اگر علائم ابتلا به کرونا را در خود مشاهده می‌کنید و از مراجعه به آزمایشگاه هراس دارید، می‌توانید با استفاده از خدمات تست کرونا در منزل، بدون حضور در مراکز درمانی پر ریسک، نگرانی خود را کاهش دهید. به هر حال با مشاهده علائم کرونا چاره‌ای جز تست دادن ندارید؛ هم برای اینکه از ابتلای قطعی خود مطمئن شوید و هم برای اینکه سطح بیماری خود را بدانید. با توجه به اینکه محیط‌های آزمایشگاهی، محیط‌های شلوغ و پر خطری هستند و ریسک ابتلا را بالا می‌برند، بنابراین دادن تست کرونا در محل و یا منزل بهترین گزینه برای در امان ماندن از حضور منحوس این ویروس است. با توجه به اینکه روش pcr برای غربالگری مناسب است، تست pcr در منزل، با دقت بالا به شناسایی ویروس در بدن فرد متقاضی خواهد پرداخت.

تست pcr در منزل

علائم کرونا کدامند؟

باید یادآوری کنیم که ساده‌ترین علائمی که می‌توانند به کرونا مربوط باشد، باید جدی گرفته شود. بدیهی است که شناسایی بیماری در سطوح اولیه، در روند بهبودی و درمان تاثیر بسیار زیادی دارد.

البته توجه داشته باشید که هر چیزی را به کرونا ربط ندهید. به عبارت دیگر دقیق و ریزبین باشید و به عوامل محیطی توجه داشته باشید. قرار نیست هر سرفه‌ای نشانه ابتلا به کرونا باشد؛ مثلا اگر سال‌های سال است که با شروع فصل بهار سرفه آلرژیک دارید و به خوبی علائم این اتفاق را در خود می‌شناسید، بدیهی است که می‌توانید سرفه حساسیت را از سرفه کرونا تشخیص دهید.

به طور کلی در تشخیص و بررسی علائم کرونا در خود، هم باید دقیق و ریزبین باشید و هم اینکه بتوانید علائم را از هم تفکیک کنید. اگر قدرت انجام این کار را ندارید، حتما از یک پزشک کمک بگیرید. یادآوری می‌کنیم که علائم کرونا معمولا به صورت چند علامت ظاهر می‌شوند. مثلا خستگی و کوفتگی بی دلیل همراه با تب یا سرفه یا بیرون‌روی همراه با تب و تهوع.

شایع‌ترین علائم ابتلا به کرونا ویروس

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی

علائمی که کمتر شایع هستند

  • درد و کوفتگی
  • گلودرد
  • اسهال
  • التهاب ملتحمه
  • سردرد
  • ازدست دادن حس چشایی و بویایی
  • بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا

علائم جدی‌تر ابتلا به کرونا

  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • ازدست دادن توانایی تکلم یا حرکت کردن

تست کرونا در محل برای چه کسانی مناسب است؟

برای انجام تست کرونا در منزل یا محل مورد نظر شما، محدودیتی وجود ندارد. هر کسی با هر شرایطی می‌تواند از این امکانات ویژه استفاده کند؛ اما به هر حال بدیهی است که افراد با شرایط خاص بیشتر مستعد یا کاندید استفاده از اینگونه خدمات هستند. برای مثال حضور یک خانم باردار در محیط پر خطر آزمایشگاه می‌تواند سلامتی او و حتی جنین را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بهتر این است که اگر قرار است یک خانم باردار تست کرونا بدهد، از خدمات تست pcr در منزل استفاده کند و خود را در معرض آلودگی‌های احتمالی محیط آزمایشگاه قرار ندهد.

یا حتی برای سالمندان نیز استفاده از خدمات تست کرونا در محل بسیار مناسب است؛ زیرا از یک طرف معمولا رفت و آمد کردن به محیط‌ بیرون از منزل برای سالمندان سخت است و از طرف دیگر سالمندان نیز در گروه پر خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و باید هر چه بیشتر و بهتر از خود در برابر کرونا مراقبت کنند. انجام تست pcr در منزل برای یک سالمند که احتمالا بیماری زمینه‌ای هم دارد، بهترین تصمیم و منطقی‌ترین کار است.

