جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • مهشید
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
  • ۱۰:۳۰
  • 1,384
تکنولوژی واقعیت افزوده و کاربرد آن در طراحی و توزیع پوشاک

تکنولوژی واقعیت افزوده و کاربرد آن در طراحی و توزیع پوشاک

تکنولوژی واقعیت افزوده Augmented Reality AR یکی از جذاب‌ترین فن آوری‌های جدید در دنیای امروز است که توانسته است قابلیت‌های جدید و فوق‌العاده‌ای را به زندگی روزمره ما اضافه کند. این تکنولوژی در بخش‌های مختلفی مثل ورزش، سرگرمی و نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته است اما یکی از قابلیت‌های جالب و مفید این تکنولوژی که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کاربرد آن در صنعت مد و طراحی و تولید پوشاک است. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز درباره تکنولوژی واقعیت افزوده و کاربرد آن در صنعت مد و طراحی و توزیع پوشاک مطالبی را بیان خواهیم نمود.

تکنولوژی واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده و در تعامل با کاربر است که عناصری را به دنیای واقعی اضافه می‌کند مثل صدا، تصویر، نور و … و این عناصر که حاوی اطلاعات کاربردی و یا سرگرمی درباره محیط هستند به طور مستقیم در ارتباط با ورودی‌های محیط مثل مکان، صدا و تصاویر گرافیکی به وجود می‌آیند. واقعیت افزوده همان واقعیت رایانه‌ای است که چیزی از اطلاعات محیط کم نمی‌کند بلکه چیزهایی به آن اضافه می‌کند. این تکنولوژی تا حد زیادی شبیه به تکنولوژی واقعیت مجازی هم هست شبیه سازی دنیای واقعی را انجام می‌دهد اما تفاوت آن در این است که در واقعیت افزوده تنها بخشی از اطلاعات دریافتی کاربر مجازی هستند و نه همه آن. در واقعیت افزوده کاربر با محیط به طور مستقیم در تعامل است و محیط ارتباط هوشمندی با کاربر دارد که برای انجام آن از سیستم‌های بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء و افراد استفاده می‌شود.

تکنولوژی واقعیت افزوده

ایده اولیه واقعیت افزوده در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل در شرکت هواپیمایی بوئینگ مطرح شد و پس از آن نیز بیشتر نیروی هوایی امریکا مورد استفاده و توسعه قرار می گرفت اما از میانه‌های دهه ۹۰ این تکنولوژی به دنیای هنر و سرگرمی راه یافت و تئاترهایی با نمایش واقعیت افزوده روی صحنه رفتند. جدیدترین نوآوری در تکنولوژی واقعیت افزوده عینک هوشمند گوگل است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، این عینک با نیت فراگیر کردن و عمومیت بخشیدن به واقعیت افزوده طراحی و تولید شد و گام بزرگی در این راستا برداشت.

کاربرد تکنولوژی واقعیت افزوده در صنعت مد و پوشاک

گرگ جونز مدیر بخش VR و AR گوگل می‌گوید: “گاهی اوقات ما به گذشته نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم چرا این دنیای فیزیکی یک لایه دیجیتال روی خود ندارد؟” او بیان می‌کند که هدف فن آوری واقعیت افزوده تغییر دادن جهان است و از این قابلیت می‌توان برای توزیع و خرده فروشی پوشاک نیز به بهترین شکل استفاده کرد. مدتی پیش تیم کوک مدیر عامل اپل نیز در مصاحبه‌ای با مجله ووگ اعلام کرده بود که واقعیت افزوده همه چیز را تغییر خواهد داد، از نمایش‌های مد گرفته تا خرید لباس. او معتقد است به مرور زمان این قابلیت‌ها به یک بخش ضروری در صنعت تبدیل خواهند شد همان طور که اکنون داشتن یک وبسایت برای هر حرفه و شغلی ضروری است.

این حقیقت که هم اپل و هم گوگل هر دو همزمان به دنبال توسعه دادن و سرمایه‌گذاری در این فن آوری هستند اهمیت آن را کاملا آشکار می‌کند و مشخص می‌شود که باید منتظر تغییرات بزرگی در این زمینه باشیم. هرچند فن آوری واقعیت افزوده بیش از بیست سال قدمت دارد اما سال ۲۰۱۷ نقطه عطفی برای کاربرد این تکنولوژی در توزیع و فروش محصولات مد و فشن بود. این تحول را باید مدیون تلفن‌های همراه هوشمندی باشیم که همیشه و همه جا همراه ما هستند و این تکنولوژی را در دسترس ما قرار داده‌اند.

ARkit و ARcore

با معرفی آرکیت توسط شرکت اپل که یک پلتفرم جدید برای واقعیت افزوده برای گوشی‌های iOS است گوگل نیز پلتفرم ARcore را معرفی کرد همه همان قابلیت را برای گوشی‌های اندروید فراهم می‌کند. البته کاربران تلفن‌های همراه از مدتی قبل با این فن آوری‌ها آشنا شده‌اند به طور مثال فیلترهای اسنپ چت و کاراکترهای بازی Pokemon Go با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده جان می‌گیرند و باعث سرگرمی کاربران می‌شوند. اما حالا شراط کمی تغییر کرده و این قابلیت‌ها کاربردی‌تر شده و به خدمت صنعت و تجارت آمده است و به گفته گرگ جونز یک لایه دیجیتال به زندگی روزمره و فیزیکی ما اضافه کرده است.

