هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که زیبایی پوست تاثیر فوق العاده‌ای در زیبایی چهره دارد و هر کسی که پوست شاداب و سالم داشته باشد زیبا و جوان به نظر خواهد رسید. پس مراقبت از پوست و رسیدگی درست به آن تضمین کننده زیبایی و شادابی چهره شما است. اما چطور می‌توان این کار را با صرف هزینه و وقت کم انجام داد؟ نکات زیبایی پوست فراوان و حتی گاهی متناقض هستند اما ما در چند مقاله قبلی از مجله قرمز نکاتی را بیان کردیم که کارشناسان در مورد آن‌ها توافق نظر دارند و درعایت این نکات زیبایی و سلامت پوست شما را تضمین می‌کنند، در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نیز ادامه نکاتی را بیان خواهیم کرد که رعایت آن‌ها به شما در داشتن یک پوست شاداب و سالم و همیشه جوان کمک خواهد کرد.

از مرطوب کننده‌های حاوی سرامید استفاده کنید

مرطوب کننده‌هایی که حاوی سرامید هستند پوست شما را بسیار درخشان و شاداب نشان می‌دهند و رطوبت کاملی به آن می‌رسانند چون سرامیدها خاصیت آبرسانی بالایی دارند و حاوی موادی هستند که باعث تقویت لایه بیرونی پوست می‌شوند و به خصوص برای خانم‌هایی که پوست حساس و نازک و خشک دارند بهترین انتخاب هستند.

داشتن پوست شاداب و سالم

برای داشتن پوست شاداب و سالم ماساژ حرفه‌ای و ماسک را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید پوست شاداب و سالم داشته باشید ماساژ پوست را دست کم نگیرید. این ماساژها اگر توسط افراد حرفه‌ای انجام گیرند نتیجه شگفت انگیزی خواهند داشت اما اگر به ماساژورهای حرفه‌ای دسترسی ندارید می‌توانید از ماسک‌های مخصوص پوست (ورقه‌ای و انواع دیگر) استفاده کنید و بنا به نیاز پوست خود آن را پاکسازی کرده و تغذیه کنید.

 

سیگار کشیدن را کنار بگذارید تا پوست شاداب و سالم داشته باشید

لازم به دکر نیست که سیگار چه زیان‌هایی برای بدن دارد، پوست بدن هم به عنوان حفاظ اصلی بدن در معرض آسیب‌های ناشی از سیگار قرار دارد. سیگار کشیدن جریان خون را کاهش می‌دهد و پوست را خشک و کدر می‌کند همچنین دود سیگار مواد مفید موجود در پوست مثل ویتامین سی را که ظاهر پوست را شاداب و سالم می‌کنند از بین می‌برد و پیری زودرس را موجب می‌شود.

داشتن پوست شاداب و سالم

مراقب لب‌ها و پوست اطراف آن باشید

لب‌ها و پوست اطراف آن از حساس‌ترین و ظریف‌ترین بخش‌های پوست است که نیاز به مراقبت زیادی دارد چون به طور طبیعی چندان حفاظت نمی‌شود در نتیجه عوامل خارجی مثل خشکی و سرمای هوا، آفتاب و آلودگی‌ها به سادگی به آن آسیب می‌رسانند. پس برای مراقبت از لب‌ها هر روز از بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید تا خطوط عمودی روی لب‌ها از بین برود.

برای داشتن پوست شاداب و سالم و بدون چروک، به پشت بخوابید

همان طور که در مقالات قبلی مجله قرمز بیان کردیم خوابیدن به پهلو یا روی شکم فشار زیادی به پوست صورت وارد می‌کند و این فشار چروک‌های زودرس را به وجود می‌آورد. بنابراین اگر می‌خواهید پوست شاداب و سالم و بدون چروک داشته باشید حتما شب‌ها به پشت بخوابید و عادت خوابیدن به پهلو و به خصوص روی شکم را ترک کنید.

