جالب و خواندنی


ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است که می توانید در آن در رشته های مختلف دلخواهتان تحصیل کنید. دانشگاه های ترکیه بر دو نوع خصوصی و دولتی هستند و رشته های تحصیلی متفاوتی را ارائه می دهند.سه دانشگاه برتر ترکیه شامل حاجت باشکنت،حاجت تپه و قاضی می‌شود. اما شرایط تحصیل در این دانشگاه ها چیست؟ هزینه تحصیل در این دانشگاه ها چقدر است؟ چه رشته هایی در این دانشگاه ها ارائه می شود؟ آیا دسترسی به این سه دانشگاه آسان است؟ رتبه جهانی این دانشگاه ها چگونه است؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

دانشگاه باشکنت

سه دانشگاه برتر ترکیه در سال 2023

دانشگاه باشکنت ترکیه در سال ۱۹۹۳ در آنکارا تاسیس شد. این دانشگاه به رهبری پروفسور مهمت هابرال برای اولین بار درهای خود را به روی دانشجویان گشود. پروفسور مهمت هابرال یکی از مشهورترین اساتید ترکیه است که فارغ التحصیل دانشگاه کلرادو آمریکا است و توانسته دانشگاه باشکنت را به سطح فعلی برساند.

دانشگاه باشکنت از ابتدای شروع کار خود سعی کرده در بین بهترین دانشگاه های ترکیه و جهان دیده شود. این دانشگاه در سال گذشته موفق به کسب رتبه +۱۰۰۱ بر اساس QS شد. همچنین بر اساس رتبه بندی THE (رتبه بندی دانشگاه های جهانی) این دانشگاه در رتبه +۱۰۰۱ قرار گرفته است.

البته در بین دانشگاه های تازه تاسیس و جوان توانسته رتبه ۳۵۱-۴۰۰ را در بین بهترین دانشگاه های THE کسب کند. اگر بخواهیم در مورد جایگاه دانشگاه باشکنت ترکیه در آسیا صحبت کنیم، باید بگوییم که این دانشگاه توانسته رتبه ۴۰۱ را در بین بهترین دانشگاه های آسیا از آن خود کند.

https://touran.academy/baskent-university/

شرایط پذیرش در رشته های مختلف دانشگاه باشکنت

راه اخذ پذیرش در دانشگاه باشکنت ترکیه به این صورت است که ابتدا باید درخواست ثبت نام خود را به این دانشگاه ارسال کرده و منتظر تایید آن باشید. البته ثبت این درخواست به صورت آنلاین بوده و پاسخ به همین روش برای شما ارسال خواهد شد. سپس برای اخذ پذیرش باید در آزمون های مختلف ورودی این دانشگاه شرکت کنید که از جمله آنها می توان به آزمون YoS اشاره کرد.

در مرحله بعد باید مدارک تحصیلی گذشته خود را ترجمه و معادل سازی می کردید تا در مراحل ثبت نام و پذیرش با مشکل مواجه نشوید. از جمله این مدارک می توان به ریز نمرات، دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس اشاره کرد. لازم به ذکر است که مدارک شما باید به ترکی یا انگلیسی ترجمه شوند.

پس از ارسال این مدارک و پذیرش، نوبت به پرداخت هزینه ثبت نام می رسد. دانشگاه باشکنت ترکیه برای ثبت نام اولیه حدود ۲۰۰ لیر ترکیه از دانشجویان خود دریافت می کند که باید به صورت آنلاین پرداخت شود و رسید آن به دانشگاه ایمیل شود.

دانشگاه حاجت تپه

سه دانشگاه برتر ترکیه در سال 2023

دانشگاه حاجت تپه ترکیه انتخاب بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل در ترکیه است، زیرا این دانشگاه توانسته در رتبه بندی بهترین دانشگاه های ترکیه در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رتبه اول را کسب کند. دانشکده پزشکی Hacet Tepe به عنوان بخشی از دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا توسط دکتر Sanhsan Doğramacı در ۲ فوریه ۱۹۵۴ تاسیس شد.