همچنین افراد با معلولیت‌های ذهنی و جسمی نیز می‌توانند با استفاده از خدمات تست کرونا در منزل، راحتی خود را تضمین کنند.

درست است که ممکن است با استفاده از اینگونه خدمات کمی بیشتر هزینه کنید، اما واقعیت این است که این هزینه در برای تضمین سلامتی شما واقعا ناچیز است. در حقیقت اگر قرار باشد با مراجعه به آزمایشگاه خدایی نکرده به کرونا مبتلا شوید و مسیر درمان را پیش بگیرید، مطمئن باشید هزینه‌های بسیار بیشتری را متقبل خواهید شد. بنابراین اگر به خدمات تست کرونا در محل به شکل سرمایه‌گذاری روی سلامتی خود و تضمین سلامتی خود نگاه کنید، بدون تردید از این خدمات استفاده خواهید کرد.

انواع تست کرونا در منزل

تست کرونا به دو شکل انجام می‌شود. هر شکلی از این تست‌ها موضوع جداگانه‌ای را در مورد وضعیت عملکردی بدن در مقابل ویروس کرونا نشان می‌دهد. زمانی که علائم کرونا را در خود مشاهده می‌کنید یا در معرض یک فرد کرونایی بوده‌اید و می‌خواهید از وضعیت ابتلای خود به کرونا مطلع شوید، باید تست pcr بدهید؛ اما چنانچه می‌خواهید از وضعیت آنتی‌بادی کرونا در بدن خود مطلع شوید، باید آزمایش آنتی‌بادی یا سرولوژی بدهید. در واقع از تست سرولوژی برای بررسی تکمیلی وضعیت ابتلا به کرونا استفاده می‌شود.

تست pcr کرونا

این تست به کمک یک سوآپ پنبه‌ای ۱۵ سانتی متری انجام می‌شود. این سوآپ از طریق بینی یا حلق وارد بخش میانی سیستم گوارش یا همان حلق و گلو می‌شود و به مخاط این قسمت‌ها آغشته می‌شود. بررسی وضعیت ابتلا به کرونا از طریق بررسی این مخاط انجام می‌شود. گاهی ممکن است فرد توانایی تحمل نمونه‌گیری از حلق و بینی را نداشته باشد که در این صورت از نمونه بزاق استفاده می‌شود.

این شکل از تست کرونا به خوبی نشان می‌دهد که ویروس فعال کرونا در بدن وجود دارد یا خیر. در صورتی که پاسخ تست مثبت باشد، اصطلاحات خاصی در جواب آزمایش مشاهده خواهید کرد که اصلی‌ترین آن CT یا Cycle Threshold است. معمولا در مقابل این علامت اختصاری عددی نوشته می‌شود. در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

CT در تست کرونا در منزل چیست؟

مقادیر  CT در تست کرونا به شدت با ویروس قابل کشت و احتمال عفونت ارتباط دارد. به عبارت دیگر عدد CT در آزمایش کرونا PCR می‌تواند معیاری از مقدار و لود ویروس باشد.

معمولاً سیکل یا CT با عدد ۴۰ مرز ابتلا به ویروس و مثبت و منفی بودن جواب تست کرونا در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر اگر عدد CT در تست کرونا شما کمتر از ۴۰ باشد نتیجه تست کرونا مثبت بوده و شما یک فرد مبتلا و ناقل ویروس هستید. علاوه بر این CT کمتر از ۲۲ هم معمولا نشانه میزان لود بالای ویروس بوده و احتمالا فرد دیرتر بهبود پیدا کند. اگر فرد در روزهای ابتدایی ورود ویروس به بدن باشد، احتمالا CT به عدد ۴۰ نزدیک‌تر خواهد بود. از این جهت تفسیر این پارامتر به شرح حال بیمار و علائم او وابستگی زیادی دارد. عدد CT معمولا در طول مدت هفته اول به پیک رسیده و با بهبود فرد به تدریج این عدد بالاتر رفته تا نهایتا از عدد ۴۰ بالاتر رفته و نتیجه تست منفی می‌شود.

