چگونه خودمان خانه را رنگ کنیم؟


نقاشی ساختمان یکی از مراحل مهم دکوراسیون است و انجام درست و اصولی آن تاثیر زیادی در زیبایی فضای منزل شما خواهد داشت. بیشتر افراد تصور می‌کنند ترفندهای نقاشی ساختمان بسیار پیچیده‌تر از آن است که توسط افراد عادی و غیرمتخصص انجام شود اما شما می‌توانید بدون استخدام نقاش حرفه‌ای خودتان هم این کار را انجام دهید. تنها چیزی که برای نقاشی ساختمان لازم دارید ابزارهای مناسب، رنگ مناسب و به کارگیری ترفندهای نقاشی ساختمان است. اما این ترفندها کدامند و چطور می‌توان نقاشی ساختمان را درست و حرفه‌ای انجام داد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما را با جالب‌ترین و ترفندهای ترفندهای نقاشی ساختمان که فقط نقاشان حرفه‌ای آن‌ها را رعایت می‌کنند آشنا خواهیم کرد تا از این به بعد راحت‌تر بتوانید کار نقاشی منزل خود را انجام دهید.

از غلتک‌هایی با میله بلند استفاده کنید

بیشتر مردم تصور می‌کنند غلتک‌هایی که دسته بلند دارند برای رنگ کردن سطوح مرتفع مثل سقف و بالای دیوار طراحی شده‌اند اما وقتی که شما با سطوح زیاد و بزرگی برای رنگ کردن سر و کار دارید بهتر است از این نوع غلتک‌ها استفاده کنید. چون غلتک‌های بلند سطح دسترسی بیشتری به شما می‌دهند و شما دیگر مجبور نیستید برای رنگ کردن قسمت‌های پایین دیوار خم و راست شوید. بنابراین استفاده از غلتک‌های دسته بلند خستگی ناشی از کار را کاهش می‌دهد و سرعت کار شما را بیشتر می‌کند در نتیجه شما دچار درد بازو و کمر نخواهید شد و کار رنگ کردن ساختمان به یک کار سرگرم کننده و نشاط آور تبدیل خواهد شد. با خرید یک غلتک دسته بلند شما به غلتک دیگری نیاز نخواهید داشت و تنها با یک غلتک می‌توانید کار نقاشی منزل را انجام دهید.

ترفندهای نقاشی ساختمان

از رنگی شدن دستگیره در جلوگیری کنید

کثیف شدن دستگیره‌های در و کلید و پریز‌ها هنگام نقاشی ساختمان از اتفاقات شایعی است که باعث کثیف کاری و حتی ضرر مادی می‌شود چون گاهی شما مجبور می‌شوید برای پاک کردن رنگ دستگیره‌ها آن‌ها را بسابید و از حلال‌هایی استفاده کنید که به سطح آن‌ها صدمه می‌زنند. برای جلوگیری از این اتفاق دو راه دارید. اول این که دستگیره‌ها و کلیدها و پریزها را کاملا از جای خود درآورید و در جایی دیگر قرار دهید تا پس از اتمام نقاشی مجددا نصب کنید. روش دیگر که دردسر کمتری دارد استفاده از چسب کاغذی است. این چسب‌ها را روی همه قسمت‌های دستگیره و کلید و پریز بچسبانید و پس از این که رنگ زدن آن قسمت را به پایان رساندید آن‌ها را جدا کنید. از چسب‌هایی استفاده کنید که قابلیت پوشش خوبی دارند اما چسبندگی آن‌ها در حدی نیست که باعث کثیف کاری شود. چسب‌های کاغذی معمولی گزینه مناسبی برای این مورد هستند.

از فرچه مناسب استفاده کنید

همه قسمت‌های دیوارها را نمی‌توان با غلتک رنگ آمیزی کرد و برای رنگ کردن بخش‌هایی از دیوارها لازم است که از فرچه استفاده کنید. اندازه فرچه‌ها معمولا متوسط یا بزرگ است اما کیفیت آن‌ها می‌تواند خیلی خوب تا خیلی بد باشد. از یک فرچه ارزان نمی‌توان انتظار کیفیت بالایی را داشت و ممکن است موهای آن جدا شده و به دیوار بچسبند و کار شما را خراب کنند. یکی از ترفندهای نقاشی ساختمان استفاده از فرچه موی مصنوعی است. فرچه‌های پلی استر برای نقاشی خارج ساختمان و فرچه‌های نایلونی نیز برای داخل ساختمان مناسب هستند. فرچه‌های کوچک برای کارهای ظریف انتخاب بهتری به شمار می‌روند اما دقت داشته باشید که شما به تعداد زیادی از آن‌ها نیاز ندارید چون استفاده از فرچه‌های خیلی کوچک می‌تواند کار نقاشی ساختمان را بسیار طولانی کند.