. دانشگاه حاجت تپه توانست در ۳ حوزه در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی علمی سیستم HEEACT (سیستم ارزیابی تایوان) قرار گیرد و رتبه خوبی را کسب کند، در نظام رتبه بندی URAP دانشگاه حاجت تپه در بین برترین ها قرار دارد. ۵۰۰ دانشگاه خوب در جهان به طور مستمر در ۴ رشته مختلف حضور دارند.

شرایط پذیرش در دانشگاه حاجت تپه

متقاضیان پذیرش در دانشگاه حاجت تپه باید در یکی از ۲ آزمون ورودی (آزمون YOS و آزمون SAT) شرکت کرده و نمره مثبت را کسب کنند. این دانشگاه سال هاست که به طور اختصاصی آزمون ورودی YOS را برگزار می کند و برای دانشجویان بین المللی که به دنبال پذیرش در دوره های زبان انگلیسی هستند، آزمون ورودی SAT را نیز که مشابه آزمون YOS است، به زبان انگلیسی برگزار می کند (امتیاز قبولی در این آزمون برای تپه دانشگاه حاجت حداقل ۱۲۰۰ و حداکثر ۱۶۰۰ است).

نکته قابل ذکر برای پذیرش از طریق آزمون این است که سوابق تحصیلی باید تایید شده باشد، معدل دانشگاه حاجت تپه باید حداقل ۱۸ امتیاز باشد و این یکی از شرایط تایید ریز نمرات است.

آزمون SAT ویژه دانش آموزان است و به زبان انگلیسی برگزار می شود و موارد آزمون شامل درک مطلب، نوشتن و سوالات ریاضی می باشد.

دانشگاه قاضی

سه دانشگاه برتر ترکیه در سال 2023

دانشگاه قاضی یا دانشگاه غازی به زبان ترکی (Gazi Üniversitesi) و به اختصار GU یک دانشگاه دولتی در ترکیه است که دفتر مرکزی آن در آنکارا قرار دارد. دانشگاه غازی یک دانشگاه بزرگ و قدیمی است و دارای ۱۲ دانشکده، ۴ مدرسه، ۱۱ مدرسه حرفه ای برای آموزش عالی، ۵۲ مرکز تحقیقاتی و ۷ موسسه آموزش عالی است.

دانشگاه قاضی در سال ۱۹۲۶ توسط مصطفی کمال آتاتورک به عنوان یک موسسه تربیت معلم و در سال ۱۹۸۲ با ادغام با موسسه آموزش مهندسی و معماری، آکادمی علوم اقتصاد و بازرگانی، دانشکده فنی و حرفه ای آنکارا، دانشکده فنی حرفه ای دختران در آنکارا و آکادمی دولتی معماری آنکارا دوباره سازماندهی شد و به یک دانشگاه دولتی بزرگ تبدیل شد.

دانشگاه دولتی غازی در حال حاضر آموزش، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم بهداشتی، علوم، مهندسی، معماری، فناوری و فناوری، اقتصاد و علوم اداری، ارتباطات، ادبیات، حقوق، هنرهای زیبا، هنر را ارائه می دهد. ، طراحی، علوم ورزشی، گردشگری و مهمان نوازی را آموزش می دهد.

https://touran.academy/gazi-university/

شرایط پذیرش در دانشگاه قاضی

برای پذیرش در دانشگاه قاضی، شرکت در آزمون SAT و کسب نمره قبولی (۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰) الزامی است. SAT یک آزمون استاندارد است که هر ۴ تا ۷ سال یکبار در ایالات متحده و در سراسر جهان برگزار می شود و مهارت های درک مطلب (از جمله خواندن و نوشتن)، ریاضیات و مهارت های مقاله نویسی را آزمایش می کند.

معدل متوسطه و پیش دانشگاهی: شرط معدل متوسطه برای متقاضیان رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی حداقل ۱۸ و معدل لازم برای متقاضیان سایر رشته ها حداقل ۱۷ می باشد.

شهریه در این دانشگاه ها چقدر است؟

شهریه دانشگاه بر اساس نوع رشته و زبان تحصیلی متفاوت است اما بطور کلی برای تحصیل در رشته های زیرشاخه پزشکی به زبان ترکی در سال رقمی بین ۴۰ هزار لیر تا ۱۰۰ هزار لیر را باید در نظر داشته باشید.

البته این مبالغ مربوط به هزینه تحصیل است و شامل هزینه خانه و خورد و خوراک نیست.