داروی پرامی پکسول (Pramipexole) یکی از داروهایی است که دارای اثری نظیر ماده شیمیایی با نام دوپامین است که به طور طبیعی در بدن شما وجود داشته و کمبود این ماده مغز با بروز بیماری پارکینسون در ارتباط است. جدای از بهبودی و درمان علائم بیماری پارکینسون (که شامل مواردی مثل سفتی عضلات، لرزش بدن، اسپاسم عضلانی و عدم کنترل مناسب ماهیچه‌ها است ) استفاده می‌شود که از کاربردهای این دارو است، همچنین افرادی زیادی از این دارو برای کنترل بیماری سندرم پاهای بی قرار (RLS) نیز بهره می‌گیرند.البته با این تفاوت که فرم میراپکس این دارو برای درمان بیماری پارکینسون و یا سندرم پاهای بی قرار کاربرد دارد در صورتی که میراپکس ای آر تنها برای درمان بیماری پارکینسون اثر دارد و در مورد سندرم پاهای بی قرار اثر محسوسی در درمان این بیماری ندارد. ذکر ین نکته برای یادآوری بد نیست که بیماری‌های پارکینسون و RLS همان سندرم پاهای بی قرار دو بیماری و اختلالجدا و دارای تعاریف خاص خود هستند و ابتلا به یکی از این دو بیماری لزوماً باعث نمی‌شود که فرد به بیماری دیگر نیز مبتلا شود. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی، چگونگی کارکرد و نکات کلیدی در حین مصرف این دارو می‌پردازیم.

 

اطلاعات مهم مربوط به داروی پرامی پکسول

در مورد مصرف این دارو به توصیه و راهنمایی‌های پزشک و دیگر اعضای تیم درمان و اطلاعات مندرج شده ر راهنمایی این دارو دقت کنید و این توصیه‌ها را به کار بندید و همچنین در مورد آلرژی و حساسیت، بیماری‌هایی که به آن مبتلا هستید و تمام داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

نکاتی   که باید  قبل از استفاده از داروی پرامی پکسول  بدانید

در صورتی که فرد مصرف کننده این دارو، دارای حساسیت به این دارو و اجزای تشکیل دهنده آن باشد، نباید این دارو را مصرف کند.

در این موارد برای اینکه مطمئن شوید،  مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:

  • فشار خون پایین (هایپو تنشن)؛
  • سرگیجه بعد از بلند شدن خیلی سریع از تخت خواب یا محل استراحت؛
  • خواب آلودگی روزانه؛
  • بیماری‌های کلیوی؛ یا
  • مشکلات مربوط به کنترل حرکات ماهیچه‌های بدن.
یکی از بیماری‌های خطرناکی که معمولاً مبتلایان به بیماری پارکینسون متاسفانه شانس بالاتری برای ابتلای به آن دارند سرطان پوست (ملانوما) است. از این رو برای ارزیابی ریسک ابتلا و راه‌های پیشگیری و یا کنترل آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.
مشخص نیست که این دارو به یک جنین به دنیا نیامده آسیب برساند یا نه . اگر باردار یا در حین درمان، باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید و بدون اطلاع پزشک آن دارو را مصرف نکنید.
معلوم نیست که این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار  آسیب برساند یا نه. پس توصیه می‌شود که برای مصرف این دارو همزمان با تغذیه کودک شیرخوار خود، به پزشک معالج خود اطلاع دهید و  بدون اطلاع ایشان این دارو را مصرف نکنید.
مقاله داروی پرامی پکسول

نحوه مصرف داروی پرامی پکسول

داروی پرامی پکسول را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید.  راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج،  تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

در صورتی که از فرم فوراً رهش این دارو استفاده کرده‌اید، سعی کنید در همان زمان از فرم گسترده رهش آن استفاده نکنید.

با توجه به اینکه ممکن است دوز مورد نیاز از این دارو برای درمان بیماری پارکینسون با مقدار مورد نیاز برای درمان سندرم پاهای بی قرار متفاوت باشد، از این باید در این زمینه نظر پزشک متخصص و یا یک دکتر داروساز را جویا شد. جدای از این هرگونه سؤال یگری ر مورد این دارو دارید می‌توانید از پزشک و یا یک دکتر داروساز پاسخ آن را جویا شوید.

این دارو را می‌توان با و یا بدون غذا مصرف کرد. در صورتی مصرف این دارو با معده خالی، باعث ناراحتی معده شود، می‌توانید آن را همراه با غذا مصرف نمائید.

فرم گسترده رهش این دارو را خرد نکنید، نجوید و آن را به صورت کامل مصرف کنید.