به طور معمول CT زیر عدد ۴۰ جواب تست کرونا را مثبت گزارش می‌کند و اعداد بالای ۴۰  تا ۴۵ یا ذکر No CT در موارد منفی گزارش می‌شود. البته باید در نظر داشت این عدد در بازه‌های زمانی از شروع تا انتهای بیماری متفاوت است. لذا در صورتی که جواب تست کرونا PCR منفی گزارش شود و همچنان علائم بیمار شدت پیدا کند، رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی الزامی و ضروری است.

تست کرونا آنتی بادی

آزمایش آنتی بادی کرونا یا همان تست سرولوژی کرونا یکی از روش‌های تشخیص عفونت کرونا است که به صورت سرولوژی و بر اساس روش الایزا انجام می‌شود. این آزمایش برای تایید وجود ویروس فعال در بدن نیست، بلکه برای تشخیص آنتی بادی کرونا در بدن است.

از نظر سازمان بهداشت جهانی این مدل از تست کرونا به عنوان یک ابزار کمکی به منظور بررسی سابقه آلودگی فرد با ویروس کووید-۱۹ کاربرد دارد. قیمت ارزان، دسترسی راحت، مدت زمان کوتاه انجام آزمایش، نمونه‌گیری راحت و عدم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار تخصصی این تست را به ‌عنوان یک روش‌ رایج برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس SARS-CoV-2 تبدیل کرده است.

در روش سرولوژیکی الایزا، در نمونه خون افراد وجود فاکتورهای ایمنی زای ضد ویروس کووید-۱۹ به نام آنتی‌بادی ارزیابی می‌شوند. آنتی‌بادی‌های اختصاصی یا ایمونوگلوبولین ام (IgM) و جی (IgG)،  آنتی‌بادی‌هایی هستند که ایمونوگلوبولین یا پادتن نیز نامیده می شوند و در واقع فاکتورهای ایمنی‌زای اختصاصی و از جنس پروتئین به شمار می‌آیند.

وجود آنتی‌بادی در خون نشان‌دهنده پاسخ سیستم ایمنی فرد نسبت به عوامل عفونی مختلف است. در افراد سالم پس از ورود ویروس کووید-۱۹، IgM به عنوان اولین آنتی‌بادی ضد ویروس تولید می‌شود. با گذشت زمان آنتی‌بادی اختصاصی‌تری به نام IgG تولید می‌شود. مقدار این آنتی‌بادی‌ها به تدریج زیاد می‌شود و برای مدتی در خون باقی می‌ماند.

تفسیر نتایج حاصل از این تست بر عهده پزشک است و با توجه به سوابق بالینی و اجتماعی فرد انجام می‌شود. با استفاده از این تست افراد بدون علامت اما آلوده به ویروس کووید-۱۹ که به عنوان ناقلین سالم در نظر گرفته می‌شوند نیز شناسایی می‌شوند.

انجام آزمایش سرولوژی الایزا در افرادی که سیستم ایمنی آنها دچار اختلال است، مثلا افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی یا سرطان و یا مصرف‌کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون، پیشنهاد نمی‌شود.

چه زمانی تست آنتی‌بادی بدهیم؟

بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان انجام تست آنتی بادی کرونا به روش  الایزا SARS-CoV-2 IgG,IgM از اواخر هفته دوم تا اواسط هفته سوم پس از مواجهه فرد با عوامل پر خطر یا بروز علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ است.

در افراد سالم از دومین روز ورود ویروس SARS-CoV-2 به بدن، سیستم ایمنی فرد‌ برای مقابله با ویروس  فعالیت خود را از طریق تولید آنتی‌بادی‌های اختصاصی (IgM) آغاز می‌کند. با گذشت زمان و اوایل هفته دوم، علاوه بر آنکه مقدار تولید و تجمع آنتی بادی IgM ضد کووید-۱۹ در خون افزایش پیدا می‌کند، آنتی‌بادی تخصصی‌تری به نام IgG  نیز قابل شناسایی خواهد بود.

میزان تولید IgG از هفته دوم آغاز می‌شود و در اواسط هفته سوم به حداکثر مقدار خود می‌رسد و پس از آن با کمی تنزل، در سطوح قابل تشخیص به روش الایزا  برای مدتی در خون باقی می‌ماند. هنوز زمانی دقیق باقی ماندن این آنتی‌بادی در خون مشخص نیست.