ترفندهای نقاشی ساختمان

درزها را فراموش نکنید

همه سطوح دیوارهای ساختمان یکدست و یکنواخت نیستند و درزها و شکاف‌هایی در قسمت‌های مختلف مثل کناره‌های پنجره، گوشه‌ها و ابزارهای سقف و دیوار وجود دارد که شاید در نگاه اول به چشم نیایند اما وقتی کار نقاشی ساختمان شما به پایان رسیده متوجه می‌شوید که این قسمت‌ها را فراموش کرده‌اید و دردسر دوباره آغاز شده است. یکی از ترفندهای نقاشی ساختمان داشتن دیدی حرفه‌ای است. شما باید جرات کافی داشته باشید، از نردبان بالا بروید و همه قسمت‌ها را مثل یک نقاش ساختمان متخصص بررسی کنید و همه درزها را دقیق رنگ آمیزی کنید. اگر شکاف یا درزی وجود دارد که نیاز به پر کردن دارد قبل از شروع نقاشی با بتونه آن را کاملا پر و صاف کنید.

ترفندهای نقاشی ساختمان

استفاده از کاتر یکی از موثرترین ترفندهای نقاشی ساختمان

رنگ پلاستیک حالتی کشسانی دارد و وقتی شما از چسب برای جلوگیری از رنگی شدن قسمت‌هایی از دیوار یا دستگیره و … استفاده کرده باشید و بخواهید این چسب را جدا کنید خواهید دید که قسمتی از رنگ همراه با چسب جدا می‌شود و کار نقاشی شما را خراب می‌کند. در این شرایط استفاده از کاتر می‌تواند بهترین راه حل باشد. قبل از این که بخواهید چسب را از سطح جدا کنید با کاتر اطراف آن را برش دهید سپس چسب را بردارید. با این ترفند ساده دیگر نگران خراب شدن نقاشی دقیق و زیبای خود نخواهید بود و لبه‌های کار شما کاملا ظریف و تمیز از کار درخواهد آمد. اگر به کاتر دسترسی ندارید می‌توانید از یک تیغ یا چاقوی معمولی تیز هم استفاده کنید.

فرچه‌ها و غلتک‌ها را در یخچال بگذارید

نقاشی ساختمان معمولا کاری طولانی است و اگر خانه شما به اندازه کافی بزرگ باشد ممکن است چندین روز زمان نیاز داشته باشد. پس نمی‌توان همه این کار را در یک مرحله انجام داد و لازم است که مدتی نقاشی را تعطیل کنید و به استراحت و کارهای دیگر بپردازید. در این مدت می‌توانید فرچه‌ها و غلتک‌ها را در یک کیسه پلاستیکی محکم ببندید و در یخچال (و نه در فریزر) قرار دهید. شاید فکر کنید این کار چه فایده‌ای دارد؟ با قرار دادن غلتک‌ها و فرچه‌ها در یخچال شما از خشک شدن رنگ روی آن‌ها جلوگیری می‌کنید و روز بعد بلافاصله فرچه‌ها قابل استفاده خواهند بود و دیگر لازم نیست با مقداری زیادی تینر رنگ خشک شده روی آن‌ها را بشویید. به این ترتیب هم سرعت کار شما در رنگ آمیزی بیشتر می‌شود و هم هزینه نقاشی ساختمان کمتر می‌شود.

ترفندهای نقاشی ساختمان

روش W یکی از بهترین ترفندهای نقاشی ساختمان

افراد مبتدی با خطوط عمودی یا افقی نقاشی ساختمان را انجام می‌دهند و یا بدتر از آن با خطوط منحنی رفت و برگشتی سطوح را رنگ می‌کنند. این کار باعث می‌شود که نه تنها کار نقاشی تمیز از آب درنیاید بلکه پوشش دهی سطوح هم مدت بیشتری طول بکشد. یکی از موثرترین ترفندهای نقاشی ساختمان که کارشناسان و متخصصان آن را توصیه می‌کنند روش W است در این روش شما ابتدا فرچه یا غلتک را به رنگ آغشته می‌کنید و سپس یک W که طول هر خط آن به اندازه بازوی شما است رسم می‌کنید و سپس مستطیلی دور آن کشیده و داخل این مستطیل را پر می‌کنید تا این قسمت از سطح کاملا رنگ آمیزی شود. با این کار رنگ به طور یکنواخت روی سطوح پخش می‌شود. فراموش نکنید که قبل از شروع مستطیل بعدی فرچه را به رنگ آغشته کنید.

یک کهنه مرطوب در جیبتان داشته باشید

رنگ ماده‌ای مایع  و روان است که موقع استفاده با پایین شره می‌کند و این مساله مشکل اصلی افراد مبتدی در نقاشی ساختمان است چون باعث کثیف شدن سطح زمین و نقاطی می‌شود که نمی‌خواهید رنگ با آن‌ها تماس داشته باشد. اما نگران نباشید این مشکل یک راه حل ساده دارد و آن استفاده از یک دستمال پارچه‌ای مرطوب است. وقتی رنگ شره می‌کند و به قسمت‌های دیگری می‌ریزد فورا با این دستمال رنگ اضافه را پاک کنید، با این دستمال می‌توانید دستان کثیف و رنگی خود را نیز به سادگی تمیز کنید. دقت کنید که دستمال خشک و چیزهایی مثل دستمال کاغذی این اثر را ندارند و چسبندگی ایجاد می‌کنند. هنگام رنگ کردن پنجره‌ها نیز یک تیغ همراه داشته باشید و رنگ ریخته شده روی شیشه را با آن تمیز کنید.

ترفندهای نقاشی ساختمان

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)