داشتن پوست شاداب و سالم

از رتینوئید‌ها استفاده کنید تا پوستتان جوان و زیبا شود

خانواده رتینوئیدها بهترین لایه بردار و جوان کننده برای پوست هستند که می‌توانند آسیب‌های پوستی ناشی از التهاب و آفتاب سوختگی و جای جوش را نیز از بین ببرند. بنابراین اگر می‌خواهید پوست شاداب و سالم داشته باشید حتما این محصولات را با توصیه پزشک در برنامه مراقبت پوست خود قرار دهید تا پوستتان صاف و جوان و زیبا شود.

از کرم دور چشم استفاده کنید

پوست اطراف چشم ما نازک‌ترین قسمت پوست در تمام بدن است که بیش از هر قسمت دیگری در خطر چروک شدن قرار دارد. بسیاری از ما از چروک‌های اطراف چشم خود آگاه نیستیم اما کارهایی مثل جمع کردن گوشه چشم و اخم و خنده باعث فشار زیادی به این قسمت می‌شود و اگر پوست اطراف چشم به اندازه کافی رطوبت نداشته باشد چروک خواهد شد. پس کرم‌های مرطوب کننده دور چشم را فراموش نکنید و اگر هم اکنون این چروک‌ها را داری از کرم‌های ضدچروک اطراف چشم استفاده کنید.

داشتن پوست شاداب و سالم

از تماس محصولات حالت دهنده مو با پوست جلوگیری کنید

تماس مواد حالت دهنده مثل ژل و اسپری و حتی چربی و عرق مو با پوست صورت باعث آسیب به آن می‌شود و مشکلاتی مثل آکنه و التهاب را به همراه می‌آورد. برای جلوگیری از این اتفاق وقتی می‌خواهید به موهای خود اسپری بزنید صورت خود را با حوله بپوشانید و هنگام ورزش کردن از هدبند استفاده کنید تا عرق موها به صورت شما نریزد.

از میوه‌های خانواده توت و تمشک بیشتر استفاده کنید

خانواده‌ میوه‌های توت و تمشک موسوم به Berry ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و پوست شما را از رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کنند و به تولید کلاژن در آن کمک می‌کنند. پس اکنون که فصل این میوه‌ها هم هست به اندازه کافی از آن‌ها مصرف کنید و مقداری هم در فریزر برای فصل‌های بعدی نگه دارید، نگران نباشید، منجمد شدن این میوه‌ها نه تنها خواص آن‌ها را از بین نمی‌برد بلکه باعث بیشتر شدن میزان آنتی اکسیدان‌های آن هم می‌شود.

سوزش و آسیب ناشی از اصلاح را درمان کنید

اصلاح پوست با تیغ می‌تواند دردناک باشد و باعث التهاب و حتی زخم در پوست بدن شود. برای جلوگیری از این اتفاق، موقع اصلاح از کرم‌های مخصوص اصلاح که مرطوب کننده و تسکین دهنده هستند استفاده کنید و تیغ خود را مرتب تعویض کنید چون تیغ کند شده می‌تواند پوست را زخم و ملتهب کند.

داشتن پوست شاداب و سالم

برای داشتن پوست شاداب و سالم  از اسپری آب استفاده کنید

اسپری‌های آب از محصولات جدید مراقبت پوست هستند که می‌توانند پوست را از حالت کدر و مرده خارج کننده و یک پوست شاداب و سالم به شما هدیه دهند. این محصولات معمولا به شکل بطری‌های اسپری در بازار موجود هستند که با اسپری کردن آن‌ها با فاصله روی صورت، پوست صورت حالتی درخشان و شاداب پیدا می‌کند و برای تثبیت آرایش هم مناسب هستند.

