PCOS خود صلح کنید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : betterbydrbrooke

۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
72
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
69
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
126
ضد لک شیرین بیان
بهترین محصولات ضد لک حاوی شیرین بیان را بشناسید
146
از بین بردن جوش
سریع‌ترین روش موثر برای از بین بردن جوش های صورت
245
درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی
183

مقالات سلامت

غدد فوق کلیوی
اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی (Adrenal Glands) با چه علائمی همراه است؟
29
هورمون کورتیزول
هورمون کورتیزول چیست و چگونه به‌صورت طبیعی آن را متعادل کنیم؟
50
سرطان مری
سرطان مری از علائم و علتها تا درجه بندی و شیوه‌های درمان
53
آرتروسکوپی شانه
آرتروسکوپی شانه چگونه انجام می‌گیرد و چه مزایایی نسبت به جراحی باز دارد؟
71
ولویت
ولویت یا التهاب ناحیه تناسلی زنانه چه عللی دارد، روشهای خلاصی از آن چیست؟
173
واکسن mRNA
واکسن mRNA (فایزر و مدرنا) چگونه عمل می‌کند، عوارض جانبی آن چیست؟
236

مقالات آشپزی

سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
103
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
202
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
552
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
2,172
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
786
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
1,003

مقالات تغذیه

مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
62
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
50
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
81
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
93
رژیم غذایی کم کربوهیدرات
رژیم غذایی کم کربوهیدرات؛ چطور با تنظیم مقدار کربوهیدرات لاغر شویم؟
218
منابع امگا 3
منابع امگا ۳؛ منابع گیاهی و حیوانی، فواید و مضرات آن‌ها
60