در صورتی از این دارو برای درمان بیماری سندرم پاهای بی قرار استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید که اگر علائم این بیماری شدت یافتند و هچنین اگر بی قراری پا در صبح، عصر و یا زمانی زودتر در غروب رخ داد به پزشک معالج در این زمینه اطلاع دهید.

به طور ناگهانی استفاده از داروی پرامی پکسول را پس از مصرف طولانی مدت و یا اگر شما علائم ناخوشایند ترک مصرف را دارید،، متوقف نکنید،. برای جلوگیری از بروز علائم ترک در هنگام توقف استفاده از این دارو، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

داروی پرامی پکسول را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور آفتاب نگهداری کنید.

 

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت مشاهده علائم مسمومیت، با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای درمان مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو  باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

فرد مصرف کننده این دارو باید از مصرف الکل و یا نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کند زیرا مصرف آن باعث بالا رفتن احتمال ابتلای به عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو و حتی مرگ می‌شود.

مصرف داروی پرامی پکسول  ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

داروی پراکسی پکسول

 

عوارض جانبی داروی پرامی پکسول

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

برخی از افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند ممکن است در طول روز و در طی فعالیتهای روزمره عادی مانند کار، صحبت، غذا خوردن یا رانندگی دچار حملات خواب شوند. در صورت بروز مشکلات مروبط به خواب آلودگی در طول روز لازم است این موارد را به پزشک معالج خود اطلاع و در مورد راهکارهایی برای کنترل و قطع این علائم مشورت و هم اندیشی کنید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • احساس سبکی در مغز و حسی مثل اینکه ممکن است بی هوش شوید
  • توهم(دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیست)؛
  • خواب آلودگی شدید، خوابیدن ناگهانی حتی بعد از ینکه فرد احساس هوشیاری می‌کند.
  • لرزش ( ترمور)، پیچش یا حرکات غیرقابل کنترل ماهیچه‌های بدن فرد مصرف کننده این دارو.
  • درد ناگهانی عضلانی، حساسیت و ضعف مفرط بدنی در فرد مصرف کننده این دارو.
  • مشکلات بینایی؛ یا
  • تغییر حالت غیرقابل کنترل در حرکات بدن نظیر خم کردن غیر ارادی گردن، خم شدن به جلو در ناحیه کمر یا خم شدن پهلو هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن.

در افراد بزرگ سال مصرف کننده این دارو، احتمال بیشتری برای وقوع عوارض جانبی این دارو مانند توهم و سردرگمی و گیجی وجود دارد.

ممکن است در حین مصرف این دارو فزایش میل جنسی، کشش غیرمعمول به بازی‌های خطرناک یا سایر فشارهای شدید را شاهد باشید. در صورت بروز این مسئله با پزشک خود در مورد کنترل این حالات مشورت کنید.

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:

  • اسپاسم عضلانی یا ضعف عضلانی.
  • خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف؛
  • سردرگمی گیجی، بروز مشکلاتی در حافظه فرد مصرف کننده این دارو ؛
  • خشکی دهان؛
  • بروز حالت تهوع و ندرتاً استفراغ، یبوست.
  • افزایش در مقدار دفعی ادرار؛ یا
  • بروز مشکلاتی در خواب (نظیر بی خوابی)، دیدن رویاهای غیرمعمول.

این فهرست یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

 

چه داروهایی پرامی پکسول  را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

مصرف این دارو با داروهای دیگر ممکن است که شما را خواب آلود و یا سرعت تنفس شما را آهسته کند که این امر می‌تواند باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. قبل از مصرف یک قرص خواب، داروهای ضد درد مخدر، داروهای تجویزی برای رفع سرفه، شل کننده‌های عضلانی، یا داروهای مصرفی برای اضطراب، افسردگی، یا تشنج، با پزشک خود مشورت کنید.

با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید ، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

  • سایمتیدین؛
  • متوکلوپرامید؛ یا
  • داروهای مصرفی  برای درمان بیماری‌های روانی، نظیر داروهای کلروپرومازین ( لارگاکتیل ۲۵ و ۱۰۰)، دروپریدول، فلوفنازین، هالوپریدول ( ۵ و نیم)، پرفنازین، پروکلروپرازین، تیوریدازین و … .

ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای تجویزی یا داروهای مصرفی بدون نسخه، ویتامین‌ها، و محصولات گیاهی است. هرگز یک داروی جدید را بدون اطلاع به پزشک خود، شروع نکنید.

 

اطلاعات بیشتر در مورد داروی پرامی پکسول

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.

 

منبع: drugs.com

این مقاله به‌طور اختصاصی توسط امین ظهورتبار از گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.