برای داشتن پوست شاداب و سالم

چای سبز بنوشید تا پوستی زیبا و شفاف داشته باشید

یک مطالعه علمی جدید ثابت کرده است که نوشیدن مرتب چای سبز می‌تواند التهابات پوستی مثل پسوریازیس و شوره سر را درمان کند. البته مطالعات بیشتری برای این ادعاهای علمی مورد نیاز است اما چیزی که واضح است این است که چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و نوشیدن یک فنجان از آن در شبانه روز حتما برای بدن و پوست شما مفید خواهد بود.

لایه برداری ابروها را فراموش نکنید

بسیاری از خانم‌ها موقع لایه برداری پوست صورت به لایه برداری پوست ابرو و اطراف آن توجهی ندارند و این بی‌توجهی باعث رشد موها به داخل و ضعیف شدن ابروها می‌شود، علاوه بر این پوسته‌های ایجاد شده در سطح ابرو مانع از آرایش خوب و کامل ابرو خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود سطح پوست ابرو و اطراف آن را انیز موقع لایه برداری صورت ماساژ دهید و لایه برداری کنید.

داشتن پوست شاداب و سالم

هر محصول جدید را قبل از استفاده، تست کنید

اگر پوست حساسی دارید محصولات جدید بهداشتی و آرایشی را با احتیاط استفاده کنید. هرگز چند ماده جدید آرایشی و بهداشتی را همرمان روی پوست به کار نبرید و این کار را به نوبت انجام دهید تا در صورت واکنش آلرژیک بدانید که مشکل از کدام محصول است. قبل از استفاده از این مواد جدید روی پوست آن را روی مچ دست خود امتحان کنید تا از آلرژی زا نبودن آن مطمئن شوید.

برس خشک را روی پوست امتحان کنید

برس خشک روی پوست فواید زیادی دارد، از جمله این که باعث افزایش گردش خون در زیر پوست شده و سلول‌های مرده را از سطح آن جدا می‌کند. یک برس با موهای طبیعی و نرم انتخاب کنید و برس کشیدن پوست تمام بدن را با حرکات دورانی و ملایم انجام دهید و سپس حمام کنید. خواهید دید که پوست شما حس بسیار بهتری دارد و شاداب‌تر از قبل شده است.

داشتن پوست شاداب و سالم

از ژل آلوئه ورا برای تسکین پوست استفاده کنید

کسانی که پوست حساسی دارند معمولا به دلایل مختلف به التهاب پوست دچار می‌شوند که این التهاب ممکن است به خاطر خشکی و کم آبی پوست باشد. در حالی که کمی ژل آلوئه ورای طبیعی یا فرآوری شده نه تنها می‌تواند التهاب پوست را از بین برده و آن را تسکین دهد بلکه باعث آبرسانی کامل به پوست شده و رطوبت مورد نیاز آن را نیز تضمین می‌کند.

داشتن پوست شاداب و سالم

رنگ مو را با احتیاط به کار ببرید

اگر قصد دارید رنگ موهای خود را در فصل جدید تغییر دهید بهتر است رنگ پوست خود را در نظر داشته باشید و رنگی را انتخاب نکنید که باعث کدر دیده شدن پوست شود. معمولا یک کارشناس حرفه‌ای آرایش به خوبی می‌داند که چه رنگی به شما می‌آید پس توصیه او را بپذیرید و سراغ رنگ‌های غیرمعمول نروید. جلسات ترمیم رنگ مو را نیز تا حد ممکن با فاصله برگزار کنید چون رنگ کردن مکرر موها باعث آسیب به بافت مو و پوست سر می‌شود.

هرگز از دستگاه‌های سولاریوم استفاده نکنید

دستگاه‌های سولاریوم دستگاه‌هایی هستند که اشعه ماورابنفش مصنوعی را به پوست شما می‌تابانند و باعث برنزه شدن پوست می‌شوند. آسیب این دستگاه‌ها حتی از تابش نور خورشید هم بیشتر است و باعث سوختگی و حتی سرطان پوست هم می‌شود پس اگر به برنزه شدن علاقمند هستید بهتر است به جای سولاریوم سراغ نور طبیعی خورشید بروید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)