تست کرونا ویروس

آزمایش آنتی‌بادی چه زمانی مثبت اعلام می‌شود؟

معمولاً شروع مثبت شدن آنتی‌بادی‌ها در بیماری Covid-19 بعد از علائم اولیه و به ‌طور کلی ۱۰ روز است. ۸۰ درصد بیماران آنتی‌بادی را ده روز بعد از شروع علائم بالینی در سرم خود خواهند داشت.

بر اساس اطلاعاتی که از سایر بیماری‌های عفونی در دست است، این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا حداقل نوعی مصونیت کوتاه‌ مدت نسبت به کووید- ۱۹ پیدا کنند.

تولید این آنتی‌بادی‌ها و تشخیص سرولوژیک به‌ویژه در بیماران مبتلابه بیماری Covid-19 خفیف تا متوسط ممکن است دیرهنگام رخ ‌داده و معمولا دو هفته بعد از شروع علائم بیماری امکانپذیر خواهد بود.

از لحاظ علمی و پزشکی سطح آنتی‌بادی‌های تام (Total antibodies) IgM و IgG از هفته دوم ابتلا به این بیماری شروع به افزایش می‌کند. اگرچه الایزا حتی در روز چهارم پس از شروع علائم نیز می‌تواند مثبت باشد، اما بالاترین سطح آن را در هفته دوم و سوم بیماری می‌توان مشاهده کرد.

در هفته پنجم سطوح آنتی‌بادی IgM شروع به کاهش کرده و تقریبا در هفته هفتم از بین می‌رود. این درحالی است ‌که سطوح آنتی‌بادی IgG بیش از هفت هفته مثبت باقی می‌ماند.

لازم است یادآوری کنیم که دوره زمانی مثبت بودن PCR و آنتی‌بادی‌ها ممکن است در کودکان و گروه‌های دیگر، از جمله جمعیت زیادی از افراد بدون علامت متفاوت باشد. در چند روز اول شروع بیماری آنتی‌بادی‌ها در سرم بیماران قابل‌شناسایی نیست. ممکن است نتایج مثبت کاذب آنتی‌بادی‌های IgG و IgM به دلیل واکنش متقاطع آنتی‌بادی‌های از قبل موجود علیه سایر پاتوژن ها و یا سایر دلایل احتمالی رخ دهد.

آزمایش‌های سرولوژیک در شناسایی کرونا چه محدودیت‌هایی دارد؟

هرگز و هیچ وقت نتایج حاصل از آزمایش‌های سرولوژیک به‌تنهایی معیاری برای تشخیص یا رد بیماری کووید- ۱۹ نیست؛ زیرا نتایج منفی سرولوژیک وجود عفونت را رد نمی‌کند. حتما لازم است در تفسیر آزمایش سرولوژیک مواردی همچون علائم بالینی بیمار، تماس قبلی با افراد آلوده، سفر به مناطق با شیوع بالای عفونت، فاصله زمانی بین شروع علائم و گرفتن نمونه خون، عدم پاسخ ایمنی ناشی از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی و یا نقص سیستم ایمنی مورد توجه قرار بگیرد.

چنانچه آنتی‌بادی‌ها در نمونه بیمار زیر حد شناسایی کیت قرار بگیرد و یا موتاسیون و تغییر ساختار ژنتیکی در ویروس ایجاد شود، این احتمال وجود دارد که نتایج منفی کاذب ایجاد شود.

توجه داشته باشید که نتایج آزمایش‌های سرولوژیک فقط نشان‌دهنده برخورد قبلی فرد با ویروس است و دلیلی بر ایمنی کامل فرد یا عدم ابتلای مجدد وی نیست.

جواب منفی آزمایش‌ آنتی بادی (آزمایش خون) یعنی چه؟

گاهی یک نتیجه سرولوژی منفی به این معنی است که فرد آلوده نبوده است. با این ‌حال فرد می‌تواند آلوده باشد، اما پاسخ سیستم ایمنی بدن آن‌ قدر کافی نباشد که آنتی‌بادی تولید کند و یا اینکه ممکن است آزمایش در زمان مناسب انجام ‌نشده است. برای انجام تست کرونا در محل، می‌بایست زمانبندی مناسب برای انجام آزمایش را رعایت کرد تا نتیجه بدست آمده، مورد اطمینان واقع شود.