تکنولوژی واقعیت افزوده

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۰۰ میلیون عدد تلفن همراه با قابلیت واقعیت افزوده به فروش برسد که این اتفاق نه تنها چهره جهان را تغییر خواهد داد بلکه به بالا رفتن توقع مشتریان برای قابلیت‌های بیشتر و مفیدتر نیز خواهد انجامید. تحقیقاتی که در مرکز Digital Bridge انجام شده است نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از مشتریان انتظار دارند در شش ماه آینده بتوانند از قابلیت‌های واقعیت افزوده تلفن همراه خود درد فروشگاه‌های لباس استفاده کنند. این که مشتریان تا این حد سریع خود را با تکنولوژی جدید وفق داده‌اند شگفت انگیز است و نشان می‌دهد که یک بازی دوست داشتنی مثل پوکمون گو می‌تواند چه تاثیراتی در تغییر چهره جهان و ذهنیت انسان‌ها داشته باشد. مطالعات جدید شرکت گوگل نشان می‌دهد ۳۴ درصد از کاربران اعلام کرده‌اند که تمایل دارند از این قابلیت برای خرید کردن و امتحان کردن لباس استفاده کنند، ۶۱ درصد نیز اعلام کرده‌اند که خرید معمولی را به استفاده از واقعیت افزوده ترجیح می‌دهند.

آینده دنیای مد و واقعیت افزوده

به نظر می‌رسد که AR در حال متصل کردن توزیع فیزیکی و دیجیتال محصولات است و روز به روز به تعداد فروشگاه‌ها و برندهایی که این فن آوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند اضافه می‌شود. گوگل هم اکنون با برندهایی مثل گپ در حال همکاری است و به نظر می‌رسد صنعت مد و زیبایی جزو صنایع پیشرو در استفاده از واقعیت افزوده در فروش محصولات خود هستند که در همین اوایل کار نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. به طور مثال اپلیکیشن Loreal Makeup Genius بیش از بیست میلیون بار توسط کاربران دانلود و نصب شده است که به کاربران اجازه می‌دهد لوازم آرایشی مورد نیاز خود را به صورت مجازی امتحان کرده و انتخاب کنند. برند انگلیسی بربری هم از برندهای پیشتازی است که این فن آوری را به صورت جذاب و سرگرم کننده به خدمت گرفته و به کاربران کمک می‌کند تا با تصویرسازی مجازی لباس مناسب خود را انتخاب کنند.

تیم کوک مدیر اپل هم از قابلیت واقعیت افزوده در نمایش‌های مد پرده برمی‌دارد و می‌گوید: “با کمک این فن آوری شما دیگر مجبور نیستید لباس را تنها از یک زاویه ببینید و همه زوایا و قسمت‌های مختلف آن در دسترس شما است.” کالج فشن لندن هم از این تکنولوژی برای خلاقیت و نوآوری‌های جدید کمک گرفته است و فرصت‌های جدیدی برای طراحان جوان به وجود آورده است. بنابراین مشخص است که واقعیت افزوده در حال تغییر دادن صنعت مد در جنبه‌های مختلف آن از طراحی و ایده پردازی گرفته تا توزیع و فروش است و این تحول می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای ارائه یک تعریف جدید برای دنیای مد پیش روی ما به وجود آورد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Forbes (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان خشکی لب
بهترین محصولات آرایشی بهداشتی برای درمان برای خشکی لب
144
لوازم آرایشی
خرید لوازم آرایش اصل و با کیفیت از داروخانه آنلاین
58
اصل بودن ادکلن
روش های ساده برای تشخیص اصل بودن ادکلن کرید اونتوس
116
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
439
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
241
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
439

مقالات سلامت

مکمل برای آرتروز
۲۰ ویتامین و مکمل برای آرتروز که برای کنترل علائم مفید هستند
113
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
120
بیماری کرونا
با تست کرونا در منزل نگرانی خود را کاهش دهید
157
مدفوع بدبو
اسهال و مدفوع بدبو نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟
226
نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی چیست، انواع روشهای تشخیص و درمان آن چه هستند؟
104
استرس و بارداری
استرس و بارداری؛ استرس چگونه مانع از بارداری و رشد جنین می‌شود؟
92

مقالات آشپزی

شربت توت فرنگی
شربت توت فرنگی خانگی؛ تازه و آسان با طعمی دلپذیر
115
شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
369
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
838
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
295
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
639
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
938

مقالات تغذیه

رژیم فستینگ
رژیم فستینگ؛ آیا این رژیم برای لاغری و سلامتی موثر است؟
50
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
120
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
156
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
439
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
95
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
147