تفسیر آزمایش کرونادر منزل

وضعیت بیماریIgGIgMPCR
بیمار احتمالا در دوره window قرار دارد و باید قرنطینه شود (ناقل)+
بیمار احتمالا در مراحل اولیه عفونت به سر می‌برد و باید قرنطینه شود (ناقل)++
بیمار احتمالا در فاز فعال عفونت به سر می‌برد و حتما باید قرنطینه شود (ناقل)+++
بیمار احتمالا در مراحل متاخر و یا عود مجدد بیماری به سر می برد++
احتمال منفی کاذب PCR و یا مثبت کاذب IgM وجود دارد+
بیمار احتمالا یک سابقه عفونت محدود شده دارد+
احتمال منفی کاذب PCR و یا بیمار احتمالا در مرحله بهبود به سر می‌برد++

 

آزمایش کرونا برای چه کسانی ضرورت دارد؟

به طور کلی کسانی که علائم بیماری را دارند، مثلا تب، سرفه یا تنگی نفس ادامه دار دارند و بیش از ۴۸ تا ۷۲ ساعت از ظهور علائم گذشته است و بهبودی حاصل نشده است، حتما باید آزمایش کرونا بدهند. به علاوه کسانی که در معرض مبتلایان به این بیماری قرار داشته‌اند و می‌‌خواهند از وضعیت ابتلای خود مطمئن شوند، باید آزمایش PCR بدهند. همچنین آزمایش PCR برای پرواز های داخلی و خارجی نیز الزامی است.

بنابراین اگر در این سه دسته قرار دارید، آزمایش PCR برای شما ضرورت دارد. می‌تواند از خدمات تست PCR در منزل استفاده کنید و به آزمایشگاه مراجعه نداشته باشید. یادآوری می‌کنیم که با داشتن علائم سرماخوردگی نیازی به انجام آزمایش کرونا ندارید. اگر تبی دارید که بیشتر از سه روز طول کشیده است؛ اگر درد عضلانی بی دلیل دارید؛ اگر سردرد بی دلیل دارید؛ اگر تهوع و استفراغ دارید در حالی که مطمئن هستید دچار مسموست غذایی نشده‌اید و به طور کلی اگر علائم طول کشیده‌ای دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و حتما آزمایش کرونا بدهید و قطعا قرنطینه باشید تا خلاف ابتلا به کرونا در شما اثبات شود.

یادآوری می‌کنیم که در زمان شیوع کرونا هر یک از این علائم می‌تواند دلیلی بر ابتلا به کرونا باشد مگر آنکه خلاف آن با آزمایش PCR اثبات شود.

چه کار کنیم به کرونا مبتلا نشویم؟

اگر بگوییم برای عدم ابتلا به کرونا در خانه بمانید و از خانه خارج نشوید، شعار بی مزه‌ای داده‌ایم که بی‌کارترین افراد هم نمی‌توانند آن را عملی کنند. واقعیت این است که ابتدا باید بپذیریم که تا اطلاع ثانوی کرونا جزئی از زندگی ما شده است و خوب یا بد باید در کنار آن زندگی کنیم. این زندگی باید مسالمت‌آمیز و آگاهانه باشد تا با بیماری و ابتلا همراه نباشد.

رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی مهمترین کاری است که باید انجام دهیم. استفاده از ماسک، استفاده محلول‌های حاوی الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی کردن دست، شست و شوی مدام دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین اقداماتی است که برای عدم ابتلا به کرونا باید انجام دهیم.

اگر قرار است به منزل پدر و مادر برویم و دیداری تازه ‌کنیم، فاصله گذاری را حتما رعایت کنیم. اگر اخیرا در معرض فرد مبتلا به کرونا بوده‌ایم یا در اماکن پر خطر حضور داشته‌ایم، رفت و آمد‌های خود را کنترل شده انجام دهیم.

اگر می‌‌خواهیم برای خرید به فروشگاه برویم، در ساعات خلوت همراه با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی این کار را انجام دهیم.

به هیچ وجه استرس نداشته باشیم. استرس بیش‌ازحد می‌تواند عامل خطرناکی در کاهش ایمنی و مستعد شدن فرد برای ابتلا به کرونا باشد. فراموش نکنیم که حتی در صورت ابتلا به این بیماری می‌توانیم با رعایت نکات بهداشتی بیماری را پشت سر بگذاریم و لباس عافیت و سلامتی را دوباره به تن کنیم. حتما در صورت بروز هرگونه علائم از درمان خودسرانه به‌شدت بپرهیزیم و از مطیع توصیه‌های پزشک باشیم.

خوب خوابیدن را فراموش نکنیم. خواب خوب تاثیر بسیار زیادی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن دارد. لذا حتما خوب و در زمان موثر بخوابیم.

خدمات تست کرونا در منزل کرج

چنانچه ساکن استان البرز هستید و می‌خواهید از خدمات تست کرونا در منزل کرج استفاده کنید، می‌توانید از مجموعه هوم‌کا کمک بگیرید. هوم‌کا برای تمام شهروندان تهرانی و کرجی خدمات متنوعی در حوزه کرونا و سایر بیماری‌ها و نیازهای پزشکی تدارک دیده است. درست است که تست PCR اندکی سخت است و حالت ناراحت کننده‌ای دارد، اما به هر حال برای تشخیص بیماری لازم است. همکاران ما در مجموعه هوم‌کا با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی با تجربه بالا تست PCR در منزل را برای شما انجام می‌دهند.

خدمات تست کرونا در منزل

سیر بیماری کرونا چگونه است؟

در حدود ۸۰ درصد موارد بیماران مبتلا به کرونا علائم خفیف تا متوسط دارند و در حدود ۱۵ درصد موارد مبتلایان، با علائم شدید همراه هستند که نیاز به بستری در بیمارستان دارند و فقط ۵ درصد از آنها با شرایط بحرانی روبه رو می‌شوند و باید به ICU یا بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند. بنابراین می‌توان بیماران کرونایی را به سه دسته تقسیم کرد.

  • بیماران با علائم خفیف

در این بیماران معمولا علائم بیماری به صورت علائم تنفسی نظیر سرفه‌های خشک، بی‌حالی و بدن درد ظاهر می‌شود. در نزدیک به نیمی از موارد تب وجود ندارد، ولی در طی چند روز ممکن است ایجاد شود. از دست دادن حس بویایی و گاهی حس چشایی یافته جالبی است که در بسیاری از مبتلایان گزارش شده است.

  • بیماران با علائم متوسط

معمولا این بیماران دارای تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد و دارای علائم دیگری نظیر لرز، سرفه و حس خستگی شدید هستند؛ به گونه ای که بیمار اصلا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند از بستر خود بلند شود .گاهی ممکن است شکایت از تنگی نفس وجود داشته باشد، این علامت عموما زمانی که بیمار در حالت استراحت است کمتر بروز می‌کند. اما ممکن است در حین فعالیت درجاتی از تنگی نفس را پیدا کند. از علائم دیگر در این بیماران می توان به علائم گوارشی نظیر دل‌درد، تهوع، استفراغ و اسهال اشاره کرد.

  • بیماران با علائم شدید

بیمار معمولا علائمی از پنومونی ویروسی گسترده دارد و یا دچار عوارضی چون ARDS ، آسیب حاد قلبی، آریتمی، آسیب حاد کلیوی، عفونت های ثانویه، سپسیس و شوک می‌شود.

کلام آخر

به هر حال واقعیت این است که بیماری کرونا در عین حالی که باید سهل و ساده دیده شود، حتما باید جدی انگاشته شود و در موقع لازم اقدامات لازم انجام شود. در درجه اول حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا مبتلا به کرونا نشوید. اما بعد از ابتلا به کرونا به موقع به پزشک مراجعه کنید، درمانی‌های لازم را بگیرید و استرس به خود راه ندهید.

چنانچه به انجام تست کرونا در منزل یا تست PCR در منزل نیاز داشتید، می‌توانید به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.